Vituttaa olla alkoholisti!
Pakko se on uskoa ettei pysty olla juomatta vaikka haluaa. Taas eilen muutama bisse ja vähän jäykkää päälle. Ei paljon, mutta piti olla selvänä. Ei krapulaa nyt, mutta tuntuu että on ottanut ja tämä päivä menee taas hukkaan. Joka maanatai päätän olla seuraavan viikonlopun selvinpäin. Kokeilin kannabistakin, mutta ei se ole sama asia. Ei siitä saa sitä sama tunnetta mitä viinasta saa, eikä sillä voi alkoholia korvata. Viinaa haluaa silti. Muille en halua myöntää ongelmaani, jotenkin tämä pitää saada itse haltuun salassa. Se perjantain ahdistus on aivan karsea kun se koittaa, eikä se lähde kuin juomalla.
Kommentit (28)
Tiedät, että vertaistukea ja ammattiapua löytyy halutessasi.
Ei se salailemalla parane,
Kun olet valmis ongelman todelliseksi tunnustamaan ja motivoitunut, paraneminen voi alkaa.
Tulin vain tsemppaamaan. Samassa veneessä ollaan.
Itse onnistun sillointällöin olemaan noin viikon juomatta jos elämä on tarpeeksi tasaista, mutta sitten kun stressi menee tietyn tason yli tai tulee jokin tunnekuohu, niin menee ikäänkuin autopilotti päälle ja tölkki sihahtaa auki. Alkoholittomuus jotenkin vetää hermoston niin herkille että kaikki vastoinkäymiset on maailmanloppuja ja jotenkin aivot ja ahdistus käy ylikierroksilla. Ennätykseni oli kuukausi juomatta, mutta se oli yhtä piinaa: en kestänyt korkeita tai äkillisiä ääniä, en kosketusta, en hajuja enkä mitään. Nälän kontrollointi petti täysin, sain ihan käsittämättömiä ahmimiskohtauksia ja tuntui että kroppa ja hermosto oli koko ajan hätätilassa. Se ahdistus oli jotain ihan sietämätöntä ja kuukauden jälkeen loppui usko siihen, että joskus helpottaisi.
Olen lukenut useammankin self-help kirjan alkoholin lopettamiseen mutta ne tuntuu lähinnä v*ttuilulta. Kaikissa hehkutetaan miten päätös vain tehtiin ja korkki pysyi kiinni, miten hyvä fiilis raittiudesta seurasi, energiaa riitti ja miten mieli ei tehnyt pisaraakaan päätöksen jälkeen. Kaipaisin tarinoita joissa lopettaminen EI ole ollut helppoa, ja joissa on oikeasti jouduttu kamppailemaan riippuvuuden ja vieroitusoireiden kanssa ja selvitty niistä voittajina.
Pystyt olemaan juomatta kun et osta alkoa. Sinun tekee vaan mieli juoda.
Eikö miehellä/naisella ole sen verran itsekuria että laitat korkin kiinni lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehellä/naisella ole sen verran itsekuria että laitat korkin kiinni lopullisesti.
Kyse ei ole itsekurista, vaan pahasta olosta joka helpottaa vain juomalla.
Kokeile:
Laita pulloon vettä+sitruunaviipaleita, juo sitä, hyvää musiikkia soimaan, lue vähän aikaa vitsikirjoja. Sitten mene 10km juoksulenkille, ota saunalöylyt. Testaa tätä.
Siitä alkoholismista ei pääse eroon, jos et kaada sitä alkoholia alas mitä kotona on viemäriin ja ala harrastamaan jotain muuta sinä aikana, kun olet aiemmin juonut.
Mä ainakin itse vihaan sitä viinan oloa. Siksi kai en juokkaan oikeastaan koskaan.
Sinun pitää raitistua kokonaan ja kanavoida addiktio urheiluun ja seksiin. Sitten alat käymään ryhmissä ja toteuttamaan 12 askelta.
Älä osta viinaa, mene AA-kerhoon.
Vituttaa kun ei ole rahaa olla alkoholisti. Rahaa 15 euroa tällä hetkellä.
Mitä jos asuisi ja tekisi etätöitä jossain missä ei myydä alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos asuisi ja tekisi etätöitä jossain missä ei myydä alkoholia?
Olen harkinnut maalle muuttoa, mutta en tiedä auttaisiko se. Elämä täällä Helsingin lähiössä on niin ankeaa, ettei se ole selvinpäin kivaa.
Hieno juttu, että myönnät ongelman. Siihen ei jokainen pysty! Ja se on ensimmäinen askel kohti raitistumista!
Laske päiviä jolloin olet juomatta. Olet päivän. Juot. Olet kaksi päivää. Viisi. Kymmenen. Pidennä välejä aina. Kehitä toimintoja, lähdet kävelylle, tanssi kotona hyvää musaa, juo vettä, mene salille, uimaan, taidenäyttelyihin. Jotkut hyötyy AA-ryhmistä, A-killasta ym yhteisötoiminnoista. Mieti että säästät rahaa johonkin. Raitistuminen onnistuu. Päätä ja lukitse päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole itsekurista, vaan pahasta olosta joka helpottaa vain juomalla.
Mene terapiaan, että se juurisyy voi parantua. Ja AAhan. Ei toi yksin parane.
Sama, nutta viime viikonlopun olin selvin päin. Nyt taas kaljaa parin viikon tauon jälkeen.
Kyllä sitä yhden väliviikonlopun pystyy pitämään, mutta kaksi peräkkäistä tekee jo tiukkaa.
Lähtee se kun tarpeeksi kauan on juomatta. Temppu onkin korvata se jollain muulla mikä motivoi tarpeeksi, ettei viitsi juoda kun muuten ei huomenna voi tehdä sitä. En suosittele mitään tiettyä kun jokaisella omat mieltymykset.