"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas vanhempani osti joskus kaikille joululahjaksi auton ikkunan jääraapat. Siis ihan jokainen sai sellaisen noin 40 centin jääraapan oli lapsi tai aikuinen. Oli autoa tai ei. Oli siinä ihmisten ilmeissä katsominen (myös omassani).
AP voisi kokeilla samalaista lahjaa, ja jäisi ihmettelemään ilmeitä. ;)
Ehdotan, että ap ostaa siskonsa pennuille joululahjaksi vaikka jotain siivousvälineitä, hyvä se on lastenkin oppia osallistumaan kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kuva tulee siitä, että ap aikoo jättää lahjat ostamatta siskonsa lapsille, koska häntä itseään ei muisteta. Ei ole aikuismaista käytöstä. Jos olisi, ap keskustelisi asian halki aikuisten kanssa ja jatkaisi aloittamaansa lahjanostoperinnettä lapsille.
Minä ehdotan että ap laittaa rahahanat kiinni. Olen lapseton ja vuosikausia ostin siskoni lapsille joululahjat ja muistin myös syntymäpäivinä. Siinä vaiheessa lopetin lahjojen ostamisen kun huomasin että lahjoilleni nyrpisteltiin nenää ja lahja viskattiin paketin avaamisen jälkeen samantien sivuun. En ala ostelemaan tuollaisille sen enempää kalliita kuin halpojakaan lahjoja, sisko saa ihan itse ostaa jälkikasvulleen mieluisat paketit.Tästäkin nyt on nähtävissä se, että ostakaa niitä lasten toivomia lahjoja eikä mitää
Ei, vaan te vanhemmat voitte ihan itse toteuttaa lastenne toiveita. Ei tarvitse ihmetellä miksi lapsetkin on nykyään niin epäkiitollisia.
Mistä lähtien lahjoja vain lapsille on ollut velvollisuus ostaa lahjoja lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas vanhempani osti joskus kaikille joululahjaksi auton ikkunan jääraapat. Siis ihan jokainen sai sellaisen noin 40 centin jääraapan oli lapsi tai aikuinen. Oli autoa tai ei. Oli siinä ihmisten ilmeissä katsominen (myös omassani).
AP voisi kokeilla samalaista lahjaa, ja jäisi ihmettelemään ilmeitä. ;)
Ehdotan, että ap ostaa siskonsa pennuille joululahjaksi vaikka jotain siivousvälineitä, hyvä se on lastenkin oppia osallistumaan kotitöihin.
Tai anna koko perheen lahjaksi pyykin- ja astianpesuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kuva tulee siitä, että ap aikoo jättää lahjat ostamatta siskonsa lapsille, koska häntä itseään ei muisteta. Ei ole aikuismaista käytöstä. Jos olisi, ap keskustelisi asian halki aikuisten kanssa ja jatkaisi aloittamaansa lahjanostoperinnettä lapsille.
Minä ehdotan että ap laittaa rahahanat kiinni. Olen lapseton ja vuosikausia ostin siskoni lapsille joululahjat ja muistin myös syntymäpäivinä. Siinä vaiheessa lopetin lahjojen ostamisen kun huomasin että lahjoilleni nyrpisteltiin nenää ja lahja viskattiin paketin avaamisen jälkeen samantien sivuun. En ala ostelemaan tuollaisille sen enempää kalliita kuin halpojakaan lahjoja, sisko saa ihan itse ostaa jälkikasvulleen mieluisat paketit.Tästäkin nyt on nähtävissä se, että ostakaa niitä lasten toivomia lahjoja eikä mitää
Eli kun lapset toivovat 50-100 euron leluja, tädin velvollisuus on ostaa ne eikä esimerkiksi karkkipussia? Ei minulla ainakaan ole varaa ostella sadoilla euroilla vuodessa lahjoja sukulaislapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua lapsia lahjoa, niin laita siskolle viesti että rahat on tiukalla ja et nyt osta lahjoja.
Tai sitten suuta auki äidillesi, etä haluat lahjan. Mikä juttu tuo nyt on, että äiti sopii toisen tyttären kanssa asiat kysymättä toiselta.
Lahjan ostaminen on vapaaehtoista. Ei lapsettoman sukulaisen tosiaankaan tarvitse etukäteen ilmoitella, ettei aio ostaa muiden pershedelmille paketteja.
Kyllä se riittää, että lapsen vanhemmat ja mahdollisesti isovanhemmat muistaa lasta jouluna paketilla, on ahnetta edes olettaa että muiden sukulaisten pitäisi osallistua lasten pakettiralliin varsinkaan kun heitä itseään ei muisteta yhtään millään tavalla.
"Eli kun lapset toivovat 50-100 euron leluja, tädin velvollisuus on ostaa ne eikä esimerkiksi karkkipussia? Ei minulla ainakaan ole varaa ostella sadoilla euroilla vuodessa lahjoja sukulaislapsille."
Kysy lapsilta tai vanhemmiltaan, että mitä kivaa voit ostaa heille budjetilla 5 euroa. Älä osta omaa lempparikarkkipussiasi, jos et tiedä mistä karkeista he pitävät.
Kyllä mulle ainakin opetettiin pienenä, että näille perheenjäsenille ostetaan tai askarrellaan lahjat kun hekin muistaa aina sinua.
Älä osta mitään tai jotain edullista pientä. Mitään kalliita listoja ei tarvitse noudattaa eikä niitä pidä vanhempien sukulaisille jakaa toivelistoina. Vanhemmat ostaa itse ne kalliit lahjat ja muut muistaa jos tahtoo.
Annan ihan mielelläni pienet lahjat sisarusten lapsille, mutta olisi kiva saada vastavuoroisuuden osoituksena edes tuoreet päiväkoti- ja koulukuvat heistä.
3- ja 6-vuotiaiden äiti on todennäköisesti niin purjeessa lapsiperhearjen kanssa, ettei ole osannut ajatella, että ap kaipaisi jotain muistamista. Miten äiti kiittää isovanhempien lahjoista?
Itse en kaipaa kiitoksia muilta kuin lapsilta itseltään. Yhdeltä kummilapselta saamme koulukuvan ja askarteluja, toiselta suklaalevyn, kolmannet lähettävät kiitosviestejä, neljännen vanhemmat kiittävät lasten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
3- ja 6-vuotiaiden äiti on todennäköisesti niin purjeessa lapsiperhearjen kanssa, ettei ole osannut ajatella, että ap kaipaisi jotain muistamista. Miten äiti kiittää isovanhempien lahjoista?
Itse en kaipaa kiitoksia muilta kuin lapsilta itseltään. Yhdeltä kummilapselta saamme koulukuvan ja askarteluja, toiselta suklaalevyn, kolmannet lähettävät kiitosviestejä, neljännen vanhemmat kiittävät lasten puolesta.
Se ei olisi mitenkään poikkeuksellistaettei lapsellinen näe mitään ympärillään kun kaiken keskipiste on minä minä minä ja minun lapset.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normiälyinen ymmärtää, että yksipuolinen muistaminen alkaa pidemmänpäälle kyrsiä. Kyllä tuossa on kyse mistä muustakaan kuin ahneudesta, muiden pitäisi ostella sitä sun tätä ja itse ei laiteta rikkaa ristiin.
ehdota että kaikki ostaa ainoastaan omalle perheelle/puolisolle
Hei, Ap tässä taas! Onpa tänne tullut paljon mielipiteitä. Selvennän asioita, mitä ihmiset olivat ihmetelleet:
1. Vietämme joulua vuorotellen vanhemmillani, siskollani ja minun luonani. Kaikki osallistuvat ruokien laittamiseen/ostamiseen niin että isännälle ja/tai emännälle jäisi vähemmän hommaa siivouksien lisäksi. En siis loiseile muiden joulupöydissä.
2. Siskoni ja äitini kertoivat asian ilmoitusluonteisesti enkä kilttinä ihmisenä kehdannut sanoa ei. Se olisi kuulostanut törpöltä pyytämällä pyytää lahjaa itselleen.
3. On totta, että jos joutuisin ostamaan kaikille joulunviettäjille lahjat, se tulisi kalliimmaksi. Se ei kuitenkaan tuntuisi niin pahalta, kun minuakin vastavuoroisesti muistettaisiin. Siksi tuntuisi mukavammalta, jos tässä "vain lapsille lahjoja" -tilanteessa saisin siskolta edes jotain pientä lahjaa. Se tuntuisi kohteliaalta, sillä ostanhan lapsille synttärilahjatkin joka vuosi saamatta itse mitään synttärilahjaa siskoltani. Nyt tuntuu, että sisko pitää minua vain itsestäänselvyytenä ja lahja-automaattina.
Yritän kasvattaa selkärankaani ja ostan tänä jouluna vain jotkut halvat pienet muistamiset lapsille. Siskoni on niin jyräävä persoona, että on hankalaa sivuuttaa lahjalistat mutta kiitos sain tästä palstasta tukea yritykseen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittenhän ap olisi ainut joka ei saisi lahjaa kun se on lapseton sinkku, aika vittuileva vastaus :D
Osta 1 yhteinen lahja siskon lapsille. Joku semmonen peli tms ja sano että vaikkei meillä ole tapana antaa lahjoja toisillemme niin tämä on kuitenkin teille, lapsoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittenhän ap olisi ainut joka ei saisi lahjaa kun se on lapseton sinkku, aika vittuileva vastaus :D
Lapsettoman sinkun perhe = lapsuudenperheensä, eli vanhempansa ja sisaruksensa...
Jos joku antaa lahjoja lapsille, on täysin tyrmistyttävää käytöstä, jos vanhemmat eivät vastaavasti jollain joulumuistamisella kiitä. Jos kyseessä on vielä oma sisko, niin aika omituista, jos ei muka mitään muistamista keksi. Parasta toki, jos yhdessä lasten kanssa katsotaan vaikka joku kuluva vihko tms. jonka lapset ovat valinneet.
Tästäkin nyt on nähtävissä se, että ostakaa niitä lasten toivomia lahjoja eikä mitään omia ideoimianne.