Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköautojen ongelmia

Vierailija
17.11.2025 |

- Kalliit vakuutukset

- Sikakalliit korjaukset (jopa kymppitonneja, enemmän kuin auton arvo)

- Vaihtoarvo sulaa järjettömän nopeasti

- Surkea toimintamatka talvella

- Surkea toimintamatka moottoritienopeuksissa (120+ km/h)

- Auton alusta voi vaurioitua helposti, jolloin tulee katsastuksessa hylky ja koko akusto menee vaihtoon (hintalappu jopa 81 000 eur - Porsche Taycan)

- Lataus on HIDASTA

- Latausverkosto on surkea - jos sähkövatkaimet vähänkin yleistyvät, tulee jäätäviä jonoja vaikka latausasemia tulisikin lisää

- Sähköauto voi syttyä yllättävän helposti tuleen ja litium-akkujen tulipalon sammuttaminen on lähes mahdotonta. Tuli leviää ympäristöön polttaen mahdollisesti muidenkin autot ja jopa talot.

- Sähköautojen hallintalaitteet ovat etenkin Tesloissa surkeat. Joku iPadi keskellä konsolia ja siinä se. Hipaisunäytöllä värkkääminen vauhdissa on jopa vaarallista.

Kommentit (357)

Vierailija
301/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme harha et tarvis olla kotilataus. Meillä sähköauto ei kotona tolppaa. Ladataan harrastuksien ja kauppareissujen aikana.

En ymmärrä miten lataan autoni samalla, kun kävelen naapurikortteliin kauppaan?

Vierailija
302/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilla ei ole tulevaisuutta, niin se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme harha et tarvis olla kotilataus. Meillä sähköauto ei kotona tolppaa. Ladataan harrastuksien ja kauppareissujen aikana.

Olenko ymmärtänyt väärin, että latauksen edullisuus tulee siitä, että se auto ladataan kotona yöllä, joilloin sähkö on halpaa?

Monella latausoperaattorilla on myös halvemmat yöhinnat.

Ei sovi semmoselle joka haluaa nukkua yöllä.

Siitä latausletkusta ei tarvitse pitää kiinni lataamisen aikana...

Mutta sitä autoa ei saa jättää parkkiin yöksi latausasemaan. 

Vierailija
304/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää ilmaisia lidlin lataukset ja kohta et löydä mistään ilmaisia latauspaikkoja, vakuutus maksut nousevat muutaman vuoden kuluttua sähköautoissa reilut 200%, tulee myös lataus kieltoja ja varustamoilta lisää rajoituksia.Älä osta mitään sähköhimmeliä.

Vierailija
305/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ymmärtänyt väärin, että latauksen edullisuus tulee siitä, että se auto ladataan kotona yöllä, joilloin sähkö on halpaa?

Monella latausoperaattorilla on myös halvemmat yöhinnat.

Ei sovi semmoselle joka haluaa nukkua yöllä.

Tää oli paras :D. Oletko siinä uskossa että lataus tapahtuu kuin tankkaus?

Vierailija
306/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meitä on monia joilla on exelissä kaikki laskelmat. Mulla on 5€/100km Teslan kaikki kulut 115tkm matkalta. + Arvonalenema. Joka ei ihan älyttömästi ole koska ostin auton käytetynä."

Edullisesti olet selvinnyt, jos on totta. Ilmeisesti ajelet ilman kaskoa.

Vertailun vuoksi TM:n testissä (20/2025) uuden EX40:n kulut oli 11.4e ilman arvonalenemaa 125 tkm matkalla. Arvonalenema huomioituna kulut 42.1e per 100 km.

Mikäs tämä exel on? Kun teitä on monia joilla exelissä kaikki laskelmat. En ole kuullut yhdestäkään kun en ole kuullut mistää exel laskennastakaan. Vaikka alan koulutus on. 

*Excel* - taisi mennä koulutus hukkaan

Vierailija
307/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tyhmä on ihminen, joka osti Teslan muutama vuosi sitten ja yhä kehuu kuinka säästi "latauksessa"? 

Muutama vuosi sitten vinguit että sähköautot on liian kalliita. Nyt kun sitten hinnat tuli reippaasti alaspäin vingut edelleen.

Edelleen ovat kalliita. Ja lyhyttoimisia. Ja lyhytikäisiä. Sähköauto toki jossain määrin sopii rikkaalle, kaupungissa asuvalle, joka ei autoa oikeastaan tarvitse. Jolla ei ole äkillistä suunnitelmatont ajoonlähtöä. 

Minä asun maalla Keski-Suomen korkeudella, tarvitsen autoa ihan joka päivä ja myös yllättäen. Siksi nelivetoinen sähköauto on ihan ylivoimainen valinta koska se latautuu öisin, eli on aina aamulla "tankki" täynnä valmiina ajoon.

Ja lämpenee 5-10 minuutissa mukavaksi, ei tarvitse ajastaa mitään lohko/sisätilanlämmittimiä pörisemään kahdeksi tunniksi ennen ajoonlähtöä, eli voi lähteä täysin spontaanisti liikenteeseen.

Työmatkani varrella ei ole bensa-asemaa ja lähin sijaitsee 30km päässä muutenkin väärässä suunnassa missä yleensä ajelen, eli tankkamassa pitäisi käydä varta vasten. Ei enää ikinä polttomoottoriautoa tähän huusholliin.

Minäkin harkitsisin sähköautoa toiseksi autoksi jos pystyisin lataamaan yösähköllä kotona, mutta kerrostaloasukkaana en pysty. Minulla on kaksi venettä trailerilla, 2tn ja 2,5tn, joten tarvitsen joka tapauksessa auton, jolla näitä voi liikutella. 

Vierailija
308/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meitä on monia joilla on exelissä kaikki laskelmat. Mulla on 5€/100km Teslan kaikki kulut 115tkm matkalta. + Arvonalenema. Joka ei ihan älyttömästi ole koska ostin auton käytetynä."

Edullisesti olet selvinnyt, jos on totta. Ilmeisesti ajelet ilman kaskoa.

Vertailun vuoksi TM:n testissä (20/2025) uuden EX40:n kulut oli 11.4e ilman arvonalenemaa 125 tkm matkalla. Arvonalenema huomioituna kulut 42.1e per 100 km.

Mikäs tämä exel on? Kun teitä on monia joilla exelissä kaikki laskelmat. En ole kuullut yhdestäkään kun en ole kuullut mistää exel laskennastakaan. Vaikka alan koulutus on . 

Minkä alan?

Vierailija
309/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää ilmaisia lidlin lataukset ja kohta et löydä mistään ilmaisia latauspaikkoja, vakuutus maksut nousevat muutaman vuoden kuluttua sähköautoissa reilut 200%, tulee myös lataus kieltoja ja varustamoilta lisää rajoituksia.Älä osta mitään sähköhimmeliä.

Mihin sä perustat minkään väittämäsi. Et ainakaan faktoihin.

Vakuutukset on halventuneet kokoajan, miksi? Koska vahinkojen määrä ollut polttoksia alhaisempi. Miksi? Koska autot uusia ja elektroniikka vähentää esim kolhuja.

Vierailija
310/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ymmärrä miten se tulee yhtään halvemmaksi ladata rahastusautomaateilla sähköautoa kun nehän maksaa aivan sikana, vai tarjotaanko muka ilmaista latausta yhä jossain.

Vierailija
311/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ymmärrä miten se tulee yhtään halvemmaksi ladata rahastusautomaateilla sähköautoa kun nehän maksaa aivan sikana, vai tarjotaanko muka ilmaista latausta yhä jossain.

Mä en ymmärrä miksi tätä perustellaan aina sillä että pitäisi olla hirveästi halvempi " tankkaus".

Mä ostaisin sähköauton vaikka tankkaus olisi bensaa tai dieseliä kalliimpaa. Mä olen niin täysin rakastunut sähköön käyttövoimana etten edes miettisi muita 

Vierailija
312/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautojen suhteen suurimmat ongelmat näyttää olevan persaukisilla bensalenkkareilla. 😂

Vierailija
313/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautojen suhteen suurimmat ongelmat näyttää olevan persaukisilla bensalenkkareilla. 😂

Niin että hauskaa tuntuu olevan psykopaattisella hyväpalkkaisella johtajalla kun on köyhiä ja köyhien ongelmia?

Vierailija
314/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautoilua kolme vuotta. Meni renkaita ihan hirveellä tahdilla ja kalliiksi tuli. Auton arvo tippui 18000 euroa. Laskeskelin, että bensa auto olisi tullut halvemmaksi. Ainakin meidän merkki ja mallin arvo tullut järkrvämmin alas. Kiitos, riitti tää kokeilu...

Vierailija
315/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi tätä perustellaan aina sillä että pitäisi olla hirveästi halvempi " tankkaus".

Mä ostaisin sähköauton vaikka tankkaus olisi bensaa tai dieseliä kalliimpaa. Mä olen niin täysin rakastunut sähköön käyttövoimana etten edes miettisi muita 

Koska se sähköauto kiihtyy niin hyvin ja sillä on mukava vaarantaa liikennettä vai mikä siinä niin rakastuttaa?

Vierailija
316/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Pitäisi olla joku V12 koneella oleva 800hp bensa että päästäisiin samaan mukavuuteen. Mitä 400hp sähköauto tarjoaa 

Vierailija
317/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että hauskaa tuntuu olevan psykopaattisella hyväpalkkaisella johtajalla kun on köyhiä ja köyhien ongelmia?

Kuvittelin heti jonkun virnistelevän jeff bezosin siellä jota tekisi mieli leipoa naamariin. Eikä edes rahalla näytä tukka kasvavan päähän

Vierailija
318/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet Suomen liikenteessä jollain 800-hevosvoimaisella autolla? Oletteko juuri näitä jotka sähköautollaan lähtee lesoten ohittamaan rekkaletkaa tiukassa välissä "koska voin"?

Vierailija
319/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mikä on fakta niin renkaat on sikahintaisia auton painon takia. Tutulla I4 m50 bemari ja laadukkaat Contin tai Nokian  talvirenkaat oli 3000€ kieppi. Kiinalaisia saa tietenkin halvemmalla, ja kun tarkemmin seuraa niin niitä porukka tuntuu noihin paljon ostavan. 

Ei se oo se paino vaan kiihtyvyys.

Vierailija
320/357 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vielä tulee aika ja trendi, jolloin balkanilta saapuu yön tummat miehet ja vievät teslan ajomoottorit ja invertterit ."

Melkoisiin purkuhommiin joutuvat. Ei onnistu ihan tunnissa eikä kahdessa noiden irrottaminen edes korjaamolla jossa on kaikki pelit ja vehkeet.

Noh, vievät ne oranssikaapelit ainakin. 

Mitenhän ne vievät yhtään mitään kun esimerkiksi tesla alkaa huutaa jo siitä kun hyttynen jää pörräämään kabiinin sisälle. Saatikka ettäkö huutaisi siitä että romanialainen pungertaa auton alla puukkosahalla.

Voi, voi, onhan niitä autoja varastettu vaikka kuinka paljon.

Tesloja ei ole. Katsos kun se on varkaalle käytännössä tiiliskivi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi