Kuinka paljon aiotte käyttää istutuksiin tänä vuonna
Me olemme tilanneet tähän mennessä mukuloita ja astiataimia 880€:lla, siemeniä ja istutustarvikkeita 300€:lla ja multaa, kompostia yms 240€:llä.
Varmaan toinen samanmoinen menee vielä.
Kommentit (18)
Menee huomattavasti enemmän kuin normaalisti eli ehkä 2000. Pihassani on tapahtunut muutoksia, ja tarvitsen paljon uutta kasvillisuutta.
Istutuksiin en euroakaan. Kotitarveviljelyyn n. 50 euroa, siinä on kaikki.
300e kotipihaan.
Ostin syksyllä mökin, sinne uppoaa kaikki loput rahat. En halua edes ajatella..
Uusi piha, jota lähden nyt suunnittelemaan. Tänä kesänä menee varmaan eniten rahaa pihan rakennustöihin. Katselen sitten sen jälkeen, mitä haluan istuttaa ja minne. Kaikki tutut olettavat, että olen heti laittamassa paljon kasveja kaikki nurkat täyteen, koska olen ammatiltani puutarhuri. Pihani tulee olemaan monelle pettymys aluksi, kun esiteltävänä on vain sorakasoja. Rahaa yritän käyttää säästeliäästi. Meillä ei tehdä mitään ison rahan operaatioita.
en paljoakaan, omista viimevuotisista siemenistä esikasvatetut taimet. En ole laskenut paljonko, mutta yli 1000 taimea on kasvamassa. Niistä näyttävät isot ruukkuistutukset. Iso piha ja perennat sekä pensaat, mutta kesäkukkaruukuilla saa aina jika vuosi eri värisen ilmeen
Multaa menee joka vuosi se 65 säkin lava, toki muutoinkin maahan kuin pelkästään ruukkuihin...
On ollut valmis piha jo pitkään, ei tarvitse lisäillä mitään. Nurmikon leikkuu ala n.2000 neliötä. Omavarais viljely loppui aikaa sitten, voi kesällä reissata huolettomammin.
Pitäisi sijoittaa, ostaa uusia isoja pensaita ja ehkä joku puu, kun edelliset ovat kuolleet ja itse asiassa koko nurmikko pitäisi uusia ja laatoitus pienelle alueella. Taidan kuitenkin jättää tänäkin vuonna väliin, rahareikiä löytyy liikaa muualta (auton korjaus).
Tänä vuonna ostan 3 herukkapensasta ja yhden omenapuun, muita taimia ei tarvitse ostaa. Lisäksi kasvatan tomaatin- ja kaalintaimia, taitaa muutama kurkku ja kesäkurpitsakin puutarhassa lopulta kasvaa. Multaa ja lannoitteita en osta.
Saattaa olla, että enemmän kuin lähivuosina. Eka kesä nykyisessä kodissa, niin kiva laittaa nätiksi. Yksivuotisten lisäksi varmaan jokunen monivuotinen tulee hankittua.
Veikkaan, että 100-150 euroa kesäkukkiin ja kasvimaalle. Riippuen siitä ostetaanko tuijia näköesteeksi, niin voi mennä enemmän.
Mulla on kaikki paikat kämpässä täynnä itse kasvatettuja kesäkukantaimia, tavoite että puutarhaliikkeisiin menisi mahdollisimman vähän rahaa tänä kesänä.
Multaa ei tarvitse ostaa, koska pihassa on kompostoitunutta hevosten turvelantaa tarpeeksi. Ehkä otan kuorman hiekkaa sekoitettavaksi siihen. Muita isoja suunnitelmia ei ole tälle kesälle, mutta yksi aika laaja pensasalue pitäisi istuttaa. En ole vielä päättänyt, mitä siihen laitetaan, mutta jotain alle 2 m korkeana pysyvää. Taimia kyllä tarvitaan aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Istutuksiin en euroakaan. Kotitarveviljelyyn n. 50 euroa, siinä on kaikki.
Kotitarveviljelyyn pari istukassipulipussia ja ehkä 20kg siemenperunoita, jos noista viimevuotisista ei jää siemenperunoiksi riittävästi.
Lasketaanko ne, jos hankin yhden omenapuun ja pari uutta herukkapensasta? Karviaispuskan voisi ehkä ostaa vanhojen lisäksi.
0 euroa, nykyhallituksen takia aiomme säästää kaikessa.
0e.
Tomaatin yms siemenet on edellisvuosilta ja taimet jo esikasvussa. 3 kukkaa sain synttärilahjaksi ja ne ruukutan pihalle.
Taitaa mennä yhtä paljon kuin parina viime vuonna yhteensä, eli nolla euroa