Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä jos moottoritielle ei yksinkertaisesti pääse?

Vierailija
14.11.2025 |

Kyselee maalainen. Jos yrittää liittyä moottoritielle, mutta kiihdytyskaista ei riitä löytämään tilaa moottoritielle liittymistä varten, niin mitä kuuluu tehdä? Ajaa toisen auton kylkeen? 

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kiihdytyskaista riittää hyvin kun painat sitä oikenpuolimmaista pedaalia riittävän syvälle riittävän pienellä (ei liian) vaihteella (jos on manuaali). Mikäli ei ole sähköauto missä riittää se pelkkä pedaalin polkeminen.

Tämä. Jopa Nissan kiihtyy kun painaa kaasun pohjaan, uskomatonta!

Vierailija
42/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihdytät vauhdin niin että pääset, Suomessa ei niin paljoa ole koskaan liikennettä etteikö sinne pääsisi. Kokeile käydä autokoulu siellä opetetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on kun lähtee ramppiin joka vie moottoritielle ja edessä ajaa joku hidastelija. Kiva yrittää päästä moottoritielle 80km/h nopeudella. Jos et saa autoasi kiihtymään rampissa oikeaan nopeuteen niin älä lähde moottoritielle.

Joskus niidenkin on ehkä pakko. 

Mulla oli ennen tuollainen nuhapumppu en mennyt mielellään motarille. 

Sitten vaihtoin autoon joka kiihtyy 4s sataseen. Nyt mietin että mitä hittoa ne tehokkaampien autojen omistajat ennen vauhkosivat mulle, kun mun auto ei kiihtynyt. 

Jos on oikeasti tehokas auto, niin se ei edes tarvi sitä kiihdystyskaistaa. Sitä ei haittaa vaikka edessä joku ajaa 80km nopeudella sinne motarille. Se pääsee hetkessä ohi. Eli se vauhkoaminen ja valojen vilkuttelu hitaammille on pelkkää perseilyä ja huonoja tapoja. 

Jos sun autos on oikeasti tehokkaampi kuin edellä ajavan, niin pääset siitä kyllä hetkessä ohi, eikä pitäisi olla mitään ongelmaa. 

Vierailija
44/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Eli kiihdytät liikennevirran nopeuteen, ja sitten liityt kaistalle. Samalla kun kiihdytät, niin valitset siitä jonosta oman tyhjän välin. Missään tapauksessa ei saa pysähtyä kun kiihdytyskaista loppuu. 

Mitenkäs liityt kun ajotaidottomat apinat ajavat toistensa peräpuskurissa kiinni?

Vilkku vasempaan ja sinne vaan, jos idiootit ei osaa väliä jättää edellä olevaan niin sitten voi kokeilla äkkijarrutusta. 

Vierailija
45/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen päivittäin työmatkaani 1-tiellä.  Käytän siis kiihdytyskaistaa päivittäin.  Melkein yhtäusein joudun painamaan äänimerkin pohjaan kun kiihdytyskaistan loppupäässä joku pelkuriraukka alkaa jarruttelemaan 80km/h ja minä tulen perässä jo moottoritienopeutta.  Pakettiautolla.

Kyllä se Nissan olisi kiihtynyt muttakin kuskia pelotti ja nyt kaikki muut saavat pelätä häntä.

Vierailija
46/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"35 vuotta ollut ajokortti ja ikinä ei ole ollut tilannetta missä moottoritielle ei pääsisi. Ja asun paikassa että päivittäin pitää ajella moottori- tai kehäteitä. "

Lähelläsi ei vain ole yhtään kovin lyhyttä kiihdytyskaistaa. Niitä on kyllä joissain paikoissa ja ne voivat olla aika pahoja joskus.

Täällä ovat kitisseer vuosia että on useassa paikassa lyhyt kiihdytyskaista, olen saanut kaikki autot kiihtymään oikeaan nopeuteen, jopa Fiat Punton 

Vierailija
47/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen poikakaveri neuvoi kiihdyttämään niin perkeleesti, että nopeus on vähän nopeampi kuin tiellä ajavilla. Siitä on sitten helpompi sovittaa itsensä oikeaan kohtaan hieman nopeutta laskemalla. Tämä keino on toiminut minulla aina.

Mutta sellaiset tosilyhyet rampit on kyllä haasteellista, ja niissä kyllä arvostaa niitä, jotka tekee tilaa esim. kaistaa vaihtamalla. Vaikka ei ole muka suositeltua. 

Kaikkein pahimmat ovat liian hitaasti ajavat, jotka vaarantavat kaikki.

Vierailija
48/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kiihdytyskaista riittää hyvin kun painat sitä oikenpuolimmaista pedaalia riittävän syvälle riittävän pienellä (ei liian) vaihteella (jos on manuaali). Mikäli ei ole sähköauto missä riittää se pelkkä pedaalin polkeminen.

No riittää ja riittää. Aina ei ole kunnollista kiihdytyskaistaa, esim Turun seudulla on kohtia joissa kaista on onneton. Tai sitä ei edes ole. Tosin jos sitä ei ole, niin pysähdyksissä odotellaan kun tulee oikeasti hyvä väli liittyä mukaan. 

Tehokkaampi auto ratkaisee nämä ongelmat. On oikeasti suht uusiakin riisikippoja, jotka ei kiihdy vaikka mitä tekisi. Kaikissa pikkuautoissa ei ole pikkuturboa. Ilman sitä, se kiihtyvyys voi olla jopa 15 sekuntia voi jeesus. Ei riitä tavallinen kiihdytyskaista että pääsisi edes satasen nopeuteen. 

Vierailija
49/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on kiihdyttää auto siihen vauhtiin, mitä muut siellä ajavat.

Samalla tarkastelet jo etukäteen peileistä ja päätä kääntämällä, mihin aiot mennä eli menetkö tietyn auton eteen vai sen taakse ja sen mukaan sitten kiihdytät vielä enemmän tai hieman hölläät, ettet osu suoraan sen auton kylkeen, jos se on just siinä sun rinnalla siinä.

Pahinta on yrittää väliin liian pienellä ajonopeudella. Se on lähinnä veren kerjäämistä nenästä.

Eli jos sun nopeus on 60 km/h ja yrität liittyä mukaan, jossa kaikki ajaa 80-90 km/h, niin lykkyä tykö vain ja herran haltuun!

Vierailija
50/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on kun lähtee ramppiin joka vie moottoritielle ja edessä ajaa joku hidastelija. Kiva yrittää päästä moottoritielle 80km/h nopeudella. Jos et saa autoasi kiihtymään rampissa oikeaan nopeuteen niin älä lähde moottoritielle.

Sitten vaihtoin autoon joka kiihtyy 4s sataseen. Nyt mietin että mitä hittoa ne tehokkaampien autojen omistajat ennen vauhkosivat mulle, kun mun auto ei kiihtynyt. 

Jos on oikeasti tehokas auto, niin se ei edes tarvi sitä kiihdystyskaistaa. Sitä ei haittaa vaikka edessä joku ajaa 80km nopeudella sinne motarille. Se pääsee hetkessä ohi. Eli se vauhkoaminen ja valojen vilkuttelu hitaammille on pelkkää perseilyä ja huonoja tapoja. 

Jos sun autos on oikeasti tehokkaampi kuin edellä

Ja kukaan ei pakota hinkkaamaan sen hitaan nuhapumpun puskurissa kiihdytyskaistalla.

Monesti nämä tunnistaa jo niin hyvissä ajoin, että voit jättää kunnon välin siihen kaistan alkupäässä ja kiihdyttää ihan omilla ehdoilla moottoritielle kaistan loppupäässä.

Vierailija
51/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa. 

Suomessa se tien antaminen on lain vastaista.

Ei ole. Ohittaminen ei ole lain vastaista. Teet ohituksen rampista tulevasta, jos se on vasemman kaistan liikenteen puolesta mahdollista. Jos et pääse ohi, palaat takaisin.

Vierailija
52/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kiihdytys ja katsot, minkä auton taakse menet. Pitää katsoa nimenomaan, minkä taakse menet, äläkä yritä mennä siihen liian isolla turvavälillä. Jos yrität sitä, niin oletkin äkkiä jonkun edessä. Voit liittyä hyvinkin lähelle jonkun taakse ja sen jälkeen antaa turvavälin kasvaa rauhallisesti sopivaksi. Todella helppoa, kun oivaltaa tämän.

Jos sen sijaan mietit, minkä eteen menet, niin jätät helposti liian pitkän välin edellä menevään ja liityt liian lähelle toista, joka joutuu jarruttamaan.

Vierailija
53/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää löytyä sitä munaa sen verran että katsoo sopivan välin ja menee.

Etäisyyksien hahmottaminen auttaa.

Vierailija
54/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi Suomessa on kielletty vaihtaa kaistaa tien antamiseksi tulijalle? "

Tätä minäkin ihmettelen. Sitä perustellaan sillä että kaistan vaihto voi aiheuttaa vaaratilanteen mutta en ymmärrä kun moottoriteillä on kuitenkin ne kaksi kaistaa juuri siksi että ne ohitustilanteet olisivat turvallisempia ja siellä vaihdellaan siksi kaistoja ihan koko ajan.

Eli olet valmis uhraamaan ohittajasi ja ajamaan tämän kylkeen tai pakottamaan ohittajan äkkijarrutukseen, jotta joku pääsee liittymästä moottoritielle? Mutta et ole itse valmis hieman hölläämään kaasujalkaa, jotta 120 e/kk nopeudella ajava pääsee liittymästä eteesi?

Vierailija
55/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa. 

Suomessa se tien antaminen on lain vastaista.

Ei ole. Ohittaminen ei ole lain vastaista. Teet ohituksen rampista tulevasta, jos se on vasemman kaistan liikenteen puolesta mahdollista. Jos et pääse ohi, palaat takaisin.

MIhin perustat sen, että tuo ei ole lainvastaista, mikä tieliikennelain kohta?

Vierailija
56/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa väistäminen on laitonta. Siksi toisekseen jos on ruuhkaa, niin se viereinenkin kaista voi olla täynnä, ettei sinua pysty välttämättä pakenemaan sinne, kun tunget kolmion takaa päälle.

Vierailija
57/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi pitkä turvaväli auttaa myös tässäkin. On mahdotonta liittyä moottoritielle, jos kaikki ajaa toisen takapuskurissa kiinni. 

Tou voi olla oikea ongelma rekan kanssa, mutta henkilöauto mahtuu aina väliin.

Aina.

Vierailija
58/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Eli kiihdytät liikennevirran nopeuteen, ja sitten liityt kaistalle. Samalla kun kiihdytät, niin valitset siitä jonosta oman tyhjän välin. Missään tapauksessa ei saa pysähtyä kun kiihdytyskaista loppuu. 

Pakkohan se on pysähtyä, jos ei ole tilaa liittyä! Ei kenenkään kylkeen huitaista, vaikka mikä on, mutta yleensä se tila kyllä löytyy!

Vierailija
59/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs liityt kun ajotaidottomat apinat ajavat toistensa peräpuskurissa kiinni?

Valehtelet. Henkilöautolla pääsee aina väliin.

Aina.

Vierailija
60/98 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ja kukaan ei pakota hinkkaamaan sen hitaan nuhapumpun puskurissa kiihdytyskaistalla.

Monesti nämä tunnistaa jo niin hyvissä ajoin, että voit jättää kunnon välin siihen kaistan alkupäässä ja kiihdyttää ihan omilla ehdoilla moottoritielle kaistan loppupäässä.

Juuri näin! Tehokkaammalle riittää se kaistan loppupätkäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä