Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesteroli arvoni ovat kuulemma miltein täydelliset. Olen ylipainoinen ja vedän roskaruokaa. Salaisuus on rasvan lähde.

Vierailija
02.12.2024 |

Lääkäri oli äimistynyt ja sanoi kolesteroliarvojen olevan miltein täydelliset (saisi olla hieman korkeampikin yksi arvo). Kehui että syön varmaan terveellisesti.

Elämäntapani ovat järkyttävät suorastaan. Yhden asian olen kuitenkin tehnyt oikein, eli vaihtanut vuosia sitten margariinit ja öljyt voihin. Käytän ruoanlaitossa rasvana voita aina. 

Syön kyllä roskaruokaa ja valmiita aterioita joissa on paljon teollisia rasvoja. 

Siitä huolimatta vedän voita enkä nuukaile kun laitan sitä ruokaan. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Voita, kermaa, punaista maitoa, rasvaista juustoa, smetanaa. Oliiviöljystä saa nopeasti salaattikastikkeen.

Ne siemenöljyillä kyllästetyt teollisuuden tuotteet jätän vähemmälle vaikka syön joskus niitäkin. Joulukin mennään teollisilla eineksillä, voita ja kermaa lisäten.

Vierailija
2/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei ole koskaan terveellistä. Kolesteroliarvosi ovat todennäköisesti kaukana terveellisestä, varsinkin jos ovat korkeamman puoleiset. Jos jatkat tuolla roskaruoka - voi -linjalla saat kohta kokea diabeteksen ja sydän-ja verenkiertoelimistön sairauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ilmeisesti tajua, että korkea kolesteroli voisi olla geenien aiheuttamaa? Osa voi syödä aivan mitä vain ilman ongelmia, mutta osalla on terveellisestä syömisestä huolimatta korkea kolesteroli.

Vierailija
4/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko oliiviöljyn maahantuottajat maksavat tästä oliiviöljyn mainostamisesta ja suomalaisen rypsin moittimisesta ruokaguruille?  Oudointa kun ovat ruvenneet kookosrasvoja mainostamaan.  Ulkomainen hienoa?

Vierailija
5/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, mutta kaikki 50-vuotisterveystarkastuksessa mitatut arvot oli hyviä. Johtuneeko siitä, että olen ollut 16-vuotiaasta asti kasvissyöjä, eli ei ainakaan kovia rasvoja ole tullut kauheasti syötyä, eikä suolaakaan paljoa kun harvoin syön valmisruokia.

Vierailija
6/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino ei ole koskaan terveellistä. Kolesteroliarvosi ovat todennäköisesti kaukana terveellisestä, varsinkin jos ovat korkeamman puoleiset. Jos jatkat tuolla roskaruoka - voi -linjalla saat kohta kokea diabeteksen ja sydän-ja verenkiertoelimistön sairauksia. 

Oletko vajaaymmärryksinen lukemisessa? Ap:lla on ihanteelliset kolesteroliarvot.

Vierailija
7/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas lievästi koholla oleva kolesteroli laski raja-arvojen alle vasta kun lopetin kaiken eläinperäisen rasvan (ja muiden eläinperäisten tuotteiden) syömisen kokonaan.

Se mikä pätee yhteen ihmiseen, ei päde toiseen, koska kaikilla on oma yksilöllinen aineenvaihduntansa.

Vierailija
8/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaalloisen ylipainoinen, mutta kaikki 50-vuotisterveystarkastuksessa mitatut arvot oli hyviä. Johtuneeko siitä, että olen ollut 16-vuotiaasta asti kasvissyöjä, eli ei ainakaan kovia rasvoja ole tullut kauheasti syötyä, eikä suolaakaan paljoa kun harvoin syön valmisruokia.

Tuskin johtuu kasvisruoasta, ilmeisesti sulla on napsahtanut geenit kohdilleen. Siipalla BMI ajoittain yli 40, nyt kuusikymppisenä ehkä vähän alle ja kaikki perusveriarvot ovat olleet aina normaaleja. Ruokavalio on normaali sekaani, välillä menee myös sipsejä ja lihapiirakoitakin. Osa painosta selittyy normaalia painavammilla lihaksilla, mikä on osittain myös geneettistä 

Vierailija
9/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko oliiviöljyn maahantuottajat maksavat tästä oliiviöljyn mainostamisesta ja suomalaisen rypsin moittimisesta ruokaguruille?  Oudointa kun ovat ruvenneet kookosrasvoja mainostamaan.  Ulkomainen hienoa?

Minusta asia on toisinpäin, täällä suomalaiset rypsiteollisuuden tukemat ravitsemusasiantuntijat huutavat että "oliiviöljy ei ole terveysöljy" ja rummuttavat rypsiä, vaikka kaikkialla muualla käsitys näiden öljyjen terveellisyydestä on aivan toisinpäin. 

Itse käytän oliiviöljyä koska se maistuu paremmalta ja siitä on vuosituhansien kokemus. Rypsiöljyhän on aika uusi juttu, Suomessa valmistus alkoi 1940-luvulla. Alkuun sisälsi jopa 40% terveydelle erittäin haitallista erukahappoa, jota saatiin kasvinjalostuksella alennettua. Seuraava ongelma oli glukosinolaatti, jota sitäkin on saatu pitoisuutta alemmas. Mutta tämä kertoo että rypsi tai rapsi ei ole luonnostaan mitään hyviä öljykasveja, toisin kuin oliivi.

Lisäksi rypsiöljyn tekeminen on aika paljon kovempi prosessi kuin oliiviöljyn, joista hyvälaatuiset tehdään suoraan oliiveista kylmäpuristamalla ilman kemikaaleja. Suurin osa rypsiöljystä uutetaan kemiallisesti heksaanilla, minkä yhteydessä käytetään usein myös kuumennusta. Kyseinen kuumennus hapettaa öljyn rasvahappoja ja tuhoaa sen alfalinoleenihappoja. Rypsiöljyn maun ja hajunpoistossa käytetään yli 200 celsiusasteen lämpötiloja ja alipainetta. Tämä aiheuttaa sen, että pieni osa öljyn linoli- ja alfalinoleenihaposta muuntuu teolliseksi transrasvaksi. On olemassa myös kalliimpia kylmäpuristettuja rypsiöljyjä, mutta niillekin tarvitaan kemiallista värin- ja maunpoistoa, koska puristettaessa muodostuu aromi- ja väriaineita jolloin öljystä tulee tummaa ja kitkerän makuista. 

Vierailija
10/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta asia on toisinpäin, täällä suomalaiset rypsiteollisuuden tukemat ravitsemusasiantuntijat huutavat että "oliiviöljy ei ole terveysöljy" ja rummuttavat rypsiä, vaikka kaikkialla muualla käsitys näiden öljyjen terveellisyydestä on aivan toisinpäin. 

Itse käytän oliiviöljyä koska se maistuu paremmalta ja siitä on vuosituhansien kokemus. Rypsiöljyhän on aika uusi juttu, Suomessa valmistus alkoi 1940-luvulla. Alkuun sisälsi jopa 40% terveydelle erittäin haitallista erukahappoa, jota saatiin kasvinjalostuksella alennettua. Seuraava ongelma oli glukosinolaatti, jota sitäkin on saatu pitoisuutta alemmas. Mutta tämä kertoo että rypsi

Ulkomailla on kaikki hienompaa

Eipä jäätäis ihan tuonnin varaan kun ei ole omia oliiveja, palmuja palmuöljyyn, kookoksia?

Vierailija
11/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesteroliarvot ovat pitkälle perinnölliset. Olen sairaalloisen lihava, kohta 60, vetelen Oivariinia, rasvaisia juustoja, yms. ja kolesteroliarvoni ovat aina olleet erinomaiset. Viimeksi lääkäri sanoi että tällaisia arvoja näkee yleensä tiukkaa vegaanista ruokavaliota noudattavilla. Myös molemilla vanhemmillani oli aina erittäin hyvät kolesteroliarvot. Siinä kohdassa voitin geenilotossa. 

Vierailija
12/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sitten pidät painoasi yllä? 

Vierailija
13/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän töissä siivooja kertoi parikymmentä vuotta sitten, että hänen arvonsa oli lähemmäs 12 kun kävi lääkärissä. Sanoi, ettei hän ta mitään lääkitystä. Nyt on yli 80 v ja vielä näen hänen vetävän fillarilla kauppareissuja kesät talvet.

Vierailija
14/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tämä olikin taas näitä rasva-uskovaisia, joille margariinit on pahasta...

Itse olen reilusti ylipainoinen, käytän pääsääntöisesti pehmeitä rasvoja (pellavansiemenöljy, rypsiöljy ja siitä tehty margariini, oliiviöljy, pähkinät, siemenet, kala, kaurajuoma ja kaurakerma), syön paljon kasviksia ja täysjyväviljaa, lihaa en ollenkaan. Kovia rasvoja saan lähinnä aamupuuroon laittamastani Oivariinista ja juustoista. Herkkuja syön silloin tällöin pieniä annoksia. Lisäksi harrastan säännöllisesti liikuntaa. Kolesteroliarvot ovat kunnossa.

PS. Lopetetaan jo se roskaruoka-termin käyttö. Mikään ruoka ei ole roskaa, ja termin käyttö demonisoi ruokaa turhaan. Ruuissa on erilaisia ravintoainesisältöjä, joiden vuoksi toisia ruokia kannattaa terveyden vuoksi suosia enemmän kuin toisia, mutta kaikelle ruualle on paikkansa.

Vierailija
15/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sitten pidät painoasi yllä? 

Olen eri, mutta painon kertyminen on tosi yksilöllistä ja riippuu todella monesta muustakin asiasta kuin vain energian saannin ja kulutuksen suhteesta. Joillakin aineenvaihdunta voi olla kerta kaikkiaan niin hidas, että ylipaino pysyy, vaikka söisi kuinka terveellisesti. Lisää tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi kirjasta Paskat geenit? Uutta tietoa ylipainon syistä ja sen hoidosta, jos aihe kiinnostaa.

Vierailija
16/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla täydelliset kun siirryin Oliiviöljyyn ja kevyt tuotteisiin. Näin se on ihan yksilöjuttu. 

Vierailija
17/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump vetää tai työntää hampurilaisia ja on hyvässä kunnossa ikäisekseen.  Bruce Springsteen yriti syödä hampurilaisia mutta joutui läskistyttyään toteamaan "hampurilaiset ovat myrkkyä" ja nyt mies käyttää vapaa-aikansa kuntosalilla ja syö 900 grammaa porkkanoita päivässä ja jotain hyvää vegesotkua.

Vierailija
18/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robert De Niro ja Al Pacino ovat lopettaneet viinanjuonnin; nyt juovat pelkkää oliiviöljyä ja kolesterolit ovat kunnossa, mutta miehet eivät niinkään.

Vierailija
19/19 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän Xtraa ja en voisi olla onnellisempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi