Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?

Vierailija
13.11.2025 |

Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.

Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina  onnellisena ja kivuttomasti.

Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on  halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.

Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on. 

Kommentit (789)

Vierailija
761/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Jumala vai Putin, joka pommittaa yötä päivää siviilejä Ukrainassa? Kuka luo pahaa?

Vierailija
762/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mitään jumalaa ei ole joka olisi luonut yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ollen sinua ei ole olemassa.

Vierailija
764/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Tiedätkö, mistä vauvat tulee? Ei, jumala ei tee niitä.

Vierailija
765/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maailmassa tulee olla pahuutta. Eihän kukaan muuten palvoisi hyvänä pidettyä Jumalaa.

Vierailija
766/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ole? Tiedätkö, mistä vauvat tulee? Ei, jumala ei tee niitä.

Koska, en usko sinua.

Vierailija
767/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on ollut maapallolla vasta suhteellisen vähän aikaa eikä tämä paikka ollut pelkkä paratiisi ennen sitäkään. Luonnonkatastrofeja, tauteja, nälkää, saalistajia jotka repivät saaliinsa kappaleiksi on ollut jo dinosaurusten aikaan, esimerkiksi. Luonnossa valtaosa elämistä kuolee joko kovien kipujen tai hitaan, näännyttävän kärsimyksen kautta. Vasta ihminen on keksinyt kärsimystä lievittäviä menetelmiä kuten kipulääkkeitä ja kivuttoman armokuoleman. On paradoksaalista, että ihmisen hoivissa eläimet kohtaavat sekä pahinta rääkkäystä että parasta hoitoa, elämän josta on kärsimys lähes poistettu. 

Itselleni on tuottanut vaikeuksia hyväksyä kärsimystä, joka väistämättä kuuluu elämään, mutta ajattelen, että hyvä ja paha käsitteinä ovat ihmisen keksintöä, luonto ei sellaista tunne. Kärsimys on osa tasapainoa, jota ilman maailma suistuisi nopeasti kaaokseen. Samoin ihmisen keksimä hyvä ja paha ovat osa tätä tasapainoa. Meillä on tässä maailmassa myös hämmästyttävän paljon hyvää. On valtioita, joissa ei sodita ja joissa valtaosalla ihmisistä on lämmin ja siisti asumus, ruokaa ja mahdollisuus tehdä itseä kiinnostavia asioita. On ihmisiä, jotka taistelevat ja uhraavat itsensä sen puolesta, että maailma olisi parempi paikka, ja on vielä enemmän ihmisiä, jotka pyrkivät siihen pienillä päivittäisillä valinnoilla. Toisaalta jokainen meistä edistää myös pahoja asioita tietämättään tai ymmärtämättään. Paljon pahaa aikaansaavatkin ihmiset voivat edistää joitain hyviäkin asioita. 

Tällä hetkellä meillä on valtavasti uhkakuvia, mikä synnyttää pelon ilmapiiriä. Pelätessä havaintokenttä kaventuu ja on vaikea nähdä muuta kuin uhkia ja pahoja asioita.

Itseäni lohduttaa myös se ajatus, että viattoman, kärsivän lapsen tai eläimen näkökulmasta kärsimys on sama, oli syynä tauti, luonnonkatastrofi tai ihmisen pahuus,  ja jos en hyväksy sitä, että maailmaan kuuluu kärsimystä, en saa rauhaa ennenkuin yksikään viaton ei kärsi.  Hyväksyminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tasapainoa pitäisi pyrkiä pitämään yllä. Jokaisen valintoihin kykenevän ihmisen oikeus ja velvollisuus on valita se mikä vähentää maailman kärsimystä. Jokaisen toimimaan kykenevän ihmisen oikeus ja velvollisuus on toimia asioiden parantamiseksi. Jotta tasapaino pysyisi emmekä keikahtaisi kaaokseen. 

En tiedä miten tämä liittyy Jumalaan, mutta ehkä hän on se hyvän energia, joka meissä virtaa ja joka yrittää löytää uusia kanavia toimia. Pahan energia yrittää myös, ja se on myös taitava hämäämään. Meidän on oltava tarkkoina. 

Vierailija
768/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on ollut maapallolla vasta suhteellisen vähän aikaa eikä tämä paikka ollut pelkkä paratiisi ennen sitäkään. Luonnonkatastrofeja, tauteja, nälkää, saalistajia jotka repivät saaliinsa kappaleiksi on ollut jo dinosaurusten aikaan, esimerkiksi. Luonnossa valtaosa elämistä kuolee joko kovien kipujen tai hitaan, näännyttävän kärsimyksen kautta. Vasta ihminen on keksinyt kärsimystä lievittäviä menetelmiä kuten kipulääkkeitä ja kivuttoman armokuoleman. On paradoksaalista, että ihmisen hoivissa eläimet kohtaavat sekä pahinta rääkkäystä että parasta hoitoa, elämän josta on kärsimys lähes poistettu. 

Itselleni on tuottanut vaikeuksia hyväksyä kärsimystä, joka väistämättä kuuluu elämään, mutta ajattelen, että hyvä ja paha käsitteinä ovat ihmisen keksintöä, luonto ei sellaista tunne. Kärsimys on osa tasapainoa, jota ilman maailma suistuisi nopeasti kaaokseen. Samoin ihmisen keksimä hyvä ja paha ovat osa tätä tas

Elämä on peli, jossa Jumala leikkii piilosta ihmisen kanssa. Ihmisen on tarkoitus löytää Jumala. Jos ihminen ei onnistu löytämään Jumalaa elämänsä aikana, hänen sielunsa voi syntyä uudelleen yrittämään uudestaan.

Vierailija
769/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsäähän se olisi katsella nukkekotia, missä kaikki leikkivät sulassa sovussa.

Vierailija
770/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei halunnut robotteja. Roboteilta ei saa rakkautta.

Vierailija
771/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta väitteesi olisi tosi, niin pitäisi olla jumalista jotain todisteita.

Vierailija
772/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala nimenomaan teki robotteja. Luodessaan maailman sääti kaikki tapahtumat juuri tällaisiksi. Kaikkitietävä ja kaikkivoipa kun on.

Vierailija
773/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen on ollut maapallolla vasta suhteellisen vähän aikaa eikä tämä paikka ollut pelkkä paratiisi ennen sitäkään. Luonnonkatastrofeja, tauteja, nälkää, saalistajia jotka repivät saaliinsa kappaleiksi on ollut jo dinosaurusten aikaan, esimerkiksi."

Kristinusko omaa eri näkemyksen.  Alkukoti oli täydellinen ihmiselle ja eläimelle asua runsaan luonnon keskellä. Dinosaurukset olivat kasvis-syöjiä kuten muutkin eläimet. Eikä pelkoa eikä sairautta ,katastrofeja ollut ollenkaan. Siihen palataan uudestaan,hyvän Jumalan  ilmoitetun suunnitelman mukaan.

Vierailija
774/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei ole luonut negatiivisia asioita. Raamattu kertoo, että kaikki oli luomakunnan alussa sangen hyvää.

Mutta Jumala antoi kyllä vapaan valinnan mahdollisuuden luoduilleen ja niin vajavaiset luodut olennot sitten alkoivat tehdä pahaa. Ensin lankesivat syntiin enkelit, sitten ihmiset.

Pahuuden lähteitä ja alkusyitä ovat siis luodot olennot itse. Me itse. Valinnanvapaus kuitenkin antaa vapauden valita myös oikein ja hyvin, mutta monet eivät valitse hyvää, vaan pahan.

Tästä pahasta Jumala nyt sitten vetää itse kunkin eräänä päivänä tilille, sillä hän on Raamatun kautta ilmoittanut, ettei aio loputtomiin sietää tätä pahuutta, vaan kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, pelastuakseen, koska hän aikoo tuomita synnintekijät tuomiopäivänä. Niin henkivallat kuin ihmisetkin.

Koska tätä ei ole vielä tapahtunut, se tarkoittaa sitä, että Jumalalla on vielä armoa ja kärsivällisyyttä jäljellä. Asia kannattaa siis nähdä, kaikesta synninteosta huolimatta, positiivisesti, sillä vielä on mahdollista liittyä siihen joukkoon, joka tekee parannuksen ja pelastuu tuomioilta.

Vierailija
775/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala nimenomaan teki robotteja. Luodessaan maailman sääti kaikki tapahtumat juuri tällaisiksi. Kaikkitietävä ja kaikkivoipa kun on.

Vapaa tahto, valinnan vapaus. Miten olisimme robotteja? 

Vierailija
776/789 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti ei ole persoona.

Vierailija
777/789 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei ole luonut negatiivisia asioita. Raamattu kertoo, että kaikki oli luomakunnan alussa sangen hyvää.

Mutta Jumala antoi kyllä vapaan valinnan mahdollisuuden luoduilleen ja niin vajavaiset luodut olennot sitten alkoivat tehdä pahaa. Ensin lankesivat syntiin enkelit, sitten ihmiset.

Pahuuden lähteitä ja alkusyitä ovat siis luodot olennot itse. Me itse. Valinnanvapaus kuitenkin antaa vapauden valita myös oikein ja hyvin, mutta monet eivät valitse hyvää, vaan pahan.

Tästä pahasta Jumala nyt sitten vetää itse kunkin eräänä päivänä tilille, sillä hän on Raamatun kautta ilmoittanut, ettei aio loputtomiin sietää tätä pahuutta, vaan kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, pelastuakseen, koska hän aikoo tuomita synnintekijät tuomiopäivänä. Niin henkivallat kuin ihmisetkin.

Koska tätä ei ole vielä tapahtunut, se tarkoittaa sitä, että Jumalalla on vielä armoa ja kärsivällisyyttä jäljellä. Asia kannattaa siis nähdä, kaikesta synninteosta huolimatta, positiivisesti, sillä vielä on mahdollista liittyä siihen joukkoon, joka tekee parannuksen ja pelastuu tuomioilta.

Ei maailmassa itsessään ole mitään hyvää. Ihmisen tehtävä on luoda sitä hyvää. Jaak. 4:4 ja Joh. 14:16,17

Luodun seitsenkertainen hyvyys on Jumalan tahto (visio). 1. Moos. 1:4,10,12,18,21,25,31

Ihmisen tehtävä on toteuttaa se tahto (visio) ja saattaa luomistyö päätökseen. Kuten Jeesus sanoi: "Te olette maailman valkeus." Matt. 5:14 ja Luuk. 11:35

Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".

Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat, niin Herra katui tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän tuli murheelliseksi sydämessänsä. Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni".

Jeesus tuli avuksi korvaamaan Evan, kaiken elämän äidin. Evankeliumi siis korvaa Evan.

"Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt."

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi."

Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."

"Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu."

Vierailija
778/789 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä ei ole vielä tapahtunut, se tarkoittaa sitä, että Jumalalla on

"Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?"

Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitaniTotisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa."

"Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki." Ja hän jätti heidät ja meni pois. (Sana "semeion" merkki on mainittu uudessa testamentissa 77 kertaa 69 jakeessa. Lukumäärä 77 viittaa Kainiin ja Lemekiin (1. Moos. 4:15 ja 1. Moos. 4:24) 

Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko". Joh. 4:48

Johanneksen ilmestys mainitsee kaksi "merkkiä"  

Ensimmäinen merkki on Joonan merkki Ilm. 12:1,2

Toinen merkki on pedon merkki Ilm. 12:3,4

Vierailija
779/789 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tätä ei ole vielä

Mikä sitten on pedon nimi tai sen nimen luku? 

Se ei ole 666 vaan se tulee laskea tästä lukuarvosta.

Pedon nimi tai sen luku saadaan jakamalla lukuarvo 666 lukuarvolla 9, joka on totuuden sekä toisaalta myös kuoleman symboli.

Näin saadaan pedon luvuksi lukuarvo 74. Lukuarvo tulee heprean kielen kirjaimista. ayin, jonka lukuarvo on 70 sekä heprean kielen kirjaimesta dalet, jonka lukuarvo on 4.

Kirjaimet ayin ja dalet muodostavat heprean kielen sanan, joka tarkoittaa vanhassa testamentissa todistajaa. Vanhassa testamentissa sana mainitaan 70 kertaa. Tätä vastaava kreikankielinen sana martus mainitaan Uudessa testamentissa. 35 kertaa, joka on tasan puolet 70:stä.  Kolme ja puoli aikaa Ilm. 12:14 ja Ilm. 11:9 - 11

Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. 2. Moos. 20:16

Väärä todistaja ei jää rankaisematta, ja joka valheita puhuu, se ei pelastu. Sananl. 19:5

Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Jes. 43:10

Sana tarkoittaa myös asianajajaa, joten sillä voidaan tarkoittaa myös lainopettajaa. Paholaisen asianajajaa, "Väärää profeettaa". Matt. 16:6, Luuk. 10:25 37 ja Tit. 3:9 sekä Ilm. 12:10 12 

Näin ollen "pedon merkki" on se, että todistaa pedon puolesta ja kumartaa petoa, eli toimii ja ajattelee kuin peto.Matt. 10:16 ja Matt. 7:15

Toisaalta  hepreankielinen sana tarkoittaa myös kunnes ja sitä käytetään osoittamaan raja tai päätepiste ajassa tai tilassa. Sana tarkoittaa myös iankaikkisuutta. Joten siitä, mihin aika päättyy alkaa iankaikkisuus. 2. Kor. 4:16 - 18 ja 1. Kor. 15:42 48 ja Joh. 14:6 ja Ilm. 21:6

Vierailija
780/789 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko nyt ymmärretty että  Jumala ei ole luonnut pahuutta eikä kärsimystä?

Hänen luomansa ovat sen aiheuttaneet  mutta lopulta kaikki pahuus ja kärsimys loppuu Jumalan lapsilta.

Jos Jumala ei luonut pahuutta ja kärsimystä, mutta nämä kuitenkin ovat olemassa, tarkoittaisi se, että on toinenkin Luoja. Mikä taas laittaa kysymään, että onko Heitä useampikin? 

Gnostilaiset erottelevat esim. vt:n jumalan (yahweh, yaldabaoth) siitä jumalasta, josta jeesus puhuu. Ja he puhuvatkin ihan eri asioista ja myös käyttäytyvät eri tavoilla. Kun näitä tarkastelee toisiinsa vertaillen, yahweh on sellainen pallijumala, joka käyttäytyy hyvin maskuliinisilla ja alkeellisilla apinavaistoisilla tavoilla: haaveilee reviireistä ja siitoksista. Jeesus luopui näistä molemmista ja vain suuteli puolisoaan magdala mariaa, joka sekin kumitettiin incel-seuraajien toimesta olemattomaksi, kuten marian muukin läsnäolo ja profetiointi. 

Raamattu on askel henkisessä kehityksessä, joista vt on alkukantaisempi ja alkeellisempi, ut hienojakoisempi ja korkeampi. Ero on kuin vaikkapa räpin ja tuulen puhtaltamisen välillä.

Raamattu tulee todennäköisesti aina pysymään siksi, että siinä missä yhdet kehittyvät jeesuksien tasolle, aina on näitä apinoita jotka r aiskaavat ja luovat uusia, alempia tietoisuuden muotoja apinakäytöksellään. Ihminen sitten oman kapasiteettinsa puitteissa omaksuu opit joko vt:stä tai jeesukselta.

Jeesuksen seuraajia on tosiasiassa aika vähän, ja nämä ovat oikeastaan vain selibaattilupauksen tehneitä sinkkuja. Muut "kristityt" edustavat enemmänkin juutalaisten näkemyksiä ja toimintamalleja, eli ovat siellä alhaisemmalla tietoisuuden tasolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi