Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (309)

Vierailija
221/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienet ilahtuu melkein mistä vaan. Ei oo pakko ostaa lahjaa listalta.

Joku pieni lelu, värityskirja tms ilahduttaa jo kummasti. 

Itse muistaisin kyllä siskon lapsia, jos talous antaisi myöten- edes pienesti. 

Vierailija
222/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.

Joo. Olen aivan järkyttynyt tästä ketjusta. Olen kaikkialla lähipiirissäni pitänyt itsestäänselvänä, että lapsille on kivaa antaa lahjoja, mutta ei aikuiset niitä tarvitse. En muista milloin olisin viimeksi saanut joululahjan itse. Silti hankin niitä mieluusti omille ja sukulaisten lapsille.

Ilmeisesti se on tätä nykyaikaa, että aikuisetkin heittäytyvät kiukuttelemaan, jos eivät saa mieluisia lahjoja. Ja aina täytyy miettiä että eihän varmasti ole antanut yhtään enempää lahjaa kuin mitä itse saa.

No jos se lahjatraditio loppuu sinä päivänä kun joku sisaruksista saa lapsen niin onhan se sääli. Jostain syystä se vaan aina on että sen lapsiperheen vanhempien mukaan täytyy mennä. Miksi ihmeessä he eivät enää halua antaa toisilleen lahjoja? Jotkut täällä ei halua eikä ole koskaan saaneet lahjoja mutta kuulostaa siltä että tässä tapauksessa traditio loppui ettei siskon tarvi laittaa enää rahaa muihin kun omaan perheeseen ja nyt joulu ei ENÄÄ ole aikuisille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille"

Miksi sä olet suostunut tähän? Lopeta se. Päätä itse mitä annat vai annatko mitään. Sun rahat ne on.

Ei niitä tarvii koko listaa ostaa ja voi ostaa jotain pientä, jos kaikki "listan" lahjat on liian kalliita. 

Ja jos nykyinen tilanne on ap:stä epäreilu ja hän haluaa lahjoja niin tämä on turha osoite siitä kertoa vaan oikea osoite on se oma sisko. Kai ap voi sanoa, että häkin haluaa lahjan. 

Ja voihan ap mennä ilman lasten lahjoja siskolleen joulunviettoon, tuskin siitä kukaan pahastuu. Ap.llä itsellään vaan voi olla vähän kiusaantunut olo olla passattavan ja mennä valmiiseen joulupöytään tyhjin käsin. Mutta jos pokka pitää niin siitä vaan, kuka estää. 

&nbs

eiks noi mee mummolaan. ja ap haluuu monikossa oikein lahjoja. hänen lapsilleen ei tarvii mitään säännöllistä rahareikää kun niitä ei ole, tai edes tuleeko,mutta hää joutuu ostelee yhä kallistuvia lahjoja siskon lapsille.  olisiko siskolla pelisilmää myös kiittäääääää siskoaan esim lahjakortilla edes kahvilaan,kukkakauppaan ,lounas, kiitos kun taas huomioit meidän lapset. miks yhdelle sälytetään vuotuinen rahanmeno. ja muutenhan hän ei haluakaan että aikuiset vaihtelee lahjoja. ja maku menee jos sanot omalle ukolleskaan kun en saa kukkia-

no ukko sit v...tu mää ostan nyt ne v...tun kukat sulle-tossa.   ei ne tunnu enää samalle kuin ihminen itse  älyää huomioida.  sitten eri asia miten tarjottavat  niiden kulut jaetaan.  menikös noi mummon  riesöksi, ap kyllä älyää paistaa ostamansa kinkun,mutta älyääkä sisko,, ja mitähän se oli... hän vaan ottaa listan kera. ostais  ite. ja ei listoja, se pieni edullinen  jos niinkeen tulee.

Vierailija
224/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on, että esität budjetin. Kysyt, että ajattelit käyttää/sulla on varaa käyttää vaikkapa 30 eur siskon lasten lahjoihin. Kysyt, mitä toivotte sillä lapsille?

Vierailija
225/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu kieltämättä erikoiselta, jos lasten toivelistalta ei löydy edullisia lahjoja ollenkaan..

Minä ohjeistin aikanaan lasta, että listalle pitää aina laittaa myös edullisia asioita kuten hammasharja, tarroja, askartelutarvikkeita jne. 

Kalliista lahjoista sanoin sukulaisille, että jos jostain joku innostuu, niin voidaan ostaa kimpassa, mutta ei sitten mitään paineita. 

Nyt lapsi on jo teini ja ymmärtää, että pienemmät saa enemmän lahjoja ja hän saa kyllä myös vielä toivoa. Sitten kun itsestä tuntuu, voi siirtyä meidän aikuisten yhden lahjan politiikkaan, eli siis jokainen saa ja antaa yhden lahjan ja saajat ja lahjanantajat arvotaan. Hinta sovitaan etukäteen aikuisten lahjoille.

Mulla ei ikinä olisi varaa ostaa lahjoja kaikille aikuisille jouluna. Lapset vielä menee ja heille ne lahjat onkin tärkeimpiä. Vaikka en voi kiistää, että ainakin palstamammat näköjään haluaa joulupukilta tuomisia myös 😅

Vierailija
226/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon muutama numero sitten tuossa hieman aiemmin joulun todellisesta aiheesta ja luonteesta kirjoittamani lisäksi totean itse tämän keskustelun otsikon alaiseen aiheeseekin nyt vielä kuitenkin sen verran, että AP:ta käytetään hyväksi tässä materialistisessa perinteessä, että "joulu on lasten juhla" niiden mielestä, joilla itsellään on lapsia.

Älä AP osta ahneen ja itsekkään siskosi lapsille enää mitään. Jos et sitten ole tervetullut heille koko jouluna, niin et siinä paljon menetä. Löydät viimeistään seuraavaksi jouluksi varmasti parempaakin seuraa sellaisista aikuisista ihmisistä, joiden mielestä joulun perimmäinen tarkoitus ei ole toimia tulonsiirtoautomaattina lapsettomilta aikuisilta ahneitten lapsiperheitten penikoille.

Siks'toieen, muutenkin sellaiset ovat jotenkin sieluttomia, moukkia ja vulgäärejä ihmisiä, jotka sanovat aina kaikista arjesta irtauttavista juhlista ja tilaisuuksista, että "Syntymäpäivä / Joulu / Juhannus / Mikä tahansa muu on lasten juhla".

Jos noin on, niin ei kai noilla "lasten juhlittelijoilla" sitten varmaankaan olisi mitään sitä vastaan, että heidän omat palkalliset kesä- ym. lomasakin lopetettaisiin ja he itse olisivat 8 tuntia päivässä töissä arjet ja pyhät, joulut ja juhannukset, 365 päivää vuodessa paitsi karkausvuosina jolloin 366, kun kaikki muu kuin se tavallinen arkihan on kuitenkin vain "lasten juhlaa" eikä aikuinen tarvitse mitään juhla-aikoja eikä irtiottoja siitä arkityöpötköstä?

Sebedeuksen Poika

Vierailija
227/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ostaa edes lapsille niitä lahjoja, se on vanhempien vastuulla. Oman tunnon mukaan. Mutta oikeastiko aikuinen ihminen kiukuttelee siitä ettei itse saa lahjoja 😳 Yleensä aikuisilla on varaa ostaa itse tarvitsemansa

sää tyhmä et tajuu nyt ap pointtia. ei lahjoja monikossa , vaan huomionosoitus,kun hänellä  rahaa kuluu siskon pennuille ja hänellä ei oo pentuja jolle sisko joutis mitään antamaan, eli aika ykspuolista. laaditaab listoja ja laatua. olisiko poikkeuskohta. siskon antaa kiitos lahjakortti esim kukkakauppaan-kun taaas muistit mun pentuja, rahaa sinkulta,aikaa jne vaivaa. meidän huusholliin,mutta sä et saa mitään, jokin pelisilmä sillä siskollakin vois olla. 

228/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sekin osa tapakasvatusta, että kaikki saavat lahjoja, aikuisetkin.

Aikuiset ei niinkään vietä synttärijuhlia, kuten lapset, mutta voi lapsetkin kerran vuodessa nähdä, että jokainen saa jotain, edes pientä. Ettei lahjasäkki tyhjene vaan "mulle-siskolle-mulle-siskolle" jne....

Ostan lapsenlapsille enempi, mutta omille aikuisille lapsillekin jotain.

Tästä samaa mieltä kyllä!

Vierailija
229/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun lapsi on 9-10 vuotias varhaisteini (aivan, nykylapset ovat teinejä jo alakoulussa!), jolla on tarkat toiveet ja ymmärrys, mikä on trendikästä ja haluttua.

Ei auta ostaa jotain sinne päin. Sun lahja menee roskiin saman tien. 

Vierailija
230/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummona ostan kivat, suht hintavat lahjat lapsenlapsille, isälle/pojalle ja miniälle. Itse en saa "mitään".  Lasten kuvalla varustetun mukin tms. 

Olen eläkkeellä ja yksinelävä, lapsenlasten vanhemmat hyvätuloisia. 

Vierailija
231/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun lapsi on 9-10 vuotias varhaisteini (aivan, nykylapset ovat teinejä jo alakoulussa!), jolla on tarkat toiveet ja ymmärrys, mikä on trendikästä ja haluttua.

Täytyy sanoa, että jos näkisin lapsen heittävän antamani lahjan saman tien roskiin, hän ei tarvitsisi lahjojani enää jatkossakaan.

Vierailija
232/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät. 

Pienten lasten äitinä sanoisin samaa. Joku yhteinen juttu, rakentelevat legoilla keskenään tms. Meillä ongelma on se, että sukulaiset ostavat liikaa ja lasten kummit. Olen yrittänyt sanoa, että yksi lahja riittää jokaiselta, ei tosiaan tarvitse ostaa kymmentä kappaletta, kun hukutaan tavaraan. Ei ole mennyt vielä perille..kannan jo ennen joulua hyväntekeväisyysjärjestöille hyväkuntoiset nuket yms. Jos lapsi saa joka joulu 5 nukkea ja kaapissa on 8 joilla ei edes leiki. 

Vierailija
233/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen on 13-19-vuotias. Tulee englanninkielern -teen loppuosista numeroista. Ei ole 9-10-vuotiaat mitään teinejä. 

Vierailija
234/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille"

Miksi sä olet suostunut tähän? Lopeta se. Päätä itse mitä annat vai annatko mitään. Sun rahat ne on.

Ei niitä tarvii koko listaa ostaa ja voi ostaa jotain pientä, jos kaikki "listan" lahjat on liian kalliita. 

Ja jos nykyinen tilanne on ap:stä epäreilu ja hän haluaa lahjoja niin tämä on turha osoite siitä kertoa vaan oikea osoite on se oma sisko. Kai ap voi sanoa, että häkin haluaa lahjan. 

Ja voihan ap mennä ilman lasten lahjoja siskolleen joulunviettoon, tuskin siitä kukaan pahastuu. Ap.llä itsellään vaan voi olla vähän kiusaantunut olo olla passattavan ja mennä valmiiseen joulupöytään tyhjin käsin. Mutta jos pokka pitää niin siit

"eiks noi mee mummolaan. ja ap haluuu monikossa oikein lahjoja. hänen lapsilleen ei tarvii mitään säännöllistä rahareikää kun niitä ei ole, tai edes tuleeko,mutta hää joutuu ostelee yhä kallistuvia lahjoja siskon lapsille.  olisiko siskolla pelisilmää myös kiittäääääää siskoaan esim lahjakortilla edes kahvilaan,kukkakauppaan ,lounas, kiitos kun taas huomioit meidän lapset. miks yhdelle sälytetään vuotuinen rahanmeno. ja muutenhan hän ei haluakaan että aikuiset vaihtelee lahjoja. ja maku menee jos sanot omalle ukolleskaan kun en saa kukkia-

no ukko sit v...tu mää ostan nyt ne v...tun kukat sulle-tossa.   ei ne tunnu enää samalle kuin ihminen itse  älyää huomioida.  sitten eri asia miten tarjottavat  niiden kulut jaetaan.  menikös noi mummon  riesöksi, ap kyllä älyää paistaa ostamansa kinkun,mutta älyääkä sisko,, ja mitähän se oli... hän vaan ottaa listan kera. ostais  ite. ja ei listoja, se pieni edullinen  jos niinkeen tulee."

Juurikin näin! Ap:n sisko on ahne paßkiainen, jolle kelpaa, että omat kakaransa saavat paljon lahjoja.

Ihan miniminä olisi, että jos ap on yksineläjä, hän saa aatonvietosta mukaan priimaa jouluruokaa, ettei tarvi itse ostella/kokkailla ykain sinkkutaloudessaan. (En nyt muista oliko ap:lla puoliso vai ei, samapa tuo, kelpaa ne ruoat miehelleenkin!)

Tai sisko voi jo joulun alla kysellä, mitä ap haluaisi että laitetaan, kun hän nyt joka tapauksesssa laittaa niitä laatikoita ja muita.

Vierailija
235/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu vaan valitset. Ota vastuu omista valinnoistasi.

Vierailija
236/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttäisi toimia rahoittajana. Sinä vain maksat muiden päättämiä tuotteita.

Minä ostin aina sisarten lapsille mitä itse halusin. Ja jätin ostamatta kun kasvoivat. Lahjoista on tehty naurettavaa touhua.

Lahjasta pitää tulla antajalle hyvä mieli. Hänen pitäisi se saada valita. Yllättämisen ilo.

Vierailija
237/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole välittänyt lahjoista ennen omia lapsiakaan. Ihmiset, joilla on ihan ok tulot, eivät minusta tarvitse lahjoja. Tiedän, että kaikki eivät koe näin, ja jossain perheissä jaetaan lahjoja myös aikuisille. Aloittajan perheessä jakolinja vaan kulkee keskellä. Vaikea siihen on keksiä hyvää ratkaisua. Olisiko ap iloinen, jos hän ainoana aikuisena saisi lahjan, kun sitä erikseen pyysi? Vai pitääkö kaikkien ostella toisilleen hierontalahjakortteja ja kallista teetä, jotta aloittajalle tulee joulumieli?

Vierailija
238/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse näistä:

1. Jokainen on jonkun lapsi ja ollut jonkun lapsi, siksi kaikki ansitsee joululahjan jos on ollut kiva ja kiltti.

2. Lapset on tulevia aikuisia. Ei ne mitään lahjoja tarvitse.

Vierailija
239/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäinen on 13-19-vuotias. Tulee englanninkielern -teen loppuosista numeroista. Ei ole 9-10-vuotiaat mitään teinejä. 

Älä saivartele. Puhuin varhais- eli esiteineistä. Teiniys ei ole ikä vaan kehitystaso ja asennoitumistapa. Sana 'lapsi' kuvaa viatonta pientä, jolle käy kaikki mikä on nätisti paketoitu.

Esiteinillä on jo omat mielipiteet, tai pikemmin on omaksuttu kaverien ja somen tarjoamat mallit, mikä on in ja cool.

Vierailija
240/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän