Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Teoriasi ontuu. Mikäli ainoastaan pahat joutuisivat kohtaamaan pahuuden olisi se oikeudenmukaista. Näinhän ei tilanne suinkaan ole vaan eniten pahuudesta joutuvat kärsimään juuri hyvät ihmiset.
Paha johtaa tätä maailmaa, se on valitettava totuus. Kaiken muun uskominen silkkaa itsepetosta.
Näin ei ole. Rukoileva ja johdatuksessa elävä ei kohtaa pahaa. Se sanotaan raamatussakin
The Lord is my shepherd, I lack nothing.
2 He makes me lie down in green pastures,
he leads me beside quiet waters,
3 he refreshes my soul.
He guides me along the right paths
for his names sake.
4 Even though I walk
through the darkest valley,[a]
I will fear no evil,
for you are with me;
your rod and your staff,
they comfort me.
5 You prepare a table before me
in the presence of my enemies.
You anoint my head with oil;
my cup overflows.
6 Surely your goodness and love will follow me
all the days of my life,
and I will dwell in the house of the Lord
forever.
Rukoile tätä rukousta niin jumalan valtakunta tulee elämässäsi todeksi. Huom. et voi pakottaa muita ihmisiä sinne, koska kaikilla on vapaa tahto. Mutta voit valita astua sinne itse.
Jos yliluonnollisia asioita on niin pakkohan sen olisi olla niin että nämä taikuusjutut on yhdessä universumissa ja realistiset jutut toisessa ja on joku sääntö että tähän maailmaan ei saa tulla mutta sitä joskus rikotaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hienoa. Jumala on luonut esim lapsiprostituution. Mahtava Jumala. Hyi vttu.
Ei jumalan valtakunnassa ole tällaista. Taidat elää jonkun muun valtakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Mutta miksi? Eihän Jumalan olisi tarvinnut luoda maailmankaikkeudesta sellaista, että pahuutta ylipäätään on. Ei tuossa ole yhtään mitään järkeä.
Jospa kaikessa on pakko olla jonkinlainen balanssi?? en tiedä..
Dualismissa on oltava. Ei ole kaunista ilman rumaa (kokemusta näiden kahden erosta), jne. Fiksu ei ajattele sen kummemmin vaan hyväksyy sen, mikä on vertailematta tai arvostelematta. Kannattaa opetella elämään arvostelematta ja tuomitsematta asioita, parantaa elämänlaatua huomattavasti.
Jumala loi pelkkää hyvää. Pahuus on seurausta syntiinlankeemuksesta. Ensin lankesi ylpeydessään yksi enkeleistä vieden mukanaan (=pahan puolelle) kolmasosan kaikista enkeleistä. Ihminen lankesi, kun valitsi uskoa langennutta enkeliä ennemmin kuin Jumalaa. Meillä on vapaa valinta, koska rakkaus ei voi olla pakko. Sama valinnan vapaus on enkeleillä.
Looginen vastaus aloituksen kysymykseen: koska Jumala on paha.
Jumala ei ole luonut pahuutta, vaan se on saatanan heiniä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa enemminkin siltä että loogikko on paha.
Niin, siis Herrahan loi paratiisin. Hän antoi myös ihmiselle vapaan tahdon. Eihän siinä olisi mieltä, että loisi olentoja jotka sitten pakottaa rakastamaan ja tottelemaan. Ihminen valitsi lähteä paratiisista, ja teologian selityksen mukaan maailma jossa elämme on ns. langennut maailma, jossa ihminen valitsee synnin ja synnin hedelmä on kärsimys. Tämän maailman pää on toinen Jumalaa vastaan kapinoinut arkkipiru, eräs kaunis valon enkeli.
Meille on kuitenkin luvattu että jos edelleen vapaasta tahdostamme käännymme, meidät pelastetaan täältä kärsimästä. Hän tuli itse tänne alas kärsimään, jotta kääntyisimme pois synneistämme. Ihan kaistapäistä, mutta on se kai jokusen kerran toiminutkin.
Ihminenkin loi jotain: pahuuden ja kärsimykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi? Eihän Jumalan olisi tarvinnut luoda maailmankaikkeudesta sellaista, että pahuutta ylipäätään on. Ei tuossa ole yhtään mitään järkeä.
Jospa kaikessa on pakko olla jonkinlainen balanssi?? en tiedä..
Jaa että Jumala olisi alisteinen tällaisille paikoille, eikä olisikaan maailmankaikkeuden luoja ja valtias?
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kärsimys ei ole lähtöisin ihmisten teoista, tai edes liity mitenkään ihmisiin. Aloittaja mainitsi luonnonkatastrofit, mutta maailmassa on myös saalistajia, satunnaisten geenivirheiden aiheuttamia vakavia sairauksia, loiseläimiä, patogeenejä kuten viruksia ja bakteereja ja jatkuvaa kamppailua elintilasta ja resursseista.
Esimerkiksi drakunkuliaasi (guinea worm disease) on erittäin kivulias loiseläimen aiheuttama infektio, joka aiheuttaa tuskaa yhtä lailla ihmisille kuin eläimille. On hieman epäselvää, millä perusteella tuon loiseläimen kehitys ja olemassaolo liittyisi ihmisten moraal
Ihmisen langetessa koko luomakunta lankesi. Lankeemuksen jälkeenhän koko maa on Adamin tähden kirottu ja tästä johtuvat mainitsemasi asiat.
"Esimerkiksi drakunkuliaasi (guinea worm disease) on erittäin kivulias loiseläimen aiheuttama infektio, joka aiheuttaa tuskaa yhtä lailla ihmisille kuin eläimille. On hieman epäselvää, millä perusteella tuon loiseläimen kehitys ja olemassaolo liittyisi ihmisten moraalittomiin valintoihin."
Raamatun mukaan tämä kaikki liittyy syntiinlankeemukseen. Ihminen ei voinut olla olematta ylpeä vaan piti itseään jumalana, joka tietää Jumalaa paremmin, että siitä hyvän ja pahan tiedon puusta saa kuitenkin ottaa, oikeastaan vain hyvä ottaa vähän lisää tietoa siitä. Tästä juontuu kaikki maailman paha.
Elämme epätäydellisessä maailmassa, eikä se on Jumalan vaan ihmisen vika.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei halua ihmiselle kärsimystä, vaan ihminen on perisynnin turmelema.
Jumala on luonut kaiken, myös perisynnin. Jos Jumala ei olisi halunnut ihmiselle kärsimystä niin hän olisi luonut asiat niin, että ihmisellä ei ole kärsimystä. Jumala siis halusi ihmiselle kärsimyksen. Ei tästä pääse yli vaikka miten asiaa kääntelisi.
Vierailija kirjoitti:
Jumala loi pelkkää hyvää. Pahuus on seurausta syntiinlankeemuksesta. Ensin lankesi ylpeydessään yksi enkeleistä vieden mukanaan (=pahan puolelle) kolmasosan kaikista enkeleistä. Ihminen lankesi, kun valitsi uskoa langennutta enkeliä ennemmin kuin Jumalaa. Meillä on vapaa valinta, koska rakkaus ei voi olla pakko. Sama valinnan vapaus on enkeleillä.
Jos Jumala olisi luonut pelkkää hyvää, niin ei olisi ollut mahdollista yhdenkään luojan luoman langeta pahuuteen.
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kärsimys ei ole lähtöisin ihmisten teoista, tai edes liity mitenkään ihmisiin. Aloittaja mainitsi luonnonkatastrofit, mutta maailmassa on myös saalistajia, satunnaisten geenivirheiden aiheuttamia vakavia sairauksia, loiseläimiä, patogeenejä kuten viruksia ja bakteereja ja jatkuvaa kamppailua elintilasta ja resursseista.
Esimerkiksi drakunkuliaasi (guinea worm disease) on erittäin kivulias loiseläimen aiheuttama infektio, joka aiheuttaa tuskaa yhtä lailla ihmisille kuin eläimille. On hieman epäselvää, millä perusteella tuon loiseläimen kehitys ja olemassaolo liittyisi ihmisten moraal
Jospa kaikki liittyy yhteen ja ollaan yhtä ja samaa. Niinkuin tämä alkuräjähdysteoria? tyhjästä synty kaikki? ja jos ei miksei sitten sattumalta se mitä jumalaksi kutsumme. joka jatkoi juttua ensin oli pimeys sitten tuli valkeus meret maat luonto ja eläimet ihmiset eli maapallon kehittyminen jne..eikä tämä ole jo ikivanhaa juttua genesis? näin ajattelen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriasi ontuu. Mikäli ainoastaan pahat joutuisivat kohtaamaan pahuuden olisi se oikeudenmukaista. Näinhän ei tilanne suinkaan ole vaan eniten pahuudesta joutuvat kärsimään juuri hyvät ihmiset.
Paha johtaa tätä maailmaa, se on valitettava totuus. Kaiken muun uskominen silkkaa itsepetosta.
Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua. Silloin Jeesus sanoi hänelle: Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.
Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistäs sun logiikan mukaan sitten hyvä tulee? Annas kun arvaan, perkeleestä?
Täähän on niin klassinen, piru-diabolos nimen omaan haluaa sekoittaa asiat, saa ihmisen uskomaan että musta on valkoinen ja toisinpäin. Hyvin taas onnistui kohdallasi.
Esimerkiksi drakunkuliaasi (guinea worm disease) on erittäin kivulias loiseläimen aiheuttama infektio, joka aiheuttaa tuskaa yhtä lailla ihmisille kuin eläimille. On hieman epäselvää, millä perusteella tuon loiseläimen kehitys ja olemassaolo liittyisi ihmisten moraalittomiin valintoihin.