"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (1439)
Ei sun tartte ostaa lahjaa miltään ennalta esitetyltä listalta. Tuo on vanhemmilta jo kerjäämistä ja pakottamista. Ostat lahjan antajana ihan mitä itse haluat. Suklaa konvehteja tai jotain yhtä pientä mikä ei maksa paljon. En olisi koskaan kehdannut pyytää sisäruksilta lahjoja omille lapsille. Rippjuhlissa ja lakkiaisistakin olen sanonut että alkaa antako mitään isoja lahjoja juhlia ei järjestetä siksi
"Siksi vähän itseäni oudoksuttaa, että joku ei halua antaa niille läheisille lapsille lahjoja, jotka ovat samassa paikassa viettämässä joulua."
"Ihan samalla tavalla voi ajatella aikuisista. Samassa paikassahan hekin ovat viettämässä joulua."
Vaikka he olisivat sanoneet, etteivät HALUA lahjoja??? Lapset harvemmin niin sanovat, aikuiset kyllä aika monetkin.
Onko sinusta joulussa tärkeintä lahjat???
Vierailija kirjoitti:
"No jotain on aika pahasti pielessä, jos tuollaista "päätöstä" pidetään täysin kyseenalaistamatta annettuna, eikä sitä omaa mielipidettä voi kertoa. Ihan oikeasti, ei perhepiirissä tehty päätös ole mikään korkeimman oikeuden ratkaisu, joka nyt vain velvoittaa ap:tä lahjalistaa noudattamaan"
Tuossahan ei ollut kyse lahjalistasta vaan siitä että muut eivät halua aikuisten välistä lahjojenvaihtoa. Ei ap voi muita käskeä ostamaan lahjoja.
Lahjalista taas on siskolta tuleva toivelista lasten lahjoiksi. Eli täysin vapaaehtoinen ap:lle.
Tarkoitin sekä lahjalistaa että koko päätöstä olla antamatta aikuisten kesken lahjoja. Ap voi molempien asioiden suhteen kertoa, miltä hänestä tuntuu. Luulisi, että esim. omalle äidilleen voisi ihan avoimesti kertoa, miltä tuntuu, kun itse ei saa jouluna lahjoja. Jos asiasta nyt vaan kävisi ihan avoimen keskustelun ja katsoisi, mihin se vie.
Tämä oiva esimerkki kuinka naisten "meta-työt" rasittaa niiden aivoja.
Ihan itse keksitään ongelmia elämään eikä tehdä mitään niiden suhteen,valitetaan vaan .
Vanhemmat kertovat lasten toiveista sitten kun niistä kysytään! Ja silloinkin annetaan aina myös tai pelkästään edullisempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse keksitään ongelmia elämään eikä tehdä mitään niiden suhteen,valitetaan vaan .
Tässä tapauksessa olen samaa mieltä vaikka olen nainen itsekin. Kymmeniä sivuja arpomista ja jossittelua, valmista ei vaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi laittaa itselleen itseltään oman lahjan, ja jos lapset ihmettelvät miksi kukaan muu aikuinen ei saanut lahjoja, niin ap vain toteaa että ehkä kaikki muut ovat olleet niin tuhmia koko vuoden.
Sillä lailla. Todella fiksua ja aikuismaista. Ehkä voisi samalla paljastaa lapsille, ettei mitään joulupukkia ja tonttua ole olemassakaan, ja siskon miehelle, mitä sisko on miehen sänkytaidoista - tai siis niiden puutteesta - kertonut.
Sellainen oikein kiva vittuilu päälle vaan, se on vissiin sulle se perinteinen perhejoulu.
"Yhyy mä en ala kun mä en saa lahjoja vaikka kolme- ja kuusivuotiaat saavat!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi laittaa itselleen itseltään oman lahjan, ja jos lapset ihmettelvät miksi kukaan muu aikuinen ei saanut lahjoja, niin ap vain toteaa että ehkä kaikki muut ovat olleet niin tuhmia koko vuoden.
Sillä lailla. Todella fiksua ja aikuismaista. Ehkä voisi samalla paljastaa lapsille, ettei mitään joulupukkia ja tonttua ole olemassakaan, ja siskon miehelle, mitä sisko on miehen sänkytaidoista - tai siis niiden puutteesta - kertonut.
Sellainen oikein kiva vittuilu päälle vaan, se on vissiin sulle se perinteinen perhejoulu.
Miksei aikuinen muka saisi ostaa itselleen lahjaa jos tykkää lahjoista? Muut voivat päättää ettei lahjoja jaeta, mutta se on heidän oma päätöksensä.
Miksi täällä puhutaan lahjojen ostamisesta koko ajan? Jos haluatte lahjoja niitä lapsia, hankkikaa aineettomia lahjoja tai tehkää itse. Paljon ympäristöystävällisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne sänkytaidot voi niin huonot olla jos on oltu tuhmia koko vuosi :D
Vierailija kirjoitti:
Yhyy mä en ala kun sisko ei tänä jouluna ostanutkaan kasapäin kalliita lahjoja mun kolme- ja kuusivuotiaille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Mä olen aina joulut töissä, vaikka mulla on lapsiakin. Lapsellistenko pitää lasten takia saada joka vuosi joulu vapaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan lahjojen ostamisesta koko ajan? Jos haluatte lahjoja niitä lapsia, hankkikaa aineettomia lahjoja tai tehkää itse. Paljon ympäristöystävällisempää.
Etenkin kun nämä lapsilleen paketteja vaativat mammat muistavat aina joka käänteessä mainostaa äänestävänsä vihreitä kun se on niin ihanan trendikästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa olen samaa mieltä vaikka olen nainen itsekin. Kymmeniä sivuja arpomista ja jossittelua, valmista ei vaan tule.
Vaikka kuinka monta kertaa on sanottu, että voit ostaa lapsille ihan mitä itse haluat tai olla ostamatta, ja silti vaahdotaan siitä typerästä lahjalistasta ihan kuin se olisi joku Jumalan sana Taivaasta.
Ap:n ei tartte kuin sanoa siskolle kuin että kiitos vain mutta tiedän jo mitä tänä vuonna ostan (tai olen ostanut jo), en tarvitse listaa. Tai, että en osta lapsille lahjoja lainkaan.
Miten vaikea on avata se suu?
Vierailija kirjoitti:
Ks.aloitus. Ap haluaisi, että hänelle ostetaan lahjoja. Ei ehdota käsitöitä, askarteluja, ikkunanpesulahjakorttia eikä halausta.
Te jotka moititte miksi ap ei anna lapsille lahjoja hyvästä sydämestä ja antamisen ilosta: mihin aikuisten kohdalla se hyvä sydän ja antamisen ilo on kadonnut? Miksi heillä ei ole hyvää sydäntä lähimpiään kohtaan? Miksi lahjat suurinpiirtein demonisoidaan, on kauha ihminen jos aikuisena ilahtuu lahjoista? Ja miksi niiden pitäisi olla kalliita? Kun täällä toistuu että kalliiksi tulee jos aikuisillekin vielä pitää niin onko se nyt sitten sitä aitoa antamisen iloa lainkaan jos rahaa vain ajattelee ja kitsastelee? Miksi päättää kaikkine puolesta ei aikuisille lahjoja jos itse ei niitä halua, sopikoon silloin että minä en tahdo mutta kaikille muille tottakai jos kuka niitä tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy mä en ala kun sisko ei tänä jouluna ostanutkaan kasapäin kalliita lahjoja mun kolme- ja kuusivuotiaille!
Oletteko nyt ihan varmoja, että joku vetäisi herneet nenään, jos läheinen ilmoittaisi, ettei nyt syystä x osta toisen lapselle joululahjoja..? Siis joku varmasti aina löytyy, mutta eiköhän reaktio olisi useassa tapauksessa ymmärtäväinen. Suomessa ei vaan näköjään kyetä puhumaan näistäkään asioista. Itseäni ei liikauttaisi kyllä suuntaan eikä toiseen, jos siskoni perhe ei antaisi lahjaa meidän lapsellemme, vaikka olisimme itse ostaneet heidän lapselleen. Lahjojen kyttääminen ja kuka saa mitä ja kuinka monta on aivan ajantuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ks.aloitus. Ap haluaisi, että hänelle ostetaan lahjoja. Ei ehdota käsitöitä, askarteluja, ikkunanpesulahjakorttia eikä halausta.
Jos lapsille ostetaan, niin ostetaan aikuisillekin? Tasapuolisuutta tässä haetaan.