Rikkaat jaksavat väittää, että raha ei tuo onnea
Mutta köyhänä tiedän, että tuo väite ei todellakaan pidä paikkaansa! Olisin paljon onnellisempi, jos mulla olisi rahaa hoitaa terveyttäni tai vaikka opiskella.
Kommentit (89)
Olen rahallisesti köyhä, mutta kokemuksiltaan äärettömän rikas kun olen kaikki mitä tullut laittanut taivaan tuuliin ja matkustamiseen sadoissa eri kohteissa.
Näitä kokemuksia ei vie minulta kukaan ja ne säilyy hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Aivan tottahan se on. Rahalla ei saa terveyttä. Se ei suojele sairauksilta, eikä tapaturmilta, ei omilta eikä läheisten. Raha ei takaa hyvää parisuhdetta, tai onnellista perhe-elämää. Raha ei suojele päihdeongelmilta. Raha ei myöskään anna sulle empatiaa, mielenhallintaa, oikeita ystäviä. Raha ei suojaa suurelta ylipainolta jne jne.
Jos saat lapsia, ne on alttiita ihan kaikelle sille, mille kaikki muutkin ihmiset.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Rahalla todellakin saa terveyttä ja turvallisuutta. On rahaa ostaa turvallisempi auto, nastakengät, monipuolisempaa ruokaa, liikunta- ja hyvinvointipalveluja, sairauksiin saa nopeammin hoitoa jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisuus on pitkälti asennekysymys. Ja se on ihan taivaan tosi. "Itkin kun minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin ihmisen, jolla ei ollut jalkoja." Kaikki on aina suhteellista.
Itselläni on talous aika turvattu, mutta diagnoosina on kuitenkin kroonistunut vaikea-asteinen masennus.
En ymmärrä pointtiasi.
Ap
Etkö? Pointti on, että voit olla masentunut ja ahdistunut vaikka sinulla olisi enemmän rahaa kuin sillä köyhemmällä, mutta onnellisemmalla naapurillasi. Ihan yleistä sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisuus on pitkälti asennekysymys. Ja se on ihan taivaan tosi. "Itkin kun minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin ihmisen, jolla ei ollut jalkoja." Kaikki on aina suhteellista.
Itselläni on talous aika turvattu, mutta diagnoosina on kuitenkin kroonistunut vaikea-asteinen masennus.
En ymmärrä pointtiasi.
Ap
Etkö? Pointti on, että voit olla masentunut ja ahdistunut vaikka sinulla olisi enemmän rahaa kuin sillä köyhemmällä, mutta onnellisemmalla naapurillasi. Ihan yleistä sellainen on.
Yleisempää on se, että on masentunut JA köyhä. Esitit tuon asian niin kuin voisi valita vain toisen ja rahattomuus jotenkin suojaisi ahdistukselta tai varakkuus aiheuttaisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poista raha yhtälöstä niin johan muuttuu ääni kellossa. Kun olet rikas, on sulla paremmat mahdollisuudet hoitaa sairautesi, viettää omannäköistä elämää, käydä paikoissa joissa tapaat ihmisiä, harrastaa jne. Minusta tuo on jeesustelua, että raha ei toisi onnea. Ainakin se helpottaa elämää
Paitsi Michael Shumacherilla vaikka rahaa on niin, että ranteita pakottaa.
Jos olisi köyhempi niin olisi ollut mullan alla jo aikaa sitten.
Raha helpottaa elämää silloin kun sitä on niin paljon ettei tarvitse erityisemmin miettiä lomamatkojen, hammaslääkärilaskun, lääkkeiden tai uuden talvitakin hintaa.
Mutta sen jälkeen se menettää merkitystään. Ja monet varakkaat ovat yllättävän tarkkoja rahan käytöstään ja hinnoista, jotta eivät tule huijatuksi. Keskittyvät vain sijoittamaan varallisuuttaan tuottavasti, mikä tuo sitten siihen liittyviä huolia lisää.
Vaurastuminen voi herättää lähipiirissä kateutta mikä näkyy ilkeänä käytöksenä ja piikittelynä vaikka kuinka itse yrittäisi olla kiva.
Osa sukulaisista katsoo että osa vauraudesta tavalla tai toisella kuuluisi heillekin vaikka eivät itse ole sen eteen mitenkään ponnistelleet ja ovat käsi ojossa pyytämässä rahaa tai yrittävät muuten hyötyä kaikin tavoin. Esim. tunkevat kutsumatta loma-asunnolle tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poista raha yhtälöstä niin johan muuttuu ääni kellossa. Kun olet rikas, on sulla paremmat mahdollisuudet hoitaa sairautesi, viettää omannäköistä elämää, käydä paikoissa joissa tapaat ihmisiä, harrastaa jne. Minusta tuo on jeesustelua, että raha ei toisi onnea. Ainakin se helpottaa elämää
Jos olisi köyhempi niin olisi ollut mullan alla jo aikaa sitten.
Mitenhän se on nauttinut noista vuosista🤭
Vierailija kirjoitti:
Kun on koko elämä ollut turvattuna,voi keksiä tuollaisia vertauksia aina.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei saa rakkautta.
Ei sitä aitoa rakkautta.
Otatko mieluummin määrättömät rikkaudet ja ALS-taudin vai elätkö mieluummin 3000 € bruttotuloilla?
Lähipiirissäni on rikas perhe, on miljoonatalot, hirmukalliit autot, you name it... Enivei, heillä lapsia useampi. Nyt nuoria aikuisia. Jokaisella lapsella mielenterveysongelmia niin kui vanhemmilla, monella päihderiippuvuutta ymsyms.
Kulissit kunnossa, mut muuten pakka hajonnut. Raha ei tuo onnea.
Mä tiedän, mä tiedän se on klisee ja absurdi korni väite. Mut ihan oikeesti vaiks olisit kovis masseis niin muista ettei rahalla voi ihan kaikkee - niitä elämässä kaikkein tärkeimpiä ostaa. Ne on ilmasii ne elämän tärkeimmät asiat.
Jos sul on aidosti rakas ja tärkeä ihminen rinnalla niin selviätte mistä vaan.
Monen rikkaan elämä on yksinäistä ja suuret kulissit ympärillä. Muistakaapa tämä.
Somessa näkee rikkautta ja lesoomista. Mutta et voi tietää mitä näkisit kärpäsenä katossa sen henkilön kotona.
Juu kylhän raha helpottaa elämää huomattavasti, mut aitoo onnee se ei tuo. Se on fakta.
Tuolla logiikalla ladalla on mukavempi ajaa kuin mersulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kliseisesti sanottu mutta totta: Ne rahat mitä oon perinyt, on auttaneet elämässä ihan hurjasti, ja niiden avulla saanut onnellisia hetkiä. Mutta ei ne ole isää ja äitiä korvanneet.
Eivät varmaan, mutta eivät nuo ole mikään vaihtokauppa. Eipä monella köyhälläkään ole hyviä perhesuhteita tai vanhempia elossa.
Niinpä. Aina jaksetaan toitottaa sitä, että rikkailla on omat ongelmansa ikäänkuin köyhän ainoa ongelma olisi rahattomuus. Voi olla sekä köyhä, onneton, yksinäinen ja kipeä.
Ap
Jos olet onneton, yksinäinen ja kipeä, mutta rikas, kuinka tyytyväinen olet elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla ladalla on mukavempi ajaa kuin mersulla.
Paha sanoa, kun ladoja ei enää ole länsimarkkinoilla. Mutta koeajokierroksella pikkumersu tipahti ensimmäsenä ulos vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole rikas, tavallani varakas. Mutta kun sairaus varjoaa koko elämääni niin voisin olla rahaton ja terve.
Mutta voisit yhtä hyvin olla rahaton ja sairas. Olisiko se sitten parempi vaihtoehto kuin olla varakas ja sairas? Voin kertoa, että ei todellakaan ole.
Ap
---------------Jokaisella samat mahdollisuudet rakentaa elämänsä hyvään malliin.
No mut eihän se tuokaan. Katsokaa nyt vaikka Sakari Tuomiojan naamaa. Kuin perseeseen ammuttu karhu joka kuvassa, vaikka hukkuu pääomatuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on koko elämä ollut turvattuna,voi keksiä tuollaisia vertauksia aina.
En ole sitä itse keksinyt, mutta on siinä vinha totuus. Kiitos vähättelevästä ja ivallisesta suhtautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kliseisesti sanottu mutta totta: Ne rahat mitä oon perinyt, on auttaneet elämässä ihan hurjasti, ja niiden avulla saanut onnellisia hetkiä. Mutta ei ne ole isää ja äitiä korvanneet.
Eivät varmaan, mutta eivät nuo ole mikään vaihtokauppa. Eipä monella köyhälläkään ole hyviä perhesuhteita tai vanhempia elossa.
Niinpä. Aina jaksetaan toitottaa sitä, että rikkailla on omat ongelmansa ikäänkuin köyhän ainoa ongelma olisi rahattomuus. Voi olla sekä köyhä, onneton, yksinäinen ja kipeä.
Ap
Jos olet onneton, yksinäinen ja kipeä, mutta rikas, kuinka tyytyväinen olet elämääsi?
Todennäköisesti huomattavasti tyytyväisempi, kun olisin myös terveempi ja pystyisin tekemään asioita, joista nautin. Samalla kun tekisi mukavia asioita kodin ulkopuolella niin voisi myös olla ihmisten seurassa ja jopa löytää itselleen kumppanin. Raha mahdollistaa todella paljon asioita ja avaa myös ovia muihin mahdollisuuksiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Otatko mieluummin määrättömät rikkaudet ja ALS-taudin vai elätkö mieluummin 3000 € bruttotuloilla?
3000e/kk olisi minulle lottovoitto. Et taida tietää, mitä on olla oikeasti köyhä Suomessa.
T. Köyhyyteen tuomittu ja vakavasti sairas. Otan mieluummin ALS:n ja valtavasti rahaa, joilla elän ne viimeiset vuodet upeasti, kuin riudun liikuntarajoitteisena ja työkyvyttömänä Kelan etuuksilla vielä 20-30v.