Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanessa 7 vuotta Suomessa ja korkeakoulututkinto - ei osaa suomea ja työllistyminen tyssää siihen

Vierailija
15.11.2025 |

https://yle.fi/a/74-20192899

nyt huomannut että kieli pitää opetella 

Toisaalta kaikkiin Vanessan haluamiin duuneihin on löytynyt tekijä joka täyttää vaatimukset 

Kommentit (369)

Vierailija
361/369 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä tein maisterin tutkinnon niin piti läpäistä myös virkamiesruotsin kurssi. Miksi tämä Vanessa saa maisterin paperit osaamatta kumpaakaan kansalliskieltä?

Suomalaisia kiusataan pakkoruotsilla, mutta ulkkarit saavat vapautuksen sekä suomen että ruotsin osaamisesta. Miksi Suomi ottaa ulkkareita tänne viemään suomalaisten omien lasten opiskelupaikkoja? Maksavatko edes tutkinnostaan?

Vierailija
362/369 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun virolainen vaimoni oppi suomen kielen  2 vuodessa ja on saanut aina töitä.  Opetin itse sitä vuoden ajan suomea puhumaan.

Virolaisten onkin helppo oppia suomea, kun kieli on lähestulkoon sama. Malawiista tulevalla on vaikeampaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanessa on sosionomi AMK.

AMK ei ole korkeakoulu. 

"2 Ammattikorkeakoulujen asema koulutusjärjestelmässä

Ammattikorkeakoulut ovat osa korkeakoulujärjestelmää. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat yhdessä korkeakoululaitoksen."

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2014/932

Amk on entinen opisto. Se ei ole tiedekorkeakoulu. Ei siis ole korkeakoulu. 

Sulla on varmaan lähteet väitteellesi?

Vierailija
364/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se keskitasoinen suomikaan riitä. Saattaa päästä vika kierrokselle työhaastatteluissa, missä karsiutuu.

Vierailija
365/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitäisikö mennä kansalaisopiston opettelemaan vaikka - suomea?

Problem solved

Pitäisikö sinun vaikka lukea tuo juttu?

Ei ilmeisesti, kun rääkyä voi ilman tietoakin. 

Vierailija
366/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nuo suomalaiset korkeakouluttatuneet työllisty sen paremmin. Elävät sossutuilla kun eivät osaa alkaa yrittäjiksi tai löydä töitä. Yhteiskunnan kannalta siis heikkoa ja tuottamatonta ainesta joista pitäisi päästä eroon.

Vierailija
367/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun virolainen vaimoni oppi suomen kielen  2 vuodessa ja on saanut aina töitä.  Opetin itse sitä vuoden ajan suomea puhumaan.

Virolaisten onkin helppo oppia suomea, kun kieli on lähestulkoon sama. Malawiista tulevalla on vaikeampaa. 

Suomalaiset eivät viitsi mennä töihin kun tukia saa pari tonnia kuussa tekemättä mitään. Mokoma tukipummirotat pitäisi karkottaa Suomesta. Ovat pahinta saastaa maan päällä.

Vierailija
368/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä nuo suomalaiset korkeakouluttatuneet työllisty sen paremmin. Elävät sossutuilla kun eivät osaa alkaa yrittäjiksi tai löydä töitä. Yhteiskunnan kannalta siis heikkoa ja tuottamatonta ainesta joista pitäisi päästä eroon.

Tällä hetkellä tietysti on kaikilla vaikeaa, koska kilpailu vähistä paikoista on kovaa, kiitos hallituksemme. Olen edelleen sitä mieltä, että palkkamaltti ja jopa muutaman prosentin lasku olisi parempi egoistinen leikkausmania. Ainakin useammalla olisi kokotyöpaikka ja syntyi vähemmän kahden kerroksen väkeä. Ei minun talouteni ainakaan kaatuisi mihinkään siitä tienaanko pari kolme sataa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
369/369 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ottaa nämä päähän. Saa tilata jos minkäkielistä tulkkia, vaikka asuttu vuosikaudet Suomessa. 

Onneksi poikkeusyksilöitä löytyy. Yksi venäläinen anestesialääkäri tuli asiakkaaksi, kun oli asunut 7 kk Suomessa. Puhui yllättävän hyvää suomea. Ihmettelinkin tätä, sillä oli taustaltaan umpivenäläinen. Syy kielen opiskelulle oli yksiselitteinen. Halusi päästä koulutustaan vastaavaan työhön Suomessa ja sitä varten piti Valviran hyväksyä hänet ja käydä tarpeellinen lisäpätevöityyskoulutus Suomessa. 

Reilu kaksi vuotta, niin toimi Suomessa lääkärinä. Edelleen samoissa töissä anestesialääkärinä. 

Nämä on aina iloisia yllätyksiä. Kun todella panostaa, niin suomenkieli on oikeasti mahdollista opiskella nopeassakin aikataulussa. 

Valitettavasti näitä poikkeuksia on vähän.

asianajaja, N54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi