Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
Perehdy insuliiniresistenssiin ja leptiiniresistenssiin.
Ämpärillinen "terveellistä" ruokaa päivässä lihottaa varmasti. Ainoa keino on syödä monipuolisesti mutta vähemmän.
11 vuotta laihduttanut ja lihoo vaan. Mahdat olla jo melkoinen mursu🤣
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista lihoa 18kg kahdessa kk. Kun yksi kilo rasvaa on 7000 kaloria, eli 60 päivässä pitäisi syödä 126 000 kaloria ylimääräistä, eli joka päivä peruskulutus 2000+2000 eli 4000 kaloria päivässä joka ikinen päivä, ja minimaalisesti kulutusta, eli ei mitään liikkumista muutamaa kymmentä metriä kävelyä enempää. Eikä sitä oikeasti tuostakaan määrästä niin nopeasti liho, ei se ole tarkkaa kuinka paljon kuluttaa minäkin päivänä ja kuinka paljon rasvaa imeytyy ja varastoituu ja muuttuu läskiksi.
Ihminen ei ole kilokaloreilla toimiva kone. Ihmisellä ja varsinkin naisella on hormoneja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen. Minä lihoin 10 kiloa kahdessa viikossa siksi, että estrogeenitasoni romahti ihan reippaasti vaihdevuosien alkaessa.
Estrogeenin vähentyminen heikentää insuliiniherkkyyttä, jolloin kaloreiden laskeminen on ihan kivaa, mutta tyhjänpäiväistä touhuamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos noudatatte ravitsemusterapeuttien ohjeita ja virallisia lautasmalleja , ette ikinä laihdu !!!
Ei tärvitse syödä kahden tunnin välein jotain välipalaa, pitää varmuudella paksus kunnos.
Proteiinia lisää ja hiilarit minimiin ja oikeaa ruokaa eikä mitään prosessoituja valmisruokia.
Näitä asioita on täälä puitu jo moneen kertaan. Nyt on korkea aika jo kokeilla oikeaa ruokaa eikä tyrmätä enstöiks.
Jos se valtakunnan "lautasmalli" ei tuo tulosta ni silloin pitää jo miettiä miksi.
Yksikään laillistettu rt ei neuvo syömään kahden tunnin välein. Aterioita on hyvä syödä 3-4 tunnin välein. Myös välipala lasketaan ateriaksi. Päivässä on hyvä syödä 4-5 ateriaa. Hampaat eivät kestä viittä happohyökkäystä enempää vuorokaudessa muutenkaan. Lautasmalli toimii vieläkin. Aamupalalla hiilihydraatin lähteenä voi olla kaurapuuro, proteiinia saa kananmunasta/raejuustosta tai maitorahkasta ja kasviksia, marjoja ja hedelmiä on hyvä olla 50% aterian painosta. Lounaalla saman mallin mukaan täytetään lautanen. Välipalalla otetaan esimerkiksi desi maitorahkaa, kaksi desiä marjoja ja kaksi ruokalusikallista kauralesettä. Päivällinen kuten lounas ja iltapala kuten aamupala. Kyse ei ole salatieteestä.
Vähän liikkuva ei tarvi yhtä paljoa hiilihydraatteja kuten paljon liikkuva. Siten kevyttä toimistotyötä tekevän naisen lounas on 5 lihapullaa, 2 keskikokoista perunaa/1,25 dl riisiä tai pastaa ja loput lautasesta täytetään kasviksilla, joista osan voi korvata hedelmällä. Salaatin päälle ruokalusikallinen öljypohjaista salaatinkastiketta (sisältää myös etikkaa/sitruunamehua, mausteita jne). Juomaksi vajaa juomalasillinen (1,5 desiä) rasvatonta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräistä 200kcal/vrk tekee 1400kcl viikossa, yli 70 000kcal vuodessa =~10kg läskiä. 200kcal ja yli tulee yhdestä leivästä päällisineen.
Käytännössä kuitenkin lihoaisi tällä ehkä viitisen kiloa (kehon adaptaatio,metabolian adaptaatio, mahdolliset muutokset aktiivisuudessa,yms...). Kuitenkin 5 vuodessa on ihan helkkarin paljon pelkästään yhdestä ylimääräisestä leivästä!
Ihmiset eivät usko tällä foorumilla tuota. Olen yrittänyt sitä monesti laskutoimitusten avulla sitä todistaa. Sitä ei uskota todeksi, koska vain suklaa ja sipsit voivat lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noudatatte ravitsemusterapeuttien ohjeita ja virallisia lautasmalleja , ette ikinä laihdu !!!
Ei tärvitse syödä kahden tunnin välein jotain välipalaa, pitää varmuudella paksus kunnos.
Proteiinia lisää ja hiilarit minimiin ja oikeaa ruokaa eikä mitään prosessoituja valmisruokia.
Näitä asioita on täälä puitu jo moneen kertaan. Nyt on korkea aika jo kokeilla oikeaa ruokaa eikä tyrmätä enstöiks.
Jos se valtakunnan "lautasmalli" ei tuo tulosta ni silloin pitää jo miettiä miksi.
Yksikään laillistettu rt ei neuvo syömään kahden tunnin välein. Aterioita on hyvä syödä 3-4 tunnin välein. Myös välipala lasketaan ateriaksi. Päivässä on hyvä syödä 4-5 ateriaa. Hampaat eivät kestä viittä happohyökkäystä enempää vuorokaudessa muutenkaan. Lautasmalli toimii vieläkin. Aamupalalla hiilihydraatin lähteenä voi olla kaurapu
Mun annos on 3 lihapullaa (100g lihaa), 1 peruna ja loput kasviksia/salaattia.
Syön aamiaisen, lounaan ja illallisen
Nro 112: "Ei toimi kenelläkään."
Kyllä se vaan mulla toimi.
Tuosta kaloreiden laskemisen hankaluudesta sen verran, että toki silloin alussa oli vähän työlästä. Mutta ideahan ei olekaan, että koko loppuelämä punnittaisiin syömiset ja laskettaisiin kaloreita. Idea on siinä, että oppii hahmottamaan annoskokoja sekä miten paljon kaloreita mikäkin sisältää. Tajuaa, että keskikokoista (125 g) tomaattia (28 kcal) ei voi vaihtaa saman kokoiseen määrään pastaa (124 kcal) ja kuvitella, että ne on suunnilleen saman verran. Mä käytin alussa Sulamoa senkin takia, että energian lisäksi siitä näki paljon muutakin. Riippuen siitä, mitä oli päivän aikana tullut syötyä, päivällistä tai iltapalaa tehdessäni sitten katsoin Sulamosta, oliko aiemmin syömässäni liian vähän esimerkiksi proteiiinia, kalsiumia tai jotain muuta. Ja laitoin sitten päivän vikan aterian sen mukaan. Sitä voi myös kuvitella syövänsä terveellisesti ja ehkä niin onkin, mutta silti syö enemmän kuin kuluttaa. Esimerkiksi joissain niistä Hetki -valmissalaateista on tosi paljon kaloreita. Helppoja napata vaikka lounaaksi töihin mukaan, mutta se, että kyseessä on lounassalaatti, ei suinkaan tarkoita, että se olisi vähäkalorinen.
Olen itsekin kokeillut elämäni aikana erilaisia laihdutuskuureja, mutta niiden ongelma on ollut, että kun kuurin lopettaa, palaa varsin helposti vanhoihin tapoihin ja lihoo uudestaan. Eli nk jojoilee. Katsoin siis paremmaksi tehdä pysyvän muutoksen syömisiini. Sellaisen, jota noudatan sitten koko loppuelämäni. Senkin vinkin voisin antaa laihtumista toivoville, että ei kannata hypätä puntarille joka päivä eikä edes joka viikko. Kerran kuukaudessa riittää ja voi olla tyytyväinen, että suunta on kuitenkin alaspäin. Joillekin tosiaan auttaa vaikka karppaus tms, mutta pitää ymmärtää, että vanhoihin tapoihin ei voi enää palata tai paino alkaa nousta uudestaan. Jos kykenee olemaan karppaaja koko lopun elämäänsä, niin ei asiassa sitten ole mitään ongelmaa. Uskoisin myös, että mitä nopeammin haluaa laihtua (eli just erilaisilla kuureilla), sitä vaikeampaa on pysyä tavoitepainossa. Sen sijaan, jos tekee pysyvän ruokaremontin (olipa se sitten karppaus, pienemmät annoskoot tai mikä tahansa), ei olekaan enää millään "kuurilla", joka joskus päättyy.
Joku mainitsi ketjussa saunakaljan. No okei, 330 g keskiolutta sisältää 141 kcal. Verrokkina tähän, että vastaava määrä laktoositonta kevytmaitoa sisältää 132 kcal. Ero on siis verrattain pieni. Jos sen saunakaljan haluaa ottaa, niin sitten syö/juo samana tai jonain muuna päivänä 141 kcal vähemmän.
Kalorit sisään < kalorit ulos. Muuta neuvoa ei tule.
Ihminen voi aivan hyvin laihtua syömällä sipsiä, karkkia, keksiä, hampparia, jätskiä, pitsaa jne. Terveyden kannalta se ei ole järkevää, mutta yleistoteamuksena.
Vierailija kirjoitti:
Kalorit sisään < kalorit ulos. Muuta neuvoa ei tule.
Ihminen voi aivan hyvin laihtua syömällä sipsiä, karkkia, keksiä, hampparia, jätskiä, pitsaa jne. Terveyden kannalta se ei ole järkevää, mutta yleistoteamuksena.
Jep, ihminen on täydellinen pommikalorimetri ja se on tietenkin juuri noin helppoa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 112: "Ei toimi kenelläkään."
Kyllä se vaan mulla toimi.
Tuosta kaloreiden laskemisen hankaluudesta sen verran, että toki silloin alussa oli vähän työlästä. Mutta ideahan ei olekaan, että koko loppuelämä punnittaisiin syömiset ja laskettaisiin kaloreita. Idea on siinä, että oppii hahmottamaan annoskokoja sekä miten paljon kaloreita mikäkin sisältää. Tajuaa, että keskikokoista (125 g) tomaattia (28 kcal) ei voi vaihtaa saman kokoiseen määrään pastaa (124 kcal) ja kuvitella, että ne on suunnilleen saman verran. Mä käytin alussa Sulamoa senkin takia, että energian lisäksi siitä näki paljon muutakin. Riippuen siitä, mitä oli päivän aikana tullut syötyä, päivällistä tai iltapalaa tehdessäni sitten katsoin Sulamosta, oliko aiemmin syömässäni liian vähän esimerkiksi proteiiinia, kalsiumia tai jotain muuta. Ja laitoin sitten päivän vikan aterian sen mukaan. Sitä voi myös kuvitella syövänsä terveelli
Se alkoholi sotkee aineenvaihduntaa, ei voi suoraan verrata lasilliseen maitoon.
Nro 157: "Se alkoholi sotkee aineenvaihduntaa, ei voi suoraan verrata lasilliseen maitoon. "
Ehkä mulla on sitten jotenkin poikkeuksellinen aineenvaihdunta, koska olen voinut juoda silloin tällöin lasillisen viiniä ja siitä huolimatta edelleen paino putoaa. Hitaasti, mutta varmasti.
Sanotaanko nyt vaikka näin 70% ihmisistä ei osaa laskea edes kaloreita oikein. 70% ihmisistä on ihan täysin pihalla ravitsemuksesta. En mä syö suklaata jos herkututtaa syön pähkinöitä. Sori ne pähkinät on jopa pahempi.
Mä syön kotiruokaa= annokset valtavia. Kotiruoka= kermaa+ voita.
Suurin osa ei oikeasti tajua paljon kotiruuassa voi olla kaloreita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla kroppa sekaisin?
Ja mikä tää terveellinen ruoka on, saako viikon ruokailut esimerkkinä?
Joillekin se voi olla kanasalaatti ja toiselle makaronilaatikko pekonilla.
Maitorahkaa hedelmillä ja pähkinöillä, kananmunia, kanaa, kasviksia ja hedelmiä (paahdetut kasvikset, dippikasvikset esim), 100% ruis ja kauraleipää, tuon tapaista ruokaa. Ap
Kyllä tuo toimii, mutta "vapaasti" ei voi syödä.
5 ateriaa päivässä: aamupala, lounas,välipala, päivällinen, iltapala. Yksi annos kullakin aterialla ja sen on mahduttava ihan normaalille lautaselle tai muumikulhoon.
Et osaa,laihduin 15kg kun piti lääkärin mukaan vain 10kg.Lihastreeniä ja sopiva dieetti.
Tavalliseen läskien tapaan, ap valehtelee siitä mitä on oikeasti syönyt. Tämän takia teitä vihataan. Tunnen monia läskejä, jotka silmät kirkkaina väittävät syövän vain yhden aterian päivässä, ja sitten viiden minuutin kuluttua napostelevat ties mitä roskaa ilman taukoa. Heillä on selvästi luova tapa määritellä "ateria", ja syöminen itsessään on tulkinnanvarainen sosiaalinen konstruktio.
Ap, sun metabolismi on sekaisin. Sulla on huono suoliston mikrobiomikanta. Ala muuttaa sitä määrätietoisesti. Ala syödä joka päivä jogurttia useamman kerran, syö linssejä ja papuja, kaalia ja varsinkin hapankaalia usein. Vältä sokeria, herkkuja ja ultraprosessoitua ruokaa. Ala liikkua, ihan vaikka vain kävelemällä enemmän. Paras hetki kävellä on ruokailun jälkeen.
TAKAAN sinulle, että muutaman vuoden päästä pystyt syömään normaalisti lihomatta ja pystyt jopa alkamaan laihduttamisen. Aikaa se vaan vie, mutta tuo on oikeasti lääkkeiden lisäksi ainoa toimiva metodi.
Been there, done that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla kroppa sekaisin?
Ja mikä tää terveellinen ruoka on, saako viikon ruokailut esimerkkinä?
Joillekin se voi olla kanasalaatti ja toiselle makaronilaatikko pekonilla.
Maitorahkaa hedelmillä ja pähkinöillä, kananmunia, kanaa, kasviksia ja hedelmiä (paahdetut kasvikset, dippikasvikset esim), 100% ruis ja kauraleipää, tuon tapaista ruokaa. Ap
Oler todennäköisesti syönyt liikaa leipää, pähkinöitä, paistorasvoja ja leivänpäällisiä. Vaihda leipä puuroon ja laske pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee saman, mutta lisää sekaan vaapukkahilloa. Vaapukat on kerännyt hänen puolisonsa anoppi omalta pihaltaan.
Alkoholia emme käytä. Emme yhtään emmekä koskaan. Emme ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Untuvakerä muistuttaa tässä tärkeästä asiasta. Hyvä aamiainen on tasapainoisen ravitsemuksen a ja o.
Toisaalta pähkinät sisältää kuituja ja pitävät kylläisyyden tunnetta. Itse kun laihdutin, niin söin pähkinöitä ihan säännöllisesti, ei torpedoineet sitä.
Enemmän mietin tuota mainintaa dippikasviksista, mitä käytit dippinä? Miten kana oli valmistettu, tyyliä oliko kermaisessa kastikkeessa jne?