Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään fyysisesti mahdollista lihoa 18kg kahdessa kk. Kun yksi kilo rasvaa on 7000 kaloria, eli 60 päivässä pitäisi syödä 126 000 kaloria ylimääräistä, eli joka päivä peruskulutus 2000+2000 eli 4000 kaloria päivässä joka ikinen päivä, ja minimaalisesti kulutusta, eli ei mitään liikkumista muutamaa kymmentä metriä kävelyä enempää. Eikä sitä oikeasti tuostakaan määrästä niin nopeasti liho, ei se ole tarkkaa kuinka paljon kuluttaa minäkin päivänä ja kuinka paljon rasvaa imeytyy ja varastoituu ja muuttuu läskiksi.
Totta kai on mahdollista lihoa tuo määrä ja moni on lihonutkin.
4000 kcal päivässä kertyy helposti, jos muun syömisen lisäksi syö joka päivä vaikka suuren suklaalevyn.
Kaikki ei taida tajuta, että yleensä ei lihota nopeasti normaalia ruokaa syömällä, vaikka on sekin mahdollista, jos syö vaikka suuria annoksia pa
Ihan syystä Välimeren maissa syödään pastaa pieni annos alkuruokana (sellainen noin 3 rkl määrä) tai pieni lautasellinen keittoa. En tajua, että pastaa rasvaisella kastikkeella voi syödä pesuvadillisen yhdellä istumalla. Pastan jälkeen syödään sievästi Välimeren maissa pieni pala lihaa/kalaa, isohko salaatti ja jotkut ottavat vähän pottua lisäksi. Leivät syödään ilman voita ja päällisiä. Jälkiruoka yksi hedelmä ja pari kolme pientä palaa jotain juustoa jolla laimennetaan hedelmän happihyökkäys hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihduttanut nyt 7 kuukaudessa 6,5kg max1200kcal:lla ja aion jatkaa vielä alkuvuoteen koska jouluna tulee takapakkia. 3,5kg pitäisi vielä pudottaa.
Tärkeintä on syödä hyvää oikeaa ruokaa vatsa täyteen! Syön 3x päivässä, "välipalana" kahvi. Näläntunne n tuntia ennen ruokailua, hyvin kestää
Tämä suurin piirtein... Paitsi tuo kalorirajoitus. Itsellä samatyyppinen kokemus ja olen laihtunut suurin piirtein saman verran kahdessa kuukaudessa. Varmaan hidastuu tulevaisuudessa. Uskon, että se taika tulee nimenomaan siitä, että syö vain kolme kertaa päivässä. Mulla viimeinen "ateria" saattaa olla jo klo viisi ja usein se on jotain pientä, puuroa tai voileipää + jogurttia yms. Syön ison aamiaisen ja lounaan. Joskus tulee syötyä päivällinenkin, mutta usein ei ole enää oikein kunnon nälkää siinä vaiheessa. Olen antanut itselleni luvan syödä myöhäänkin, jos tarve vaatii, mutta jotenkin esim. seitsemän jälkeen syöminen tuntuu raskaalta. Ihan kuin kroppa olisi laittanut ruuansulatusosaston kiinni tai jotain : ) En tiedä peruskulutustani, enkä ole kauhean kiinnostunutkaan. En laske mitään, pointseja, hiilareita, kaloreita, proteiinigrammoja, kasvis-/hedelmäannoksia ym. Syön kuitenkin paljon täysjyväviljaa, koska siitä tulee maha kivasti täyteen. Sokeria yritän syödä kohtuullisesti, mutta toisaalta en ole niin makean ystävä muutenkaan. Yöunet on parantuneet ja olen pirteä. Aion ehdottomasti jatkaa näin, laihtuminen tuli jotenkin toisarvoiseksi, koska olo on niin hyvä.
Ylimääräistä 200kcal/vrk tekee 1400kcl viikossa, yli 70 000kcal vuodessa =~10kg läskiä. 200kcal ja yli tulee yhdestä leivästä päällisineen.
Käytännössä kuitenkin lihoaisi tällä ehkä viitisen kiloa (kehon adaptaatio,metabolian adaptaatio, mahdolliset muutokset aktiivisuudessa,yms...). Kuitenkin 5 vuodessa on ihan helkkarin paljon pelkästään yhdestä ylimääräisestä leivästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ekalla sivulla ap sanoo virheensä. 2500 kaloria päivässä on aivan liikaa. Aloin itse pudottamaan painoa melkein 100-kiloisena ja lyhyenä naisena. Istumatyö. Paino laski, kun söin 1700 kaloria. Myöhemmin vähensin kaloreita 1600. Kun liikun, en syö niitä kaloreita. Eli ainakin itse lihoisin koko ajan, jos söisin 2500 kaloria. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita.
Määrätön syöminen toimii hiilarittomalla dieetillä, eli jos syöt pelkkää lihaa ja vihanneksia, sillä keho menee väkisinkin ketoosiin vaikka söisit näitä kuinka paljon. Kun syö hiilareita niin ei todellakaan voi syödä määrättömästi.
Älä jauha sontaa. Ensinnäkään hiilaritonta dieettiä ei noudata kukaan. Kasvikset ja vihannekset on niiä hiilareita.
Avain pysyvään painonpudotukseen on tieto. Pitää opetella kalorimääriä ja muuta tylsää. Pitää myös tietää oma kulutus. Helppoa matikkaa.
Mikään kitudietti ei pidemmän päälle toimi, jos tavoite on pysyvä painonhallinta. Oma suhde ruokaan kannattaa myös selvittää ennen laihduttamista. Jos on tunnesyöjä tai suhde ruokaan on muuten epänormaali, niin vaikeaa tulee.
Minulla peruskulutus on vain 1200 kcal. Liikunnalla pääsen sitten johonkin 1600 kcal:iin. En voi uskoa että jollain olisi energiantarve 2500, vaikka olisi kuinka iso ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Avain pysyvään painonpudotukseen on tieto. Pitää opetella kalorimääriä ja muuta tylsää. Pitää myös tietää oma kulutus. Helppoa matikkaa.
Mikään kitudietti ei pidemmän päälle toimi, jos tavoite on pysyvä painonhallinta. Oma suhde ruokaan kannattaa myös selvittää ennen laihduttamista. Jos on tunnesyöjä tai suhde ruokaan on muuten epänormaali, niin vaikeaa tulee.
Minulla peruskulutus on vain 1200 kcal. Liikunnalla pääsen sitten johonkin 1600 kcal:iin. En voi uskoa että jollain olisi energiantarve 2500, vaikka olisi kuinka iso ihminen!
Katsos kun elimistö ei toimi noin matemaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurimmalla osalla ihmisistä toimii. Paljon enemmän ongelmia tulee siitä että vedetään yli kulutuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan toimii. Sitä se lihominenkin on; kulutukseen nähden ylimääräisiä kaloreita.
Pointtini oli se, että pelkillä mielikuvilla "nyt syön terveellistä ruokaa" ei tule tuloksia. Siitähän aloituskin kertoo. Hedelmät ja pähkinät kuulostaa terveellisiltä, mutta niissäkin on oleellista mitä syö ja kuinka paljon.
Kuten moni onkin jo kirjoittanut, aikuisen ihmisen päivittäinen energiankulutus ei ole sitä mitä laskureissa kerrotaan. Jos parikymppisenä sai syödä melkein mitä vain lihoamatta, kolmikymppisenä pitää vähentää jo huomattavasti syömisiään ja nelikymppisenä (sekä siitä eteenpäin) saa syödä enää vain noin puolet niistä määristä, mitä silloin kaksikymppisenä.
Näin se ihmisen elimistö vain toimii.
Jos haluaa syödä määrällisesti paljon - eli nauttia enemmän energiaa syömisen ja juomisen merkeissä - on pakko lisätä fyysistä aktiivisuutta, jos ei halua kerryttää kiloja.
Eli iän myötä joko lisää tasaisesti liikuntaa tai "fyysistä puuhastelua" (puutarhatöitä tms.) tai pudota jatkuvasti syömisen määrää.
Ole hyvä, saat nämä neuvot ihan ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloittaja nimenomaan tarvitsisi ammatti-ihmisen tukea ja tietoa, hän ei selviä ongelmistaan yksin. Voin jopa kuvitella, että Ozempic toisi hänelle yhdentoista vuoden huonon olon jälkeen avun. Hienoa, että nykyään on lääkkeellistäkin apua saatavilla, palstan omahyväiset ja ilkeät ihmiset eivät sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suurimmalla osalla ihmisistä toimii. Paljon enemmän ongelmia tulee siitä että vedetään yli kulutuksen
Ei toimi kenelläkään.
Syö vain, jos on oikeasti nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan toimii. Sitä se lihominenkin on; kulutukseen nähden ylimääräisiä kaloreita.
Pointtini oli se, että pelkillä mielikuvilla "nyt syön terveell
Ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut ozempic? Itse laihduin sillä 30 kg.
Laiskojen ihmisten oikotie onneen.
Ilmeisesti tuo sinun vapaa syöminen on määrällisesti ja laadullisesti aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut ozempic? Itse laihduin sillä 30 kg.
Laiskojen ihmisten oikotie onneen.
Älä huoli, aivan varmasti löydät jatkossakin kanssaihmisistäsi nälvimisen aihetta, ja nostetta itsellesi.
Onko tää "ei toimi"-jankkaaja ap?
Kalorivaje on se, millä laihtuu. Ylimääräisillä lihoo. Jollet tätä halua uskoa, niin siinähän sitten lihot aina vaan. Moni yrittää täällä auttaa, mutta apu ei näköjään kelpaa. Ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ongelmia painonhallinnan näkökulmasta on se, ettei juuri kukaan tiedä/hahmota omaa energian kulutustaan saatika sitä kuinka paljon oikeasti sitä energiaa sisäänsä mättää. Pääsääntöisesti kuitenkin yliarvoidaan kulutusta ja aliarvoidaan saadun energian määrää.
Metabolia onki sitten kokonaan,varsin vinkeä, toinen juttu....Insuliinista ja Insuliiniresistenssistä on varsin mielenkiintoisia juttuja tullut mulle vastaan.
Kannattaa tutustua carnivore ruokavalioon.
No eihän me tiedetä missä on ongelma, jos et AP tänne kirjoita sun viikon tai koko kuukauden syömisiä.
"Terveellistä ruokaa" kun ei välttämättä ole sitä terveellistä ruokaa.