Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairauden tutkimuksessa käymisestä saada sairauslomaa?

Vierailija
25.02.2026 |

Vähän tyhmä kysymys ja epäilen, että ei. Mutta oudon löydöksen vuoksi kävin tutkimuksissa, ja otin sitä varten vapaata plussatunneista, koska matkaa meiltä kotoa sairaalalle on jo 1,5 tuntia. Työpaikalta matka olisi 2 tuntia 20 minuuttia.

Nyt sain uuden tutkimusajan. Aikaan ei voi vaikuttaa, koska asia on kiireellinen. Mutta taas pitää käydä sairaalalla. Sen jälkeen, eri päivälle, tulee sitten vielä lääkäriaika sairaalalle, ennen leikkausta. Taas uusi käynti.

Ei minulla plussatunteja näin paljoa riitä 🙁 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis matkoineen näihin käynteihin on mennyt ja menee 5-7 tuntia per käynti. Ap

Vierailija
2/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vaikka esittäisit tämän kysymyksen työnantajallesi (HR tai esimies) tai lukisit oman alasi työehtosopimuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vaikka esittäisit tämän kysymyksen työnantajallesi (HR tai esimies) tai lukisit oman alasi työehtosopimuksen.

Ja siis sairauslomaa tutkimuksesta tuskin saa, mutta lähinnä on työantajasta / TES:stä kiinni, voiko lääkärissä käydä työajalla palkallisesti.

Vierailija
4/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on tutkimus, jossa on vaikkapa verenvuotoa jälkikäteen tai joutuu käyttämään rauhoitusta tms. niin saikkua voi saada. Kysy lääkäriltä onko sinun tutkimuksesi kohdalla mahdollista. Jos esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden takia pitää olla saattaja, niin sairaslomaa kyllä saa, koska ei pysty myöskään työntekoon.

Vierailija
5/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työterveyden kautta niin lasketaan työaikaan tai jos on erikoissairaanhoitoa niin voi käydä työajan puitteissa

Vierailija
6/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä hoitopaikasta hoitajan todistus. Se yleensä riittää, että saat ajalle palkallisen vapaan. Oman esimiehesi on pakko tietää menettely asiassa, mene heti hänen puheilleen.

Vierailija
7/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle kolonoskopian määrännyt lääkäri kirjoitti tutkimusta edeltävän päivän ja tutkimuspäivän sairauslomaa, koska kolonoskopiaan valmistatuminen on aika uuvuttavaa.

Vierailija
8/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on tutkimus, jossa on vaikkapa verenvuotoa jälkikäteen tai joutuu käyttämään rauhoitusta tms. niin saikkua voi saada. Kysy lääkäriltä onko sinun tutkimuksesi kohdalla mahdollista. Jos esimerkiksi rauhoittavien lääkkeiden takia pitää olla saattaja, niin sairaslomaa kyllä saa, koska ei pysty myöskään työntekoon.

Ei ole mitään tällaista syytä. Ap

Vierailija
9/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työterveyden kautta niin lasketaan työaikaan tai jos on erikoissairaanhoitoa niin voi käydä työajan puitteissa

Teillä ehkä. Monessa muussa työpaikassa taas ei.

Vierailija
10/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä ehkä. Monessa muussa työpaikassa taas ei.

Tämä. Meillä vain akuutit päivystysasiat työterveydessä on työaikaa, ja terveystarkastukset. Kaikki muu on omalla ajalla.

Vierailija
11/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta vapaata?

Vierailija
12/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei työterv.huollosta annettu saikkua kun menin eeg-tutkimukseen jota varten piti valvoa edellinen yö. Vedottiin että kun työpaikallani tehdään kolmivuorotyötä, niin asia hoituu työvuorosuunnittelun avulla. Minun ammatissani on kylläkin vaan päivätyötä tarjolla, mutta tt-huolto ei syystä tai toisesta tätä halunnut ymmärtää. Otin palkattoman päivän sitten, koska en yön valvottuani katsonut kykeneväni 8 tunnin työpäivään. 

Vierailija
13/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lisää niitä plussatunteja

Vierailija
14/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkatonta vapaata?

No se tosiaan on ainoa vaihtoehto, jos ei tuota sairauslomaksi saa. Ap

Vierailija
15/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei työterv.huollosta annettu saikkua kun menin eeg-tutkimukseen jota varten piti valvoa edellinen yö. Vedottiin että kun työpaikallani tehdään kolmivuorotyötä, niin asia hoituu työvuorosuunnittelun avulla. Minun ammatissani on kylläkin vaan päivätyötä tarjolla, mutta tt-huolto ei syystä tai toisesta tätä halunnut ymmärtää. Otin palkattoman päivän sitten, koska en yön valvottuani katsonut kykeneväni 8 tunnin työpäivään. 

Itse pyysin gyn.poliklinikalta saikkupäivän, kun keskeytyneen keskenmenon vuoksi kävin kaavinnassa. Vuosin ja lääkkeistä huono olo. Ja olisi ollut yövuoro hoitsuna edessä. Hoitaja totesi, että töihin voit mennä ihan hyvin! En luovuttanut, vaan menin takaisin lääkärin huoneeseen. Sain 2pv saikkua.

Vierailija
16/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton/lomapäivä ihan miten vaan tai saikkulappu. Mulle kävi niin et olin yövuorossa ja sairastuin sitten yövuoron lopussa ja aamulla soitin pomolle, että en tule seuraavaan yövuoroon. Olin poissa,piste. Aivan sama mulle miten pomo merkkaa papereihin että olin ollu kuiten tiistain puolella töissä klo 00-07 ja illalla en päässy töihin klo 21-00. Koska sen asian murehtiminen ei mulle kuulu. Oma terveys edellä.

Vierailija
17/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ap

Vierailija
18/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ap

Ja teillä ei voi sopia työnantajan kanssa, että tekee ne plussat takaisin jälkikäteen?

Vierailija
19/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ap

Ja teillä ei voi sopia työnantajan kanssa, että tekee ne plussat takaisin jälkikäteen?

Miinukselle saa mennä vain kaksi tuntia, niin ei tosiaan riitä. Nyt kyse tosiaan kiireellisestä terveydenhuollon asiasta, josta ei viime viikolla tiedetty vielä mitään, ja nyt tulossa useita näitä käyntejä ja leikkaus. Ap

Vierailija
20/27 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ap

Miinukselle saa mennä vain kaksi tuntia, niin ei tosiaan riitä. Nyt kyse tosiaan kiireellisestä terveydenhuollon asiasta, josta ei viime viikolla tiedetty vielä mitään, ja nyt tulossa useita näitä käyntejä ja leikkaus. Ap

Kauheesti olet ehtinyt kirjoitella palstalle, mutta et ole samassa ajassa kysynyt tästä asiasta työnantajaltasi tai lukenut sitä TES:iä? Jommasta kummasta ne ratkaisut löytyvät paremmin kuin palstalta, sillä eri työpaikoilla on toisistaan eroavia käytänteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä