"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (352)
En ostaisi toivelistalta kalliita lahjoja vaan jonkun pienemmän toiveen, ja jos sellaista ei ole, ostaisin omien arvojen mukaisia halvempia lahjoja, esim kirjoja.
Kaikkein mieluiten ostan omat lahjani itse eli niillä rahoilla mitä ei tarvitse käyttää muiden aikuisten lahjoihin, ostaisin jotain kivaa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Suurinta typeryyttä ikinä toitottaa näitä mantroja. Joulu on ainakin meille vuoden suurin juhla, ei mikään lasten juhla. Muistan lahjoin ja kukkasin niin aikuisia kuin lapsia. Sä voitkin lopettaa koko joulun viettämisen, kun lapset kasvaa.
Minkä ikäinen olet?
Ala toimimaan samalla tavalla kun muutkin lapset, kiukuttelee niin kauan että saat haluamasi lahjan ja uhkaile pidättää hengitystäsi että muutut siniseksi niin kuin muutkin lapset tekee tai sitten heittäydy selällesi ja ala lyömään ja potkimaan maata samalla kun huudat että minä haluan niin kuin muutkin lapset tekee. Turhaan sitten alat vaatimaan että sinua kohdellaan kuin aikuista kun et aikuismaisesti Käyttäydy kun käyttäydyt kuin pikkulapsi joka kiukuttelee jos ei saa niitä lahjoja mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Et joudu vaan valitset. Ota vastuu omista valinnoistasi.
Valinnasta voi seurata syrjäyttäminen ja yksin sivuun jääminen kaikesta muustakin suvun tekemisistä. Niin, että ap:n muka pitäisi ostaa paikkansa juhlapöydässä, ettei olisi jatkosssa sylkykuppina?
Usein käy niin, että kun pidät puolesi ja asetut vastakarvaan, siitä seuraa ikävyyksiä. Yksinäistä sorretaan joka paikassa. E8 tällä ole tekemistä vastuun kannon kanssa, vaan haavoittuvan väestönosan hyväksikäytöstä.
Joulu ei ole mikään lasten juhla. Olen opettanut teinitkin muistamaan pikkupaketilla lähipiirin aikuisia, kuten isovanhempia. Suurinta typeryyttä tämä lahjavuoren kasaaminen pikkutaaperon eteen. Rakkaita muistetaan jouluna, niin eläviä kuin kynttilöillä poisnukkuneita.
Eikös se ole hyvä vain kun ei saa turhaa krääsää?
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki lahjat on automaattisesti turhaa krääsää? Ei sellaista ole pakko hankkia.
LOL siis pönttö-ap on kateellinen alle 10v naperoille 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki lahjat on automaattisesti turhaa krääsää? Ei sellaista ole pakko hankkia.
Siksipä on käytännöllistä sopia että jokainen aikuinen ostaa itse itselleen mitä haluaa ;-)
Näillä näkymin meillä on 12 jouluna. Olen hommannut kaikille paketit ja tiedän, että saan max 3.
Miesystävän lapset ilmoittivat lahjatoiveet, vastasin kertokaa nämä isällenne. Vastasi isälle on annettu omat toiveet. Vastasin olen jo hankkinut lahjat, johon tuli vastaus toivottavasti on kuitti mukana.
Kaikki tulee valmiiseen pöytään, kukaan ei kysy voinko auttaa. Joulu on ulkoistettu, itse tehdään vähän.
Joulu on kerran vuodessa ja me vietetään joulua joka 2 vuosi Suomessa. Yhden illan jaksaa hymyillä, vaikka suu mutrussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko ostaa edes lapsille niitä lahjoja, se on vanhempien vastuulla. Oman tunnon mukaan. Mutta oikeastiko aikuinen ihminen kiukuttelee siitä ettei itse saa lahjoja 😳 Yleensä aikuisilla on varaa ostaa itse tarvitsemansa
sää tyhmä et tajuu nyt ap pointtia. ei lahjoja monikossa , vaan huomionosoitus,kun hänellä rahaa kuluu siskon pennuille ja hänellä ei oo pentuja jolle sisko joutis mitään antamaan, eli aika ykspuolista. laaditaab listoja ja laatua. olisiko poikkeuskohta. siskon antaa kiitos lahjakortti esim kukkakauppaan-kun taaas muistit mun pentuja, rahaa sinkulta,aikaa jne vaivaa. meidän huusholliin,mutta sä et saa mitään, jokin pelisilmä sillä siskollakin vois olla.
Ei jatkoon, alatyylinen kommentti. Miten minä muutuin tyhmäksi, jos Ap itse ei tajua ettei kukaan häntä pakota ostamaan lahjoja kenellekään. Se on vapaaehtoista eikä niistä tule Ap:lle mitään vasta lahjuksia toimittaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta mieleeni tuli yksi näkökohta: jos ap menee vanhemmilleen tai siskolleen valmiiseen joulupöytään, niin minusta ei ole kohtuuton toivomus, että ap osallistuu ostamalla lapsille 20-30 euroa maksavan joululahjan kummallekin. Jos kaikki toiveet ovat tätä kalliimpia, voi pyytää edullisempia lahjatoiveita.
Ap kokee olevansa vain antavana osapuolena, mutta minusta myös valmiin joulupöydän antimet pitää laskea saamapuolelle.
Itse ratkaisin niin että lahjoja jaettaessa lähdin kotiini ja olin illan sitten yksin. Ei varaa eikä halua ostaa lahjoja. Enkä itse tarvi muiden ostamaa turhaa tavaraa. Jouluruoka on kiva syödä yhdessä ja muutenkin seurustella. Osaan viettää aikaa yksinkin ja viihdyn seurassani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pienet ilahtuu melkein mistä vaan. Ei oo pakko ostaa lahjaa listalta.
Joku pieni lelu, värityskirja tms ilahduttaa jo kummasti.
Itse muistaisin kyllä siskon lapsia, jos talous antaisi myöten- edes pienesti.
Entäs kun lapsi on 9-10 vuotias varhaisteini (aivan, nykylapset ovat teinejä jo alakoulussa!), jolla on tarkat toiveet ja ymmärrys, mikä on trendikästä ja haluttua.
Ei auta ostaa jotain sinne päin. Sun lahja menee roskiin saman tien.
Täytyy sanoa, että jos näkisin lapsen heittävän antamani lahjan saman tien roskiin, hän ei tarvitsisi lahjojani enää jatkossakaan.
En minäkään moukia lahjo. Lahjoista ollaan aina kiitollisia olipa ne mitä vaan. Hyvä kasvatus ei pidä olla mikään harvinaisuus.
Mulla on aikuiset lapset. Annan heille lahjoja, joista otaksun heidän pitävän, vaikka eivät mitään superkalliita ole.
Toiselta lapselta en saa mitään. 😟
Toiselta saan aina 4-5 erilaista ja vähän erikoistakin pikku juttua, joita hän on hankkinut pitkin vuotta, äiti mielessään. Lahjat eivät ole kalliita, mutta ne ovat persoonallisia, niissä on jokin juju.
Lapset ovat samaa sukupuolta.
Lapset eivät voi ostaa itselleen lahjoja, aikuiset voivat.
Jos aloittajan ongelma on se, että lahjatoiveet ovat liian kalliita, niin asia kannattaa nostaa esille, tai sitten vaan viedä, mitä itse haluaa viedä. Värityskynät ovat hyvä lahja.
Jos asia kovasti kalvaa periaatteen vuoksi, niin voithan sanoa että toivot saavasi lahjan. Se sinun vaan täytyy hyväksyä, että monet aikuiset pitävät lahjomista turhana, ja vilpittömästi nauttivat joulusta ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
LOL siis pönttö-ap on kateellinen alle 10v naperoille 😂😂😂
Haluatko ruveta rahoittamaan mun joulua? LOL. 🤡🤺
Vierailija kirjoitti:
Turhaa krääsää ? Meillä nyt me aikuiset saadaan lähinnä villasukkia tai viime vuonna sain kotitossut, kyllä ihan käyttöön tuli nekin niin kuin villasukatkin.
Lopetin joululahjahöpötykset kun ilmoitin että, en halua lahjoja enkä anna kenellekkään lahjoja, paitsi pikkulapsille jotain pientä. On vieläkin miesten hygieniatuotteita vuosien takaa joita en edes käytä kuin minimaallisesti.
En itsekään kaipaa mitään joululahjoja, mutta ymmärrän ap:n ärsytyksen siinä mielessä, että omassa lähipiirissä nähtynä ne ovat ne lapsiperheelliset, jotka keskenään päättävät/sopivat, että vain lapset tarvitsevat lahjoja, ja painostavat kaikki siihen heidän pyhään periaatteeseensa - mikä käytännössä tarkoittaa, että esim. isovanhempien odotetaan syytävän se aikuisista säästynyt lahjabudjetti ja vielä vähän ylikin niihin heidän lapsiinsa. Eli ei se lahjaperiaate sinänsä vaan se hitonmoinen ahneus ja siinä sivussa oikein kiva paikan osoittaminen lähipiirin lapsiperheettömille.