Entä jos moottoritielle ei yksinkertaisesti pääse?
Kyselee maalainen. Jos yrittää liittyä moottoritielle, mutta kiihdytyskaista ei riitä löytämään tilaa moottoritielle liittymistä varten, niin mitä kuuluu tehdä? Ajaa toisen auton kylkeen?
Kommentit (105)
Maalaisilla pitäisi olla erillinen rajoitettu kortti, jos tällaista tarttee kysellä. Herrajumala mikä aloitus. Sano nyt vielä, etteivät helsinkiläiset osaa ajaa!
Vierailija kirjoitti:
Entinen poikakaveri neuvoi kiihdyttämään niin perkeleesti, että nopeus on vähän nopeampi kuin tiellä ajavilla. Siitä on sitten helpompi sovittaa itsensä oikeaan kohtaan hieman nopeutta laskemalla. Tämä keino on toiminut minulla aina.
Toimii kyllä.
Mutta sellaiset tosilyhyet rampit on kyllä haasteellista, ja niissä kyllä arvostaa niitä, jotka tekee tilaa esim. kaistaa vaihtamalla. Vaikka ei ole muka suositeltua.
Missä 120:n moottoritiellä on lyhyitä ramppeja?
"Esim Saksassa ei väistellä tulijoita."
Ei koska siellä on yleensä vähintään kolme kaistaa ja liittymistä liitytään aina siihen hitaiden liikkujien kaistalle ensin. Siis sille jossa ajavat rekat yms. hitaammat autot. Normaalivauhtia ajavat menevät sitten siitä yhden kaistan vasemmalle ja ne kiireisimmät ihan vasemmanpuoleisimmalle kaistalla. Siksi ei ole tarvetta väistää.
Suomessa taas moottoriteillä on yleensä vain kaksi kaistaa jolloin liittymistä liitytään suoraan sen nopeusrajoituksen mukaiselle kaistalle joka monimutkaistaa asioita aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kertaakaan joutunut tilanteeseen etteikö moottoritielle pääsisi turvallisesti liittymään. Olen varsin monessa maailman meteopolissa autolla ajanut maalainen.
Sama juttu, ei koskaan mitään ongelmaa. Jos kaista, mihin pitäisi päästä on "täynnä", valitsee vain sopivan välin, pistää vilkun päälle ja menee siihen väliin. Ei voi olla niin huonoa tuuria, että peräjälkeen olisi niin monta A -tai B-merkkisillä ajavaa, jotka ajaa alle 5 metrin päässä toisistaan niin että väliin ei yksinkertaisesti mahtuisi. Tuossa on toki se riski, että välittömästi kaistan vaihdon jälkeen turvavälit edessä ja takana saattaa olla niin pienet, että jos jotain ylimääräistä alkaa tapahtuman niin voi pelti kolista. PItää vain varovasti ilman jarruttelua kasvattaa niitä välejä. Mutta siis näissä liittymistilanteissa painetaan kaasu pohjaan ja kiidytetään ripeästi, eikä jäädä empimään.
Mulla on 45 vuotta ajokokemusta, eikä koskaan ole jäänyt sujuva liittyminen tekemättä. Ajan myös matkailuautolla, sillä voi joskus tehdä tiukkaa kun se ei liihdy niin hyvin. Jos on lyhyt kiihdytyskaitta ja liikennevirta motarilla menee satasta eikä ehdi kiihdyttää riittävään nopeuteen ennen kiihdytyskaistan loppumista, tulee jännät paikat etenkin kun auto on pitkä ja vaatii siitä kaistalta enemmän tilaa. Mutta ainakin tähän asti on aina joku tehnyt tilaa niin että homma onnistuu. Tämä siis Suomessa. Muualla Euroopassa ei matkailuautollakaan ole mitään ongelmaa liittymisessä, tilaa tulee aina kun vain laittaa vilkun päälle. Joissain maissa vaatii lisäksi sen, että siirtymällä varovasti lähesmmäs kaistan reunaa osoittaa sen, että oikeasti olisin tulossa. Sitten tehdään tilaa, mutta jos et vilkkua enempää osoita kaistavaihtohalukkuutta, sitä tilaa ei tehdä. Esim. Italiassa ajetaan näin. Suomi on kuitenkin se vaikein maa tässä suhteessa. Suomen liikennekulttuuri on sellainen, että jos väkirikkaammaissi maissa ajettaisiin samalla joustamattomuudella, kukaan ei liikkuisi mihinkään. Muualla ymmärretään, että liikenne on yhteispeliä. Suomi on minäminäminä-maa.
Laskin että olen ajanut joko henkilö- tai matkailuatuolla Euroopassa 19 maassa ja Euroopan ulkopuolella 5 maassa. Aina onnistuu moottoritielle liittyminen. Tosin kaikissa noissa maista ei ole moottoriteitä, ainakaan siellä missä minä olen ajallut.
Valitettavasti me ollaan jo eellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kiihdytyskaista riittää hyvin kun painat sitä oikenpuolimmaista pedaalia riittävän syvälle riittävän pienellä (ei liian) vaihteella (jos on manuaali). Mikäli ei ole sähköauto missä riittää se pelkkä pedaalin polkeminen.
No riittää ja riittää. Aina ei ole kunnollista kiihdytyskaistaa, esim Turun seudulla on kohtia joissa kaista on onneton. Tai sitä ei edes ole. Tosin jos sitä ei ole, niin pysähdyksissä odotellaan kun tulee oikeasti hyvä väli liittyä mukaan.
Tehokkaampi auto ratkaisee nämä ongelmat. On oikeasti suht uusiakin riisikippoja, jotka ei kiihdy vaikka mitä tekisi. Kaikissa pikkuautoissa ei ole pikkuturboa. Ilman sitä, se kiihtyvyys voi olla jopa 15 sekuntia voi jeesus. Ei riitä tavallinen kiihdytyskaista että pääsisi edes satasen nopeuteen.
Höpö höpö. Riisikipon omistajana en ole koskaan joutunut liittymään motariliikenteeseen, joka ajaa selkeästi minua nopeammin. Autoni ei kiihty, mutta osaan vaihtaa kolmoselle ja sitten nelosella ja samaan aikaan polkea kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen poikakaveri neuvoi kiihdyttämään niin perkeleesti, että nopeus on vähän nopeampi kuin tiellä ajavilla. Siitä on sitten helpompi sovittaa itsensä oikeaan kohtaan hieman nopeutta laskemalla. Tämä keino on toiminut minulla aina.
Toimii kyllä.
Mutta sellaiset tosilyhyet rampit on kyllä haasteellista, ja niissä kyllä arvostaa niitä, jotka tekee tilaa esim. kaistaa vaihtamalla. Vaikka ei ole muka suositeltua.
Niillä kaikkein vanhimmilla ainakin jos liittymää ei ole uusittu. Ainakin aikanaan ns. Tarvontiellä (nykyinen Turun moottoritie) oli lyhyitä ramppeja.
Kun laitan vilkun päälle niin se tarkoittaa että vaihdan kaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kiihdytyskaista riittää hyvin kun painat sitä oikenpuolimmaista pedaalia riittävän syvälle riittävän pienellä (ei liian) vaihteella (jos on manuaali). Mikäli ei ole sähköauto missä riittää se pelkkä pedaalin polkeminen.
No riittää ja riittää. Aina ei ole kunnollista kiihdytyskaistaa, esim Turun seudulla on kohtia joissa kaista on onneton. Tai sitä ei edes ole. Tosin jos sitä ei ole, niin pysähdyksissä odotellaan kun tulee oikeasti hyvä väli liittyä mukaan.
Tehokkaampi auto ratkaisee nämä ongelmat. On oikeasti suht uusiakin riisikippoja, jotka ei kiihdy vaikka mitä tekisi. Kaikissa pikkuautoissa ei ole pikkuturboa. Ilman sitä, se kiihtyvyys voi olla jopa 15 sekuntia voi jeesus. Ei riitä tavallinen kiihdytyskaista että pääsisi edes satasen nopeuteen.
Höpö höpö. Ri
Rättisitikan huippunopeus on alle 120 km/h Ei sillä motarilla ajetakaan. Kaikki muut autot kulkevat nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.
Ja toivotaan, että moottoritiellä on niitä välejä mihin ajaa.
Aina pitäisi olla edes se turvaväli mihin tunkea.
Toki täälä roikutaan puskurissa kiinni. Sitten, kun jätät turvavälin niin joku varmasti ohittaa ja tunkee siihen väliin. Samalla nakkaa kaikki hiekoitussepelit tuulilasiin.
Vierailija kirjoitti:
"Monessa maassa kaistan vaihtaminen on kielletty liittymien kohdalla sulkuviivoilla, joten se ei ole pelkästään suomalaisten keksintö. Kielto on ihan perusteltu. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku himmaaja on vaihtanut kaistaa suoraan eteen katsomatta peileihin. "
Yleensä liikenteessä ei kielletä asioita sen takia että joku muu ei osaa ajaa tai että ei noudata varovaisuutta. Vaan että asia on vaarallinen vaikka tekisikin kaiken oikein. Ja tässä tapauksessa sellainen vaatimus ei täyty.
Tuo ei pidä paikkaansa.
Vasta tällä viikolla Helsingissä poistettiin suojateitä, koska autoilijat eivät noudattaneet niiden kohdalla varovaisuutta. Ja laitkin on pyritty tekemään sellaisiksi, että ne sallivat myös ihmisten epätäydellisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"35 vuotta ollut ajokortti ja ikinä ei ole ollut tilannetta missä moottoritielle ei pääsisi. Ja asun paikassa että päivittäin pitää ajella moottori- tai kehäteitä. "
Lähelläsi ei vain ole yhtään kovin lyhyttä kiihdytyskaistaa. Niitä on kyllä joissain paikoissa ja ne voivat olla aika pahoja joskus.
Täällä ovat kitisseer vuosia että on useassa paikassa lyhyt kiihdytyskaista, olen saanut kaikki autot kiihtymään oikeaan nopeuteen, jopa Fiat Punton
Ei kyse ole oikeasta nopeudesta vaan siitä että saako sen auton siihen vapaaseen rakoon sen kiihdytyskaistan matkalla. Siihen kun ei riitä vain oikea nopeus vaan se auto pitää saada juuri sen vapaan aukon kohdalle että voi vaihtaa kaistaa.
Niin. Ja JOKA IKISEN henkilöauton edessä ja takana on tila, johon voi oman kinnerinsä tunkea. Eivät ne koskaan ole niin kiinni toisissaan, vaikka mouhot muuta väittävätkin. Sitten jos joutu menemään tosi ahtaaseen rakoon (alle 10 autonmittaa), voi hitaasti nostaa kaasujalkaansa, jotta edellä olevaan alkaa tulla matkaa. Saman tekee aikanaan takanaolijakin - tai lähtee ohi, mikä sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on kun lähtee ramppiin joka vie moottoritielle ja edessä ajaa joku hidastelija. Kiva yrittää päästä moottoritielle 80km/h nopeudella. Jos et saa autoasi kiihtymään rampissa oikeaan nopeuteen niin älä lähde moottoritielle.
Olet vähän höpö. Mitenkä joku rekka saa 100km/h nopeuden jollain satunaisella rampilla. Itsellä isohko paku ja jos lastia päällä niin ihan turha yrittää 100kmiin! Saa olla tyytyväinen kun jotain 60-70 saa vauhtia.
Jos et saa pakettiautoa kuin puoleen moottoritien nopeusrajoituksesta, sinun ei kannata tulla moottoritielle lainkaan. Kaikille moottoriteille on vaihtoehtoreitit, ja sinun kannattaa romullasi käyttää niitä. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii kyllä.
Se ei ole suositeltavaa, koska se on laitonta.
Kyllä kaikilla nuhapumpuillakin ehtii kiihdyttämään, jos vain aloittaa kiihdytyksen heti, kun tietää olevansa liittymässä nopeammalle tielle.
Monet alkaa kattelemaan sielä rampilla, että mihin väliin sitä mahtuisi ja sitten vasta rampin puolivälissä alkaa kiihdyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
""Ohittaminen on eri asia. Sen saa tehdä myös moottoritielle liittyjän ohittamiseksi. Etukäteen väistäminen ilman selkeitä ohitusaikomuksia on ihan perustellusti kiellettyä."
Paljon enemmän vaaraa siitä tulee että äkkiä tempaisen ohituksen vasemmalle kun se moottoritiellä liittyvä tuleekin siihen juuri minun eteeni kahdekankympin vauhtia. Siis sen sijaan että minä jo hyvissä ajoin havainnoin että nyt taitaa tulla tuo vähän varovaisen näköisesti kiihdytyskaistalle joten parempi jo nyt vaihtaa kaistaa niin ei kukaan joudu tekemään mitään äkkinäistä.
Minulla on tähän oma, toki bemarikuskien mielestä tosi epäilyttävä konsti. Jos joku oikeasti näyttää tulevan kauhean varovaisen näköisesti rampilta, saatan joskus ihan kevyesti nostaa jalkaa kaasulta. Mutta vain vähän, ettei vaan kukaan huomaa.
Aika helvetin tunari saa olla jossei motarille muka pääse liittymään.
Ei se niin vaikeaa ole. Moottoritiellä jo ajavat voisivat tietysti pitää vähän pidempiä välejä toisistaan, niin sitten on rampilta tulevankin helpompi liittyä motarin liikenteeseen. Ei se ole mun mielestäni multa pois, jos joku liittyy mukaan liikenteeseen mun eteen tai taakse. Rampilla taasen kannatta hidastella jo alkupäässä ja odottaa, että edellä ajavat ovat jo menneet ja liittyneet, ja vasta sitten kaasutelle itse.
Amerikassa, jossa kaikki on suurta, on joissain liittymissä liikennevalot, jotka päästävät vain kaksi autoa kerrallaan rampille, jolloin siihen ei synny jonoa eikä niitä motarin liikenteeseen mukaan tunkevia ole montaa kerralla. Tai sitten sama kahden auton rajoitus on ilmaistu liikennemerkillä.
Vierailija kirjoitti:
Aika helvetin tunari saa olla jossei motarille muka pääse liittymään.
Näitä on valtavan paljon.
Minä teen näin. Pysäytän auton rampin alkuun ja odotan että ramppi tyhjenee. Sitten kiihdytän ja itseäni viihdytän. Nokea näkyy komeasti taustapeilissä. Saan juuri ja juuti revittyä 120 kmh kolmiomerkin kohdalla. Jos en pääse sekaan niin ajan pientareella niin kauan, että joku antaa 5 metriä rakoa ja siihen sitten ajan. 4 merriä pitkä auto mahtuu hyvin 5 metrin rakoon.
Ei ole. Kaikille moottoriteille on olemassa kiertotiet hitaampaa liikennettä varten.
Höpö höpö.
Minulla oli 14 vuotta Nissan Micra, mitä lie 58 kW, eikä ikinä tehnyt tiukkaa päästä rampilla moottoritienopeuteen. Mikä tahansa laillinen auto kiihtyy alamäkeen.
Sitä ne vauhkosivat, kun ajoit päin persettä ja joutuivat äkkijarruttelemaan takanasi.