Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdoitteko itse autonne renkaat?

Vierailija
15.11.2025 |

Vai veittekö jonnekin vaihdettavaksi

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaihtanut, kitkat alla kesät talvet.

Karsea ajotuntuma.

Totta, kitkat eivät ole kesärenkaat, vaan vaaralliset kesällä. Lisäksi lamellit kuluu liian nopeasti.

Mites niillä voi ajaa yleensäkään kun nytkin on ollut tähän saakka kesäkeliä...? Vai vaaralliset? Miten? Näissä nopeuksissa jos ei pärjää niin on syytä lopettaa autoilu. Rengaskauppiaiden propaganda uppoaa tietämättömiin. Tietysti jos on epävarma ja kokematon niin kannattaa nyt jo olla talvirenkaat alla, ei ne vaaralliset ole vaikka vettä tuleekin harva se päivä.

Rakenne on löysä. Jarrutusmatka oikeisiin kesäkumeihin verrattuna järkyttävä. Lamellit kuluu ja kuumenee kesällä, voit vaikka k

Eikä niistä ole enää talvirenkaiksi yhden kesän jälkeen. Heikkoa on jäisellä tiellä muutenkin.

Vierailija
102/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ammattilaisen homma näihin nykyautoihin.

M37

Miten se eroaa 20 vuotta vanhasta autosta vs tänä vuonna valmistetusta, pulteilla ne renkaat tietääkseni kiinni niissäkin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaihtaa tai vaihdattaa, niin pitääkö muttereita kiristää tietyn kilometrimäärän jälkeen? Tutullani irtosi ajon aikana rengas autosta renkaanvaihdon jälkeen talviolosuhteissa ja se pyöri karkuun alamäkeen. Rengas löytyi hangesta kaikki mutterit tallella ja onneksi tiellä ei ollut muuta autoliikennettä tapauksen aikana.

Vierailija
104/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rengashotellia olen käyttänyt 10 vuotta. Silloin kun ostin ensimmäisen uuden auton niin ajattelin, että jos mulla on varaa 30k€ autoon niin on varaa säilyttää ja vaihdattaa renkaat lähellä olevassa rengasfirmassa. Kausisäilytys 6kk ja vaihto maksoi nyt 115€.

M39

Tiedätkö missä ja miten ne säilytetään?

Se voi olla kylmä kontti pihalla, jossa renkaat lappeellaan isoina torneina.

Kyllä tiedän ja tarkistin onko vakuutukset kunnossa. Pitkäikäinen ja hyvämaineinen rengasfirma kaupungissa. Olen tehnyt myös "pistotarkastuksia" kun autokuume kesällä iskenyt niin olen hakenut renkaat pois säilytyksessä ja nähnyt, että ne on hallissa sisällä varastossa 👍

M39

Vierailija
105/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdan ja en.  Pikkuautooni vaihdoin, matkailuautoon en kun niin painavat.

Minulla taas henkilöauton, premiumluokan ovat painavammat, vaikka aika isot valitsin  matkailuautoonkin.  Aika pieniä näkyy vakiokoko olevan 

Vierailija
106/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

Miten se eroaa 20 vuotta vanhasta autosta vs tänä vuonna valmistetusta, pulteilla ne renkaat tietääkseni kiinni niissäkin on.

Rengaskoko kasvanut, lukkopultti. Vaihdoin minäkin ennen, nyt en 

Vierailija
107/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 autoa on ja kumpaakin vaihdoin itse renkaat. Sitten kun ikä alkaa painamaan niin jätän renkaidenvaihtot rengasfirmalle.

Vierailija
108/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole vaihtanut. Ensin autoni renkaat vaihtoi isä, sitten mies. Nykyään poikani. Minä teen mielummin jotain muuta.

Vierailija
109/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vaihtaa tai vaihdattaa, niin pitääkö muttereita kiristää tietyn kilometrimäärän jälkeen? Tutullani irtosi ajon aikana rengas autosta renkaanvaihdon jälkeen talviolosuhteissa ja se pyöri karkuun alamäkeen. Rengas löytyi hangesta kaikki mutterit tallella ja onneksi tiellä ei ollut muuta autoliikennettä tapauksen aikana.

Pitää. Jälkikiristys vaikka 150 km jälkeen. 

Harvoin löystyy, mutta voi niin käydä erityisesti aluvanteille

Vierailija
110/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkikiristys 100 - 200 km jälkeen. Jos rengas irtoaa ennen sitä niin pulttien kiristyksessä on tehty joku virhe tai niitä ei ole muistettu kiristää ollenkaan.

Vierailija
111/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkikiristys 100 - 200 km jälkeen. Jos rengas irtoaa ennen sitä niin pulttien kiristyksessä on tehty joku virhe tai niitä ei ole muistettu kiristää ollenkaan.

Sinne voi jäädä jotain väliin, joka sitten jauhautuu pois ja pultit onkin löysällä

Vierailija
112/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaihtanut, kitkat alla kesät talvet.

Karsea ajotuntuma.

Varmasti mukavat ja helpot, kunnes jotain yllättävää tapahtuu eli vaikka hirvi hyppää eteen. Sitten voi miettiä, tuliko edes säästettyä mitään, kun ne kuluu paljon nopeammin kuin oikeat kesärenkaat.

Vierailija
113/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtanut enkä vaihdattanut.

Mutta huomenna taitaa olla aika vaihtaa, että pääsee turvallisemmin maanantaina töihin.

Vierailija
114/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

Tänä vuonna valmistetusta autosta menee akku solmuun, jos sen nostaa itse. Ja nostin voi sortua, kun auto ei painakaan sitä reilua tuhatta kiloa niin kuin vanhat autot vaan lähemmäs kolme tonnia.

Vierailija
115/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en voisi hyväksyä miestä, joka ei osaa vaihtaa autoon renkaita. Ei herranisä.

Ja joku taas ei voisi hyväksyä kumppania, jolla ei ole varaa vaihdattaa autonrenkaita ammattilaisella.

Joillakin taas on kesäauto ja talviauto erikseen, joten renkaat vaihdetaan vain silloin, kun ostetaan uudet renkaat.

Vierailija
116/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alumiinivanteiden tapauksessa kyllä.

Vanhat kunnon peltivanteet pysyvät paikallaan kiristelemättä. Siksi vaadin viimeksi autoa ostaessani alumiinivanteiden tilalle peltivanteet, vaikka sitä autokaupassa kauheasti ihmeteltiin. Minulla käytännöllisyys jyrää kauneusasiat.

Vierailija
117/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää. Jälkikiristys vaikka 150 km jälkeen. 

Harvoin löystyy, mutta voi niin käydä erityisesti aluvanteille

Nimenomaan ja vain aluvanteille, ellei erikseen jätä vanteen ja pyörän väliin pikkukiviä.

Vierailija
118/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en voisi hyväksyä miestä, joka ei osaa vaihtaa autoon renkaita. Ei herranisä.

Onko osaamisesta kiinni? Yleensä he käyttävät palveluita joilla on rahaa. Tietty joihinkin pikku kotteroihin voi renkaat vaihtaa itse. Niin mekin aikoinamme teimme. Nykyään aina rengashotellin palvelut säilytyksineen. Olisi järjetöntä alkaa nykyisen auton isoja ja painavia renkakaita itse laittamaan.

Kysymys oli teknisesti "osaamisesta". Toki jos on rahaa, niin voi käyttää palveluita ja säilöä renkaitaan vaikka Kämpin hotellissa jos haluaa, mutta en hyväksy miestä, joka seisoo kumin puhjettua tien poskessa peukku suussa tai pepussa "mitäs nyt".

Vierailija
119/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joku taas ei voisi hyväksyä kumppania, jolla ei ole varaa vaihdattaa autonrenkaita ammattilaisella.

Joillakin taas on kesäauto ja talviauto erikseen, joten renkaat vaihdetaan vain silloin, kun ostetaan uudet renkaat.

Renkaiden vaihdon ulkoistaminen ei todellakaan ole rahasta kiinni vaan niin tekee ne, jotka ei pärjää missään itse.

Vierailija
120/138 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin itse, kun meni vähän myöhäseksi vaihto. Ajatuksena oli käydä liikkeessä vaihtamassa, mutta tuskin on aikoja missään tarjolla. Nooh, tulipahan vähän hikoiltua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme