Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (1439)

Vierailija
1341/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä puhutaan lahjojen ostamisesta koko ajan? Jos haluatte lahjoja niitä lapsia, hankkikaa aineettomia lahjoja tai tehkää itse. Paljon ympäristöystävällisempää.

Ks.aloitus. Ap haluaisi, että hänelle ostetaan lahjoja. Ei ehdota käsitöitä, askarteluja, ikkunanpesulahjakorttia eikä halausta. 

Miksei lapsukaiselle riitä halaus?

Vierailija
1342/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siksi vähän itseäni oudoksuttaa, että joku ei halua antaa niille läheisille lapsille lahjoja, jotka ovat samassa paikassa viettämässä joulua."

"Ihan samalla tavalla voi ajatella aikuisista. Samassa paikassahan hekin ovat viettämässä joulua."

Vaikka he olisivat sanoneet, etteivät HALUA lahjoja??? Lapset harvemmin niin sanovat, aikuiset kyllä aika monetkin. 

Onko sinusta joulussa tärkeintä lahjat??? 

Miksi he eivät anna muille vaikka itse eivät halua, millä oikeudella he päättävät toisten puolesta? Ja ei, minulle joulussa lahjat eivät ole tärkeintä mutta en käsitä tätä epäloogista ja kummallisesti perusteltua vänkäämistä kuinka väärin ja pahaa on tykätä antaa ja saada jouluna lahjoja jos on aikuinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä puhutaan lahjojen ostamisesta koko ajan? Jos haluatte lahjoja niitä lapsia, hankkikaa aineettomia lahjoja tai tehkää itse. Paljon ympäristöystävällisempää.

Ks.aloitus. Ap haluaisi, että hänelle ostetaan lahjoja. Ei ehdota käsitöitä, askarteluja, ikkunanpesulahjakorttia eikä halausta. 

Ei ap varmaan arvannut että tästä sukeutuisi näin pitkä ja tuima keskustelu, ei tullut mieleen asetella sanojansa tosi tarkkaan ettei kukaan pääse tarttumaan epäoleelliseen/tekemään omia johtopäätöksiä joille ei välttämättä ole mitään perusteita. Ap itsehän ei ole osallistunut tähän keskusteluun pitkään aikaan.

Vierailija
1344/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi olisi onnellisempi ja kuinka se joulu olisi hänelle parempi/omempi jos aikuiset eivät saa lahjoja kuin jos näkisi että aikuisillekin on paketteja? Kun "Joulu on lasten juhla". 

Vierailija
1345/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voi laittaa itselleen itseltään oman lahjan, ja jos lapset ihmettelvät miksi kukaan muu aikuinen ei saanut lahjoja, niin ap vain toteaa että ehkä kaikki muut ovat olleet niin tuhmia koko vuoden.

Sillä lailla. Todella fiksua ja aikuismaista. Ehkä voisi samalla paljastaa lapsille, ettei mitään joulupukkia ja tonttua ole olemassakaan, ja siskon miehelle, mitä sisko on miehen sänkytaidoista - tai siis niiden puutteesta - kertonut. 

Sellainen oikein kiva vittuilu päälle vaan, se on vissiin sulle se perinteinen perhejoulu. 

Miksei aikuinen muka saisi ostaa itselleen lahjaa jos tykkää lahjoista? Muut voivat päättää ettei lahjoja jaeta, mutta se on heidän oma päätöksensä.

Tietenkin saa! Nyt olikin kyse vähän muusta, mutta ethän sinä sitä ymmärtänyt...

Vierailija
1346/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään tosi tyytyväinen siihen ettei aikuisille osteta lahjoja, mutta muistan kyllä että ensimmäisinä jouluina se tuntui tosi oudolta ja jopa tyhjältä. En tiedä milloin ap:n äiti ja sisko ovat tästä päättäneet, mutta jos päätös on tuore tai tuoreehko, niin ymmärrän aloittajaa oikein hyvin. Varsinkin mitä enemmän on ikää, sitä enemmän arvostan sitä että istutaan kaikki yhteisessä pöydässä missä yhteisesti hankittu hyvä ruoka on lahja toinen toisillemme.

Vierailija
1347/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai riittää tädiltä halaus. Vanhemmat ja isovanhemmat voivat puolestaan antaa mitä haluavat. 

Vierailija
1348/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Siksi vähän itseäni oudoksuttaa, että joku ei halua antaa niille läheisille lapsille lahjoja, jotka ovat samassa paikassa viettämässä joulua."

"Ihan samalla tavalla voi ajatella aikuisista. Samassa paikassahan hekin ovat viettämässä joulua."

Vaikka he olisivat sanoneet, etteivät HALUA lahjoja??? Lapset harvemmin niin sanovat, aikuiset kyllä aika monetkin. 

Miksi he eivät anna muille vaikka itse eivät halua, millä oikeudella he päättävät toisten puolesta? Ja ei, minulle joulussa lahjat eivät ole tärkeintä mutta en käsitä tätä epäloogista ja kummallisesti perusteltua vänkäämistä kuinka väärin ja pahaa on tykätä antaa ja saada jouluna lahjoja jos on aikuinen. 

Koska he eivät halua antaa lahjoja aikuisille, tajuatko? Jos ap haluaa lahjoja, ostakoon ne itse. Ei hän voi käskeä muita ostamaan hänelle lahjoja!

Vierailija
1349/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tartte ostaa lahjaa miltään ennalta esitetyltä listalta. Tuo on vanhemmilta jo kerjäämistä ja pakottamista. Ostat lahjan antajana ihan mitä itse haluat. Suklaa konvehteja tai jotain yhtä pientä mikä ei maksa paljon. En olisi koskaan kehdannut pyytää sisäruksilta lahjoja omille lapsille. Rippjuhlissa ja lakkiaisistakin olen sanonut että alkaa antako mitään isoja lahjoja juhlia ei järjestetä siksi

Suomalaisilla on hirveä kompleksi lahjoihin liittyen. On taito osata ottaa vastaan lahjoja - se on näkymätön lahja myös lahjan antajalle. On vastenmielistä, kun torjutaan ja kauhistellaan - ei olisi tarvinnut, miksi tuhlaat...Se on pikkumaista. Jossain luki, että lahjojen vaihtaminen on rituaali - sillä vahvistetaan ystävyyttä ja rakkautta - näytetään, että läheinen on tärkeämpi kuin raha. Että RAASKITAAN tehdä ja käytetään aikaa miettimiseen, mikä ilahduttaa toista. Tämä ei ole vaikeaa. Täytyy vaan kuunnella toista ihmistä. Sisäisen lapsen ovat menettäneet nämä ankeat valittajat. Samana aikana lukuisat aikuiset kaipaavat yllätyksiä jouluun. Se itse en halua ja muille en anna suhtautuminen on hyvin kaukana joulun ideasta - ilahduttaa muita. Kyllä jotkut antavat krääsää lahjaksi, mutta kun lahjan tekee sydämellä, se menee useimmiten nappiin. 

Vierailija
1350/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku antaa pätevän lakipykälä lähteen, missä lukee, että vain lapsille tehdään jouluna lahjoja? Meillä tehdään aina myös aikuisille. Jos on iso suku, voi arpoa lahjansaajan. 

Vierailija
1351/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he eivät halua antaa lahjoja aikuisille, tajuatko? Jos ap haluaa lahjoja, ostakoon ne itse. Ei hän voi käskeä muita ostamaan hänelle lahjoja!

Eivät ne lapselliset voi myöskään käskeä ap:ta ostamaan lapsilleen lahjoja! Sitähän nuo lahjalistat ovat.

Vierailija
1352/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinuna tekisin niin että ostaisin itselleni oikein mieluisan lahjan ja paketoisin sen tosi kauniisti ja kun lahjoja jaetaan niin ilakoisit siitä suureen ääneen, Ja jos jokun sitä kommentoisi niin sanoisit että olet lahjasi ansainnut ja aiot kanssa nauttia siintä. Jokainen tahoillaan voi siitä pahoittaa mielensä mutta viis veisaat siintä. Hyvääö Joulua Sinulle!

Vierailija
1353/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap voi päättää TOISTEN PUOLESTA, että heidän on ostettava hänelle lahjat 🤣🤣🤣 Mutta hän voi itse päättää ostaa itselleen. 

Kyllä nauraisin makeasti tollolle, joka sanoisi minulle että hän on päättänut että minä ostan hänelle lahjan 😂

Mitään noin typerää en ole kuullut pitkään aikaan. Jokainen päättää itse, kenelle antaq lahkan ja kenelle ei. Myös ap. Myös sinä. 

Vierailija
1354/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap voi päättää TOISTEN PUOLESTA, että heidän on ostettava hänelle lahjat 🤣🤣🤣 Mutta hän voi itse päättää ostaa itselleen. 

Kyllä nauraisin makeasti tollolle, joka sanoisi minulle että hän on päättänut että minä ostan hänelle lahjan 😂

Mitään noin typerää en ole kuullut pitkään aikaan. Jokainen päättää itse, kenelle antaq lahkan ja kenelle ei. Myös ap. Myös sinä. 

Koskee myös lasten lahjomisia. Kukaan ei voi vaatia toista hankkimaan lahjoja lapsilleen. Hankkikoot vanhemmat lahjat lapsilleen itse.

Vierailija
1355/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun tartte ostaa lahjaa miltään ennalta esitetyltä listalta. Tuo on vanhemmilta jo kerjäämistä ja pakottamista. Ostat lahjan antajana ihan mitä itse haluat. Suklaa konvehteja tai jotain yhtä pientä mikä ei maksa paljon. En olisi koskaan kehdannut pyytää sisäruksilta lahjoja omille lapsille. Rippjuhlissa ja lakkiaisistakin olen sanonut että alkaa antako mitään isoja lahjoja juhlia ei järjestetä siksi

Suomalaisilla on hirveä kompleksi lahjoihin liittyen. On taito osata ottaa vastaan lahjoja - se on näkymätön lahja myös lahjan antajalle. On vastenmielistä, kun torjutaan ja kauhistellaan - ei olisi tarvinnut, miksi tuhlaat...Se on pikkumaista. Jossain luki, että lahjojen vaihtaminen on rituaali - sillä vahvistetaan ystävyyttä ja rakkautta - näytetään, että läheinen on tärkeämpi kuin raha. Että RAASKITAAN tehdä ja käytetään aikaa miettimiseen, mikä ilahduttaa toista. T

Pyh, on ihan vaan hyvä asia, ettei Suomessa lahjoilla ja yleensä tavaroilla tai rahalla ole samaa merkitystä kuin vaikkapa jenkeissä. 

Lahjojen vaihtaminen vain tavan vuoksi on ainoastaan typerää eikä se vahvista ystävyyttä mitenkään. Tosiystävyys on ihan muuta. 

Vierailija
1356/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai riittää tädiltä halaus. Vanhemmat ja isovanhemmat voivat puolestaan antaa mitä haluavat. 

Mitä te sitten pärjäätte, kun isovanhempia ei enää ole? Kuka teidän lapsianne sitten lahjoo (teidän lisäksenne)?

Vierailija
1357/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkisin tyhmää, ilmestyisin lahjoitta (ruokaa lukuunottamatta) ja sanoisin että TEHÄN päätitte, ettei lahjoja enää anneta.

Vierailija
1358/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on siis yksi kuuluisa surullisenkoominen suvun katkera vanhapiikatäti taas lisää. 

Surullisenkoomisia ovat nuo kitkerät mammat, jotka eivät muuta ajattele kuin keiltä voisi nyhtää mahdollisimman paljon kalliita lahjoja huonosti kasvatetuille kakaroilleen.

Vierailija
1359/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nykyään tosi tyytyväinen siihen ettei aikuisille osteta lahjoja, mutta muistan kyllä että ensimmäisinä jouluina se tuntui tosi oudolta ja jopa tyhjältä. En tiedä milloin ap:n äiti ja sisko ovat tästä päättäneet, mutta jos päätös on tuore tai tuoreehko, niin ymmärrän aloittajaa oikein hyvin. Varsinkin mitä enemmän on ikää, sitä enemmän arvostan sitä että istutaan kaikki yhteisessä pöydässä missä yhteisesti hankittu hyvä ruoka on lahja toinen toisillemme.

Minä arvostan tuota myös ja arvostin lapsenakin vaikken tietenkään hankkinut ruokaa mutta jo ollessani taapero yhdessä perheenä leivottiin piparkakkuja ja rosollia jouduin pilkkomaan alle kolmevuotiaana jne, en kuitenkaan ymmärrä miksi se asetetaan vastakohdaksi lahjoille, ihan kuin olisi jokin joko tai asetelma, jos puoltaa lahjoja väheksyy yhdessäoloa ja yhteistä juhlaruokailua ja toisinpäin. Eihän se nyt niin ole tai ei ainakaan pitäisi olla.

Vierailija
1360/1439 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku antaa pätevän lakipykälä lähteen, missä lukee, että vain lapsille tehdään jouluna lahjoja? Meillä tehdään aina myös aikuisille. Jos on iso suku, voi arpoa lahjansaajan. 

Teillä on niin, mutta eipä sekään laissa ole. Jokainen tavallaan. On tietysti ikävää, jos kaikki samassa seurueessa ei ole käytännöstä samaa mieltä, mutta ei ketään voi pakottaa antamaan muille lahjoja. Sen sijaan lahjojenvaihdosta kieltäytyä voi kuka vain. Teilläkin jos joku haluaa jäädä tuosta systeemistänne pois, hän/he voi sen tehdä. Hän/he ei sitten vaan anna eikä toivottavasti myöskään saa lahjoja.