Sähköautojen ongelmia
- Kalliit vakuutukset
- Sikakalliit korjaukset (jopa kymppitonneja, enemmän kuin auton arvo)
- Vaihtoarvo sulaa järjettömän nopeasti
- Surkea toimintamatka talvella
- Surkea toimintamatka moottoritienopeuksissa (120+ km/h)
- Auton alusta voi vaurioitua helposti, jolloin tulee katsastuksessa hylky ja koko akusto menee vaihtoon (hintalappu jopa 81 000 eur - Porsche Taycan)
- Lataus on HIDASTA
- Latausverkosto on surkea - jos sähkövatkaimet vähänkin yleistyvät, tulee jäätäviä jonoja vaikka latausasemia tulisikin lisää
- Sähköauto voi syttyä yllättävän helposti tuleen ja litium-akkujen tulipalon sammuttaminen on lähes mahdotonta. Tuli leviää ympäristöön polttaen mahdollisesti muidenkin autot ja jopa talot.
- Sähköautojen hallintalaitteet ovat etenkin Tesloissa surkeat. Joku iPadi keskellä konsolia ja siinä se. Hipaisunäytöllä värkkääminen vauhdissa on jopa vaarallista.
Kommentit (358)
Tarkoitit varmaan otsikoida: "Vanhentuneet väärinkäsitykset koskien sähköautoja"?
Vierailija kirjoitti:
Renkaat kuluu tuplavauhtia ja se on 300-500€/kpl.
Ja tämä oli ihan oma kokemus eikä "Esson baarissa kuultua"?
Tää on kyllä hauskaa. Sain kortin 95. Olen tuon jälkeen ajanut reilusti yli miljoona km polttomoottori autolla. Kokemus pohjaa on.
Sähköauto on mun mielestä ihan jokaisella kriteerillä parempi kuin polttomoottori autot. Hauskaa kun saa kuulla usein täysin kokemattomilta ihmisiltä että olen väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on toisena autona Corolla TE 1200 vm 1975. Sen arvo muuten on nousussa. Eikö olekin outoa, että persaukinen rikastuu?"
Ei ole yhtään outoa että kun pitää vanhoja romuja nurkissa tarpeeksi kauan niille alkaa muodostua keräilyarvo.
En silti ikimaailmassa alkaisi ajaa arkiajojani jollain 70-luvun corollalla.
Corolla on niin helppo huoltaa ja korjata. Eikä maksa juuri mitään. Auto on toki liikkumista varten, mutta vanha hyvin hoidettu 70-luvun corolla saa positiivista keskustelua aikaan joissain maisemissa, kesällä kun enemmän sillä liikutaan
En ymmärrä miksi kaikkiin autoihin pitää tunkea särkyvää kallista elektroniikkaa. Nämä hipaisunäytöt ja muut ovat jopa vaarallisia . Kokoajan naama ja käsi ipadissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Monet autotehtaat ovat vähentäneet sähköautomallien tarjontaa ja ottaneet polttomoottoriautoja takaisin tuotanto-ohjelmiinsa.
Viimeksi Ford kertoi tästä.
Kovasti sinä muutaman harvan merkin mielenmuutokset yrität vääntää moniksi.
Vierailija kirjoitti:
Nokian R5 meni nyt kolmatta kertaa alle, noin 25000km on ajettu per talvi ja pintaa on edelleen 6mm. Tesla Model 3.
Michelin Pilot Sport kestää kaksi kesää, samoin noin 25000km per kausi. Kesäajo on aina vähän "dynaamisempaa" ja noissa misukoissa on jo lähtökohtaisesti vähemmän kulutuspintaa. Kokeilen ehkä jotain muuta merkkiä ensi kesänä.
Joo sinun 1975 corollassasi on varmasti yhä alkuperäisrenkaat. Don't give a shit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on toisena autona Corolla TE 1200 vm 1975. Sen arvo muuten on nousussa. Eikö olekin outoa, että persaukinen rikastuu?"
Ei ole yhtään outoa että kun pitää vanhoja romuja nurkissa tarpeeksi kauan niille alkaa muodostua keräilyarvo.
Corolla on niin helppo huoltaa ja korjata. Eikä maksa juuri mitään. Auto on toki liikkumista varten, mutta vanha hyvin hoidettu 70-luvun corolla saa positiivista keskustelua aikaan joissain maisemissa, kesällä kun enemmän sillä liikutaan
En ymmärrä miksi kaikkiin autoihin pitää tunkea särkyvää kallista elektroniikkaa. Nämä hipaisunäytöt ja muut ovat jopa vaarallisia . Kokoajan naama ja käsi ipadissa kiinni.
Ei niitä ole kaikissa autoissa. Siitä vain ostamaan Dacia Spring tai joku halpissitikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä näyttöä tule ajon aikana räpellettyä. Mitä sieltä pitäisi koko ajan olla säätämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Kyllä minun ymmärtääkseni aloituksen kohdat kakkosesta seiskaan on ihan faktaa?"
No ei ollut ainakaan kaikkien sähköautojen kohdalla. Esim. tämä "surkea range" käsitys perustuu yleensä joihinkin iltapäivälehtien juttuihin jossa joku on pettynyt ostamaansa pikkuakkuiseen sähköautoon. Siinä on vain valittu väärä auto omaan käyttötarkoitukseen.
Helposti löytyy sähköauto jonka range on kesäkelillä lähelle 500 km ja talvellakin se yli 300 km. Minusta se ei ole surkea.
Olet oikeassa. Kaikki on suhteellista, että mitä tarvitsee ja mihin vertaa? Mutta 300 km on aika vähän, kun vertailuksi otetaan vaikka diesel Volvo V70 joka täydellä tankilla kulkee Helsingistä Kilpisjärvelle, 1300 km. Siinä saa sähköautoa juottaa matkan varrella monta kertaa.
Samoin tuossa näkyy olevan läjäpäin myynnissä 2 vuotta vanhoja Polestar kakkosia 78 kWh
Tämä argumentti on niin väsynyt. Olisit vielä lisännyt, että peräkärry perässä joka viikko suhaat tämän matkan ja tietenkin yhdellä vedolla ilman taukoja.
Suurin ongelma on se että mulla ei ole sellaista. Eikä niin paljon ylimääräistä rahaa että voisin ostaa sellaisen kunnollisen. Tai no rahoituksella ehkä mutta olisihan se hulluutta kun arvo laskee niin paljon heti kun ajaa kaupasta pois.
Eli ongelma ei oikeastaaan ole sähköautoissa vaan siinä että olen liian köyhä harrastamaan niitä. Ajan siis alle 10ke polttiksella. Isolla sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on se että mulla ei ole sellaista. Eikä niin paljon ylimääräistä rahaa että voisin ostaa sellaisen kunnollisen. Tai no rahoituksella ehkä mutta olisihan se hulluutta kun arvo laskee niin paljon heti kun ajaa kaupasta pois.
Eli ongelma ei oikeastaaan ole sähköautoissa vaan siinä että olen liian köyhä harrastamaan niitä. Ajan siis alle 10ke polttiksella. Isolla sellaisella.
Rahaahan tuntuu olevan hyvin kun sitä on varaa hassata kulkemiseen noinkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Edelleen ovat kalliita."
Hinnat romahtaa, varsinkin käytettyjen, mutta silti ovat kalliita?
Ovathan ne? Ei saa alle 10ke mitään järkevää. Ja sitä kalliimpi auto on kallis. Vaatii kalliita vakuutuksia ja rahoituksia yms. Ja silti jää vielä huollon ja korjauksen ilo. Kun on vanha auto kyseessä. -Eri
Onko sähköauto hyvä vai huono, sillä ei ole merkitystä jos autoa ei saa ladattua missään.
Ainakin Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, joilla ei ole autopaikkoja lainkaan ja vielä enemmän sellaisia, joissa on vaikkapa 3-10 autopaikkaa jotain 100-500 henkeä kohden, joten ei melkein kenellekään.
Jos tätä ongelmaa ei saada ratkaistua, niin nämä eivät tule massiivisesti yleistymään eikä korvaamaan polttomoottoria.
Yleiset paikat eivät toimi AINOANA latauspaikkana, ne palvelevat vain lisälatauspaikkoina, eikä niiden varaan voi yksistään laskea, ei ole välttämättä tilaa eikä voi joka päivä odottaa jossain kaupan pihassa latautuista alusta loppuun.
Sähköauto on täyttä roskaa, ei kannata ostaa, puolet arvosta häviää heti kun kaupat tehty ja käytettyä akkupaskaa ei kukaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä oli ihan oma kokemus eikä "Esson baarissa kuultua"?
Itse juttelin taksin kyydissä ollessani. Ja kyllä, renkaita menee kuulemma enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköauto hyvä vai huono, sillä ei ole merkitystä jos autoa ei saa ladattua missään.
Ainakin Helsingissä on paljon taloyhtiöitä, joilla ei ole autopaikkoja lainkaan ja vielä enemmän sellaisia, joissa on vaikkapa 3-10 autopaikkaa jotain 100-500 henkeä kohden, joten ei melkein kenellekään.
Jos tätä ongelmaa ei saada ratkaistua, niin nämä eivät tule massiivisesti yleistymään eikä korvaamaan polttomoottoria.
Yleiset paikat eivät toimi AINOANA latauspaikkana, ne palvelevat vain lisälatauspaikkoina, eikä niiden varaan voi yksistään laskea, ei ole välttämättä tilaa eikä voi joka päivä odottaa jossain kaupan pihassa latautuista alusta loppuun.
Sä nyt unohdat yhden asian. Siellä Helsingissä on ihan älyttömästi kaupoissa, parkkihalleissa jne lataus laitteita. Perus helsinkiläinen ei muutenkaan hirveästi km kerrytä. Jos auton range on 350km. Sillä pärjää varsin mainiosti ihan pelkillä kauppakeskusten latauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Edelleen ovat kalliita."
Hinnat romahtaa, varsinkin käytettyjen, mutta silti ovat kalliita?
Ovathan ne? Ei saa alle 10ke mitään järkevää. Ja sitä kalliimpi auto on kallis. Vaatii kalliita vakuutuksia ja rahoituksia yms. Ja silti jää vielä huollon ja korjauksen ilo. Kun on vanha auto kyseessä. -Eri
Viiden vuoden päästä tilanne on muuttunut radikaalisti ja 10 pintaankin alkaa saada autoja kunnollisella rangella ja latausteholla. Tätänykyä siellä on pienempi akkuista Leaffiä, Miitä ja Rellua, jotka sinänsä on ihan hyviä kauppakasseja jos oma ajoprofiili on sellaisia tarvitseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaahan tuntuu olevan hyvin kun sitä on varaa hassata kulkemiseen noinkin paljon.
Ei diiseli ole kallista. ja sitä menee n 6l / sadalla. Joten ei tuo kulkeminen ole kallista.
En ole vielä ilmaista sähköä saanut mistään ja jo kotilataustolpan hinnalla ostaa runsaasti diiseliä. Ja tuommoinen latauspiste ei taida olla ihan yhtä ikuinen kuin esim. vanha voimavirtapistoke. Joten ei kannata alkaa kaikkia kuluja laskemaan jos plussalle sähkärissä haluaa jäädä muuta kuin mielikuvissa.
Niin. Kiva sitten latailla omakotitalon kyljessä autoa joka voi posahtaa vaikka yöllä kokoksi.