Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parikymmentä vuotta ASO-asumista takana

Vierailija
12.11.2025 |

Mitä olette mieltä? 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.

No ei varmasti ole.

Miksei olisi? Maltilliset, hieman omistusasumista kalliimmat vastikkeet ja ikuinen asumisoikeus. Näin omistusasujana veetuttaa joka kuukausi maksaa asuntolainaa ja kämppä menee loppujen lopuksi valtiolle. Asossa riittäisi enemmän rahaa elämiseen.

Vierailija
22/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.

No ei varmasti ole.

Miksei olisi? Maltilliset, hieman omistusasumista kalliimmat vastikkeet ja ikuinen asumisoikeus. Näin omistusasujana veetuttaa joka kuukausi maksaa asuntolainaa ja kämppä menee loppujen lopuksi valtiolle. Asossa riittäisi enemmän rahaa elämiseen.

"Hieman".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos tykkää. Minä olen tuossa ajassa lyhentänyt lähemmäs 150.000€ asuntolainaa vastaavan aso-asunnon vastikkeen hinnalla.

Joku toinen taas on maksanut korkeaa vuokraa ja joutunut muuttamaan 10 kertaa.

Vierailija
24/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon vaihtaminen järkyttävän vaikeaa aso asunnosta toiseen( oli sitten sama tai eri aso), 3kk irtisanomisaika ja jos uudessa asunnossa vapautuu aiemmin joudut maksaa kahdesta vastiketta päällekkäin. Ei yhtään tulla vastaan. Todella epäinhimillinen systeemi! Ja hidas! 

Vierailija
25/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon vaihtaminen järkyttävän vaikeaa aso asunnosta toiseen( oli sitten sama tai eri aso), 3kk irtisanomisaika ja jos uudessa asunnossa vapautuu aiemmin joudut maksaa kahdesta vastiketta päällekkäin. Ei yhtään tulla vastaan. Todella epäinhimillinen systeemi! Ja hidas! 

Mutta hei! Ihan paras systeemi kato ku vaa vähä kalliimpi ku omistusasunto ja ku valtio vie sen omistusasunnon. 

Vierailija
26/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

Riippuu ihan tilanteesta. Yli 55 vuotiaille ei ole varallisuusrajoja. Tuossa vaiheessa on hyvä myydä iso omistusasunto pois ja muuttaa pikku ASO kaksioon 500e/kk vastikkeella vuokralle. Sitten hummataan kaikki omaisuus pois, jotta ei jää perintöä kun ei ole perillisiäkään.

Parin tonnin nettoeläke kuukaudessa riittää loistavasti loppuelämän kulutuksiin. Ei mitään järkeä asua omistusasunnossa kuolemaan saakka, jos ei ole perillisiä.

Linkitä minulle noin edullisia aso-asuntoja ja mielellään sivistyksen parista. Ja suurimmalla osalla meistä on jälkeläisiä.

Juurihan kerroin hyväksi vaihtoehdoksi ASOn kun ei ole perillisiä Joku tyrmäsi aloituksen jälkeen täysin aso asumusen. Se riippuu tilanteesta edelleenkin.

Noitahan on pilvin pimein. Vaikka tässä yksi esimerkki, 390e/kk. Etuovessa 20 asuntoa tällä hetkellä ja jatkuvasti vaihtuu tarjonta. Olen valmis muuttamaan lähes mihin tahansa.

https://www.etuovi.com/kohde/cv3349?haku=M2364102539

Vierailija
27/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

"Hieman".

Mulla tässä omistusasunnon vastike 400 euroa kuussa ja vastaavassa asossa on 800-900. Ei tuo niin iso ero ole, kun huomioi, että joudun itse maksamaan kaikki putkirempat, julkisivurempat ja vastaavat sekä tietysti kodinkoneiden uusimisen.

Vierailija
28/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kymmenessä vuodessa velaton kaksio ja kulut noin 200 per kk asumiselle 

säästyi rahaa osakkeisiin ja saan nykyään noin tonnin kuussa myös osinkoja 

Vierailija
29/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asossa on ainakin täällä Oulussa vielä halvemmat kuukausivastikkeet kuin jos olisi vuokralla ja lisäksi asomaksu kasvaa korkoa. Lisäksi asoon saa tarvittaessa asumistukea, vaihto tai lähtö on helppo, korjaukset ja huollot toimii, asunnot hyvässä kunnossa ja naapurit asiallisia. Loistava ratkaisu ainakin toistaiseksi.

Vierailija
30/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v kokemuksella erittäin tyytyväinen.

Hyvä kaksio hyvällä alueella. Vastike melkein puolta pienempi kuin vastaavan vuokra.

Mutta parasta ovat naapurit. Aloitusmaksu pitää örvelöt poissa sataprosenttisesti.

Tosin vastikkeen voi maksaa vain rahalla ja etninen ja muu värinä puuttuu kokonaan. Ei hälytyksiä eikä piirityksiä. Naapurien hyvinvointi huolestuttaa kun ei koskaan kuulu mitään.

Yrmyimänkin osaketalon sijoitusasuntoon voit saada naapuriksesi vaikka sossun lähettämän räyhääjän. 

Vierailija
31/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kymmenessä vuodessa velaton kaksio ja kulut noin 200 per kk asumiselle 

säästyi rahaa osakkeisiin ja saan nykyään noin tonnin kuussa myös osinkoja 

Niin mullaki oli omistusasunto ja nyt vaihtunut Asoon, joka on järkevin vaihtoehto tähän tilanteeseen. Sijoitustuotoilla maksan vuokran ja kulutan iloiseen elämään osan pääomasta ennen eläkettä. Ei omistusasumisessa ole mitään järkeä, jos ei ole perillisiä eikä halua kenellekkään testamentata omaisuutta. 

Vierailija
32/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ASO" ei kerro mitään. On hyviä yhtiöitä ja rahastajasetien huonoja yhtiöitä.

Haso on Helsingissä halvin ja hyvä.

Vierailija
33/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä aso-maksua ei saa välttämättä kokonaan takaisin. Se on sidottu rakennuskustannusten indeksiin. Takuusumma on vaan sen asunnon alkuperäinen maksu. Lisäksi aso-rakentaminen loppuu. Ei ole taloudellisesti järkevä vaihtoehto.

Vierailija
34/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

"Hieman".

Tuttu on maksellu omaa ja odottelee kieli pitkällä että 10v. päästä vastike olisi vain 400€ eikä tarvitsisi lainaa lyhentää. Itse olen asustellut tässä samankokoisessa keskimäärin 600€ vastikkeella jo 20v. ajan eikä ole tarvinnut putkiremppoja rahoittaa.

Vierailija
35/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli halpa ja hyvä. Nyt ei kumpaakaan kiitos Retan ja korotusten.

Vierailija
36/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

Riippuu ihan tilanteesta. Yli 55 vuotiaille ei ole varallisuusrajoja. Tuossa vaiheessa on hyvä myydä iso omistusasunto pois ja muuttaa pikku ASO kaksioon 500e/kk vastikkeella vuokralle. Sitten hummataan kaikki omaisuus pois, jotta ei jää perintöä kun ei ole perillisiäkään.

Parin tonnin nettoeläke kuukaudessa riittää loistavasti loppuelämän kulutuksiin. Ei mitään järkeä asua omistusasunnossa kuolemaan saakka, jos ei ole perillisiä.

Mulla on sama suunnitelma!

Vierailija
37/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla helppo vaihto. Valitsin asunnon joka oli vapautumassa muutaman kk:n kuluttua. Muutin kivasti remontoituun kotiin, kaikki sujui loistavasti.

Vierailija
38/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivätpä ole enää olleet sen edullisempia uusilla suosituilla alueilla kuten Kalasatama. 

Vierailija
39/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingin kantakaupungin alueella Asuntosäätiön asumisoikeusasunnossa. Hieno ympäristö,  kiva asunto enkä, sorry vaan, keksi mitään moitittavaa. 

Aivan jäätävän kalliit vastikkeet.

So? En mä sun rahojas käytä ja minua ei haittaa. 

Vierailija
40/44 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä aso-maksua ei saa välttämättä kokonaan takaisin. Se on sidottu rakennuskustannusten indeksiin. Takuusumma on vaan sen asunnon alkuperäinen maksu. Lisäksi aso-rakentaminen loppuu. Ei ole taloudellisesti järkevä vaihtoehto.

Saa kyllä, arvo kohonnut jo meidänkin viiden vuoden asumisen aikana useamman tuhannen, tosin ei ole mitään aietta muuttaa pois, ihan paras asunto ja asuinpaikka, mökki sit eriksensä, kun halutaan korvempaan. Se on talviasuttava, joten voi käydä silloinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi