"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin että päiväkodin henkilökunnalle ym lahjat muttei tule mieleen että omalle siskolle."
Tässä tapauksessa emme tiedä hyttysen pierun vertaa mistään päiväkodin henkilökunnan lahjoista (ei niitä edes anna kuin jotkut), mutta se tiedetään, että on PÄÄTETTY ettei aikuisten kesken vaihdeta lahjoja jouluna omassa (laajennetussa) perhepiirissä.
APlta ei kysytty. Oletko sinä sellainen joka päätät yksin/jonkun toisen kanssa kysymättä muilta asianomaisilta AIKUISILTA mitään ja sitten ilmoitat että näin on sovittu ja tämä on päätös?
No jotain on aika pahasti pielessä, jos tuollaista "päätöstä" pidetään täysin kyseenalaistamatta annettuna, eikä sitä omaa mielipidettä voi kertoa. Ihan oikeasti, ei perhepiirissä tehty päätös ole mikään korkeimman oikeuden ratkaisu, joka nyt vain velvoittaa ap:tä lahjalistaa noudattamaan.
taas lopeta. et osta ja vietä omaakin joulua. ja sulle voisi ostaa kiitoslahjakortin kuten on sanottu jo jos siis sulla ei edelleenkään lapsia vaan ostelet muille kyntöjuhtana. pakollinenko rahanmeno joka vuosi ja laatuvaade vaan kasvaa kuin pennut kasvaa. sun rahat kohta riitäkään. sirrä palkkas heille ja kehota- siinä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joko kaikille lahjoja tai sitten ei kenellekään. Tai jos vanhemmat välttämättä haluavat lapsilleen lahjat, ostakoon itse, mutta ei ketään toista voi vaatia lahjomaan lapsiaan jos ei hänellekään lahjoja hankita.
No, ei kyllä aikuiset tarvitse lahjoja. Ihan normaalia, että vain lapsille annetaan.
Kyllä minä tarvitsen. Et voi sanoa toisten puolesta. Yhtä lailla voisi kysyä, mihin lapsi tarvitsee lahjoja? Hänhän saa joka tapauksessa kaiken tarvitsemansa vanhemmiltaan.
"Voivat toki, mikäli kaikki rahansa eivät ole jo menneet sisarusten lasten lahjoihin."
Sehän on sitten ihan oma valinta, paljonko niihin rahaa laittaa.
Kuitenkin hän haluaisi ostaa lahjat myös 4 aikuiselle???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko todennäköisesti saa äitienpäivälahjat ja syntymäpäivämuistamiset, ehkä hääpäivälahjankin mieheltään/lapsiltaan. Ainut mikä ap:lla on on joulu. Onko tosiaan liikaa toivottu jos edes kerran vuodessa joku perheestä muistaisi häntäkin?
Ei ole siskon vika että ap on sinkku ja lapseton. Asia korjaantuu kunhan ap hankkii perheen.
Eikö siis sisko ja vanhemmat voi osoittaa välittämistä ja huomioimista vaikka sen lahjan muodossa ilahduttaakseen apta kun ei ole sitä miestä ja lapsia?
Ei ap sanonut ettei hänestä kukaan välitä tai huomioi. Vain, että äiti ja sisko eivät halua saada lahjaa tai ostaa aikuiselle ap:lle lahjaa. Minkä pitäisi olla täysin ok.
Ja ap:n ei tarvitse ostaa lapsille lahjaa jos ei halua. Sekin on täysin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko todennäköisesti saa äitienpäivälahjat ja syntymäpäivämuistamiset, ehkä hääpäivälahjankin mieheltään/lapsiltaan. Ainut mikä ap:lla on on joulu. Onko tosiaan liikaa toivottu jos edes kerran vuodessa joku perheestä muistaisi häntäkin?
Ei ole siskon vika että ap on sinkku ja lapseton. Asia korjaantuu kunhan ap hankkii perheen.
Eikä Ap:n vika että siskolla on lapsia. Ei Ap ole velvollinen heistä välittämään jos tuo perhe on sellainen että yksin oleva saakin tuntea sen yksinäisyytensä ja jäädä vaille sitä mitä muut saavta.
Miksi ap haluaa jouluksi sinne, jos ei kenestäkään välitä.
"No jotain on aika pahasti pielessä, jos tuollaista "päätöstä" pidetään täysin kyseenalaistamatta annettuna, eikä sitä omaa mielipidettä voi kertoa. Ihan oikeasti, ei perhepiirissä tehty päätös ole mikään korkeimman oikeuden ratkaisu, joka nyt vain velvoittaa ap:tä lahjalistaa noudattamaan"
Tuossahan ei ollut kyse lahjalistasta vaan siitä että muut eivät halua aikuisten välistä lahjojenvaihtoa. Ei ap voi muita käskeä ostamaan lahjoja.
Lahjalista taas on siskolta tuleva toivelista lasten lahjoiksi. Eli täysin vapaaehtoinen ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin että päiväkodin henkilökunnalle ym lahjat muttei tule mieleen että omalle siskolle."
Tässä tapauksessa emme tiedä hyttysen pierun vertaa mistään päiväkodin henkilökunnan lahjoista (ei niitä edes anna kuin jotkut), mutta se tiedetään, että on PÄÄTETTY ettei aikuisten kesken vaihdeta lahjoja jouluna omassa (laajennetussa) perhepiirissä.
APlta ei kysytty. Oletko sinä sellainen joka päätät yksin/jonkun toisen kanssa kysymättä muilta asianomaisilta AIKUISILTA mitään ja sitten ilmoitat että näin on sovittu ja tämä on päätös?
4 - 1. Kuka voitti?
Ei edes kysytty, pelkkää sanelupolitiikkaa. Samalla ilmoitettiin se sopimus ja päätös että ap:n tulee ostaa si
Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Se sopimus ja päätös? Oliko oikein mustaa valkoisella, mitä ap:n piti allekirjoittaa lahjasopimuksesta? Eikö ihmisellä ole omaa vapaata tahtoa suhteessa vanhempiinsa/sisaruksiinsa? Tuo kuulostaakin todella karmealta, mutta oletan, että ehkä ihan näin ei kuitenkaan ole toimittu, vaan ap voi koska vaan sanoa, mitä ajattelee lahjojen hankinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joko kaikille lahjoja tai sitten ei kenellekään. Tai jos vanhemmat välttämättä haluavat lapsilleen lahjat, ostakoon itse, mutta ei ketään toista voi vaatia lahjomaan lapsiaan jos ei hänellekään lahjoja hankita.
No, ei kyllä aikuiset tarvitse lahjoja. Ihan normaalia, että vain lapsille annetaan.
Joos, mutta silloin ei velvoiteta muita antamaan lahjoja lapsille. Toivelistan antaminen tarkoittaa käytännössä velvollisuutta.
No, joo. En minä varsinaisesti saa mitään listoja, mutta mielelläni kyllä ostan veljeni lapsille lahjat, kun vietämme joulua yhdessä ja helpottaa kummasti, kun annetaan vähän vinkkiä mitä kannattaisi ostaa. Ja näin siis ollut aina, myös kun olin lapseton sinkku. Nykyään minullakin o
Siksi vähän itseäni oudoksuttaa, että joku ei halua antaa niille läheisille lapsille lahjoja, jotka ovat samassa paikassa viettämässä joulua.
Ihan samalla tavalla voi ajatella aikuisista. Samassa paikassahan hekin ovat viettämässä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy kyllä lapsettoman itsekkyys. Luuletko ettei ne vanhemmat jää ilman?? Miksi sinun ainoana aikuisena pitäisi saada lahja ja muiden ei?
Eikö ne lapset olekaan lahja vanhemmillensa, elämän paras ja suurin lahja?
Tuolla logiikalla, eikö ne lapset ole jo saaneet lahjaksi kaikkein kalleinta - elämän?
Täyttä paskaa hurskastelua.
Ei minusta. Jos aikuiset päättävät että saatuaan lapsia eivät enää itse halua saada/ostaa muille lahjoja koska ne lapset on niin suuri lahja että niiden ilo riittää. Aplla lapsia ei ole omia lapsia joten hän on vailla sitä iloa/lahjaa. Tajuatko logiikan?
No tyhmästä päästä kärsii sitten oma talous tässä tapauksessa. Kukaan ei voi pakottaa ketään ostamaan varsinkaan kalliimman puoleisia lahjoja toisille.
Niin yksinkertaista>> Lopeta lahjojen osto!
Siis tämä ongelma olisi ratkaistu sillä, että ap avaisi suunsa ja kertoisi, miten haluaisi itse toimittavanja minkälainen fiilis hänelle tämänhetkisestä järjestelystä tulee. Vaikea uskoa, että perhe suhtautuisi lähtökohtaisesti mitenkään nihkeästi hänen ajatuksiinsa ja toiveisiinsa. Jos niin taas jostain syystä kävisi, voisi siitä vetää taas ihan omat johtopäätökset.
Ihmettelen vähän tätä vaikeutta/vastenmielisyyttä antaa aikuisille lahjoja. Useimmiten juu aikuiset voivat itse ostaa mitä tarvitsevat tai tahtovat. Mutta siitä ei omalla kohdallani olekaan kyse vaan minusta on ihana ilahduttaa/yllättää joku läheinen aikuiseni jollain mistä tiedän hänen pitävän. Sen ei todellakaan tarvitse olla mitään kallista. Lahjakortti on oivallinen sellaiseen paikkaan mistä tietää että saaja tykkää jos ei keksi mitään sopivaa konkreettista, itse ilahdun esim hyvästä teestä vaikka todellakin osaan ja pystyn ostamaan omat teeni tai jos joku vaikka on kirjoittanut minulle oman runon, kerännyt ja kuivattanut suppilovahveroita/yrttejä ja tehnyt jalkakylpysuolan tms...
Ei minulla ole kyse rahallisesta arvosta tai rahan menetyksestä eikä pakollisesta suklaan/kynttilän antamisesta vaan siitä että haluan ilahduttaa minulle tärkeitä ihmisiä antamalla jotain juuri heille ajateltua. Tottakai iloitsen itsekin jos joku osoittaa että minut ja makuni tuntee ja haluaa samaa minulle.
Miksi juuri joulusta on tullut se juhla jolloin aikuisille ei missään nimessä mitään lahjaa ja lapsille kasapäin? Itsekin kuulun siihen joukkoon joka täällä on kertonut kuinka lapsuuden jouluissa se yhdessäolo ja tunnelma oli parasta ja kuinka kivaa oli nähdä aikuistenkin avaavan omia pakettejaan.
Ala ap itse järjestää se joulu, ja sano että se on lahjasi kaikille. Voin kertoa, että vähemmällä pääset kun ostat vaan ne lahjat. Itse varmaan väännän tänäkin jouluna taas kaiken yksin ja muut tulevat valmiiseen pöytään. Sitten jakavat meillä keskenään kalliit lahjat toisilleen. Ehkä voin saada itse jotain pientä. Enkä siis edes tarvitsisi mitään. Haluaisin, että hoitaisivat sen lahjojen jaon muualla. En itse kaipaisi jouluuni sellaista ohjelmanumeroa, aikuisia kun kaikki ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala ap itse järjestää se joulu, ja sano että se on lahjasi kaikille. Voin kertoa, että vähemmällä pääset kun ostat vaan ne lahjat. Itse varmaan väännän tänäkin jouluna taas kaiken yksin ja muut tulevat valmiiseen pöytään. Sitten jakavat meillä keskenään kalliit lahjat toisilleen. Ehkä voin saada itse jotain pientä. Enkä siis edes tarvitsisi mitään. Haluaisin, että hoitaisivat sen lahjojen jaon muualla. En itse kaipaisi jouluuni sellaista ohjelmanumeroa, aikuisia kun kaikki ollaan.
Miksi ap:n pitäisi ostaa ne lahjat?
Niin millä perusteilla joulu on lasten juhla? Lasten takiako jouluruoat ja piparit ym tehdään, koti joulusiivotaan ja koristellaan? Vai ne lahjatko tekevät joulusta ainoastaan lasten juhlan?
Turussa on satoja vuosia vanha joulurauhan julistus, ei pelkästään lapsille tarkoitettu, ennen joulua on kaikenmaailman konsertteja ja tapahtumia ja myyjäisiä, ei pelkästään lapsille, yksinäisille on jouluruokailuja ja -juhlia, ei lapsille, vanhainkodeissa vietetään joulua, ei lapsille..
Yksinasuva aikuinenko ei sitten saisi ottaa ja koristella joulukuusta ja kotia, poltella kynttilöitä, kuunnella joulumusiikkia, syödä jouluruokaa (mitä se nykyään kenellekin on) ja muuta perinteistä? Olematta outo, viallinen tai lapsellinen?
Omassa lapsuudessa olisi ollut outoa, jos ainoastaan lapsille olisi jaettu lahjat ja vanhemmat olisivat istuneet tyhjän panttina. Niin kuin joku kirjoitti, oli kiva nähdä myös aikuisten ilo heidän saadessaan lahjoja. Nykylapset kasvatetaan muutenkin niin itsekeskeisiksi, että älytöntä tuollainen pelkästään lasten ylenpalttinen lahjominen. Ja sitten aikuiset ihastelevat ympärillä kun Joose-Emmiina availee kahdettakymmenettä pakettiaan ja koko ilta käytetään sitten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vähän tätä vaikeutta/vastenmielisyyttä antaa aikuisille lahjoja. Useimmiten juu aikuiset voivat itse ostaa mitä tarvitsevat tai tahtovat. Mutta siitä ei omalla kohdallani olekaan kyse vaan minusta on ihana ilahduttaa/yllättää joku läheinen aikuiseni jollain mistä tiedän hänen pitävän. Sen ei todellakaan tarvitse olla mitään kallista. Lahjakortti on oivallinen sellaiseen paikkaan mistä tietää että saaja tykkää jos ei keksi mitään sopivaa konkreettista, itse ilahdun esim hyvästä teestä vaikka todellakin osaan ja pystyn ostamaan omat teeni tai jos joku vaikka on kirjoittanut minulle oman runon, kerännyt ja kuivattanut suppilovahveroita/yrttejä ja tehnyt jalkakylpysuolan tms...
Ei minulla ole kyse rahallisesta arvosta tai rahan menetyksestä eikä pakollisesta suklaan/kynttilän antamisesta vaan siitä että haluan ilahduttaa minulle tärkeitä ihmisiä antamalla jotain juuri heille ajateltua. Tottakai iloitsen itsekin jos joku o
Se onkin ihanaa, kun oikeasti voi antaa jollekin juuri sopivan lahjan, jonka tietää ilahduttavan saajaa. Valitettavasti kuitenkin vaan monelle se lahjan ostaminen erityisesti jollekin samalle aikuiselle, jolle on annettu lahja jo useita jopa kymmeniä kertoja, voi alkaa tuntumaan vähän pakkopullalta, eikä minusta siitä varsinaisesti voi ketään syyttääkään. Kyllähän se nyt nähdään, miten geneerisiä lahjoja sitten ostetaan ja saadaan, kun ei ole ollut aikaa tai yksinkertaisesti mitään ajatusta takana, mitä jollekulle ostaisi. Eikä siinä "turhan" tavaran ostamisessa ja antamisessa ole oikein mitään järkeä. Siltä kantilta ymmärrän, että lahjarumbaan voi tulla väsymys, ja sitten käytetään lapsia ehkä vähän tekosyynä sille, että nyt voi lopettaa sen aikuisten lahjojen ostamisen. Jos se jonkun joulustressiä helpottaa, niin siitä vaan. Voihan sitä ilahduttaa muulloinkin kuin vain jouluisin niitä läheisiä. Ei voi odottaa keneltäkään mitään jokajouluista suurta inspiroitumista tai paneutumista siihen, että saisi ostettua jokaiselle läheiselle juuri jotain tätä varten ajateltua. Kiva ajatus tietenkin, mutta ymmärrettävästi toisille hankalampaa kuin toisille.
Näetkö siskon lapsia useasti pitkin vuotta vai vain jouluna tai juhlapäivinä , jolloin lahjoja pitäisi olla ostamassa? Tässä on syytä miettiä , jos vain halutaan nähdä lahjojen vuoksi eikä nähdä ilman lahjoja lainkaan. Kukaan ei voi pakotta ketään ostamaan lahjoja , mutta lapsille joulu ( ne jotka sitä viettää) on lahjojen aikaa. Rajan voi itse päättää milloin ei enää ostele lahjoja kun lapset kasvaa. Ei kukaan ole lahjakone . Joulun ilo syntyy yhteisestä tekemisestä. Entä jos antaisit aineettoman lahjan ? Päivä pulkkamäessä esim. kaikilla on hauskaa se jos joku jää muistoihin . Lämpimät kaakaot päälle siinä on paras lahja kaikille .
En itsestäänselvänä, vaan ihan luonnollisena. Etkö ymmärrä eroa?
Ei tietenkään ole pakko, mutta kai he nyt sentään saavat, jos haluavat?