Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
Sillä ei ole mitään väliä, mitä sinä syöt. Sillä on väliä, paljonko syöt. Myös irtokarkkeja syömällä laihtuu. Niitä ei vain voi syödä kovin paljoa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliseen läskien tapaan, ap valehtelee siitä mitä on oikeasti syönyt. Tämän takia teitä vihataan. Tunnen monia läskejä, jotka silmät kirkkaina väittävät syövän vain yhden aterian päivässä, ja sitten viiden minuutin kuluttua napostelevat ties mitä roskaa ilman taukoa. Heillä on selvästi luova tapa määritellä "ateria", ja syöminen itsessään on tulkinnanvarainen sosiaalinen konstruktio.
Siinä Hengenvaarallisesti lihava-sarjassa yhden piti aamulla "syödä jotain ennen aamiaista" 🙈
Sitten selitettiin lääkärille että laiha mieheni syö enemmän kuin minä.
Mä olen jonkin verran katsonut sitä sarjaa ja kiinnittänyt usein huomioni kahteen asiaan. Osa noudattaa annettua 1200 kcal ruokavaliota, mutta vain niillä kolmella aterialla. Sen lisäksi pitkin päivää popsitaan kaikkea muuta. Toinen huomioni kiinnittänyt asia on, että näillä ihmisillä ei tosiaan ole hajuakaan, miten paljon heidän lautasellaan on kaloreita. Joillain on jo yhdessä annoksessa enemmän kuin tuo 1200 kcal. Vain harva ohjelmaan osallistuneista tiedostaa, paljonko todellisuudessa syö päivän aikana. Ja nämä harvat ovat sitten niitä, jotka onnistuvat
Lisäksi ne ruuat on tosi värittömiä ja tylsiä.
Jatkaakseni vielä, instan perusteella aika monen jenkki-influensserin laihdutusruokavalio on todella väritön ja tylsä. Kasvisten määrä on tosi pieni. Itse kun laihdutin, söin yhdellä aterialla kasviksia 200-300g. Tuosta tuli melkein kilo päivässä, mutta eipä ollut niin nälkä, annokset ei pienenneet ihan minimiin ja ruokakin kivemman näköistä (ja makuista).
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään väliä, mitä sinä syöt. Sillä on väliä, paljonko syöt. Myös irtokarkkeja syömällä laihtuu. Niitä ei vain voi syödä kovin paljoa päivässä.
Tottakai sillä on väliä mitä syö. Proteiini pitää nälkää poissa ja hiilihydraatit eivät.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka on väittänyt että hedelmät, kasvikset ja kuidut olisivat terveellisiä? Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Ihmisten luontaiseen ruokavalioon kuuluu kyllä kasvit aika olennaisena osana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka on väittänyt että hedelmät, kasvikset ja kuidut olisivat terveellisiä? Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.
Ei kuulu vaan kasvit ovat ainoastaan nälänhätäravintoa. Ihminen kukoistaa lihalla ja eläinrasvalla, mutta kasviperäisellä ravinnolla ilman eläinperäisiä tuotteita ihminen kituu, kärsii ja lopulta kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista lihoa 18kg kahdessa kk. Kun yksi kilo rasvaa on 7000 kaloria, eli 60 päivässä pitäisi syödä 126 000 kaloria ylimääräistä, eli joka päivä peruskulutus 2000+2000 eli 4000 kaloria päivässä joka ikinen päivä, ja minimaalisesti kulutusta, eli ei mitään liikkumista muutamaa kymmentä metriä kävelyä enempää. Eikä sitä oikeasti tuostakaan määrästä niin nopeasti liho, ei se ole tarkkaa kuinka paljon kuluttaa minäkin päivänä ja kuinka paljon rasvaa imeytyy ja varastoituu ja muuttuu läskiksi.
Ihminen ei ole kilokaloreilla toimiva kone. Ihmisellä ja varsinkin naisella on hormoneja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen. Minä lihoin 10 kiloa kahdessa viikossa siksi, että estrogeenitasoni romahti ihan reippaasti vaihdevuosien alkaessa.
Estrogeenin vähentyminen heikentää insuliiniherkkyyttä, jolloin kaloreiden laskeminen on ihan
Lihoit, vai nousiko vain paino? Rasva kertyy ihan samalla tavalla, kuin se lähtee, ei sitä ilmasta tule. Yhden rasvakilon saamiseen tarvitaan nyrkkisääntönä 7000 kcal ylimääräistä ja sen pudottamiseen 7000 kcal vajetta.
Kyllä itselläkin nestevaihtelut heittelee painoa montakin kiloa eri suuntiin. Ei se silti lihomista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu vaan kasvit ovat ainoastaan nälänhätäravintoa. Ihminen kukoistaa lihalla ja eläinrasvalla, mutta kasviperäisellä ravinnolla ilman eläinperäisiä tuotteita ihminen kituu, kärsii ja lopulta kuolee.
No ei kidu, eikä kärsi. Paitsi ehkä sinä.
Kummallista miten laihat esiintyy aina jonain painonpudotuksen asiantuntijoina. Mitään omakohtaista kokemusta ei edes ole, mitä painon kanssa kamppaileminen voi olla.
Mä olen jonkin verran katsonut sitä sarjaa ja kiinnittänyt usein huomioni kahteen asiaan. Osa noudattaa annettua 1200 kcal ruokavaliota, mutta vain niillä kolmella aterialla. Sen lisäksi pitkin päivää popsitaan kaikkea muuta. Toinen huomioni kiinnittänyt asia on, että näillä ihmisillä ei tosiaan ole hajuakaan, miten paljon heidän lautasellaan on kaloreita. Joillain on jo yhdessä annoksessa enemmän kuin tuo 1200 kcal. Vain harva ohjelmaan osallistuneista tiedostaa, paljonko todellisuudessa syö päivän aikana. Ja nämä harvat ovat sitten niitä, jotka onnistuvat.
Lisäksi ne ruuat on tosi värittömiä ja tylsiä.
1200 kcal voi syödä vaikka mitä herkkuruokia, värillisiäkin! Tuohan on ihan itsestä kiinni.
Mä oon laihtunut normaalipainoisena 13 kg 3 kk, kalorit 800-1000 päivässä, proteeinipitoisesti, pätkäpaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla kroppa sekaisin?
Ja mikä tää terveellinen ruoka on, saako viikon ruokailut esimerkkinä?
Joillekin se voi olla kanasalaatti ja toiselle makaronilaatikko pekonilla.
Tuo makaronilaatilko pekonilla on muuten parempi valinta. Sillä pysyy nälkä pidempään pois. Kalasalaatti on laihduttajalle surkea vaihtoehto. Nälkä ei katoa mihinkään.
Lopulta olennaista laihtumisen kannalta on se, että kaloreita on vähemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla kroppa sekaisin?
Ja mikä tää terveellinen ruoka on, saako viikon ruokailut esimerkkinä?
Joillekin se voi olla kanasalaatti ja toiselle makaronilaatikko pekonilla.
Tuo makaronilaatilko pekonilla on muuten parempi valinta. Sillä pysyy nälkä pidempään pois. Kalasalaatti on laihduttajalle surkea vaihtoehto. Nälkä ei katoa mihinkään.
Lopulta olennaista laihtumisen kannalta on se, että kaloreita on vähemmän kuin kuluttaa.
Kyllä mulla ainakin katoaa. Mutta mun kanasalaatissa on muutakin, kuin vähän kanaa ja pari salaatinlehteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista lihoa 18kg kahdessa kk. Kun yksi kilo rasvaa on 7000 kaloria, eli 60 päivässä pitäisi syödä 126 000 kaloria ylimääräistä, eli joka päivä peruskulutus 2000+2000 eli 4000 kaloria päivässä joka ikinen päivä, ja minimaalisesti kulutusta, eli ei mitään liikkumista muutamaa kymmentä metriä kävelyä enempää. Eikä sitä oikeasti tuostakaan määrästä niin nopeasti liho, ei se ole tarkkaa kuinka paljon kuluttaa minäkin päivänä ja kuinka paljon rasvaa imeytyy ja varastoituu ja muuttuu läskiksi.
Ihminen ei ole kilokaloreilla toimiva kone. Ihmisellä ja varsinkin naisella on hormoneja, jotka vaikuttavat ihan kaikkeen. Minä lihoin 10 kiloa kahdessa viikossa siksi, että estrogeenitasoni romahti ihan reippaasti vaihdevuosien alkaessa.
Estrogeenin vähentyminen heikentää insuliiniherkkyyttä, jolloin kaloreiden laskeminen on ihan
Lihoit, vai nousiko vain paino? Rasva kertyy ihan samalla tavalla, kuin se lähtee, ei sitä ilmasta tule. Yhden rasvakilon saamiseen tarvitaan nyrkkisääntönä 7000 kcal ylimääräistä ja sen pudottamiseen 7000 kcal vajetta.
Kyllä itselläkin nestevaihtelut heittelee painoa montakin kiloa eri suuntiin. Ei se silti lihomista ole.
No kyllä se aika sitkeästi on pysynyt jo vuoden verran vyötäröllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sillä on väliä mitä syö. Proteiini pitää nälkää poissa ja hiilihydraatit eivät.
Kyse olikin siitä, laihtuuko. Laihtuu kyllä. Onko nälkä - todennäköisesti. Onko terveellistä - ei varmasti ole. Saatko syödä hyvää pitkin päivää - kyllä.
Itse asiassa olen testannutkin asian. Laihtuu sillä. Jonkinlainen sokeripaasto toki, mutta tehokas. Muutama karkki tunnin välein pitää mielen yllättävän virkeänä. Aivot tarvitsevat nimenomaan sokeria, joten ajatuskin luistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se aika sitkeästi on pysynyt jo vuoden verran vyötäröllä.
Aika paljon olet saanut syödä tuon kahden viikon aikana, vaikka estrogeenitasojen putoaminen olisikin laskenut perusaineenvaihduntaa merkittävästi.
Mikä tuo 1200 kcal oikein on? Tosiasiassa 1500-1800 kcal on paljon inhimillisempi energiamäärä ja sillä laihtuu. Useimmille 2000kcal päivässä on ihan hyvä ja vuoden kuluttua paino on tippunut viitisen kiloa.
Kaikenlaiset kuurit ja rajoitukset kannattaa unohtaa ja syödä sitä mitä mieli tekee, mutta sopiva määrä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo 1200 kcal oikein on? Tosiasiassa 1500-1800 kcal on paljon inhimillisempi energiamäärä ja sillä laihtuu. Useimmille 2000kcal päivässä on ihan hyvä ja vuoden kuluttua paino on tippunut viitisen kiloa.
Kaikenlaiset kuurit ja rajoitukset kannattaa unohtaa ja syödä sitä mitä mieli tekee, mutta sopiva määrä.
Just joo🤣
Jos syö normaalisti 1300-1500kcal kuten minä mitä luulet että 1800 kcal tapahtuu?? Tai 2000kcal?
1200kcal tai alle putoaa paino n 200g viikossa
Eli olet lihonut reilun kilon viikossa? Aika hurja tahti. Mitähän olet syönyt. Se tarkoittaa reippaasti yli 7000-10 000 kcal viikossa extraa. Siihen pitää jo tosissaan nassuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihduttanut nyt 7 kuukaudessa 6,5kg max1200kcal:lla ja aion jatkaa vielä alkuvuoteen koska jouluna tulee takapakkia. 3,5kg pitäisi vielä pudottaa.
Tärkeintä on syödä hyvää oikeaa ruokaa vatsa täyteen! Syön 3x päivässä, "välipalana" kahvi. Näläntunne n tuntia ennen ruokailua, hyvin kestää
7 kuukaudessa 6,5kg ja 1200kcal?
"7 kuukaudessa 6,5kg ja 1200kcal?"
Noin täälläkin melko tarkasti. 1200kcal/pvä. Lähtö (165cm) ja 68kg. Sivusta. Ikä 50+.
Jos haluatte laihtua niin syökää lihaa!