Entä jos moottoritielle ei yksinkertaisesti pääse?
Kyselee maalainen. Jos yrittää liittyä moottoritielle, mutta kiihdytyskaista ei riitä löytämään tilaa moottoritielle liittymistä varten, niin mitä kuuluu tehdä? Ajaa toisen auton kylkeen?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rekka jonka huippunopeus 80 liittyy 120 motarille?
Rekoille ja muille isoille hitaille annan tilaa ja väistän vasemmalle kaistalle. Muille en, opetelkoon ajamaan tai hommatkoon sellaisen laitteen joka liikkuu riittävän ripeästi.
Poliisin mukaan ei tule väistää.
Harvinaisen yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin rekat ajavat käytännössä rajoitinta vastaan aina, eli 89 km/h. Se on laitonta, mutta minkäs teet, sanoi poliisi.
Toisekseen, oikealla kaistalla ajetaan usein vain satasta, vaikka nopeusrajoitus olisikin 120.
Kolmannekseen, ihan yhtä lailla rekalle annetaan tarvittaessa tilaa joko nostamalla jalka kaasulta tai kaasuttamalla sopivasti lisää tilanteen mukaan, että se pääsee liittymään turvallisesti.
Ja loppupeleissä, se ei ole se iso ajoneuvoyhdistelmä, johon sattuu, vaan sinun pikku-bemari.
OHITTAMINEN ON SALLITTUA. Uskokaa jo. Myös rampin kohdalla. Elli kun vaihdat kaistaa vasemalle ohittaakseni rampilta tulevan hitaamman rekan niin se on täysin sallittua myös nykyisen tieliikennelain mukaan. Rampilta tulevan väistäminen, jossa ei tapahdu ohittamista, ei ole sallittua.
Mielummin laillinen kolari kuin laiton väistö.
Jos olisi oikean pituiset turvavälit, niin onnistuisi. Vaikka itse pidät välin, joku tollo tunkee siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin kuvitella miten pääkaupunkiseudun monikulttuuriset taksikuskit törttöilee liikenteessä ilman vilkkua ja valoja.
Norjalaistutkimus: Osa maahanmuuttajista on merkittävä riski pohjoismaisessa liikenteessä
Norjan valtion liikenneturvallisuussuunnitelman mukaan osa ei-länsimaalaisista maahanmuuttajista on pohjoismaisessa liikenteessä selkeä turvallisuusriski.
Norjalaiset ajaa itsekin kuin pullopersesiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin rekat ajavat käytännössä rajoitinta vastaan aina, eli 89 km/h. Se on laitonta, mutta minkäs teet, sanoi poliisi.
Toisekseen, oikealla kaistalla ajetaan usein vain satasta, vaikka nopeusrajoitus olisikin 120.
Kolmannekseen, ihan yhtä lailla rekalle annetaan tarvittaessa tilaa joko nostamalla jalka kaasulta tai kaasuttamalla sopivasti lisää tilanteen mukaan, että se pääsee liittymään turvallisesti.
Ja loppupeleissä, se ei ole se iso ajoneuvoyhdistelmä, johon sattuu, vaan sinun pikku-bemari.
OHITTAMINEN ON SALLITTUA. Uskokaa jo. Myös rampin kohdalla. Elli kun vaihdat kaistaa vasemalle ohittaakseni rampilta tulevan hitaamman rekan niin se on täysin sallittua myös nykyisen tieliikennelain mukaan. Rampilta tule
Jotta se olisi ohitus, täytyy sen rekan jo olla oikealla kaistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.
Ja toivotaan, että moottoritiellä on niitä välejä mihin ajaa.
Onhan siellä koska se on puhdasta matematiikkaa. Motarilla auto ajaa 120km/h ja jos sinä ajat kiihdytyskaistalla 120km/h niin voit mennä siihen autoten väliin. Nopeutta lisäämällä ja hieman hidastama
Olen ajanut 25v perusautolla ja sillä kyllä ehtii. Jos ei ehdi niin vika on penkin ja ratin välissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi oikean pituiset turvavälit, niin onnistuisi. Vaikka itse pidät välin, joku tollo tunkee siihen.
Ei siihen tarvita kuin reilu viisi metriä niin väliin mahtuu. Harva kuitenkaan ajaa niin tappituntumalla.
Näen videolla useita laittomia väistöjä.
Toivottavasti Suomikin saa paljon lisää uusia asukkaita ulkomailta että junakulttuurimme rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Suomikin saa paljon lisää uusia asukkaita ulkomailta että junakulttuurimme rikastuu.
Turvavälit? Maskit? Rokotteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OHITTAMINEN ON SALLITTUA. Uskokaa jo. Myös rampin kohdalla. Elli kun vaihdat kaistaa vasemalle ohittaakseni rampilta tulevan hitaamman rekan niin se on täysin sallittua.
Suosittelen kuuntelemaan Radio Novaa liikenteessä perjantaisin ja sunnuntaisin niin selviää sinulle tämäkin asia. Tätä on siellä jauhettu aika paljon. Kysymyksiin vastailemassa Trafin johtava liikenneasiantuntija Jussi Pohjonen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen joutunut jäämään kiihdytyskaistan päähän. Viimeksi viime joulun ruuhkassa. Kerran kävi myös näin kun oli tosi lyhyt kiihdytyskaista.
Taitaa nykylaki käskeä varautumaan myös vastapuolen lainvastaiseen toimintaan. Päälleajaminen ei ole koskaan ollut sallittua.
Ei se ajaminen oikeasti ole noin vaikeaa mitä porukka täällä jankkaa🤣
Olen joutunut jäämään ainakin kerran kiihdytyskaistan päähän, olin tulossa Asikkalan suunnasta moottoritielle ja kaikki autot ajoivat perä toisissaan kiinni reunakaistaa, josta vajaan kilometrin päässä erkaantuvat jatkavat Lahden suuntaan tampereen tielle. Jos ajaa perä toissaan kiinni siihen väliin ei mahdu, ennenkuin tulee pitempi rako.
Väistäjä ei riko lakia eikä poliisi siitä sakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OHITTAMINEN ON SALLITTUA. Uskokaa jo. Myös rampin kohdalla. Elli kun vaihdat kaistaa vasemalle ohittaakseni rampilta tulevan hitaamman rekan niin se on täysin sallittua.
Suosittelen kuuntelemaan Radio Novaa liikenteessä perjantaisin ja sunnuntaisin niin selviää sinulle tämäkin asia. Tätä on siellä jauhettu aika
Minulla on parempaakin tekemistä. Jos rekka on vasta rampissa ja vaihdat vasemmalle kaistalle ei se ole ohitus sanoi kuka Jussi mitä vaan. Itse kylläkin noita isoja väistän vasemmalle jos pystyn ja yritän tehdä heidän duuninsa helpommaksi - tuskin siitä sakkoja saa.
Ne jotka toitottavat väistämisen säännöistä ja lain rikkomisesta, niin pitäkää itse huoli siitä, että pidätte riittävän turvavälin edellä ajavaan ja se turvaväli on vähintään sama kuin nopeutenne, eli vähintään 120 metriä.
Turvavälit kuntoon ja oikeat nopeudet. Mielummin liikaa hajurakoa edellä ajavaan. Nopeus kuten ohjeistettu merkeissä. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Mutta kun on... Pitää puhelinta räpeltää. Ja kun egossa tuntuu jos ei saa kaahata tai joku vaikka ohittaa. Tämä kun on ainoa ilo harmaassa arjessa. Ja muiden vikahan se on jos oma aikataulu kusee, pitää kaikki vaarantaa jotta saa ajaa 120km/h sen 100km sijaan.
Ajan näitä kiihdytyskaistoja (myös lyhyitä) joka arkipäivä työni vuoksi. Haluan elossa kotiin, minulla on pieni tytär. Katson tätä apinointia ja todella ihmettelen, ettei kuolleita ole määräänsä enempää. Monta läheltä piti-tilannetta koettu.
Perusongelma liikenteessä on se turvavälin puuttuminen. Luullaan, että perille pääsee nopeammin kun roikkuu edellisen perseessä kiinni.
Et osaa kirjoittaa, et osaa ajaa, etkä osaa ajatella.
Tieliikennelaki ei todellakaan kehota saati salli ajamaan kolaria tarkoituksella, jos se voisi omilla toimillaan välttää.