Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin koulukiusaaja, tämä sai minut lopettamaan kiusaamisen..

Vierailija
14.11.2025 |

Kiusattujen vanhemmat, unohtakaa kiusaajien vanhemmille tai opelle puhuminen, menkää puhumaan niille kiusaajille! Vähän kovistelemaan. Itse lopetin kiusaamisen kun kiusaamani tytön äiti tuli läksyttämään. Se oli noloa.

Kiusattiin kaverini kanssa yhtä tyttöä kun hän oli niin ärsyttävä. Aina väitetään että kiusaajalla itsellään on paha olla, mutta ei minulla ainakaan ollut. Kotona oli asiat hyvin, minulla oli ystäviä ja rakas harrastus. Elämässä olen menestynyt ihan tavallisesti. 

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kiusaajalla minkälaiset perheolot 

Selvästikin todella huonot olot henkisesti tai aineellisesti tai sekä että.

Vierailija
62/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on merkki persoonallisuushäiriöstä. Kiusaajilla aivojen kehitys on vaillinainen ja osoitus siitä, että heillä järki on alemmalla tasolla kuin normaaleilla ihmisillä.

Sinähän nyt tekstissäsi kiusaat kiusaajia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajalla ei ole kehittynyt empatiakyky.

Parhaat kiusaajat ovat keskitasoa empaattisempia. Hienovarainen henkinen kiusaaminen vaatii hyvät empatiataidot.

Empatia usein jaetaan kognitiiviseen ja affektiiviseen empatiaan. Kognitiivinen empatia edellyttää kehittynyttä mielen teoriaa ja kykyä lukea toisia ihmisiä. Psykopaateiksi tulkituilla voi olla kehittynyt kyky lukea toisia ihmisiä, mutta kehittymätön kyky asettua toisen asemaan tunnetasolla. Voi olla, että jos samaistuu toisten tunteisiin helposti, niin se vähentää motivaatiota manipuloida toisia omien päämäärien kuten suosion saavuttamiseksi. 

Vierailija
64/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kiusaajilla on monesti jollainlailla huono olla itsensä kanssa.. :)

No minulla ei ainakaan tietoisesti ollut. Kaikki oli hyvin. Opettajat koittivat puuttua kiusaamiseen, samoin vanhempani, mutta ei se auttanut. Vasta kun kiusatun tytön äiti tuli KOULULLE ja läksytti kaikkien edessä, se auttoi.

Ap

Mikä "syy" sulla oli kiusaamiselle jos et kerran omaa pahaa oloasi halunnut purkaa täysin viattomaan ihmiseen? Ihminen ei ole terveen kirjoissa jos pitää toista kiusata tai nälviä. Ja eihän sinuakaan saanut aisoihin kuin se sama asia jota teit toiselle, eli läksyttäminen kaikkien edessä/julkinen nöyryytys.

Vierailija
65/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikanani myös kiusaaja. Jossain vaiheessa tuli kuviteltua asiaa kiusatun osalta. Eihän se hyvältä tuntunut. Anteeksi, olin idiootti.

Vierailija
66/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo väite että kiusaamisen syy olisi joku kiusatun ominaisuus, kyllä se syy ja ongelma on aina siellä kiusaajan päässä, että se ominaisuus tai asia ärsyttää niin että pitää kiusata.

Minua kiusattiin siitä että minulla on ruskeat silmät ja ruskeat hiukset, pienessä kyläkoulussa suunnilleen kaikilla muilla oli siniset silmät ja vaaleat hiukset.

Vierailija
67/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun typerin kiusaaja kuoli tsunamissa, koululla järjestetty hiljainen hetki oli aika turha.

Yleensä elämä pistää puntit tasan. Olen huomannut. Sitä kannattaa odottaa. Tämänkin voi sanoa kiusatulle lapselle ja nuorelle ihmiselle. Joskus menee kauan, mutta sitten tapahtuu jotakin ikävää sille kiusaajalle.

Vierailija
68/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outo väite että kiusaamisen syy olisi joku kiusatun ominaisuus, kyllä se syy ja ongelma on aina siellä kiusaajan päässä, että se ominaisuus tai asia ärsyttää niin että pitää kiusata.

Minua kiusattiin siitä että minulla on ruskeat silmät ja ruskeat hiukset, pienessä kyläkoulussa suunnilleen kaikilla muilla oli siniset silmät ja vaaleat hiukset.

Kauniita tyttöjä kiusataan ala-asteella sen takia, että ovat niin kauniita. Kiusaajina ovat muut tytöt. Sen ovat ilmeisesti oppineet Barbie- ja Bratz-nukkeleikeistään. Onko kiusatun syy, että on kaunis? Mitä hän voi asialle tehdä? Kotikouluun ilmeisesti mentävä kauneuden takia. Keksitkö muuta vaihtoehtoa kiusaamisen lopettamiseksi? Jos keksit, kerro.

Vierailija
69/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla ei ainakaan tietoisesti ollut. Kaikki oli hyvin. Opettajat koittivat puuttua kiusaamiseen, samoin vanhempani, mutta ei se auttanut. Vasta kun kiusatun tytön äiti tuli KOULULLE ja läksytti kaikkien edessä, se auttoi.

Ap

Mikä "syy" sulla oli kiusaamiselle jos et kerran omaa pahaa oloasi halunnut purkaa täysin viattomaan ihmiseen? Ihminen ei ole terveen kirjoissa jos pitää toista kiusata tai nälviä. Ja eihän sinuakaan saanut aisoihin kuin se sama asia jota teit toiselle, eli läksyttäminen kaikkien edessä/julkinen nöyryytys.

No se kiusattu oli vain niin idiootti ja ärsyttävä. Siksi kiusattiin sitä. 

Ap

Vierailija
70/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitä kiusatun äiti sanoi, mutta siis se kokemus oli nöyryyttävä niin kiusaaminen loppui siihen. 

Ihmettelen miksi kiusaamiskeskusteluissa kehotetaan aina ottamaan yhteyttä kiusaajan vanhempiin ja opeen. Miksei itse kiusaajaan?

Ap

Vierailija
71/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja ei ole koskaan ihminen, jolla on "kaikki hyvin". Kiusaaja voi tulla ulkoisesti hyvästä perheestä ja kokea itsensä tavalliseksi.

Kynnys kiusaamiseen on todella suuri ihmisellä, jolla on empatiakykyä. Ihminen, joka kokee, ettei hänellä ollut mitään vikaa, ei selkeästi kykene edes jälkikäteen itsereflektioon tai hahmota vieläkään sitä, miten vaikea empaattisen ihmisen olisi kiusata ketään. 

Todennäköisin syy kiusaamiselle on kiusaajan persoonallisuushäiriö ja kykenemättömyys empatiaan. He eivät tietenkään tunnusta tätä tai välttämättä hahmota olevansa poikkeavia. Osa on narsisteja tai psykopaatteja.

Vierailija
72/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaat kiusaajat ovat keskitasoa empaattisempia. Hienovarainen henkinen kiusaaminen vaatii hyvät empatiataidot.

Hienovarainen henkinen kiusaaminen vaatii valinnan olla epäempaattinen. Itsekehuskelua empaattisuudestaan voi tietysti löytyä.

Empaattinen ihminen osaa asettua toisen asemaan. Jos haluaa kiusata tehokkaasti, pitää tietää mistä naruista vetää ja tämä on ihan yksilöllistä.

Vierailija
73/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mitä kiusatun äiti sanoi, mutta siis se kokemus oli nöyryyttävä niin kiusaaminen loppui siihen. 

Ihmettelen miksi kiusaamiskeskusteluissa kehotetaan aina ottamaan yhteyttä kiusaajan vanhempiin ja opeen. Miksei itse kiusaajaan?

Ap

Koska jos koulukiusaaja on lapsi, ei ole oikein, että kiusatun vanhempi alkaa lasta torua. Kyllähän keskusteluja usein käydään kiusaajan ja vanhempien ja opettajan kanssa, mutta nekin tehdään niin, että on kaikki osalliset läsnä.

Vaikka kiusatun äidin teko tehosi sinuun, se oli silti väärin, koska olit lapsi/nuori itsekin. Tämä äiti otti oikeuden omiin käsiinsä ja läksytti sinua ilman, että oma vanhempasi oli turvanasi.

Ei yllätä yhtään, ettet hahmota tätäkään ongelmallisena. Aloituksesi tarkoittaa hyvää, sinun masilmastasi käsin, mutta kyseessä on lapseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa ja tietynlainen kosto kiusaajan vanhemman taholta. 

Ei ole oikein, että jos lapsi käyttää henkistä väkivaltaa toista lasta kohtaan, eli kiusaa, että tämän jälkeen aikuinen tekee samoin lasta, kiusaajaa, kohtaan. 

Suurin osa saamiasi vastauksia on tunnevastauksia. Vastaajat eivät huomioi sitä faktaa, että olit itsekin lapsi.

Vierailija
74/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempi sanoo lapselle että älä ole noin lälly itkuiikka ja lapsi toistaa saman toiselle lapselle niin tajuaako lapsi silloin olevansa kiusaaja? Tai jos vanhempi sanoo lapselle että miksi olet tuollainen hidas sottapytty ja lapsi toistaa sanat toiselle lapselle niin tajuaako lapsi silloin olevansa kiusaaja? En halua puolustella kiusaamista, mutta joskus empatian puute opitaan kotona.

Ei tietenkään aina.

Ja joillakin on sellainen käsitys, että ilkeys on hauskaa. Roustausta.

Vierailija
75/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No se kiusattu oli vain niin idiootti ja ärsyttävä. Siksi kiusattiin sitä. 

Ap

Ehkäpä näinkin nämä piirteet itsessäsi, ja se ärsytti sinua?

Vierailija
76/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No se kiusattu oli vain niin idiootti ja ärsyttävä. Siksi kiusattiin sit

Ehkäpä näinkin nämä piirteet itsessäsi, ja se ärsytti sinua?

Siis näitkin 

Vierailija
77/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiusaajat jotenkin heikkohermoisia jos kerran jokin asia kiusatussa heitä niin ärsyttää?

Vierailija
78/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienovarainen henkinen kiusaaminen vaatii valinnan olla epäempaattinen. Itsekehuskelua empaattisuudestaan voi tietysti löytyä.

Empaattinen ihminen osaa asettua toisen asemaan. Jos haluaa kiusata tehokkaasti, pitää tietää mistä naruista vetää ja tämä on ihan yksilöllistä.

Kyseessä on tällöin kognitiivista empatiaa, jota on narsisteilla ja psykopaateilla, sadisteilla. Aivan eri asia kuin se, että osaa asettua aidosti toisen asemaan, ymmärtää miltä tuntuu tunteen, ei vain tiedon tasolla. 

Olen joutunut tällaisen kognitiivisesti "empaattisen" kiusaajan systemaattisen kiusaamisen kohteeksi, kostonhaluisen aikuisen ihmisen, jota on ollut mielenkiintoista analysoida. Vaikka hän on älykäs ja mielikuvitus tavallista parempi, hänen kykynsä asettua asemaani rajoittuu aina hänen omaan persoonaansa. Hän reflektoi omia heikkoja kohtiaan minuun ja iskee niihin, kuvitellen näiden satuttavan minua. Toisin sanoen kiusatessaan paljastaa itsensä täysin alastomana edessäni. Aina missaten ne minun todelliset heikot kohtani. Hän ikään kuin varjonyrkkeilee itsensä kanssa.

Vaikka kokemani on ollut äärimmäisen rakasta, kyllä tämä on avannut minulle kiusaajan ja sadistin mielenmaisemaa. Lapsen kiusatessa samat elementit ovat todennäköisesti läsnä, jonkinlaista varjonyrkkeilyä itsensä kanssa.

Aikuisena minulla on onneksi kyky analysoida, ennakoida ja mahdollisuus tehdä rikosilmoitus. Niin kuin olen tehnytkin. Iida Rauma kirjoitti kirjassaan Hävitys siitä, että koulukiusaaminen täyttää rikoksen merkit, ja siitä pitäisi tehdä aina rikosilmoitus. Lyöminen on pahoinpitelyä, miksi lapsi on vähempi uhri kuin aikuinen tultuaan pahoinpidellyksi?

Tämä olisi oikea suunta, ei se, että kiusatun vanhemmat kävisivät moittimassa kiusaajaa.

Vierailija
79/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmasti juurikin tämä toimii. KOULULLE, koko koulun oppilaiden tai vähintään koko luokan oppilaiden eteen rehtorin ja opettajan läsnäollessa. (Kännykät olisivat tietenkin poissa.) Kukaan muu läsnäolevista ei saisi puhua puoleen tuntiin - Jos joku yrittäisi keskeyttää vanhemman tai kokoontumiseen ylipäätään, hänelle tulisi siitä ylimääräinen kotitehtävä seuraavaksi päiväksi.

Jos tämä ei toimi:

KOULULLE, koko koulun vanhempien tai vähintään koko luokan vanhempien eteen rehtorin ja opettajan ja psykologin / terveydenhoitaja / lääkärin läsnäollessa niin, että kaikilta kerätään kännykät kokoontumisen alkaessa pois. Läsnäolevien olisi oltava hiljaa eivätkä saisi puhua puoleen tuntiin yhtään sanaa

Vierailija
80/182 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajista ja vanhemmista se lähti. Luokan reppanat oli vaan sen henkisaasteen loppusijoituspaikka. Paha kiersi.

Mutta kyllä se aikuisista lähti, siitä ei ole kahta sanaa. Etenkin nepsyjä lyötiin henkisesti armotta, simputettiin ja uhkailtiin. Meilläkö se paha olo oli? Eri mieltä siitä...

No tottakai TEILLÄ se paha olo oli. Justhan sä sanoit sen ekassa kappaleessa itsekin: halusitte henkisaasteen "loppusijoituspaikan". Eli sen jonkun johon puritte sen oman pahan olonne. 

NYT KATSE PEILIIN, KIUSAAJAT. Te olette itse syyllisiä omiin tekoihinne.