Sähköautojen ongelmia
- Kalliit vakuutukset
- Sikakalliit korjaukset (jopa kymppitonneja, enemmän kuin auton arvo)
- Vaihtoarvo sulaa järjettömän nopeasti
- Surkea toimintamatka talvella
- Surkea toimintamatka moottoritienopeuksissa (120+ km/h)
- Auton alusta voi vaurioitua helposti, jolloin tulee katsastuksessa hylky ja koko akusto menee vaihtoon (hintalappu jopa 81 000 eur - Porsche Taycan)
- Lataus on HIDASTA
- Latausverkosto on surkea - jos sähkövatkaimet vähänkin yleistyvät, tulee jäätäviä jonoja vaikka latausasemia tulisikin lisää
- Sähköauto voi syttyä yllättävän helposti tuleen ja litium-akkujen tulipalon sammuttaminen on lähes mahdotonta. Tuli leviää ympäristöön polttaen mahdollisesti muidenkin autot ja jopa talot.
- Sähköautojen hallintalaitteet ovat etenkin Tesloissa surkeat. Joku iPadi keskellä konsolia ja siinä se. Hipaisunäytöllä värkkääminen vauhdissa on jopa vaarallista.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme harha et tarvis olla kotilataus. Meillä sähköauto ei kotona tolppaa. Ladataan harrastuksien ja kauppareissujen aikana.
Olenko ymmärtänyt väärin, että latauksen edullisuus tulee siitä, että se auto ladataan kotona yöllä, joilloin sähkö on halpaa?
Monella latausoperaattorilla on myös halvemmat yöhinnat.
Ei sovi semmoselle joka haluaa nukkua yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se että mulla ei ole sellaista. Eikä niin paljon ylimääräistä rahaa että voisin ostaa sellaisen kunnollisen. Tai no rahoituksella ehkä mutta olisihan se hulluutta kun arvo laskee niin paljon heti kun ajaa kaupasta pois.
Eli ongelma ei oikeastaaan ole sähköautoissa vaan siinä että olen liian köyhä harrastamaan niitä. Ajan siis alle 10ke polttiksella. Isolla sellaisella.
Rahaahan tuntuu olevan hyvin kun sitä on varaa hassata kulkemiseen noinkin paljon.
Ei diiseli ole kallista. ja sitä menee n 6l / sadalla. Joten ei tuo kulkeminen ole kallista.
En ole vielä ilmaista sähköä saanut mistään ja jo kotilataustolpan hinnalla ostaa runsaasti diiseliä. Ja tuommoinen latauspiste ei taida olla ihan
Itse lataan kotona voimavirtapistokkeesta. Siihen mitään tolppia välttämättä tarvita. 9€/100km on suunnilleen 9 kertainen kulu verrattuna mitä lataan nollaöinä.
Tarkoitushakuinen laskelma. 0 öitä ei ole aina. Ei läheskään aina. Realistisempi ehkä laskea 5c energiaan ja 5c siirtoon. Niin kokoinaiskustannus on silloin 10c / kwh. Ja tuon on siis hyvin optimistinen laskelma, kuten varmaan tiedät. Mutta miten valintojaan kukin haluaa perustella... :D
Puhumattakaan, että lataat jossain tien päällä satunnaisestikkin. Ei ole enää ihan ilmaisia kilowatteja. Toki halvempia, mutta ei ilmaisia. Lähelläkään...
Ja usein näihin sähkäreihin ostellaan samalla kaikki apeille toimivat pelit ja pensselit kaupan päälle. Kun onhan se kivaa niitä hypistellä. Musta ei ole. Mutta kuka mistäkin tykkää...
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen myynti takkuaa, on selkeästi laskusuunnassa.
...paitsi tosielämässä kasvussa, kaikkialla Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme harha et tarvis olla kotilataus. Meillä sähköauto ei kotona tolppaa. Ladataan harrastuksien ja kauppareissujen aikana.
Olenko ymmärtänyt väärin, että latauksen edullisuus tulee siitä, että se auto ladataan kotona yöllä, joilloin sähkö on halpaa?
Siitä latausletkusta ei tarvitse pitää kiinni lataamisen aikana...
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule hankkimaan sähköautoa, koska en voi odotella mitään tuntien latauksia. Kun pitää lähteä auton pitää olla HETI siihen valmis.
Joo, piti pari vuotta sitten lähteä kattomaan keväisiä ahtojäitä kotipaikalle kaverin kanssa. Kaverilla oli työn puolesta (pakotettu) sähköauto. Mutta ei voinut lähteä kun akku tyhjä ja kotilataus olisi kestänyt vielä tunteja.
Kaverilla on nykyisin myös oikea auto, eli pm-auto, joka lähtee silloin kun käsketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se että mulla ei ole sellaista. Eikä niin paljon ylimääräistä rahaa että voisin ostaa sellaisen kunnollisen. Tai no rahoituksella ehkä mutta olisihan se hulluutta kun arvo laskee niin paljon heti kun ajaa kaupasta pois.
Eli ongelma ei oikeastaaan ole sähköautoissa vaan siinä että olen liian köyhä harrastamaan niitä. Ajan siis alle 10ke polttiksella. Isolla sellaisella.
Rahaahan tuntuu olevan hyvin kun sitä on varaa hassata kulkemiseen noinkin paljon.
Ei diiseli ole kallista. ja sitä menee n 6l / sadalla. Joten ei tuo kulkeminen ole kallista.
En ole vielä ilmaista sähköä saanut mistään ja jo kotilataustolpan hinnalla ostaa runsaasti dii
Meitä on monia joilla on exelissä kaikki laskelmat. Mulla on 5€/100km Teslan kaikki kulut 115tkm matkalta. + Arvonalenema. Joka ei ihan älyttömästi ole koska ostin auton käytetynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tule hankkimaan sähköautoa, koska en voi odotella mitään tuntien latauksia. Kun pitää lähteä auton pitää olla HETI siihen valmis.
Joo, piti pari vuotta sitten lähteä kattomaan keväisiä ahtojäitä kotipaikalle kaverin kanssa. Kaverilla oli työn puolesta (pakotettu) sähköauto. Mutta ei voinut lähteä kun akku tyhjä ja kotilataus olisi kestänyt vielä tunteja.
Kaverilla on nykyisin myös oikea auto, eli pm-auto, joka lähtee silloin kun käsketään.
No sattupa aikamoisen huono tuuri.. just akku ihan tyhjä. Tää on kyl jännää.
"
Tarkoitushakuinen laskelma. 0 öitä ei ole aina. Ei läheskään aina. Realistisempi ehkä laskea 5c energiaan ja 5c siirtoon. Niin kokoinaiskustannus on silloin 10c / kwh. Ja tuon on siis hyvin optimistinen laskelma, kuten varmaan tiedät. Mutta miten valintojaan kukin haluaa perustella... :D
Puhumattakaan, että lataat jossain tien päällä satunnaisestikkin. Ei ole enää ihan ilmaisia kilowatteja. Toki halvempia, mutta ei ilmaisia. Lähelläkään...
Ja usein näihin sähkäreihin ostellaan samalla kaikki apeille toimivat pelit ja pensselit kaupan päälle. Kun onhan se kivaa niitä hypistellä. Musta ei ole. Mutta kuka mistäkin tykkää... "
Paaaaaaljon todennäköisemmin on 0-öitä kuin viiden sentin öitä. Mutta vaikka laskisit 10 senttiä sähkö ja siirrot niin mun vuoden keskikulutuksella (16kWh/100km) sun yhdeksän euroa on silti kaukana. Pitkälle reissulle saa esim Ionityltä soppari millä saa suurteholaturista 24snt/kWh. Vaikka laskisin kipakan pakkasen kulutuksen 20kWh/100km niin siltä jäädään puoleen sun nokivasarasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaista paskaa ei kannata ostaa.
No en tiiä. Ostin 3v sitten kiinalaisen. Km korvaukset maksaneet jo koko auton takaisin ja kaikki käyttö kulut. Kohta vaihdan uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tuntien lataukset tapahtuu keskellä yötä. Jos tulee äkkilähtö yöllä niin sitten lähdetään. Ei se sen kummempaa ole.
Olet nero. Kuka voi ymmärtää noin väärin aiheen hehe.
Sähköautojen myynti laskee kun lehmän häntä koko ajan ympäri maailmaa, tämä on fakta.
"Kaverilla on nykyisin myös oikea auto, eli pm-auto, joka lähtee silloin kun käsketään."
Ja sinulla ei selvästikään ole edelleenkään autoa kuten ei ollut tarinan aikoinaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaveria vitutti kuin pientä oravaa kun ei päässyt essonbaarin heikoimman lenkin seuraksi katsomaan ahtojäitä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautojen myynti laskee kun lehmän häntä koko ajan ympäri maailmaa, tämä on fakta.
Laitappa lähde tähän faktaan. Ainiin et pysty.
" Realistisempi ehkä laskea 5c energiaan ja 5c siirtoon. Niin kokoinaiskustannus on silloin 10c / kwh. "
Jolloin kustannukset voivat olla huikeat 2e/100km. Vastaa alle 1.5l/100km bensan kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaveria vitutti kuin pientä oravaa kun ei päässyt essonbaarin heikoimman lenkin seuraksi katsomaan ahtojäitä.
Ne ahtojäät oli Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä latausletkusta ei tarvitse pitää kiinni lataamisen aikana...
Sydämen tahdistimwt muut herkät laitteet ottaa ylikierroksia jos kaapelista pitää kiinni. Oikeasti sydänvaivaisten ei kannata sähköautoa hankkia.
Sähköautojen myynti takkuaa, on selkeästi laskusuunnassa.