Vanessa 7 vuotta Suomessa ja korkeakoulututkinto - ei osaa suomea ja työllistyminen tyssää siihen
nyt huomannut että kieli pitää opetella
Toisaalta kaikkiin Vanessan haluamiin duuneihin on löytynyt tekijä joka täyttää vaatimukset
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuessani törmäsin joskus ulkkareihin jotka olivat asuneet siellä jo vuosia eivätkä osanneet välttämättä edes alkeita maan kielestä, vieläpä maassa jossa tavikset eivät ole hyviä englannissa. Ihmettelen miten ensinnäkään jaksaa asua paikassa jossa ei ymmärrä kieltä ja toisekseen, miksi edes haluaa olla siellä. Täytyy elää jossain omassa kuplassaan johon voi ottaa vain englantia (tai omaa äidinkieltä) puhuvia, mutta sillä ei integroidu yhteiskuntaan. Enkä minä ainakaan muuta muualle siksi että saisin rakentaa sinne oman kuplan ja erää erillään muusta yhteiskunnasta.
Itse otaisin pitemmän keikan ulkomaille mahdollisuutena opiskella uusi kieli. Olin 2011 vuoden Norjassa ja niin se vaan sekin mongerrus tarttui kovalevylle niin että arjessa pärjäsi pystyi lukemaan lehtiä ja katsomaan paikallisia uutisia. Nykyään on liian helppoa pysyä maailmanmenosta kartalla
Varmaan nykyajan digitaliset yhteydet ja nopea netti ovat aiheuttaneet haittaa saapuneille kaikkialla. Ennen sanottiin aina, että Saksaan työn perässä muuttaneet siirtolaiset oppivat hyvin kieltä, koska TV-ohjelmat olivat vain saksaksi ja muunkieliset ohjelmat oli dubattu. Siinä sai kielikylpyä, halusi sitä tai ei. Kotona olevat naiset ja lapsetkin kuulivat kieltä TV:stä. Sitten tuli mahdolisuus asentaa omat satelliittiantennit parvekkeelle tai katolle ja alettiin seurata vain lähtömaan ohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistomaailma on kyllä erinomainen paikka olla oppimatta paikallista kieltä. Puuttuu se paras opettaja, eli pakko.
Työkielenä englanti, sosiaalinen elämä työn ulkopuolella muiden saman-/ vieraskielisten kanssa. Helppoa. Inhimillistä.
On helppoa olla kuplassa, että eihän täällä tarvitse paikallista, kun ei vaan tarvitse.
Ennen kuin tulee lähtö kuplasta, ja pitää hakea paikkaa kuplan ulkopuolelta.
Mutta kuka luo sen kuplan? Miksi emme luo positiivista pakkoa? Siis ihan hyvällä?
Puhun aina ensiksi suomea ulkomaalaiselle enkä vaihda englantiin helpottaakseni omaa elämääni. En tosin tapaa kovin paljon kieltä harjoittelevia ulkomaalaisia joten täytyy saada muutkin suomalaiset vain jatkamaan sitä suomeksi puhumista. En tiedä riittääkö se tosin jos ulkomaalaisen piirit koostuvat muista ulkomaalais
Hänellä tuskin oli ajatusta jäädä Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi opetella kuoleva kieli?
Inhorealistisesti tuo on se oikea kysymys. Jos vaikka tämä keskustelu arkistoituu johonkin, ei kukaan osaa lukea tallennetta enää 50 vuoden kuluttua. Kantavästö ei tee lapsia, eivätkä tulijat opi vanhaa, väistyvää kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo brittinainen, Alicia Iredale.
Tässä pätkä siitä kuullunymmärtämiskokeesta
Suoranaista v-tuilua niille jotka haluaa oppia kielen. En ymmärtänyt minäkään kaikkea. Kukaan ei puhu oikeasti noin. Tehdäänkö tämä tarkoituksella? Kansalaisuutta ei voi hakea, jos ei pääse kokeesta läpi. Siksikö kokeesta tehdään osin mahdoton?
Eli joku harjoitusmateriaali?
Opiskelijat eivät voi päästä kuuntelemaan aitoja testejä.
Huonoilla espanjan perustaidoilla hain töitä espanjankieliseen maahan.
Minulle annetttiin tasan 7 viikkoa kurssituksen aikana oppia kieli hyvin saadakseni työpaikan ja hyvinhän sijinä oppi, yöt meni lukemiseen , mutta selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Koulujen tasotestit ei ole vaikeita. Ja ne ottaa sisään, koska saa sen mukaan rahaa. Itse ihmettetlin, kun yksi tutun tuttu lukutaidoton pääsi ja sai paperit. Mitään ei osaa
Ei koulujen taitotasotestit vaan yleiset eli YKI:t joilla arvioidaan kielitaitoa taitotasoasteikolla A1C2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen saksaan niin ei tulisi mieleenkään että ei tarvitse opetella kieltä. Minkä ihmeen takia suomessa on porukkaa joka on ollut maassa jopa 7 vuotta ja edelleen luullaan että ilmankin maan kieltä pärjää??
Sitä voi vain ihmetellä. On vaikeaa kuvitella monta maata, joissa ulkomaalainen pärjää hyvin viitsimättä opetella maan kieltä. Ja että viranmaiset joka puolella jakaisivat esitteitä ja ohjeita monella eri kielellä. Belgia voi olla poikkeus, kun maassa on monta virallista kieltä, mutta tuskinpa siellä muuten paapotaan vieraita.
Usa. Siellä voi siirtolaiset puhua koko ikänsä espanjaa eivätkä opettele englantia. Ja näitä palkataan silti, alemman tason hommiin.
Toisaalta, siellä ei taida koulutusta saada
Puolessa Yhdysvalloista on puhuttu espanjaa pitempään kuin englantia.
Opetan amk:ssa, myös ulkomaalaisille suunnattuja englanninkielisiä kursseja.
Se on aika vaikeaa, jos opiskelija ei osaa juurikaan englantia. Pahimmat on olleet Aasiasta ja mm. Liettuasta.
Tai ei osaa alan perusteitakaan. Esimerkiksi ympäristöalan kurssilla otsoni oli aasialaisille ihan tuntematon sana ja käsite. Nevöhööd 🙄
Vierailija kirjoitti:
-----Miksi rasittaa Suomen taloutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi lisää em mainittuihin some-ihmisiin, eräs brittinainen, puhuu erittäin hyvää suomea videoillaan ei edes aksenttia erota; hän kertoi suomen kielen testitilanteesta. Laittoi videoon näytteen. Minä, suomalainen, en ymmärtänyt sitä suomea. Samoin kirjoitti 90% kommentoijista. Mikä pointti että tahallaan yritetään saada ihmiset reputtamaan suomen kielen koe? Kokeeseen laitetaan niin nopeaa puhetta, että sitä ei natiivikaan ymmärrä? Aivan kuin se olisi ollut teknisesti nopeutettua. Sanoja nielty ja puhuttu päällekkäin, ei oikeasti kyennyt ymmärtämään.
Oliko se taitotasotesti vai joku koulun koe? Jos taitotaso niin viimeiset tasot ovat tarkoituksella niin vaikeita että siinä täytyy olla todella hyvä kielitaito ymmärtääkseen. Kokonaisymmärrystä siinä mitataan eikä selviä missä kohtaa ihminen on kielitaitomittarilla jos testi on liian helppo.
Lisään vielä että tämän naisen taso on B1 - B2. Joka ei siis ole viimeinen taso tai vaikea taso. Silti se kuullunymmärtäminen oli älytöntä mongerrusta.
Minulla on korkeakoulututkinto englannin kielessä, mutta en puhu Helsingissä enää englantia ihmisille. Ne, jotka oikeasti haluavat kotoutua tänne, arvostavat sitä. He ovat itse asiassa turhautuneita siihen, että heille aina yritetään puhua englantia. Usein sitä kansainvälistä versiota, eli huonoa englantia.
Vierailija kirjoitti:
SDP:n ansiosta meillä on nyt ankkurilasten lisäksi ankkuritutkintoja.
Miksi vaalityö pitää aloittaa jo? J amiksi sitä pitää tehdä haukkumalla toisia? Voisi yrittää esittää omasta puolueestaan hyviä puolia. Jos niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan saksasta Suomeen muuttanut työkaveri, joka larissa kuukaudessa oppi ihan asuajastyössä riittävän kielitaidon. Hän ei osannut mitään muita kieliä.
Myöh mulla oli kiinalainen opiskelutoveri, joka syyslukukauden aikana oppi ihan kohtuullisen hyvää suomea.
Kyllähän sitä oppii jos vain haluaa. Moni ei halua.
Noh mun virolaiset tutut on kyllä päässeet heittämällä yki testistä läpi
Vierailija kirjoitti:
Hänellä tuskin oli ajatusta jäädä Suomeen.
Vaikea sanoa kun kerran nekään jotka haluavat jäädä eivät opettele suomea. Miten erottaa toisistaan ne ketkä haluavat jäädä ja ketkä eivät kun käytös saattaa olla ihan samanlaista?
Vierailija kirjoitti:
*Kuoleva tai ei*; Suomen kieli on kieli, joka ei erityisemmin motivoi, kun on kysymys sen opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Noh mun virolaiset tutut on kyllä päässeet heittämällä yki testistä läpi
Mistä niistä? Niitä näyttää olevan kuusi tasoa.
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/sopivan-yki-testin-valinta-…
Vierailija kirjoitti:
Näitä riittää. Tunnen monta pitkään Suomessa asunutta joilla ei mitään mielenkiintoa opetella maan kieltä. Sellaiset voisi palata sinne omaan maahansa jossa saavat puhua äidinkieltään.
En tunne ketään tuollaista. Tunnen paljon maahanmuuttajia ja jopa teen työtä, jossa niitä tapaa. Jokainen haluaa oppia suomen. Osa ei ole oppinut opiskelemaan ja tarvii paljon apua oppimiseen . Osa taas osaa opiskella itsekkin ja sitten on ne jotka oppivat kielen kuin kielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Kuoleva tai ei*; Suomen kieli on kieli, joka ei erityisemmin motivoi, kun on kysymys sen opiskelusta.
Varsinkin kun suomalaiset kääntävät keskustelun heti enkuksi jos toinen puhuu pienelläkin korostuksella tai tekee yhdenkin virheen. Harjoittele siinä sitten suomea!
SDP:n ansiosta meillä on nyt ankkurilasten lisäksi ankkuritutkintoja.