Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Ei Jumala ole pahuutta ja kärsimystä luonut. Silloin kun Aatami ja Eeva söivät itse pahantiedon puusta luotiin heidän taholtaan pahuus ja kärsimys.
Oikeasti uskot tuohon? Missä kohtaa päässäsi on "delete" - nappula?
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Ihmiset valitsevat mielellään pahan. Heitä ei pakoteta siihen, vaan he tekevät sen omasta tahdostaan.
Tämänkö menisit kertomaan vaikka vanhemmille, joiden vauva kärsii syöpäkivuissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei Jumala ole pahuutta ja kärsimystä luonut. Silloin kun Aatami ja Eeva söivät itse pahantiedon puusta luotiin heidän taholtaan pahuus ja kärsimys.
Olivatko Aatami ja Eeva siis jumalia, kun pystyivät luomaan asioita? Miksi tuo taito ei periytynyt heidän jälkeläisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Entä luonnonmullistikset? Ne eivät ole ihmisen valittavissa. Ne ovat sitä jumalan sadismia.
Ihminen voi valita rukoilla ja elää jumalan tahdon mukaista elämää. Jumala pelasti seuraajansa sodomastakin ennen kuin tuhosi sen, ja rukoileva pelastui.
Väitätkö, että jokainen 2004 tsunamissa kuollut ansaitsi kuolla? Sodomahöpinä on tarua.
Kuinka moni lapsi kuoli tsunamissa? Vissiin sitten olivat pahuuden valinneita lapsia. (voi apua näitä "rakkauden lähettiläitä", joita uskovaisiksi nimitetään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko Aatami ja Eeva siis jumalia, kun pystyivät luomaan asioita? Miksi tuo taito ei periytynyt heidän jälkeläisilleen?
No voi ymmärrystäsi. Heidän itsensä taholta (passiivi ilmaus) luotiin eli he loivat itse ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihminen lankesi syntiin."
Taas tämä. Siis kuka ihminen "lankesi syntiin"? Se, josta satu kertoo, että hänen nimensä olisi ollut "Adam"? Vai hän, jonka nimi olisi ollut "Eeva"? (mistähän nämä nimetkin ovat tulleet, jokuhan nekin on joskus keksinyt) Ja mitä lailla lankesi? Viitataanko tässä Eevaan ja omenaan? Eli samalla pitäisi uskoa johonkin puhuvaan käärmeeseen? Nooan arkkiin? 900 vuotiaiksi eläneisiin ihmisiin? Maan päällä asuneisiin jättiläisiin? Ja mitä kaikkea VT:n tarinoihin nyt sisältyykään.
Kysytkö koska haluat oikeasti ymmärtää vaan vain kiusata uskiksia?
Jos olet tosissasi, rukoile että Luoja avaisi aivoissasi tätä asiaa ja vajavaista ymmärrystäsi.
Ei kai uskisten "kiusaaminen" näin helppoa ole...heidänhän olisi vain helppo vastata.
Vierailija kirjoitti:
Paha tuli syntiinlankeemuksesta. Jumala antoi valinnanvapauden. Ihminen on: Luotu, Langennut ja Lunastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei Jla ole luonut pahuuta tai kärsimystä,
vain ihmisille vapaan tahdon.
Mutta miksi ylipäätään halusi luoda mahdollisuuden käyttää vapaata tahtoa kärsimykseen kun olisi voinut luoda sellaisenkin maailman, jossa aivan kaikilla on hyvä olla. Onko ihmisen vapaa tahto saada aiheuttaa kärsimystä muille tärkeämpää kun se, että kaikilla olisi hyvä olla ilman kärsimystä? Jos kärsimystä ei olisi luotu ei vapaa tahto voisi sellaista edes tehdä.
Ymmärrän tämän ikuisen dilemman. Täälläkin kysytty sen tuhat kertaa.
Entä jos me vaan ei voida tajuta asiaa omalla vajavaisella järjellämme?
Mutta miksi ette ole valmiita pohdiskelemaan muita mahdollisia totuuksia kuin Raamatun, vaikka se on monilta osin ristiriitainen ja jopa väkivaltainen teos? Eikö voisi olla niin, että se, mitä pidätte totuutena, onkin itse asiassa harhaoppia tai ainakin osittaista harhaoppia, ja että todellinen totuus voisikin löytyä jostain muualta?
Maailma on tietynlainen randomisimulaatio. Hyvät asiat tuntuvat paremmilta, kun on myös pahoja asioita. Toki joidenkin ihmisten kohtalo on suunnattoman määrän pahoja asioita kokeminen.
Luonnonmullistukset tiedetään ja niiden uhmaaminen omalla hengellä on ymmärrettävissä. Vuorikiipeilijä joka liukastuu vuoren seinänältä on mennyt oman tahtonsa mukaan sinne vuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala loi hyvän ja pahan tahdon puun kun olisi voinut luoda hyvän tahdon ja vielä suuremman hyvän tahdon puun?
Oletan, että nyt puhutaan tästä meillekin tutusta Raamatun Jumalasta?
Jumala ei luonut pahuutta, mutta antoi ihmisille valinnan, ei tehnyt meistä robotteja siis. Eikä luonut enkeleistäkään kilttejä robotteja, siitä rivistähän se S.tanakin on lähtöisin.
Aadamilla ja Eevalla heti alkoi mennä homma pieleen ja siitähän se lähti, eli he toivat kaiken kärsimyksen ja sairauden meille, perityn synnin siis.
Punaisena lankana Raamatussa kulkee Jumalan Valtakunta. Sen hän vielä aikoo toteuttaa, pahat hävitetään ja luvattu paratiisi ennallistetaan.
Tätähän sä kysyit? Saa uskoa tai olla uskomatta, meillä on se vapaus annettu.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa kyselijät Raamatun luomiskertomus, niin teille selviää, miksi pahuus on olemassa. Kun Jumala loi maailman, pahuus oli pelkkä mahdollisuus, joka tuli aktuaaliseksi Eevan ja Aatamin rikottua Jumalan käskyä olla syömättä hyvän ja pahan tiedon puusta. Toisin sanoen, pahuus, joka oli pelkkä mahdollisuus, tuli maailmaan ihmisten vapaan valinnan seurauksena. Jos Eeva ei olisi uskonut käärmettä (vastustaja = ha satan) ja halunnut tulla Jumalan kaltaiseksi tietäen niin hyvän kuin pahankin, maailmassa ei olisi pahuutta.
Mutta silti jäljelle jää kysymys, että miksi Jumala loi mahdollisuuden pahaan? Miksei vaan luonut sellaisia ihmisiä ja sellaista maailmaa, jossa kaikki ovat kivoja toisilleen, eikä ole sairauksia eikä köyhyyttä.
Miten pahuus selittyy, jos kuviosta poistetaan fundamentalistinen uskomus Aatamista ja Eevasta ja kaikesta siihen liittyvästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha tuli syntiinlankeemuksesta. Jumala antoi valinnanvapauden. Ihminen on: Luotu, Langennut ja Lunastettu.
Miksi Jumala loi synnin?
Kyllä elämässä tapahtuu raskaita ja selittämättömiä asioita. Lapsi saa perimän vanhemmiltaan ja sairastuu. Joku joutuu onnettomuuteen ja vammautuu. Ulkopuolinen aiheuttaa vamman tai kuoleman.
Koko elämä mullistuu. Olisiko onnettomuudet voinut välttää?
Minä rukoilen joka ilta ja kiitän Luojaa, että olen saanut palata omaan kotiini.
Kiitän Luojaa siitä, en ole itse vielä aiheuttanut suuria riskejä elämässäni.
Siunausta kaikille lukijoille ja kirjoittajille. Se tuntuu hyvältä kun sanoo ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Ihmiset valitsevat mielellään pahan. Heitä ei pakoteta siihen, vaan he tekevät sen omasta tahdostaan.
Tämänkö menisit kertomaan vaikka vanhemmille, joiden vauva kärsii syöpäkivuissa?
Koitapas nyt pohtia mitä Raamattu opettaa sairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala loi synnin?
Miten väität, että Jumala loi synnin? Perustele, vai oletatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala loi synnin?
Jotkut arvioivat, että se on ollut silti että ihmisillä on ollut vapaus valita.