Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?

Vierailija
13.11.2025 |

Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.

Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina  onnellisena ja kivuttomasti.

Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on  halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.

Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on. 

Kommentit (789)

Vierailija
721/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan sanat ovat selkeitä sanoja,seitsenkertaisesti puhdistettuja.

Kuulostaa ihan pesuainemainokselta.

Psalmit:

12:7 Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.

Vierailija
722/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kai tässä nyt johonkin uskotaan, kun tietäs vaan, että mihin" 🤣

"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä."

3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Eri

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei siitä ole mitään hyötyä, että uskottelee itselleen olevansa uudestisyntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neuvo ei ole Raamatun oppia mitä täällä kirjoitellaan, eikä kaikki ole uskovia .

Vierailija
724/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan myös, että pahuus on hyvyyden puuttumista. Pimeyskinhän on valon puuttumista.

Vierailija
725/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan myös, että pahuus on hyvyyden puuttumista. Pimeyskinhän on valon puuttumista.

Kuten valon ja pimeyden, on myös hyvän ja pahan välillä jotain. Välinpitämättömyys nimittäin.

Vierailija
726/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
727/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena. Aika paljon on hyvää tietoa monella raamatusta, olen huomannut. Suosittelen kuuntelemaan myös heitä. Olen saanut itsekin inspiraatiota, muistutusta mieleen sekä lisää tietoa raamatusta lukiessani palstaa. Vaikka saan tietoa oppailtani, ymmärrän paljon ja olen kuullut paljon raamatun asioita, on raamattu minulle vieraampi kuitenkin.

Opettele ensisijaisesti Raamattua,koska sieltä elämä lähtee. Ketä ovat oppaasi?

En tarvitse neuvoja kiitos, olen oppinut elämässäni riittävästi ja raamattuakin on tullut selailtua jo lapsesta lähtien. Teette valtavasti olettamuksia minusta.

Oppaani ovat omia auttajiani, jokaisella meillä on ihan omat auttajat.

Käytän sanaa oppaat joka sisältää kaikki mahdolliset auttajat, ml. enkelit.

Raamattu-uskovat sanovat tietolähteensä olevan pelkästään Jumalan sanasta. Ei mitään mitä ei voi perustella Raamatulla. Kaikki muu epämääräinen on hylättävä harhaoppina jonka Jumala tuomitsee.

Vierailija
728/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu-uskovat sanovat tietolähteensä olevan pelkästään Jumalan sanasta. Ei mitään mitä ei voi perustella Raamatulla. Kaikki muu epämääräinen on hylättävä harhaoppina jonka Jumala tuomitsee.

Eri

Et ehkä halua kuulla tätä, mutta kaikki kohdat Raamatussa eivät ole samanarvoisia. Esimerkiksi Paavalin kirjeissä on sellaisia näkemyksiä, jotka eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen. 

Vierailija
729/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Et ehkä halua kuulla tätä, mutta kaikki kohdat Raamatussa eivät ole samanarvoisia. Esimerkiksi Paavalin kirjeissä on sellaisia näkemyksiä, jotka eivät perustu kovin kehittyneeseen ymmärrykseen. 

Raamatun sanoman kannalta  Paavali oli suurin apostoli, joka sai pakanoillekin suunnatun opetuksensa suoraa Jumalalta, niinkuin hänen kirjeistään voit lukea. Hän oli myös saannut korkeimman opetuksen synagoogassa ollen tarkkaan perillä Raamatusta.

Vierailija
730/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Raamatun sanoman kannalta  Paavali oli suurin apostoli, joka sai pakanoillekin suunnatun opetuksensa suoraa Jumalalta, niinkuin hänen kirjeistään voit lukea. Hän oli myös saannut korkeimman opetuksen synagoogassa ollen tarkkaan perillä Raamatusta.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Vierailija
731/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitäs tykkäät siitä, että koulussa opetetaan evoluutio-teoriaa uskonnon tavoin? Hankalat ongelmakohdat jää täysin mainitsematta (tai no meillä puhuttiin puuttuvasta renkaasta jotain), miks? Pelätäänkö, että joku voisi alkaa epäilemään tätä "Kaikki alkoi ihan hups vain sattumalta itsestään"- teesiä, jos tiedehenkilöiden ristiriitaisiakin tuloksia vähänkään mainittaisiin? Aivopesua.

akateeminen aivojaan käyttävä uskis

Vielä kun akateeminen aivojaan muka käyttävä ymmärtäisi, että evoluutio ei edes yritä selittää miten elämä sai alkunsa. Se selittää vain sitä, miten jo alkunsa saanut on kehittänyt nykyistä sitä elämää, jota voimme havaita ja tutkia.

Abiogenesis mitä penäät, siitä evoluutioteoria ei sano mitään. Abiogenesis edeltää evoluutiota ja abiogenesistä , siis mikä sen mekanismi ja aiheuttaja oli ei vielä tunneta. Toki sitä yritetään tutkia, mutta se on hidasta ja vaikeaa selvittää. Muuttujia, joita suurin osa on tuntemattomia on niin paljon. Mutta evoluutiota voidaan tutkia vertailemalla olemassa olevia ja löydettyjä näytteitä sekä niistä on joita rakentaa looginen kehityskulku aina nykypäivään.

Eli, perehdy aiheeseen hieman enemmän ja ymmärrä mikä on jonkin teorian reunaehdot eli mitä se koskee ja selittää. Evoluutio on hyvin vahvasti todennettu käytännössä jo pitkään ja paljon käytetty asia jonka ymmärtämisen avulla kehitetään lääkkeitä ja parannuskeinoja joita ei muuten olisi käytössä, eikä sitä pidä kiistanalaisena kun tieteestä yleisesti juuri mitään ymmärtämättömät. Ethän sentään akateemisesti koulutettuna halua kuulua sellaisten joukkoon. Vai haluatko?

Vierailija
732/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, mikä on uskovaisen ja kommunistin ero?

Se on siinä, että ensimmäinen uskoo vaikka ei näe, jälkimmäinen näkee ja silti uskoo.

Vierailija
733/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi että voit valita kummalla puolella olet.Jokainenhan täällä haluaa olla hyvä tai paha.Raamattu antaa siihen ohjeet itse sitten voi valita.

Vierailija
734/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden täytyi sitten kuolla nälkään ,kun eivät ymmärtäneet puhetta. Mistä tiedät ettei opetettu oikeaa ja väärää?

Väärästä ei tietenkään ollut tietoakaan,siksi se olikin paratiisi. Uusi taivas ja uusimaa johon kristityt odottaa pääsevänsä, on uusi paratiisi.

Vierailija
735/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako kysymysuskovainen henkilöä, joka palvoo kysymyksiä?

Vierailija
736/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään salaseuraa, vaan avoimesti kaikki esillä ja tutkittavana.

Minäkin olen puhunut avoimesti ja julkisesti av-palstalla. Salassa en ole puhunut mitään. Minulla on oikeaa tietoa. 

Raamatusta:

19Ylipappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opetuksestaan. 20Jeesus vastasi: Minä olen puhunut julkisesti, koko maailman kuullen. Olen aina opettanut synagogissa ja temppelissä, kaikkien juutalaisten kokoontumispaikoissa. Salassa en ole puhunut mitään.

Vierailija
737/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään salaseuraa, vaan avoimesti kaikki esillä ja tutkittavana.

Minäkin olen puhunut avoimesti ja julkisesti av-palstalla. Salassa en ole puhunut mitään. Minulla on oikeaa tietoa. 

Raamatusta:

19Ylipappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opetuksestaan. 20Jeesus vastasi: Minä olen puhunut julkisesti, koko maailman kuullen. Olen aina opettanut synagogissa ja temppelissä, kaikkien juutalaisten kokoontumispaikoissa. Salassa en ole puhunut mitään.

Minäkin olen puhunut palstalla avoimesti mitään salaamatta, kysymyksiinne vastaten mutta ei se mitään auta. Myrsky kyllä laantuu aikanaan, silläkin tavalla kaikki on aina väliaikaista.

Puhun muutenkin avoimesti mut

Niin, kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa tällä palstalla (sensuurin rajoissa). Lukijan vastuulle jää sen arviointi, miten suhtautuu kommentteihin. 

Vierailija
738/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko nyt ymmärretty että  Jumala ei ole luonnut pahuutta eikä kärsimystä?

Hänen luomansa ovat sen aiheuttaneet  mutta lopulta kaikki pahuus ja kärsimys loppuu Jumalan lapsilta.

Vierailija
739/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko nyt ymmärretty että  Jumala ei ole luonnut pahuutta eikä kärsimystä?

Hänen luomansa ovat sen aiheuttaneet  mutta lopulta kaikki pahuus ja kärsimys loppuu Jumalan lapsilta.

No jos se pahuus kerran oli "piilossa" jumalan luomusten sisällä, niin miksi SE EI muka olisi jumalan luomaa?

Tai vaihtoehtoisesti: Mikä sen pahan ihmiseen istutti, jos ei jumala?

Vierailija
740/789 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei uskovaisuus tarkoita sitä, että ihmisellä olisi vastaukset kaikkeen. Pikemminkin päinvastoin. Uskomisessa on kyse nimenomaan uskosta, ei tiedosta, ei vastauksista, joten se oikeastaan lisää epävarmuutta elämään. Ja sitten kun tekee sen hypyn, mistä Kierkegaard puhuu, huomaa, että et ymmärrä mitään mutta joku otti kopin. 

En tiedä, miksi kärsimys on, mutta minulla on rauha sen asian kanssa: sekä kärsimyksen, että oman tietämättömyyteni ja voimattomuuteni. 

Joku edellä neuvoi lukemaan C.S. Lewisia ja niin minäkin neuvoisin, saat parempia vastauksia kuin tältä palstalta. Vaikka Lewiskin korostaa sitä, että emme me voi tietää Jumalan aivoituksia: meidän ajatuksemme siitä, miksi Jumala tekee asioita, on yhtä valistunut kuin meidän koiramme pohdinta siitä mitä isäntä mahtaa tehdä istuessaan lukemassa.

Jos sinulla on rauh

Mistäs sinä sen tiedät, luuseri? Miehet vinkuvat jo naisten kuukausittaisista kivuista sekä miesflunssasta. Se että jotkut kantavat kärsimyksensä arvokkaasti ja oppivat sivuuttamaan kärsimyksen, ei tarkoita sitä etteivätkö olisivat ristejään kantaneet. Vinkuva ja karjuva kärsivä vaan levittää kärsimystään, ei suinkaan kanna sitä arvokkaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan