Parikymmentä vuotta ASO-asumista takana
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ASO" ei kerro mitään. On hyviä yhtiöitä ja rahastajasetien huonoja yhtiöitä.
Haso on Helsingissä halvin ja hyvä.
No eivätpä ole enää olleet sen edullisempia uusilla suosituilla alueilla kuten Kalasatama.
Kyllä ne vain on suhteessa halvempia kmKalasatamassakin. Juuri oli tarjolla kaksio 850e/kk, ei kauaa vanhentunut. Vastaava Saton ym. kaksion vuokra on 1200-1300e/kk.
Tuossa on vaan se ongelma, että vakuusmaksu ns. kovilla alueilla on iso, jostain syystä et vakuusmaksun määrää maininnut. Ja toisekseen jos on varaa siihen isoon vakuusmaksuun ja yli euron vastikevuokraan, niin on varaa asuntolainaan ja lyhennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivätpä ole enää olleet sen edullisempia uusilla suosituilla alueilla kuten Kalasatama.
Kyllä ne vain on suhteessa halvempia kmKalasatamassakin. Juuri oli tarjolla kaksio 850e/kk, ei kauaa vanhentunut. Vastaava Saton ym. kaksion vuokra on 1200-1300e/kk.
Tuossa on vaan se ongelma, että vakuusmaksu ns. kovilla alueilla on iso, jostain syystä et vakuusmaksun määrää maininnut. Ja toisekseen jos on varaa siihen isoon vakuusmaksuun ja yli euron vastikevuokraan, niin on varaa asuntolainaan ja lyhennykseen.
Tietenkin vakuusmaksut on suurempia kun asuntojen hinnatkin ovat korkeampia. Kalasatamassa vapaiden markkinoiden kaksion hinta on helposti 400 000e. Ason asumisoikeusmaksu on 15% asunnon hinnasta. Miksi Kalasatamasta tulisi saada Aso 20 000 eurolla? Kun se ei ole mitenkään mahdollista sääntöjen puitteissa.
Hakeutuu vaan Itäkeskukseen vanhaan Aso asuntoon tuolla hinnalla, jos ei ole enempään varaa. Nuo menee kiljuen kaupaksi Kalasatamassa noilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs siinä, jos tykkää. Minä olen tuossa ajassa lyhentänyt lähemmäs 150.000€ asuntolainaa vastaavan aso-asunnon vastikkeen hinnalla.
Onhan kerrostalossa yhtiövastike. Asut varmasti omakotitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden kuluttua valmistuvasta kaksiosta vastike noin tonnin tuolla alueella. En huolinut, näköala naapurin ikkunoihin kapean kadun toisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.
No ei varmasti ole.
Miksei olisi? Maltilliset, hieman omistusasumista kalliimmat vastikkeet ja ikuinen asumisoikeus. Näin omistusasujana veetuttaa joka kuukausi maksaa asuntolainaa ja kämppä menee loppujen lopuksi valtiolle. Asossa riittäisi enemmän rahaa elämiseen.
"Hieman".
Mulla tässä omistusasunnon vastike 400 euroa kuussa ja vastaavassa asossa on 800-900. Ei tuo niin iso ero ole, kun huomioi, että joudun itse maksamaan kaikki putkirempat, julkisivurempat ja vastaavat sekä tietysti kodinkoneiden uusimisen.
No, asossa maksat myös muiden taloyhtiöiden rempat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aso on varmaan paras asumismuoto. Hankkisin itsekin, jos olisi haluamallani sijainnilla.
No ei varmasti ole.
Riippuu ihan tilanteesta. Yli 55 vuotiaille ei ole varallisuusrajoja. Tuossa vaiheessa on hyvä myydä iso omistusasunto pois ja muuttaa pikku ASO kaksioon 500e/kk vastikkeella vuokralle. Sitten hummataan kaikki omaisuus pois, jotta ei jää perintöä kun ei ole perillisiäkään.
Parin tonnin nettoeläke kuukaudessa riittää loistavasti loppuelämän kulutuksiin. Ei mitään järkeä asua omistusasunnossa kuolemaan saakka, jos ei ole perillisiä.
Linkitä minulle noin edullisia aso-asuntoja ja mielellään sivistyksen parista. Ja suurimmalla osalla meistä on jälkeläisiä.
Juurihan kerroin hyväksi vaihtoehdoksi ASOn kun ei ole perillisiä Joku tyrmäsi aloituksen jälkeen täysin aso asumusen. Se riippuu tilanteesta edelleenkin.
Noitahan on pilvin pimein. Vaikka tässä yksi esimerkki, 390e/kk. Etuovessa 20 asuntoa tällä hetkellä ja jatkuvasti vaihtuu tarjonta. Olen valmis muuttamaan lähes mihin tahansa.