Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkaat jaksavat väittää, että raha ei tuo onnea

Vierailija
13.11.2025 |

Mutta köyhänä tiedän, että tuo väite ei todellakaan pidä paikkaansa! Olisin paljon onnellisempi, jos mulla olisi rahaa hoitaa terveyttäni tai vaikka opiskella.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikas, mutta varakas. Ilman asuntoa nettovarallisuus on miljoonan luokkaa ja olen sitä mieltä, että raha ei tee onnelliseksi, mutta sen puute tekee onnettomaksi. Raha tuo tietynlaista turvaa ja se turva vie pois stressiä.

Mun ei tarvitse stressata millä rahoitan päivittäiset perustarpeet. On silti käytävä töissä, koska olen vasta 40 enkä tietäisi millä päiväni täyttäisin ilman töitä. Ei ole mitään erityisen intohimoisia harrastuksia eikä mitään kakkosasuntoa jossa viettää aikaa.

Olen silti ahdistunut, ajoittain pahasti masentunut, monella eri tavalla fyysisesti sairas. Mulla on ihmissuhdeongelmia ja välillä en jaksa yhtään mitään. Mutta jos mulla ei olisi varaa terapiaan ja tarvittaessa yksityiseen lääkäriin, lääkkeisiin ja siihen, että otan joskus palkattomia vapaita normaalien lomien lisäksi voisin huomattavasti huonommin. Ja jos mulla olisi päälle vielä stressiä toimeentulotuesta ja pitäisi joka euro laskea niin todennäköisesti en kykenisi töihin enää ollenkaan.

Vierailija
62/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otatko mieluummin määrättömät rikkaudet ja ALS-taudin vai elätkö mieluummin 3000 € bruttotuloilla?

3 000 euroa on ihan ruhtinaallinen summa. Todellakin kelpaisi!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset, jotka näin sanovat, ovat aina olleet hyväosaisia, eikä heillä ole ollut puutetta mistään. Lapsena on saanut kaiken ja vähän enemmänkin. Aikuisena ei ole tarvinnut stressata ja olla huolissaan esim. siitä pääseekö hoitoon jos sairastuu tai pystyykö ostamaan uuden pesukoneen jos vanha hajoaa.

Sitten kun he kartuttavat varallisuuttaan myöhemmin, he ehkä huomaavat että tällä lisääntyneellä rahalla ei lisäänny onnellisuus. Eli elävät kuplassa, eivätkä tiedä puutteesta tai köyhyydestä mitään.

Itse voin sanoa, että lisäraha lisäisi mun onnellisuutta huomattavasti. 

Vierailija
64/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla varakkailla on mökki tai muu vapaa-ajan asunto. Miksi he ovat hankkineet sen, jos se ei lisää onnellisuutta. Lisäksi he käyvät usein ulkomaanmatkoilla. Miksi, jos se ei lisää onnellisuutta? Näitä esimerkkejä olisi loputtomasti.

Vierailija
65/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko rikas mutta vähintään hyvinkin varakas enkä todellakaan väitä mitään noin typerää. Raha tuo onnea ja tekee onnelliseksi. Lisäksi jos elämässä tulee eteen ongelmia mistä selviää rahalla niin ongelmia ei ole jos on rahaa. Välillisesti rahalla saa myös rakkautta vaikka sitä ei suoraan voikaan ostaa, mikäli nyt joku jostain syystä rakkautta tarvitsee. Minä en sitä tarvitse. Seksiä kyllä mutta se on eri asia ja siitä ei toistaiseksi ole tarvinnut maksaa.

Vierailija
66/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kliseisesti sanottu mutta totta: Ne rahat mitä oon perinyt, on auttaneet elämässä ihan hurjasti, ja niiden avulla saanut onnellisia hetkiä. Mutta ei ne ole isää ja äitiä korvanneet. 

Eivät varmaan, mutta eivät nuo ole mikään vaihtokauppa. Eipä monella köyhälläkään ole hyviä perhesuhteita tai vanhempia elossa.

Niinpä. Aina jaksetaan toitottaa sitä, että rikkailla on omat ongelmansa ikäänkuin köyhän ainoa ongelma olisi rahattomuus. Voi olla sekä köyhä, onneton, yksinäinen ja kipeä.

Ap

Jos olet onneton, yksinäinen ja kipeä, mutta rikas, kuinka tyytyväinen olet elämääsi?

Todennäköisesti huomattavasti tyytyväisempi, kun olis

Eli viestisi selkosuomella: Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Sitähän sinä täällä käytännössä toistelet.

Vierailija
67/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne rikkaat sitten vinkuvat aina korkeita veroprosenttejaan jos kerran se lisäraha ei tee heitä yhtään onnellisemmiksi?

Ahneus ja kateus, joku on rikkaampi. 

Vierailija
68/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kliseisesti sanottu mutta totta: Ne rahat mitä oon perinyt, on auttaneet elämässä ihan hurjasti, ja niiden avulla saanut onnellisia hetkiä. Mutta ei ne ole isää ja äitiä korvanneet. 

Eivät varmaan, mutta eivät nuo ole mikään vaihtokauppa. Eipä monella köyhälläkään ole hyviä perhesuhteita tai vanhempia elossa.

Niinpä. Aina jaksetaan toitottaa sitä, että rikkailla on omat ongelmansa ikäänkuin köyhän ainoa ongelma olisi rahattomuus. Voi olla sekä köyhä, onneton, yksinäinen ja kipeä.

Ap

Jos olet onneton, yksinäinen ja kipeä, mutta rikas, kuinka tyytyväinen olet elämääsi?

Tode

Eli viestisi selkosuomella: Ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Sitähän sinä täällä käytännössä toistelet.

Olen ollut siellä "aidan toisella puolella" myös ja todellakin olin silloin tyytyväisempi. En ole koko elämääni ollut rutiköyhä, joten olen nähnyt molemmat puolet. Oletko sinä?

Ap

Vierailija
69/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne rikkaat sitten vinkuvat aina korkeita veroprosenttejaan jos kerran se lisäraha ei tee heitä yhtään onnellisemmiksi?

Koska ne korkeat prosentit ovat syrjintää ja eriarvoistamista eikä missään nimessä reilua. Tasavero kaikille taas olisi aivan reilua. Siinäkin tapauksessa 100 t€ tuloista 30% verolla maksetaan veroja 30 t€ kun 30 t€ tuloista vain 9 t€. Millä tavalla Suomen veroprogressio on kohtuullista tai edes järkevää kun sillä siis annetaan selvä viesti, että kouluttautuminen ja työnteko ei kannata? Esimerkiksi vaativia asiantuntijatehtäviä ei kuitenkaan pieni- ja keskituloiset pysty hoitamaan.

Vierailija
70/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tarinat velkaantuneista ex-urhelijoista ja amerikkalaisista lottovoittajista, joiden elämä on mennyt viemäristä alas kertovat karua tarinaa siitä mitä käy kun aiemmin köyhä saa yhtäkkiä suuren määrän rahaa. Suhteellista mutta, jos rahaa ei osaa käyttää oikein, se ei tosiaan onnea tuo ainakaan pitkällä tähtäimellä 

Vierailija
71/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei todellakaan tee onnelliseksi, mutta tietynlaista mielenrauhaa se antaa. Ja sitä rahaa ei tartte olla edes laarit täynnä, kunhan sitä on sen verran, ettei tartte pennejä laskea.

Vierailija
72/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otatko mieluummin määrättömät rikkaudet ja ALS-taudin vai elätkö mieluummin 3000 € bruttotuloilla?

3000e/kk olisi minulle lottovoitto. Et taida tietää, mitä on olla oikeasti köyhä Suomessa.

T. Köyhyyteen tuomittu ja vakavasti sairas. Otan mieluummin ALS:n ja valtavasti rahaa, joilla elän ne viimeiset vuodet upeasti, kuin riudun liikuntarajoitteisena ja työkyvyttömänä Kelan etuuksilla vielä 20-30v.

Oikeasti köyhä Suomessa on kuitenkin huomattavasti mukavampi kuin oikeasti köyhä Intiassa...

Et ole köyhyyteen tuomittu! Vähättelemättä sairautesi tuomia haasteita, suurin ongelmasi on lannistunut asenteesi.

Vierailija
73/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olet onneton, yksinäinen ja kipeä, mutta rikas, kuinka tyytyvä

"Olen ollut siellä "aidan toisella puolella" myös ja todellakin olin silloin tyytyväisempi. En ole koko elämääni ollut rutiköyhä, joten olen nähnyt molemmat puolet. Oletko sinä?"

Olen. Ennen oli vähemmän rahaa, mutta olin henkisesti terve. Nyt on enemmän rahaa, mutta terveys mennyt. Vaihtaisin koska vain takaisin.

Vierailija
74/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sossuna rikkaiden alueella ja riittäis juttua vaikka miten paljon rikkaitten ongelmista mihin ei raha auta, mut vaitiolovelvollisuus :) 

Rikkaus ei ole asia mitä itse kadehdin. Toki löytyy onnellisia ja hyvinvoivia rikkaita. Lähtökohtaisesti meillä kaikilla on sama elämä iloineen ja suruineen. 

Vierailija
75/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoida terveyttäsi liikunnalla ja terveillä elämäntavoilla ja opiskele netissä ilmaiseksi. Ihmiskunnan kollektiiviinen tietämys on täysin veloituksetta saatavillasi.

Tässähän se olennaisin juttu tulikin. Köyhän on tyydyttävä sellaisiin asioihin, jotka ovat saatavilla ilmaiseksi, huolimatta siitä ovatko ne oikeasti juuri ne mitä siinä tilanteessa tarvitsisi. 

Elämä on valintoja. Kukaan ei estä tai kiellä ihmistä rikastumasta. Toki sen eteen täytyy nähdä vähän vaivaa. Itkemällä täällä köyhyyttään ei takuulla rikastu, vaan pysyy köyhänä maailman tappiin.

Vierailija
76/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut koottua 100k sijoitussalkun  ja mielenrauha on tälläkin summalla jo aivan valtava, vaikka rikkaasta olen kaukana. Haaveilen, että saisin sen verran kasaan että voin hypätä eläkkeelle aikaisemmin kuin 70-vuotiaana. 

Ja kun sä tuon myyt, paljos sulle siitä tässä veroparatiisissa jää käteen? Just niin, ei paljon paskaakaan. 

Vierailija
77/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tarinat velkaantuneista ex-urhelijoista ja amerikkalaisista lottovoittajista, joiden elämä on mennyt viemäristä alas kertovat karua tarinaa siitä mitä käy kun aiemmin köyhä saa yhtäkkiä suuren määrän rahaa. Suhteellista mutta, jos rahaa ei osaa käyttää oikein, se ei tosiaan onnea tuo ainakaan pitkällä tähtäimellä 

Tässä näkyy se kuinka köyhyys luo tietynlaista näköalattomuutta. Minullakin on tuttu, joka on ollut köyhä koko aikuisikänsä. Jos hän saa rahaa, hän ei suinkaan käytä sitä järkevästi esim. Sijoitukseen, jossa se kasvaisi korkoa vaan ostaa täysin turhia asioita, kuten kalliin kosteusvoiteen tai ottaa tatuoinnin. Sama ihminen valittaa että ei ole rahaa hammaslääkäriin, kun tatuoinnista voi maksaa 300e. 

Vierailija
78/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olet onneton,

Olen. Ennen oli vähemmän rahaa, mutta olin henkisesti terve. Nyt on enemmän rahaa, mutta terveys mennyt. Vaihtaisin koska vain takaisin

Vai niin. Mä olen köyhä, fyysisesti sairas ja henkinenkin puoli alkaa jo rakoilla. Rahalla saisin hoidettua monta huolenaihetta ja ongelmaa pois päiväjärjestyksestä. Sinä taas et olisi henkisesti yhtään terveempi vaikka menettäisit kaikki rahasi, elämäsi olisi vaan entistä vaikeampaa. Köyhyys ei paranna mielenterveysongelmia.

Ap

Vierailija
79/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole rikas, mutta varakas. Ilman asuntoa nettovarallisuus on miljoonan luokkaa ja olen sitä mieltä, että raha ei tee onnelliseksi, mutta sen puute tekee onnettomaksi. Raha tuo tietynlaista turvaa ja se turva vie pois stressiä.

Mun ei tarvitse stressata millä rahoitan päivittäiset perustarpeet. On silti käytävä töissä, koska olen vasta 40 enkä tietäisi millä päiväni täyttäisin ilman töitä. Ei ole mitään erityisen intohimoisia harrastuksia eikä mitään kakkosasuntoa jossa viettää aikaa.

Olen silti ahdistunut, ajoittain pahasti masentunut, monella eri tavalla fyysisesti sairas. Mulla on ihmissuhdeongelmia ja välillä en jaksa yhtään mitään. Mutta jos mulla ei olisi varaa terapiaan ja tarvittaessa yksityiseen lääkäriin, lääkkeisiin ja siihen, että otan joskus palkattomia vapaita normaalien lomien lisäksi voisin huomattavasti huonommin. Ja jos mulla olisi päälle vielä stressiä toimeentulotuesta ja pitäisi joka euro laskea 

Kadehdin sinua! Voi kunpa minäkin osaisin kehua itseäni tuollaisten rahaomaisuuksien kanssa.

Vierailija
80/89 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni asuu ihmisen pään sisällä. Ei ulkopuolella.

itsellä onnellisin aika oli joskus 90 luvun lama aikana työttömänä ja köyhänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme