Parikymmentä vuotta ASO-asumista takana
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.
No ei varmasti ole.
Riippuu ihan tilanteesta. Yli 55 vuotiaille ei ole varallisuusrajoja. Tuossa vaiheessa on hyvä myydä iso omistusasunto pois ja muuttaa pikku ASO kaksioon 500e/kk vastikkeella vuokralle. Sitten hummataan kaikki omaisuus pois, jotta ei jää perintöä kun ei ole perillisiäkään.
Parin tonnin nettoeläke kuukaudessa riittää loistavasti loppuelämän kulutuksiin. Ei mitään järkeä asua omistusasunnossa kuolemaan saakka, jos ei ole perillisiä.
Linkitä minulle noin edullisia aso-asuntoja ja mielellään sivistyksen parista. Ja suurimmalla osalla meistä on jälkeläisiä.
Juurihan kerroin hyväksi vaihtoehdoksi ASOn kun ei ole perillisiä Joku tyrmäsi aloituksen jälkeen täysin aso asumusen. Se riippuu tilanteesta edelleenkin.
Noitahan on pilvin pimein. Vaikka tässä yksi esimerkki, 390e/kk. Etuovessa 20 asuntoa tällä hetkellä ja jatkuvasti vaihtuu tarjonta. Olen valmis muuttamaan lähes mihin tahansa.
Miksi ASO asuntoon huonolle alueelle Oulun Toppilaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400 000 euron lainassa 3%:n korkokulut on alussa n. 1000e/kk. 25 vuoden laina-ajalle keskimäärin jaettuna 570e/kk. Tuolla summalla asuu jo "ilmaiseksi" vuokralla muualla kuin pääkaupunkiseudulla.
Muualla ei ole töitä.
Tiedätkös, että suurimmassa osassa Suomen kuntia on parempi työllisyystilanne kuin Helsingissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.
No ei varmasti ole.
Miksei olisi? Maltilliset, hieman omistusasumista kalliimmat vastikkeet ja ikuinen asumisoikeus. Näin omistusasujana veetuttaa joka kuukausi maksaa asuntolainaa ja kämppä menee loppujen lopuksi valtiolle. Asossa riittäisi enemmän rahaa elämiseen.
"Hieman".
Mulla tässä omistusasunnon vastike 400 euroa kuussa ja vastaavassa asossa on 800-900. Ei tuo niin iso ero ole, kun huomioi, että joudun itse maksamaan kaikki putkirempat, julkisivurempat ja vastaavat sekä tietysti kodinkoneiden uusimisen.
Olen asunut omistusasunnoissa reilut 40 vuotta. Nykyisin minulla on maksettu lähiökaksio Helsingissä. Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle. Minulla on siis jonkin verran omaisuutta, mutta vähän rahaa. Rahaa tarvitsisi esimerkiksi mökin remontoimiseen ja reissaamiseen ja kaikkeen odottamattomaan. Ratkaisu on se, että myyn kämpän ja hankin asumisoikeusasunnon. Ei tarvitse huolehtia kalliista remonteista, kurjista naapureista eikä mahdollisesta asunnon arvon alenemisesta. Saan hyvän uuden kämpän josta kukaan ei aja pois, mutta voin itse lähteä milloin haluan. Hyvä diili. Perillisille jää vähän vähemmän, mutta sen kanssa voi elää.
Tämä. Yhä useampi on tuon tajunnut ettei kannata pitää rahaa kiinni seinissä. Jos omistaa tilavan kaksion suht arvostetulta paikalta Helsingissä niin siitä saa myydessä about 250.000 euroa. Tuosta ASO-maksuun 50.000 niin saat samalta alueelta uuden ASO-kaksion. Käyttövastiketta maksat toki herkästi 300-400 euroa per kk enemmän kuin oli myymäsi asunnon hoito- ja rahoitusvastike. Toisaalta ei tarvitse maksaa itse kodinkoneita eikä asunnon remontteja. Ja kun sijoittaa tuon 200.000 viisaasti hyviin osinkoyhtiöihin niin voi odottaa saavansa sellaiset 10.000 euroa vuodessa pelkkinä osinkoina. Eli siitä 5000 euroa käyttövastikkeeseen niin juoksevat kulut eivät jää ASOssa yhtään sen suuremmiksi kuin omistusasunnon vastikkeet. Ja loput 5000 voit sitten käyttää vaikka matkusteluun tai mihin tahansa hurvitteluun! Ja silti omistat edelleen saman määrän osakkeita joiden arvo vaan kasvaa vuosi vuodelta nakuttaen tasaisen varmaa osinkotuottoa.
Viimeiset kaksi riviä olivat täyttä roskaa.
No eipä olekaan.
Pieni laskelma, tämä meidän okt versus naapurin asorivari (120m2+at ja 95m2), 4 asukasta. Jos oletetaan että kummallakin on olemassa se 60 000e pohjalla (todellisuudessa okt:oon on tultu vähitellen joten pohjakassaa on enemmän).
Okt: 340ke laina + asumiskulut = 1550e + 350e = 1900e
ASO: vuokra 1500e+sähkö+autopaikka+vesi+vakuutus = 1900e
Missä kohtaa ASO tulikaan edullisemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset kaksi riviä olivat täyttä roskaa.
No eipä olekaan.
Pieni laskelma, tämä meidän okt versus naapurin asorivari (120m2+at ja 95m2), 4 asukasta. Jos oletetaan että kummallakin on olemassa se 60 000e pohjalla (todellisuudessa okt:oon on tultu vähitellen joten pohjakassaa on enemmän).
Okt: 340ke laina + asumiskulut = 1550e + 350e = 1900e
ASO: vuokra 1500e+sähkö+autopaikka+vesi+vakuutus = 1900e
Missä kohtaa ASO tulikaan edullisemmaksi?
Etkö laita ollenkaan tulevia remppakuluja talteen etukäteen?
ap voittaa suomen tyhmimmän palkinnon vielä yrittää selitellä toisaalta hyvä tyhmiltä rahat pois.