Entä jos moottoritielle ei yksinkertaisesti pääse?
Kyselee maalainen. Jos yrittää liittyä moottoritielle, mutta kiihdytyskaista ei riitä löytämään tilaa moottoritielle liittymistä varten, niin mitä kuuluu tehdä? Ajaa toisen auton kylkeen?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lähtisit matkaan hieman aikaisemmin, jotta pääset ajamaan ennen ruuhkia? Kannattaa harkita omaa ajankäyttöä ja ennakoida tuleva tilanne.
Tää on kätevä. Haluatko selittää työnantajalleni että minun pitää tästä syystä poistua aiemmin töistä?
Vierailija kirjoitti:
Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.
Mitenkähän tuo pientareelle pysähtyminen onnistuu, etenkään talvikelillä? En kyllä laskisi sitä mahdollisuuksien joukkoon.
Olen joskus täyteen kuormatulla ja heikkotehoisella autolla joutunut keskeyttämään kiihdytyksen ja jäämään rampin päähän odottamaan. Se on siis ohje minun mielestäni. Miten muuten pitäisi tehdä jos motaria pitkin tulevat eivät anna tilaa?
Kun meidän pojan piti inssiajossa liittyä moottoritielle, oli talvi, liukasta ja lunta pyrytti ja näkyvyys huono, ja totesi että on pakko pysähtyä rampin päähän ja jäädä odottamaan, niin hänen suorituksensa hylättiin. Menikö teidän mielestänne oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa.
Oman kokekumksen mukaan on.
Näitä omista oikeuksista kiinni pitäjiä riittää tälläkin palstalla. Järkevään liikenteeseen kuuluu vetoketjuperiaate.
Suomessa on ihan painajaismaista yrittää päästä moottoritielle ruuhka-aikoina johtuen siitä, että Suomessa ei osata pitää turvavälejä. Autot ajavat niin lähellä toisiaan, että sinne väliin ei vaan oikein meinaa aina mahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on kun lähtee ramppiin joka vie moottoritielle ja edessä ajaa joku hidastelija. Kiva yrittää päästä moottoritielle 80km/h nopeudella. Jos et saa autoasi kiihtymään rampissa oikeaan nopeuteen niin älä lähde moottoritielle.
Joskus niidenkin on ehkä pakko.
Ei ole. Kaikille moottoriteille on olemassa kiertotiet hitaampaa liikennettä varten.
Mulla oli ennen tuollainen nuhapumppu en mennyt mielellään motarille.
Höpö höpö.
Minulla oli 14 vuotta Nissan Micra, mitä lie 58 kW, eikä ikinä tehnyt tiukkaa päästä rampilla moottoritienopeuteen. Mikä tahansa laillinen auto kiihtyy alamäkeen.
Sitten vaihtoin autoon joka kiihtyy 4s sataseen. Nyt mietin että mitä hittoa ne tehokkaampien autojen omistajat enne
No jaahas. "kaikille moottoriteille on olemassa kiertotiet" Mutta onko ne millaan tavalla järkevämpiä? Jos vaikka aikaa ei ole niin että ottaa 15km kiertotie, jos 1km motaria posottamalla pääsee maaliin myös. Kumpi on järkevämpää?
Varmasti on micran kanssa ollut kertoja että ottaa tiukkaa nostaa nopeutta, esim kesänopeuksiin liittyminen. ("hienosti kiihtyy vanha micra" kuka oikeasti uskoo? Tai mihin vertaat, traktoriin?) Tai sitten asut paikassa jossa motarilla, eikä siinä liittymässä, ei koskaan ollut paljoa muuta liikennettä. Kuopio? Vai vielä pohjoisempaako kirjoittelet?
....Ja vielä ihmettlen, etkö ole koskaan kenenkään nähnyt kaahailevan ihan huvikseen? Tuokin kertoo sen, että taidat ajella aika hiljaisilla teillä. Jos joku ajaa reipasta ylinopeutta jo siinä liittymässä, ja harmistuu bemarinvalot vilkkuen kun edellä ajava ajaakin sallittua nopeutta, ja joutuu vähän himmaamaan - niin minä en ole silloin se joka ajaa päin persettä. Aivan turhaa kaahotusta sillä ns paremmalla autolla, kun sekuntien päässä on kaksi kaistaa ja pääsee varmasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttelen myös näitä kiihdytys kaistoja. Sen verran paljon täpäriä tilanteita tullut, vaikka kuinka kiiihdyttäisi samaan nopeuteen.
Nämä "kiihdytät vain samaan nopeuteen" jankkaajat eivät koskaan osaa selittää miten se sama nopeus maagisesti veisi aina juuri sen autojonon vapaan paikan kohdalle.
Oikeasti se vauhti pitää osata asettaa juuri sellaiseksi että sillä pääsee solahtamaan siihen vapaaseen kohtaan ja tämä ei aina ole ihan niin helposti arvioitavissa.
Se vauhdin sovittaminen on muuten paljon helpompaa silloin, kun moottoritiellä ajavat pitävät nopeutensa tasaisena. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että itse kolmion takaa motarille liittyvänä olen katsonut auton, jonka taakse aion liittyä, mutta sitten sen auton kuski alkaakin himmailemaan ja jää takakontin kohdalle köröttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Nopeus nostetaan moottoritieliikenteen vauhtiin kiihdytyskaistalla, vilkku päälle ja autojen väliin. Tärkeintä on, että et mene moottoritielle alinopeudella aiheuttamaan vaaraa, sinä olet väistämisvelvollinen. Jos ei onnistu niin sitten jatkat pientareelle ja pysähdyt odottamaan väliä, mutta älä hemmetissä lyö kiihdytyskaistalla jarrua pohjaan tai saat muut takana kiihdyttävät persuksiin ja aiheutat kunnon ketjukolarin.
Kerran käynyt oikein kunnolla tuollainen "jarrut pohjaan" -tapaus - olin jo rampille kääntyessä huomannut edelläajavan epävarman ajotyylin ja jätin tämän vuoksi kunnolla väliä jotta voisin suorittaa oman liikennevirtaan sujahtamisen kohtuullisen turvallisesti. Ehkä sitä ei siinä vaiheessa tullut käsitettyä kunnolla tilanteen vaarallisuutta ja kun kuikuilin peileistä sitä rakoa, jonka olin valinnut kiihdytyksen alussa, niin yhtäkkiä se edessä turvalliselta tuntuneen matkanpäässä nysvännyt heinähattu polkaisi jarrun pohjaan.
Sain kyllä vempaistua autoni moottoritielle kolaroimatta, mutta väliä ei varmaan jäänyt paria puhelinluetteloa enempää - kotona sitten piti tarkistaa, että onko syytä vaihtaa housut...
Vierailija kirjoitti:
"Miksi Suomessa on kielletty vaihtaa kaistaa tien antamiseksi tulijalle? "
Tätä minäkin ihmettelen. Sitä perustellaan sillä että kaistan vaihto voi aiheuttaa vaaratilanteen mutta en ymmärrä kun moottoriteillä on kuitenkin ne kaksi kaistaa juuri siksi että ne ohitustilanteet olisivat turvallisempia ja siellä vaihdellaan siksi kaistoja ihan koko ajan.
Sitten kun olet saanut pari kertaa täysin varotuksetta jonkun 90-100 km/h ajavan "kohtaliaan väistäjän" eteesi vasemmalle kaistalle 120 km/h alueella, niin ehkä mielesi muuttuu.
Moottoritielle liittymisessä on suurin hauskuus kiusata Bemaria. Kun näen, että sieltä takaa tulee Bemari lujaa kiilatakseen minua, niin jätänkin kiihdytyskaistan käyttämättä. Vippaan rampilta suoraan eteen. Sinne se jää tyyttäileen ja räpsyttelemään valoja, vaikka ei pitäisi olla aihetta, kun minulla oli rampin nokassa suurin sallittu satanen vauhtia. Mittarissa oli jo 110kmh, mutta se valehtelee tuon 10 kmh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi Suomessa on kielletty vaihtaa kaistaa tien antamiseksi tulijalle? "
Tätä minäkin ihmettelen. Sitä perustellaan sillä että kaistan vaihto voi aiheuttaa vaaratilanteen mutta en ymmärrä kun moottoriteillä on kuitenkin ne kaksi kaistaa juuri siksi että ne ohitustilanteet olisivat turvallisempia ja siellä vaihdellaan siksi kaistoja ihan koko ajan.
Sitten kun olet saanut pari kertaa täysin varotuksetta jonkun 90-100 km/h ajavan "kohtaliaan väistäjän" eteesi vasemmalle kaistalle 120 km/h alueella, niin ehkä mielesi muuttuu.
Ehkä sinulla mieli muuttuu. Se 70 tonnia painava yhdistelmä tulee sieltä joka tapauksessa eteesi. Sun on pakko vaihtaa kaistaa, tehdä äkkijarrutus tai ajaa kolari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomi ainoa maa, jossa ei anneta tilaa moottoritielle tulevalle. Olen ajanut paljon Keski-Euroopassa ja siellä aina väistetään liittymään tulijaa.
Minä anna aina, mutta Suomessa se on lain vastaista. Lähes kaikki järkevä on laitonta😈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttelen myös näitä kiihdytys kaistoja. Sen verran paljon täpäriä tilanteita tullut, vaikka kuinka kiiihdyttäisi samaan nopeuteen.
Nämä "kiihdytät vain samaan nopeuteen" jankkaajat eivät koskaan osaa selittää miten se sama nopeus maagisesti veisi aina juuri sen autojonon vapaan paikan kohdalle.
Oikeasti se vauhti pitää osata asettaa juuri sellaiseksi että sillä pääsee solahtamaan siihen vapaaseen kohtaan ja tämä ei aina ole ihan niin helposti arvioitavissa.
Se vauhdin sovittaminen on muuten paljon helpompaa silloin, kun moottoritiellä ajavat pitävät nopeutensa tasaisena. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, että itse kolmion takaa motarille liittyvänä olen katsonut auton, jonka taakse aion liittyä, mutta sitten sen auton kuski alkaakin himmailemaan ja jää takakontin
Tismalleen. Ikinä ei pidä alkaa motaria jo ajavan hidastelemaan tai kiihdyttämään. Itse ajan aina vakkari päällä joten se toteutuu helposti. Yllättävän usein tulee niitä hahmotuskyvyttömiä jotka kiihdyttävät rinnalle samaan vauhtiin ja laittavat vilkun vasempaan odottaen että autoni jotenkin mystisesti haihtuisi sijaltaan. Edessä ja takana sata metriä tyhjää tilaa ja silti ängetään just siihen harvinaiseen kohtaan jossa sattuu yksi auto olemaan. Pahimmillaan nuo tontut sit liityntäkaistan huvetessa äkkijarruttavat, siirtyvät vasempaan ja saavat jonkin raivarin ja sitten valot vilkkuen kiihdyttävät mielenosoituksellisesti 140 lasissa ohi. Kumma, että se kiiihtyvyys löytyy vasta motarilla eikä jo liityntäkaistalla hetkeä aiemmin.
Poikkeuksena jonoutunut tai ruuhkautunut liikenne. Kun ei enää ole turvavälejä ja jonon vauhti hidastuu, voi hyvin ja on järkevää antaa liittyville tilaa ja sovittaa liikennevirrat vetoketjumalliin.
Yhden kerran pysähtynyt kiihdytyskaistan päähän. Kova ruuhka ja edessä oli 60 ajeleva "kiihdyttäjä". Oma auto tehoton, niin ei ollut sitten toivoa enää turvallisesta liittymisestä.
Joskun olen nähnyt jonkun mummelin pysähtyneen siihen kiihdytyskaitan loppuun.
Tässä on aika suuri peräänajon vaara kun toiset kovaa kiihdyttää ja katsoo sinne moottoriteille, että mihin voi tunkea ja yhtäkkiä edessä onkin täysin pysähtynyt auto.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus täyteen kuormatulla ja heikkotehoisella autolla joutunut keskeyttämään kiihdytyksen ja jäämään rampin päähän odottamaan. Se on siis ohje minun mielestäni. Miten muuten pitäisi tehdä jos motaria pitkin tulevat eivät anna tilaa?
Kun meidän pojan piti inssiajossa liittyä moottoritielle, oli talvi, liukasta ja lunta pyrytti ja näkyvyys huono, ja totesi että on pakko pysähtyä rampin päähän ja jäädä odottamaan, niin hänen suorituksensa hylättiin. Menikö teidän mielestänne oikein?
Meni. Moottoritielle ei saa pysähtyä. Siellä on myös alin sallittu ajonopeus. Moottoritielle liittyminen aloitetaan jo siinä vaiheessa, kun ollaan kääntymässä kääntymiskaistalle. Silloin jo silmätään liikennettä ja tehdään tialnnearvio. Kiihdytyskaistat eivät ole samanlaisia kaikkialla, mutta periaatteessa motarin liikennevirtaa tarkkaillaan koko ajan autoa kiihdyttäessä ja arvioidaan minkä auton jälkeen itse koitetaan liittyä. Aina yritetään liittyä jonkun auton jälkeen kuin jotain autoa ennen, koska sillä lailla oikeasti on helpompi liittyä muun liikenteen sekaan.
(autojen välissä on käytännössä aina tilaa toisen henkilöauon verran, joten sinne kyllä mahtuu. Jos taakse jäävän egolle käy pahasti ajatus, että joku tuli kiihdytyskaistalta eteen, niin hän sitten varmasti siirtyy kiihdytyskaistan jälkeen ohituskaistalle ja pyyhältää naama punaisena ohi. Jokatapauksessa kiihdytyskaistalta tulee voida liittyä motarille ja vaik'ei motarilla olijat saa sitä varten siirtyä ohituskaistalle, niin eivät saa myöskään estää liittymistä. Eli siellä ajavien on otettava huomioon kiihdytyskaistalta liittyvät esim. alentamaa hiukan omaa nopeutta ja pitämällä riittäävä turvaväli edelläajavaan)
Muistakaa muuten hienojen sekunnissa kiihtyvien autojen omistajat, että samaan aikaan kiihdytyskaistalla takananne voi olla auto, joka ihan oikeasti tarvitsee sen kaistan matkan saadakseen autonsa kulkemaan satasta, eli siirtykää kiitos tavoitenopeuteen ripeästi, vaikka oma auto kiihtyykin noin kymmenessä metrissä.
Vierailija kirjoitti:
Peräänajaja on vastuussa kolarista.
Miten tämä voi olla joillekin niin vaikeaa? Yksi työkaveri sanoi, että eihän sinne motarille pääse, kun eivät anna tilaa.