Sähköautojen ongelmia
- Kalliit vakuutukset
- Sikakalliit korjaukset (jopa kymppitonneja, enemmän kuin auton arvo)
- Vaihtoarvo sulaa järjettömän nopeasti
- Surkea toimintamatka talvella
- Surkea toimintamatka moottoritienopeuksissa (120+ km/h)
- Auton alusta voi vaurioitua helposti, jolloin tulee katsastuksessa hylky ja koko akusto menee vaihtoon (hintalappu jopa 81 000 eur - Porsche Taycan)
- Lataus on HIDASTA
- Latausverkosto on surkea - jos sähkövatkaimet vähänkin yleistyvät, tulee jäätäviä jonoja vaikka latausasemia tulisikin lisää
- Sähköauto voi syttyä yllättävän helposti tuleen ja litium-akkujen tulipalon sammuttaminen on lähes mahdotonta. Tuli leviää ympäristöön polttaen mahdollisesti muidenkin autot ja jopa talot.
- Sähköautojen hallintalaitteet ovat etenkin Tesloissa surkeat. Joku iPadi keskellä konsolia ja siinä se. Hipaisunäytöllä värkkääminen vauhdissa on jopa vaarallista.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköauto hyvä vai huono, sillä ei ole merkitystä jos autoa ei saa ladattua missään.
Ainakin Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, joilla ei ole autopaikkoja lainkaan ja vielä enemmän sellaisia, joissa on vaikkapa 3-10 autopaikkaa jotain 100-500 henkeä kohden, joten ei melkein kenellekään.
Jos tätä ongelmaa ei saada ratkaistua, niin nämä eivät tule massiivisesti yleistymään eikä korvaamaan polttomoottoria.
Yleiset paikat eivät toimi AINOANA latauspaikkana, ne palvelevat vain lisälatauspaikkoina, eikä niiden varaan voi yksistään laskea, ei ole välttämättä tilaa eikä voi joka päivä odottaa jossain kaupan pihassa latautuista alusta loppuun.
Moni sähköautoilija Suomessa ajelee pelkästään julkisilla latauksilla. Kauppakeskuksissa yms löytyy hyvin asiointilatausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet autotehtaat ovat vähentäneet sähköautomallien tarjontaa ja ottaneet polttomoottoriautoja takaisin tuotanto-ohjelmiinsa.
Viimeksi Ford kertoi tästä.
Kovasti sinä muutaman harvan merkin mielenmuutokset yrität vääntää moniksi.
Trendi on selvä: sähköautot eivät mene kaupaksi kuten ennustettu. Paluu polttomoottoreihin kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on toisena autona Corolla TE 1200 vm 1975. Sen arvo muuten on nousussa. Eikö olekin outoa, että persaukinen rikastuu?"
Ei ole yhtään outoa että kun pitää vanhoja romuja nurkissa tarpeeksi kauan niille alkaa muodostua keräilyarvo.
En silti ikimaailmassa alkaisi ajaa arkiajojani jollain 70-luvun corollalla.
Corolla on niin helppo huoltaa ja korjata. Eikä maksa juuri mitään. Auto on toki liikkumista varten, mutta vanha hyvin hoidettu 70-luvun corolla saa positiivista keskustelua aikaan joissain maisemissa, kesällä kun enemmän sillä liikutaan
Kolarissa kuin tulitikulaatikko. Ajan mieluummin turvallisella ja mukavalla autolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se että mulla ei ole sellaista. Eikä niin paljon ylimääräistä rahaa että voisin ostaa sellaisen kunnollisen. Tai no rahoituksella ehkä mutta olisihan se hulluutta kun arvo laskee niin paljon heti kun ajaa kaupasta pois.
Eli ongelma ei oikeastaaan ole sähköautoissa vaan siinä että olen liian köyhä harrastamaan niitä. Ajan siis alle 10ke polttiksella. Isolla sellaisella.
Rahaahan tuntuu olevan hyvin kun sitä on varaa hassata kulkemiseen noinkin paljon.
Ei diiseli ole kallista. ja sitä menee n 6l / sadalla. Joten ei tuo kulkeminen ole kallista.
En ole vielä ilmaista sähköä saanut mistään ja jo kotilataustolpan hinnalla ostaa runsaasti diiseliä. Ja tuommoinen latauspiste ei taida olla ihan yhtä ikuinen kuin esim. vanha voimavirtapistoke. J
Itse lataan kotona voimavirtapistokkeesta. Siihen mitään tolppia välttämättä tarvita. 9€/100km on suunnilleen 9 kertainen kulu verrattuna mitä lataan nollaöinä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hauskaa. Sain kortin 95. Olen tuon jälkeen ajanut reilusti yli miljoona km polttomoottori autolla. Kokemus pohjaa on.
Sähköauto on mun mielestä ihan jokaisella kriteerillä parempi kuin polttomoottori autot. Hauskaa kun saa kuulla usein täysin kokemattomilta ihmisiltä että olen väärässä
Sain kortin 47, olen ajanut reilusti yli 20 miljoonaa kilometriä polttomoottoriautoilla ympäri maailmaa.Olen myös ajanut eri sähköautoilla kymmeniä tuhansia kilometrejä mutta en koskaan aio ostaa itselleni mitään sähköautoa.Polttomoottori on ainoa oikea vaihtoehto, paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet autotehtaat ovat vähentäneet sähköautomallien tarjontaa ja ottaneet polttomoottoriautoja takaisin tuotanto-ohjelmiinsa.
Trendi on selvä: sähköautot eivät mene kaupaksi kuten ennustettu. Paluu polttomoottoreihin kiihtyy.
Paitsi ettei kiihdy, sähköautojen myynti Euroopassa selkeässä kasvussa.
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap mutta kyllä tuo arvonalema on totta vaikka merkkikohtaista vaihtelua varmasti on. Uusimmassa Tekniikan Maailmassa vertailtiin polttiksen ja sähköauton käyttökuluja. Ainoat mistä oli dataa arvonalenemasta 5 vuodessa oli Volvo XC40 25000e vs. EX40 37500e. Pelkät käyttökulut 21194e vs. 15091e. Kaikkien kulujen yhteissumma viidessä vuodessa 6397e polttiksen hyväksi (sis. arvonalenema).
Sähkövatkaimella ajavat muistavat edelleen kertoa hymyssä suin kuinka halpoja kilometrit ovat :D
"Yleiset paikat eivät toimi AINOANA latauspaikkana, ne palvelevat vain lisälatauspaikkoina, eikä niiden varaan voi yksistään laskea, ei ole välttämättä tilaa eikä voi joka päivä odottaa jossain kaupan pihassa latautuista alusta loppuun."
Aika harvan tarvitsee joka päivä ladata autoa tyhjästä täyteen. Silloin ajaa jo tosi paljon vuodessa. Keskimääräinen ajosuorite on päivässä alle 50 km, kaupungeissa monella tätäkin vähemmän.
Silloin lataus kerran pari viikossa kauppareissun yhteydessä voi toimia ihan hyvin. Ei tietenkään toimi jokaisella mutta osalla kyllä. Ei tässä ole mitään yhtä totuutta vaan riippuu aina niistä omista autonkäytön tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kiva sitten latailla omakotitalon kyljessä autoa joka voi posahtaa vaikka yöllä kokoksi.
Siinä sivussa koko talo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ei. Sähköautojen osuus uusista autoista ei enää ole kovasti viime vuonna noussut mutta ei laskenutkaan. Sen sijaan ulkomailta tuoduista käytetyistä sähköisiä on jo 80%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on toisena autona Corolla TE 1200 vm 1975. Sen arvo muuten on nousussa. Eikö olekin outoa, että persaukinen rikastuu?"
Ei ole yhtään outoa että kun pitää vanhoja romuja nurkissa tarpeeksi kauan niille alkaa muodostua keräilyarvo.
En silti ikimaailmassa alkaisi ajaa arkiajojani jollain 70-luvun corollalla.
Corolla on niin helppo huoltaa ja korjata. Eikä maksa juuri mitään. Auto on toki liikkumista varten, mutta vanha hyvin hoidettu 70-luvun corolla saa positiivista keskustelua aikaan joissain maisemissa, kesällä kun enemmän sillä liikutaan
En ymmärrä miksi kaikkiin autoihin pitää tunkea särkyvää kallista elektroniikkaa. Nämä hipaisunäytöt ja muut ovat jopa vaarallisia . Kokoajan naama ja käsi ipadissa kiinni.
Niimpä. Ennen oli tärkeetä että sinne konsoliin ei tarvitse katsoa ollenkaan vaan pidetään katse tiessä, ja kaikki nappuloiden paikat opittiin ulkoa. Ennen pystyi vaihtamaan kappaletta autossa katsomattakin. Nyt ei voi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hauskaa. Sain kortin 95. Olen tuon jälkeen ajanut reilusti yli miljoona km polttomoottori autolla. Kokemus pohjaa on.
Sähköauto on mun mielestä ihan jokaisella kriteerillä parempi kuin polttomoottori autot. Hauskaa kun saa kuulla usein täysin kokemattomilta ihmisiltä että olen väärässä
Sain kortin 47, olen ajanut reilusti yli 20 miljoonaa kilometriä polttomoottoriautoilla ympäri maailmaa.Olen myös ajanut eri sähköautoilla kymmeniä tuhansia kilometrejä mutta en koskaan aio ostaa itselleni mitään sähköautoa.Polttomoottori on ainoa oikea vaihtoehto, paras.
Niin uskottavaa että ajelet keskimäärin 700000km vuodessa 29 vuoden ajan. Teppo sinun ongelma noita satuja laatiessasi on aina käsittämättömät ylilyönnit.
Sähköautojen myynti on laskusuunnassa, tulee lisää konkursseja, kaikki valmistajat ovat taloudellisissa vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
"Ovathan ne? Ei saa alle 10ke mitään järkevää. Ja sitä kalliimpi auto on kallis."
No ei tietenkään saa koska ne ovat kaikki vielä aika uusia. Ihan kuin valittaisit että en voi ostaa 2020-luvun polttista kun ne on kaikki niin kalliita. No niin on. Odota 2030-luvulle niin tilanne muuttuu.
"Vaatii kalliita vakuutuksia ja rahoituksia yms."
Uudet ja uudehkot autot vaativat. Käyttövoimasta riippumatta.
Joo. Ja 5 vuoden päästä saa myös vastaavan ikäisiä polttispremiumeja halvemmalla kuin nyt? Se on vähän mihin vertaa. No nykydieseleitä ei enää kannata ostaa, koska ovat äärimmäisen vikaherkkiä ja kalliita huollettavia. Mutta ehkä bensaa sitten.
5v päästähän noi on jo vanhoja autoja myös sähkärit.
"Niimpä. Ennen oli tärkeetä että sinne konsoliin ei tarvitse katsoa ollenkaan vaan pidetään katse tiessä, ja kaikki nappuloiden paikat opittiin ulkoa. Ennen pystyi vaihtamaan kappaletta autossa katsomattakin. Nyt ei voi enää."
Aijaa. Mulla kyllä vaihtuu edellinen/seuraava kappale ihan vaan kytkinta ratissa kliksauttamalla. Taisin saada jonkun maanantaikappaleen sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kiva sitten latailla omakotitalon kyljessä autoa joka voi posahtaa vaikka yöllä kokoksi.
Huomattavasti todennäkäisemmin joku teillä unohtaa hellan päälle ja talo palaa siksi. Tai joku vanha sähkölaite syttyy kotona palamaan.
Rakennuspaloja on Suomessa melkein 3000 vuodessa, sähköautoja palaa muutama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin uskottavaa että ajelet keskimäärin 700000km vuodessa 29 vuoden ajan. Teppo sinun ongelma noita satuja laatiessasi on aina käsittämättömät ylilyönnit.
Oppisit nyt hölmö ensin edes laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaat kuluu tuplavauhtia ja se on 300-500€/kpl.
Ja tämä oli ihan oma kokemus eikä "Esson baarissa kuultua"?
Itse juttelin taksin kyydissä ollessani. Ja kyllä, renkaita menee kuulemma enemmän.
Tottakai sähköauton rengaskulut ovat suuremmat. Kaksi syytä, ajomoottoreiden suuri vääntö ja toinen akuston aiheuttama suurempi kokonaismassa.
"Niimpä. Ennen oli tärkeetä että sinne konsoliin ei tarvitse katsoa ollenkaan vaan pidetään katse tiessä, ja kaikki nappuloiden paikat opittiin ulkoa. Ennen pystyi vaihtamaan kappaletta autossa katsomattakin. Nyt ei voi enää."
Ehkä jotkut oppivat mutta minä en ole koskaan oppinut yhdenkään oman autoni nappuloita niin että en olisi katsonut nopeasti sinne keskikonsoliin kun jotain säädän. Harva "nappula-autokaan" on mikään ergonomian ihme vaan monesti niitä on ripoteltu sinne ja tänne ja liian monen nappulan rykelmiin.
No onneksi usein tärkeimmät napit löytyy nykyään ratista.
"Ovathan ne? Ei saa alle 10ke mitään järkevää. Ja sitä kalliimpi auto on kallis."
No ei tietenkään saa koska ne ovat kaikki vielä aika uusia. Ihan kuin valittaisit että en voi ostaa 2020-luvun polttista kun ne on kaikki niin kalliita. No niin on. Odota 2030-luvulle niin tilanne muuttuu.
"Vaatii kalliita vakuutuksia ja rahoituksia yms."
Uudet ja uudehkot autot vaativat. Käyttövoimasta riippumatta.