Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (309)

Vierailija
201/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sinä siskon lapsille viet lahjoja? se on siskon homma ostaa omille kakaroilleen lahjoja

Ei voi olla nauramatta näille vastauksille :D

Taattua vauvaa. Kaikki tuntuu vihaavan vanhempiaan, appivanhempiaan, sisaruksiaan ja varsinkin näiden lapsia ja on ihan hirveätä kärsimystä, jos niille pitää lahjakin ostaa .

Kyllä on ihmisillä vaikeaa. Onneksi itse ostan enemmän, kuin mielelläni, sisareni ihanille lapsille joululahjat. Tulee itsellekin hyvä mieli, kun näkee lasten riemun. Aikuiset ei kyllä minustakaan lahjoja tarvii, eikä meilläkään ole tapana vaihtaa lahjoja  aikuisten sisarusten kanssa. Omalle puolisolle voi toki ostaa, mutta me on kyllä miehen kanssa sovittu, että lahjoja ei osteta, kun kumpikaan ei oikeastaan mitään tarvitse. Tai jos jotain haluaisi, se ois vaikka uusi auto ja sellaisia lahjoja nyt ei tietenkään ostella. 

Mutta kyllä haluan ilahduttaa suvun lapsia lahjoilla. Osallistun monesti myös joulupuukeräyksiin ja ostan lahjan vieraallekin lapselle. 

Vierailija
202/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Joulu on Jeesus Krisutksen syntymäjuhla eikä mikään "lasten juhla".

Sebedeuksen Poika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä?

Me ostetaan miehen siskon lapsille lahjat. Ihan vapaaehtoisesti. Lapset ovat kohteliaita ja lähettävät aina innokkaat kiitosviestit takaisin (muutakin kuin "kiitos" siis). Emme osta aikuisten kesken lahjoja, niinpä siskon perhe ei osta meille mitään. Emme edes vietä joulua heidän kanssaan. Miksi miehen siskon perhe olisi meille jotain "velkaa" tästä? 

Arvostan suunnattomasti sitä että saamme kutsut heille lasten synttäreille (jonne tietty viemme lahjat) ja lasten tärkeisiin tapahtumiin. Meidät kutsutaan myös ex tempore heille viettämään aikaa. Lapset myös haluavat viettää meidän kanssa aikaansa. Vietämme itse asiassa paljon aikaa miehen kaikkien sisarusten ja heidän perheidensä kesken. Koen saavani siinä enemmän kuin antavani.

Poikkeus aikuisten lahjamenettelyyn on se, jos joku meistä aikuisista täyttää tasavuosia. Tapana on silloin hankkia kimpassa isompi lahja synttärisankarille. Tämäkään ei varmasti riittäisi ap:n kaltaisille, jotka laskevat sitä että nyt olen antanut näin paljon ja saanut näin paljon, olen tappiolla.

Hieno homma, että teillä tämä toimii. Olette kaikki päättäneet asiasta yhdessä. En silti tiedä miksi sinun piti tulla löyhyttelemään paremmuuttasi tähän keskusteluun, missä ap avautuu sisaren kalliista lahjatoiveista lapsilleen ja suvun aikuiset ovat päättäneet että aikuisia ei muisteta lahjoilla, vaikka ap yksin elävänä lapsettomana toivoisi että häntä muistetaan. Mietin tässä näitä viestejä lukiessa että onko ihmiset oikeasti näin halukkaita väärinymmärtämään, olenko kenties itse väärinymmärtänyt, vai halutaanko tässä nyt vaan tuoda omaa periaatetta julki ja toivotaan, että yhteinen mielipide tukisi aikuisten lahjatta jäämistä. 

Vierailija
204/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko siskon pompottaa sinua ?

Vierailija
205/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin lapsille kirjoja, toivelistoista viis. Ne eivät ole mitään tilauslistoja.

Tämä. Olen aina ostanut listan ulkopuolelta, enimmäkseen kirjoja, tai sitten hyväntekeväisyyslahjoja. Lapset osaavat aika pienestä arvostaa sellaista. Olen siis perheen ainoa lapseton, lahjon sisarusten lapsia.

Meidän suvussa kyllä annetaan aikuisillekin lahjoja, mutta yleensä ne on luokkaa kynttiläpaketti, kun kukaan ei tarvitse mitään. 

Vierailija
206/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien. 

Tämä on minusta hyvä idea! Ottaisin tästä neuvosta vaarin, jos olisin itse samassa tilanteessa.

Voisi ostaa vaikka kivan seurapelin, jota haluaa itsekin pelata. Siinähän tulee samalla mukavaa yhdessä oloa, niin ettei jää vain statistiksi, vaan saa ohjattua tekemistä omankin maun mukaan. Joulun jälkeen tietenkin peli omaan kotiin mukaan, sitä voi sitten omien kavereiden kanssa pelailla illanistujaisissa. 

Ja koska itse tietää, mitä paketissa on, voi sen antaa vaikka lasten avata ja sitten selittää, mikä on kupletin juoni. Voi se olla kiva leffakin, esim. Mary Poppins oli minusta taidolla tehty elokuva aikuistenkin katsottavaksi.

Tai sitt

Lapsen vanhemmilta vaaditaan pelisilmää siinä ettei edes esitä kalliita toiveita. Yhdessä voidaan myös sopia jo etukäteen missä hintaluokassa pysytään.

Vierailija
207/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille"

Miksi sä olet suostunut tähän? Lopeta se. Päätä itse mitä annat vai annatko mitään. Sun rahat ne on.

Ei niitä tarvii koko listaa ostaa ja voi ostaa jotain pientä, jos kaikki "listan" lahjat on liian kalliita. 

Ja jos nykyinen tilanne on ap:stä epäreilu ja hän haluaa lahjoja niin tämä on turha osoite siitä kertoa vaan oikea osoite on se oma sisko. Kai ap voi sanoa, että häkin haluaa lahjan. 

Ja voihan ap mennä ilman lasten lahjoja siskolleen joulunviettoon, tuskin siitä kukaan pahastuu. Ap.llä itsellään vaan voi olla vähän kiusaantunut olo olla passattavan ja mennä valmiiseen joulupöytään tyhjin käsin. Mutta jos pokka pitää niin siitä vaan, kuka estää. 

Vierailija
208/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi mitään kalliilta lahjalistalta, vaan jotain halpaa mutta kekseliästä vaikka Tigeristä. 

Vierailija
209/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä leluja ja vaatteita varsinaisesti tarvitse lapsetkaan. Harvoin näkee lapsella lahjaa jonka on nimenomaan tarvinnut. Eikös jouluna muisteta läheisiä ja rakkaita ihan ilman TARVETTA? 

Vierailija
210/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan kasvaa aikuiseksi, olet näköjään samalla kehitysasteella kuin siskosi lapset. Käsiä heilutellen ilmaiseen pöytään sulla ei kuitenkaan mitään ongelmaa ole mennä.

Ootko AP:n sisko? 

Vierailija
211/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin osa tapakasvatusta, että kaikki saavat lahjoja, aikuisetkin.

Aikuiset ei niinkään vietä synttärijuhlia, kuten lapset, mutta voi lapsetkin kerran vuodessa nähdä, että jokainen saa jotain, edes pientä. Ettei lahjasäkki tyhjene vaan "mulle-siskolle-mulle-siskolle" jne....

Ostan lapsenlapsille enempi, mutta omille aikuisille lapsillekin jotain.

Vierailija
212/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta yksi lahja per nuppi ja ihan oma valintainen. Kaikenmaailman lahjalistat voit ohittaa.

Vierailija
213/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Jeesus Krisutksen syntymäjuhla eikä mikään "lasten juhla".

Sebedeuksen Poika

Väärin. Pakanallinen juhla.

Vierailija
214/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat todelliselta ilopilleriltä ja kaikkien juhlien piristykseltä.

Lisää ankeutta, sääntöjä ja säätelyä, niitä sipmalaiset tarvitsee.

/sarkasmi päättyy

Vierailija
215/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ostaa edes lapsille niitä lahjoja, se on vanhempien vastuulla. Oman tunnon mukaan. Mutta oikeastiko aikuinen ihminen kiukuttelee siitä ettei itse saa lahjoja 😳 Yleensä aikuisilla on varaa ostaa itse tarvitsemansa

Vierailija
216/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei välttämättä ole köyhä, häntä vaan risoo ettei itse saa lahjaa. 

Ei tuo lapsiin välttämättä liity pohjimmiltaan mitenkään. Minä en jaksa turhaa krääsää, enkä jaksa myöskään sitä että, että töissäkäyvät ihmiset ostavat toisilleen yöpukuja tai lahjakortteja, eli Ei lahjoja aikuisille on minusta oikein kiva periaate. 

Minulla on päinvastainen ongelma. Sukulaisista tuntuu, että jouluun kuuluu lahjojen antaminen lapsille, ja meidän lapset ovat suvun ainoat lapset. Sitten lapsiparat saavat liikaa lahjoja, ja jokainen sukulainen kärkkyy sitä, että juuri hänen lahjansa pitäisi olla erityisen toivottu. Rasittavaa! Ollaan toivottu aineettomia lahjoja, ja rohkaistu pieniin lahjoihin (värityskirja tms), mutta se tuntuu olevan vaikea ajatus.

Vierailija
217/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh-hoijaa. Ap on jäänyt alatasolle. Mikä se joulun idea olikaan? Minä minä minä?

Vierailija
218/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietä toki joulua läheistesi kanssa. Kovin kummallisia nuo kommentit että pitäisi jäädä yksikseen istumaan omaan kotiin.

En kyllä ymmärrä miksi kiltisti ostat kalliita lahjoja. Kasvata pallit ja sano ettei sulla ole varaa tällä kertaa lahjoa kalliisti. Annat jonkun pienen puuhakirjan ja hyvät tussit siihen lisäksi, pienen legon tms. 3v varsinkaan ei edes muista mitä on saanut joten ihan turha laittaa rahaa mihinkään kalliiseen. 6v on varmaan eskarissa, sille voi hyvin antaa kehittäviä puuhakirjoja. Talvea kohti kun m,ennään niin yksi lahjaidea on pulkka. Kyllä, vanha ja perinteinen eikä vie ketään vararikkoon. Perheelle joku yhteinen peli on hyvä lahjaidis myös.

Vierailija
219/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku alkaisi vinkumaan, ettei minulla ole oikeutta juhlia joulua, koska olen aikuinen, niin ulkoistaisin tyypin joulustani. Toki hankalampaa, mikäli muuta seuraa ei sitten ole eikä halua viettää joulua yksin. Tosin niitä on kaikenlaisia sinkkujouluja, ryhmämatkoja jne mihin voi osallistua.

Vierailija
220/309 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi sinä siskon lapsille viet lahjoja? se on siskon homma ostaa omille kakaroilleen lahjoja

Juuri näin. Varsinkin, jos ap:lla on tiukka tilanne rahasta, ei mitään järkeä ostaa kalliita lahjoja. Toki jos haluat joulunviettoon mennä muille, maksaahan sekin niille järjestäjille. Lisäksi täytyy siivota jne. Eli kyllä jotain veisin lapsille, jos joulunviettoon menen. Mutta en ymmärrä, miksi juuri  jouluata täytyy aina tehdä numero ja miksei jouluna voi olla yksin. Sehän on ihanaa aikaa rentoutumiseen, elokuvien katseluun, liikkumiseen, somen seuraamiseen, lukemiseen, mistä kukakin tykkää. Kynttilä palamaan ja hyvää syötävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän