Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan
Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.
Kommentit (124)
Mistä te tiedätte kuinka rohkeasti teini kertoo vaivoistaan silloin kun ette itse ole paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti menen. Olisi outoa vanhemmuutta jos oman lapsen terveys ei kiinnostaisi.
Minusta koko laki on jotenkin outo, että ei ole mitään "oikeuksia" kuulla vaikkapa 10-vuotiaan lapsen vakavasta sairastumisesta, mutta samalla olet elatusvelvollinen 18-vuotiaaksi asti. Kyllä pitäisi olla oikeus täysi-ikäisyyteen saakka vanhemmalla tietää ihan mukisematta elatettavan terveystietoihin.
Eli jos teinityttösi tulee raskaaksi, on sinusta parempi, että tämä etsii netistä keinoja kotitekoiseen raskaudenkeskeytykseen, sen sijaan, että kävisi lääkärissä ja saisi abortin?
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siveyden sipuli äityliini täällä kauhistelee, että teinit harrastaa seksiä? Missä maakuopassa sä elät? Vai oletko sä just niitä, joiden mielestä masturbointi on synti ja olet itse harrastanut seksiä just niin monta kertaa kun lapsiakin on?
Ei kukaan kannusta 14 vuotiaita seksiin, mutta on naiivia ajatella etteikö ne sitä tekisi, joten mielummin on vastuullinen aikuinen ja auttaa ehkäisyasioiden hoidossa.
Ainoa vanhempani tähän liittyvä kommentti oli kun sanoi, että en saa tehdä aikuisten asioita. Vanhempani kun järkyttyi siitä, että olin täyttämässä 18 vuotta. Onnekseni olin ja olen aseksuaali. Tätähän en tosin ole koskaan kertonut, mutta tätähän tosin pidettiin täysin selvänä asiana. Vanhempi muuten järkyttyi oikeasti kun selvisi, että nuorempi sisarukseni on heteroseksuaali ja oli viettänyt yön kumppaninsa luona. Sisarukseni oli tuolloin 19-vuotias. Vanhempi sanoi vihaisena jotain tyyliin, että tuollaista ei saa tehdä kun vanhemmallekaan lapselle (puhun nyt itsestäni) ei ole annettu lupaa. Vanhempi ei ole uskovainen, mutta hyvin ankara, hierarkinen, komentava ja vanhan ajan kasvatukseen uskova. Tuo on aina inhonnut auktoriteetteja, mutta kuitenkin vaatinut muilta niihin uskomista, eikä ole kunnioittanut muiden yksityisyyttä tai oikeutta tehdä päättää itse asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti menen. Olisi outoa vanhemmuutta jos oman lapsen terveys ei kiinnostaisi.
Minusta koko laki on jotenkin outo, että ei ole mitään "oikeuksia" kuulla vaikkapa 10-vuotiaan lapsen vakavasta sairastumisesta, mutta samalla olet elatusvelvollinen 18-vuotiaaksi asti. Kyllä pitäisi olla oikeus täysi-ikäisyyteen saakka vanhemmalla tietää ihan mukisematta elatettavan terveystietoihin.
Nuorillaon myös terveysasioita, joista he eivät halua vanhempien tietävän. Kaikki vanhemmat eivät ole erityisen huolehtivia ja rakastavia, ja jotkut "huolehtivat ja rakastavat" vanhemmat taas voivat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Erityisesti mielenterveyteen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat helposti nuorille arkoja asioita, vaikka hampaanpaikkaukset, allergiatestit tai keuhkoputkentulehdukset kerrottaisiinkin vanhemmille avoimesti.
Olen aina kysynyt teineiltä, haluavatko että tulen mukaan ja ovat halunneet. Olen vain ihmetellyt terveydenhoitoalan henkilöstön asennetta siihen, että äiti on mukana. Kun olin terveydenhoitajan vastaanotolla 13 v pojan kanssa ennen lääkärille menoa, otti th asiakseen oikein monta kertaa sanoa, että nuoren pitäisi itsenäistyä ja tulla yksin vastaanotolle. Samoin muutama vuosi myöhemmin juuri 17 v täyttäneen kanssa poskiontelontulehduksen ja kurkkukivun takia ja lääkäri katsoi minua oudosti js alkoi pojalta tenttaamaan, seurusteleeko ja nyt ei saisi sitten suudella ym. Ihan kuin olis halunnut mahdollisimman epämukavan käynnin. Huvitti kyllä käynnin jälkeen, ei oo mulle kukaan lääkäri tällaisia sanonut:) Voisiko joku th-ammattilainen sanoa, miksi eivät halua että äiti on mukana käynnillä?
Kuinka moni näistä äitioletetuista kertoo sitten itse omat vaivansa jo iäkkäille äideilleen tai kertoi ollessaan itse teini? Tuohon aikaan intiimivaivat olivat vieläkin vaietumpi ja kiusallisempi aihe kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorillaon myös terveysasioita, joista he eivät halua vanhempien tietävän. Kaikki vanhemmat eivät ole erityisen huolehtivia ja rakastavia, ja jotkut "huolehtivat ja rakastavat" vanhemmat taas voivat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Erityisesti mielenterveyteen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat helposti nuorille arkoja asioita, vaikka hampaanpaikkaukset, allergiatestit tai keuhkoputkentulehdukset kerrottaisiinkin vanhemm
Mielenterveysongelmat johtuvat ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta. Terveessä perheessä nämä on kunnossa.
Eikä lapsilla ole seksuaalisuutta, vaikka seta yrittää agendallaan seksualisoida lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epillerit 15 vuotiaalle? Älä naurata :D 15 vuotias on lapsi eikä tarvitse mitään pillereitä, ja seksi ei myöskään kuulu lapsille. Onneksi oma tyttäreni ei ole edes kysynyt minulta moisia.
Onneksi hänen ei tarvitsekaan kysyä niitä sinulta, jos asenne on tuo. Terkkari auttaa asiassa eteenpäin kertomatta sinulle, jos teini niin haluaa.
Onneksi tyttäreni ei tekisi sellaista. Kasvatus vaikuttaa. Olen kasvannut lapseni niin että he kunnioittavat minua. Harmittaako sinua että lapsesi piilottelevat sinulta asioita?
15-vuotiaan on jo pakko osata hoitaa omia terveysasioitaan ilman vanhempaa esim. tytön hommata e-pillerit. Eri asia, jos on joku vaikea sairaus. 12-vuotias tarvitsee vielä tukea noihin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorillaon myös terveysasioita, joista he eivät halua vanhempien tietävän. Kaikki vanhemmat eivät ole erityisen huolehtivia ja rakastavia, ja jotkut "huolehtivat ja rakastavat" vanhemmat taas voivat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Erityisesti mielenterveyteen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat helposti nuorille arkoja asioita, vaikka hampaanpaikkaukset, allergiatestit
Mielenterveysongelmat johtuvat ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta. Terveessä perheessä nämä on kunnossa.
Eikä lapsilla ole seksuaalisuutta, vaikka seta yrittää agendallaan seksualisoida lapsia.
Miksi sitten tavoitteellisesti urheilua harrastavilla, terveellisesti elävillä nuorilla on mielenterveysongelmia?
Ja kyllä, lapsillakin on seksuaalisuus. Lapsiksi kun katsotaan tässä yhteydessä myös alaikäiset teinit.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina kysynyt teineiltä, haluavatko että tulen mukaan ja ovat halunneet. Olen vain ihmetellyt terveydenhoitoalan henkilöstön asennetta siihen, että äiti on mukana. Kun olin terveydenhoitajan vastaanotolla 13 v pojan kanssa ennen lääkärille menoa, otti th asiakseen oikein monta kertaa sanoa, että nuoren pitäisi itsenäistyä ja tulla yksin vastaanotolle. Samoin muutama vuosi myöhemmin juuri 17 v täyttäneen kanssa poskiontelontulehduksen ja kurkkukivun takia ja lääkäri katsoi minua oudosti js alkoi pojalta tenttaamaan, seurusteleeko ja nyt ei saisi sitten suudella ym. Ihan kuin olis halunnut mahdollisimman epämukavan käynnin. Huvitti kyllä käynnin jälkeen, ei oo mulle kukaan lääkäri tällaisia sanonut:) Voisiko joku th-ammattilainen sanoa, miksi eivät halua että äiti on mukana käynnillä?
En ole th-ammattilainen, mutta arvaisin, että sitä äitiä ei haluta mukaan, jotta nuori voi puhua avoimesti vaivoistaan. Se lääkäri tai hoitaja ei voi tietää onko äiti mukana nuoren omasta halusta vai äidin halusta. Ja ei, tätä ei voi selvittää kysymällä teiniltä, haluaako tämä äidin mukaan jos kyseinen äiti seisoo vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siveyden sipuli äityliini täällä kauhistelee, että teinit harrastaa seksiä? Missä maakuopassa sä elät? Vai oletko sä just niitä, joiden mielestä masturbointi on synti ja olet itse harrastanut seksiä just niin monta kertaa kun lapsiakin on?
Ei kukaan kannusta 14 vuotiaita seksiin, mutta on naiivia ajatella etteikö ne sitä tekisi, joten mielummin on vastuullinen aikuinen ja auttaa ehkäisyasioiden hoidossa.
Ainoa vanhempani tähän liittyvä kommentti oli kun sanoi, että en saa tehdä aikuisten asioita. Vanhempani kun järkyttyi siitä, että olin täyttämässä 18 vuotta. Onnekseni olin ja olen aseksuaali. Tätähän en tosin ole koskaan kertonut, mutta tätähän tosin pidettiin täysin selvänä asiana. Vanhempi muuten järkyttyi oikeasti kun selvisi, että nuorempi sisarukseni on heteroseksuaali ja oli viettänyt yön kumppaninsa luona. Sisarukseni oli tuolloin
Vanhempasi ovat oikeassa. Sentään jollain on vielä moraalia nykypäivänä.
Tottakai menen.
12-15- vuotiaat ovat lapsia. Olen vanhempi ja vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorillaon myös terveysasioita, joista he eivät halua vanhempien tietävän. Kaikki vanhemmat eivät ole erityisen huolehtivia ja rakastavia, ja jotkut "huolehtivat ja rakastavat" vanhemmat taas voivat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Erityisesti mielenterveyteen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat helposti nuorille arkoja asioita, vaikka hampaanpaikkaukset, allergiatestit
Miksi sitten tavoitteellisesti urheilua harrastavilla, terveellisesti elävillä nuorilla on mielenterveysongelmia?
Ja kyllä, lapsillakin on seksuaalisuus. Lapsiksi kun katsotaan tässä yhteydessä myös alaikäise
Seksi kuuluu aikuisille eikä lapsille. Vai oletko p*dari?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, lapsillakin on seksuaalisuus. Lapsiksi kun katsotaan tässä yhteydessä myös alaikäise
Urheilu ei ole liikuntaa, eikä terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi vielä vuonna 2025 luulla, että reipas liikunta ja terveellinen ruoka poistavat kuin taikaiskusta esim. its*murha-ajatukset?
Vierailija kirjoitti:
Johan tuo on käynyt jo monta kertaa ilmi, että esim. yksityisyyden, kiusallisten tilanteiden minimoinnin, avoimuuden ja totuuden selviämisen varmistamisen toteutumiseksi. Nuo hyvin tärkeät asiat eivät välttämättä toteudu, jos äitioletettu on paikalla. Teini ei välttämättä uskalla kertoa kaikkea kun tietää, että äitioletettu suuttuu ja järkyttyy, jos teini kertoo kärsivänsä ahdistuksesta, ankarista vanhemmista tai omaavansa seksuaalisia kokemuksia vastakkaisen tai oman sukupuolen kanssa jne. Lista on pitkä ja sitä voisi jatkaa loputtomiin. Teini joutuu usein esittämään vanhemmilleen muuta kun oikeasti on, eikä voi olla oma itsensä monestakin syystä johtuen. Turha äitioletetun on väittää, että teini voi ja pitää kertoa kaikesta kun oikeasti näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vanhempani tähän liittyvä kommentti oli kun sanoi, että en saa tehdä aikuisten asioita. Vanhempani kun järkyttyi siitä, että olin täyttämässä 18 vuotta. Onnekseni olin ja olen aseksuaali. Tätähän en tosin ole koskaan kertonut, mutta tätähän tosin pidettiin täysin selvänä asiana. Vanhempi muuten järkyttyi oikeasti kun selvisi, että nuorempi sisarukseni on heteroseksuaali ja oli viettänyt yön kumppaninsa luona. Sisarukseni oli tuolloin
No huh huh. Otan osaa.
Vanhempi saa toki olla tukena kun lapsi aikuistuu mutta ei noin.
En voinut puhua omien vanhempieni kanssa oikein mistään. Diagnoosini sain vasta aikuisena, eikä kaikkea ole vieläkään diagnosoitu esim. omaa diagnoosia ahdistuksesta ja masennuksesta en ole vieläkään saanut. Ahdistukseni on kuitenkin päivittäistä. Yhä elossa olevan vanhempani mielestä ahdistus/paniikki on kuitenkin vain keksitty vaiva, ei oikea vaiva ja vain laiskuutta ja tekosyy.