"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Tässä kertomus miksi minulta meni motivaatio joululahjoihin: poikani hankki puolison, kysyin mitä haluaisivat joululahjaksi, vastaus yhtenä vuonna että joku erikoisempi pullo alkoholia. Tämä meni ok, itse he eivät juuri juo mutta haluavat tarjota vierailleen. Seuraavana vuonna miniä raskaana, minkä takia ajattelin että lajitelma makusiirappeja voisi olla hyvä idea, kun mocktailitkin olivat silloin suosittuja. Palaute joulun jälkeen että miksi sä tuollaista ostit, kun ei voi juoda drinkkejä. Olin oikeasti että wtf. No itsehän olen poikani kasvattanut, olisi voinut pitää turpansa kiinni. Tai ymmärtää mikä oli tarkoitus.
Kuulostaa lähinnä siltä, että nimenomaan poikasi juo.
mitä aikuinen tarvii mitä ei itse voi ostaa kaupasta. jotenkin ihan käsittämättömän itsekkään kuuloinen ihminen olet.
t. M32
Vierailija kirjoitti:
"Veloitatko sisareltasi yhteiseen joulupöytään istumisen lahjoilla lapsillesi?"
En veloita, vaan hän on aina ihan vapaaehtoisesti halunnut muistaa meidän perhettä ja vanhempiamme pienillä, kivoilla lahjoilla, peruskohtelias ihminen kun on.
Miksi apn siten pitäisi korvata osallistumisensa yhteiseen jouluun? Lapsille.
Vierailija kirjoitti:
En veloita, vaan hän on aina ihan vapaaehtoisesti halunnut muistaa meidän perhettä ja vanhempiamme pienillä, kivoilla lahjoilla, peruskohtelias ihminen kun on.
Onko nyt niin että te ja vanhempasi järjesttte ja maksatte kaiken, sisaruksesi ei osallistu kustannuksiin ja siksi hän ainoana antaa kaikille muille lahjat? Omituinen ratkaisu tuokin. Ja jos vain yksi taho kustantaa ja hoitaa kaiken, toinen taho tulee nauttimaan ilman lahjoja kenellekään ja kolma, yksinäinen, osatta lahjat kaikille niin ok jos se on teidän perinne ja oikeudentajuun menevä. Minä en kyllä ymmärrä tuollaista systeemiä. Enkä menisi sitä muille neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
mitä aikuinen tarvii mitä ei itse voi ostaa kaupasta. jotenkin ihan käsittämättömän itsekkään kuuloinen ihminen olet.
t. M32
Ihan käsittämättömän itsekkäältä kuulostaa toki että ap mieluummin antaisi lahjan kuudelle ihmiselle kuin kahdelle ja saisi itsekin jotain.
En aivan ymmärrä. Hyvin moni sanoo että ap:n tulisi olla kiitollinen kun hänet edes on kutsuttu/jo yhdessäolo on lahja ja samalla toteavat että kyllä ap:n pitää maksaa juhlan järjestäjälle kuusesta, koristelusta ja ruoista. Mikäs lahja se nyt on jos siitä maksaa pitää? Samat ihmiset korostavat kuinka ap:n pitää tuntea antamisen iloa ja hyvästä sydämestä antaa lahjat. Miten on näiden muiden hyvän sydämen ja antamisen ilon laita? Ja edelleen, lapsilleko se korvaus maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kiva ostaa lapsille lahjoja!
Aikuiset eivät tarvitse lahjoja ja se on vaikeaakin keksiä, mikä lahja olisi mieluinen.
Ainahan voit ostaa itsellesi lahjan, kun rahaasi ei mene muiden aikuisten lahjoihin.
Lapsiperheillä on muuta rahanmenoa, joten se on hyvä ottaa tämä käytäntö, ettei lahjoja ostella aikuisille.
Ihmettelen ihmisten itsekkyyttä, että pitäisi saada lahjoja ja sitten kuitenkin valitetaan, jos lahja ei ole mieluinen.
Kai tiedät, että nimenomaan sinkku maksaa yleensä kaikesta aina enemmän? Usein ihan myös todellisuudessa, ei vain suhteellisesti. Että muistapa tosiaan tämä niitä käytäntöjä miettiessäsi.
Ainoat jotka valittavat että lahjat eivät ole olleet mieluisia ovat juuri niitä jotka eivät itse halua antaa kenellekään lahjoja. Iloiset antajat ovat olleet tyytyväisiä tai enemmänkin saamiinsa lahjoihin.
Naurettava ketju!
-Jeesus EI syntynyt pakanajuhla-joulun aikaan, vaan myöhään syksyllä.
-Tähän ovat päätyneet monet historian tutkijat.
- Alkukristityt eivät viettäneet joulua!!!
- Tarkoituksella ei tiedetä Jumalan pojan syntymäpäivää, varmaankin siksi ettei tätä pakanajuhlaa sotkettaisi Jumalan poikaan. Raamattu kertoo muutamasta pakanasynttäreistä, joissa tapahtui murha.
Mutta kas, keksittiin uusi synttäripäivä!
Vierailija kirjoitti:
"No miten apn sisko ja siskon mies muistavat ketään mennessään isoäidin tekemään valmiiseen pöytään syömään ja juomaan? Sentään neljä ihmistä, ap on vain yksi. Miksi vain ap on velvollinen maksamaan olemisestansa? Tai no isovanhemmat tietysti myös, joulun järjestämisen lisäksi mutta yleensä isovanhemmat mielellään lahjovat lapsenlapsiaan muutenkin."
Sanottiinko jossain, että isoäiti tekee ruuat? Ehkä se perheellinen sisar tekee. Miksi oletat, että se on aina äiti tai isoäiti, joka toimii kyökkipiikana?
Sanotaanko aloituksessa, kenen luona joulu vietetään? Sadannen kerran: EI SANOTA! Ihan yhtä hyvin voi olla ap, joka järjestää, tai koko perhe kokoontuu jonkun kotiin hyvissä ajoin ja kaikki tekevät yhdessä.
V1tuttaa s22tana kun ihmiset eivät viitsi lukea aloituksia tai eivät ymmärrä lukemaansa ja keksivät sitten päästään tarinan yksityiskohdat. Menkää kertaamaan peruskoulun suomen kielen oppimäärä, helevetin uuvatit, ja osallistukaa sitten vasta keskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun me ihmiset ollaan erilaisia. Itse ilahtuisin paljonkin lapsen itsensä askartelemasta tuotteesta tai kortista, jota on hartaudella tehty vaikka sitten niitä luonnonkäpyjä hyödyntämällä koristeena, Ei se tietenkään vastaa aikuisen design suunnittelijan tuotetta, mutta ainakin siihen lahjaan on paneuduttu ja minua ajateltu työtä tehdessä. Ymmärrän toki, että joskus voi tuntua siltä, että toiset eivät koskaan vaikuta ajattelevan sinua tai muista mitenkään. Se korostuu, jos on aikoja, että kukaan ei millään muotoa muista syntymäpäivinä tai jouluna, vaikka itse heitä muistaisitkin. Toki joskus voi olla, että toisilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa mitään halpaakaan vastalahjaksi, jos on vaikka työtön tai yksinhuoltaja tms.
Ihan rehellisesti sanottuna: monesti ne lasten askartelemat jutut ovat paljon hienompia ja persoonallisempia kuin kuuluisan suunnittelijan de
No eivät kyllä ole.
On kyllä tosi vapauttavaa, kun ei ostele lahjoja muuta kuin heille, joiden kanssa on perinne lahjojen vaihdosta. Hoidetaan sekin ajoissa, niin kenelläkään tule järkyttävää viime hetken stressiä. Omat jouluperinteet, oma joulu. Ei yhteinen sisarusten perheiden tai isovanhempien kanssa. Emme ajele aattoa ja joulupyhiä sukuloimassa. Oma rauha, vietämme juuri sellaisen joulun kun itse haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kiva ostaa lapsille lahjoja!
Aikuiset eivät tarvitse lahjoja ja se on vaikeaakin keksiä, mikä lahja olisi mieluinen.
Ainahan voit ostaa itsellesi lahjan, kun rahaasi ei mene muiden aikuisten lahjoihin.
Lapsiperheillä on muuta rahanmenoa, joten se on hyvä ottaa tämä käytäntö, ettei lahjoja ostella aikuisille.
Ihmettelen ihmisten itsekkyyttä, että pitäisi saada lahjoja ja sitten kuitenkin valitetaan, jos lahja ei ole mieluinen.
"Aikuiset eivät tarvitse lahjoja" on väite, joka pätee vain silloin, kun ei halua tehdä lahjoja ja ei halua näitä myös saada. Iso osa ihmisiä on eri mieltä. Sinä et ole voi määrätä, kuka tarvitsee lahjoja ja kuka ei. Minä olen aikuinen ja tarvitsen lahjoja, koska minun rakkauden kieli on lahjat. Rakastan myös tehdä lahjoja. Ehkä eniten ihmetyttää se hirveä tuomitseminen, jos joku tykkää lahjoist
Kaiken huipuksi samat tyypit ovat sitä mieltä, että (heidän) lapset niitä toki tarvitsevat, mielellään kaikilta muiltakin. Eli silloin kun omat lapset lahjotaan ollaan kyllä ihan samalla tavalla materialisteja, mutta kutsutaan sitä iloiseksi joulumieleksi joka koskee kollektiivisesti kaikkia. Ne jotka tykkäisivät molemminpuolisesta muistamisesta sen sijaan leimataan itsekkäiksi materialisteiksi.
Coping mekanismiltahan tuo lähinnä kuulostaa, kun itselle syntyy asiasta kognitiivinen dissonanssi, jolloin pitää lytätä ne jotka näkevät sen kuka kuviossa todellisuudessa on se itsekäs.
Ymmärrän hyvin, miksi tämä tilanne saattaa tuntua turhauttavalta. On luonnollista, että haluat kokea vastavuoroisuutta lahjojen antamisessajoskus on vaikea ymmärtää, miksi lahjojen saaminen aikuisena tuntuu jäävän pois, mutta itse taas odotetaan ostamaan lahjoja lapsille. Se voi luoda epätasapainoa ja jopa tuntua siltä, että olet antamassa enemmän kuin saat.
Tässä muutama vaihtoehto, miten voit lähestyä tilannetta:
Avoin keskustelu: Voisit keskustella asiasta siskosi kanssa, vaikka se saattaa tuntua hankalalta. Voit kertoa, että ymmärrät perinteen ja että nautit lahjojen antamisesta, mutta se tuntuu epäreilulta, että vain sinulta odotetaan lahjoja, mutta itse et saa mitään. Ehkä sisko ei ole tajunnut, miten tämä tilanne vaikuttaa sinuun, ja hän saattaa olla valmis muokkaamaan perinnettä tai vähentämään odotuksia.
Rajoita lahjojen määrää: Jos et halua suoraan jättää lahjoja ostamatta, mutta et myöskään halua tuntea, että olet antamassa enemmän kuin saat, voit miettiä, mitä ja kuinka paljon lahjoja ostat. Voit ostaa pienempiä, edullisempia lahjoja tai ehkä valita jotain, mikä ei ole yhtä kallista kuin aiemmin.
Osta itsellesi lahja: Jos tunnet, että et saa lahjoja mutta haluat silti juhlia joulua ja lahjakulttuuria, voit ostaa itsellesi lahjan. Se voi olla pieni, mutta voit valita jotain, joka tekee sinut iloiseksi. Joskus lahjan antaminen itselle voi olla hyvä tapa muistaa omaa arvokkuutta.
Ilman lahjoja oleminen: Jos sinusta tuntuu, että lahjat eivät ole olennainen osa joulua, voit aivan hyvin valita olla ostamatta lahjoja. Tämä voi vaatia rohkeutta, mutta jos se tuntuu oikealta, voit asettaa omat rajasi ja puhua perheen kanssa siitä, miksi et osta lahjoja tänä vuonna.
Yksi asia, joka voisi helpottaa tilannetta, on miettiä, mitä joululta haluat ja mikä tekee sen erityiseksi. Lahjat eivät ole ainoa tapa nauttia joulusta, ja joskus perinteiden muokkaaminen voi tuoda enemmän iloa ja tasapainoa koko perheelle.
Erittäin typeriä nämä chatGBT vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin typeriä nämä chatGBT vastaukset.
Niin on. Laiskaa kommunikointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi apn siten pitäisi korvata osallistumisensa yhteiseen jouluun? Lapsille.
No ei hänen pakko varmaan ole.Yleensä ihmiset vaan tykkäävät tuoda jotain pientä vähän kuin kiitokseksi, jos joku on nähnyt vaivaa. Eivät toki kaikki.
Yhteinen Joululahja kaikille lapsille on hyvä idea, niin olen itse toiminut kun on ollut useampi lapsi jolle olisi pitänyt ostaa jokaiselle erikseen omat lahjat.
Kukaan ei ole valittanut asiasta, vaan yhteislahja on tuonut hyvän mielen!
Esimerkiksi jokin peli jota voivat kaikki pelata, joku lasten elokuva tai jokin kirja, esimerkiksi Guinnesin ennätystenkirja tai joku yhteinen askartelukirja tai mikä vaan kirja.
Vaihtoehtoja on loputtomiin, niin moni asia sopii yhteislahjaksi lapsille! 🎁
Onhan se mukava sitten aikuisena muistella, kuinka sai jouluna lahjojakin. Ne lahjat kuitenkin ilahduttavat pieniä lapsia niin vilpittömästi, joululahjapaketin avaaminen jo itsessään on jäänyt lämpimänä muistona omaan mieleeni, ne kauniiit kääreet ja nauhat. :)
Siinä luodaan myös lämpöisiä, hyviä muistoja lapsille lapsuuden jouluista, ei kyse ole pelkästä materialistisesta tavaran antamisesta, vaan myös sydämellisestä muistamisesta!
Niin hyvä kommentti!