Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan

Vierailija
12.11.2025 |

Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus on pahasti pielessä,  jos nuori ei osaa muuta sanoa kuin "emmä muista, emmä tiiä".

Omat teinit ovat asiallisia. Vastuuta on annettu pikku hiljaa ikätasoisesti ilman, että vanhemmat ovat takapuoleen liimautuneina. 

Voi hyvänen aika, että kasvatus?? Mikään muu ei vaikuta nuoreen ihmiseen kuin KASVATUS? 

Ehkä tuollainen teini ei osaa vielä kysyä oikeita asioita lääkärissä, kaikki aikuisetkaan ei osaa, ja mieleen jää vaan asioita joita ei ymmärtänyt. Silloin vastaus "mitä siellä sanottiin" on "en tiiä" = en ymmärtänyt. 

Minua sijaisvanhempana riepoo tämä toistuva ja jatkuva vanhempien ja kasvatuksen syyttäminen. Sellaista tekee ihmiset joilla on ns normaalit lapset, ja heidän on helppo pitää itseään loistavina kasvattajina. Ei tule mieleenkään, että moni muukin asia vaikuttaa. Kuten lapsen synnynnäinen temperamentti. Lapsi ei ole "tyhjä taulu" edes syntyessään. 

Meillä on kuusi teiniä täältä maailmalle lähtenyt, jokainen saanut sen saman kotikasvatuksen, pärjäämisen määrä ei silti ole vakio. Hyvin erilaisella tasolla mennään ihan yksilöstä riippuen. 

Vierailija
162/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin mukana vielä 19 v. 

Vasta 22-23 v alkoivat oikeasti hoitaa omia asioitaan.

Pahasti kehitysvammaisia siis.

No sen varmaan kirjoittaja itsekin tiesi, ettei heillä oppiminen ollut ikätasolla. Piti vaan päästä sanomaan? Miksi piti alleviivata tuo asia?

Vai yrititkö nälväistä, yrititkö käyttää haukkumasanana? Kivat sulle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en  gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.

Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.

Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?

Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti.  Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.

Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään asiaa gynelle, kun ei tee aikuisten asioita.

No jos on vaikka emätintulehdus! Jeesus mikä pässi olet.

Vierailija
164/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatus on pahasti pielessä,  jos nuori ei osaa muuta sanoa kuin "emmä muista, emmä tiiä".

Omat teinit ovat asiallisia. Vastuuta on annettu pikku hiljaa ikätasoisesti ilman, että vanhemmat ovat takapuoleen liimautuneina. 

Kasvatus ei liity asiaan mitenkään. 

Murrosikäisille kaikki vain on "  Ihan sama. Dont now  don't care. "  

Kolme lasta jo aikuisia ja yksikään ei tuollainen ole ollut.  Ei ystäväperheiden lapsetkaan. 

Eli puhu vain omistasi. 

Sinun kolme tai ystäväperheen muutama lapsi ei ole yhtä kuin "tyypillinen teini". Ymmärtänet että otanta on aika suppea. 

Tule käymään yläasteella, näet millainen on normaali teini. Yleensä ne ilman vanhemman tukea käyttäytyy vähän toisin kuin vanhemman kanssa, sinäkään et tiedä millaisia kultamussukkasi ovat olleet, kun et ole vieressä.

Tätä tyypillistä "mutta ei meidän pirjo-purjo"... ja oikeasti ne on todennäköisesti olleet ihan yhtä hoopoja kuin teinit muutenkin. 

Vierailija
165/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mennyt,ihan hyvä opettella jo teininä näitä perus juttuja ja käydä lääkärissä yksin,kela kortin ja rahaakin sai jos joku kuuri tuli..

Älkää paapotko niitä lapsia,ne ei tuu ikinä mitään oppii

Vierailija
166/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin, mutta teini ilmoitti vastaanotolla tomerasti, että meneekin yksin. Siinä ei sitten auttanut mikään.

Vierailija
167/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en  gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.

Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.

Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?

Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti.  Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.

Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään asiaa gynelle, kun ei tee aikuisten asioita.

Niinpä. Hiivat ja pöpöt ei kysele, oletkos jo täysi-ikäinen, saako tulla sisään?

Vierailija
168/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on vaikka emätintulehdus! Jeesus mikä pässi olet.

Tuo pässi on niitä pervoja, joille sukuelimet=seksi. 

Vierailija
169/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis tytöt pärjäävät yksin lääkärissä jo pienenä pojilla pitää olla äiti mukana vielä täysi ikäisenä ?

Jep. Kutsuntoja vartenkin kun tuleva varusmies käy lääkärissä on äidin hyvä olla mukana, että osaa kertoa pojalla olleen yskää toissaviikolla.

Äiti kannattaa ottaa mukaan myös intin alussa olevaan alokas tarkastukseen vahtiin ettei tuhmat sedät vain huuda siellä tai tuhmat hoitaja tädit eivät rokota liian kivuliaasti.

Vierailija
170/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias poikani loukkasi reitensä jalkapallokentällä. Veimme hänet isänsä kanssa lääkäriin, hän itse halusi että tullaan molemmat mukaan. . Tutkimushuonessa lääkäri sanoi että on tutkittava nivusta myöten joten bokserit pitää riisua. Siinä vaiheessa poika vaati minut lähtemään huoneesta.

Äiti

Vierailija
171/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni aikuinenkaan ei osaa  sanoa lääkärissä oikeita asioita tai kysyä oikeita kysymyksiä,esimerkkinä kun joku kirjoitti aiemmin tytöstään jolla oli pitkittynyt ripuli ja lääkäri piti puheen mensuista koska lapsi oli sanonut "maha on kipee". Samoin monesti jää epäselväksi jatkosuunnitelmat,saatetaan sanoa että mene  osoitteeseen www.vertaputkeen ja varaa laboratorioon aika ja sen jälkeen varaa osoitteesta www.pimpelipompeli lääkärille soittoaika. Aikuinenkin hämmentyy ja miettii,mitä piti tehdä. Saati teini,jonka aivot vielä kehittyy. Ja siinä kun joku kaveri lähettää hassun TikTok videon niin koko lääkärikäynti katoaa päästä. Ihan sama miten hyvän kotikasvatuksen saanut kunnollinen,fiksu nuori kyseessä.

Toki joku murtunut ranne tai lohjennut hammas on helppo hoitaa,koska ongelma näkyy. Mutta jos on vaikka kuukausia kestänyt yskä tai ripuli,niin lääkärissäkäynti ei ole läpihuutojuttu.

Vierailija
172/174 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin mukaan kun mun 12v tyttärellä oli eka hiivatulehdus eikä apteekin hiivalääkkeitä saanut käyttää noin nuorella. Tyttö itse halusi mut mukaan ja onneksi lääkäri ei kysellyt mitään seksijuttuja ja koko käynti oli nopea.

Vierailija
173/174 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Mun nyt 22 v esikoinen halusi 7vuotiaana kulkea harrastuksiin yksin ja samoin hammaslääkäriin meni itsenäisesti jo 8vuotiaana. On äänekäs,puhelias ja sosiaalinen.

Nuorempi 19v taas on aina puhunut hiljaa ja epäselvästi sekä hakenut  turvaa minusta. Vielä 13vuotiaana vaati kyydin harrrastukseen ja sisälle saattamisen,vaikka sama harrastus oli ollut 10vuotiaasta.

Samat geenit,sama  kasvatus,silti kuin yö ja päivä.

Vierailija
174/174 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin mukaan kun mun 12v tyttärellä oli eka hiivatulehdus eikä apteekin hiivalääkkeitä saanut käyttää noin nuorella. Tyttö itse halusi mut mukaan ja onneksi lääkäri ei kysellyt mitään seksijuttuja ja koko käynti oli nopea.

Olen itse keski-ikäinen nainen ja luultavasti olen kärsinyt hiivatulehduksista tai bakteerivagioosista. En kuitenkaan ole koskaan tuollaiseksi olettamani takia käynyt lääkärissä tai mitenkään kutinaa ja kirvelyä hoitanut. Omassa lapsuudessani tai teini-iässä ei olisi ollut mitenkään mahdollista tuollaisesta vaivasta äidille kertoa tai mennä lääkäriin. Olen itse pitänyt ja ymmärtänyt monestakin syystä naiseksi syntymisen vain nöyryytyksestä ja rangaistukseksi niin turhaa tehdä siitä entistä kamalampaa tuollaisilla nöyryyttävillä lääkärissä käynneillä ja vie ihan lapsena.

Jouduin muuten muista syistä lapsena lääkäriin, ei kysytty haluanko ja tuo oli niin nöyryyttävää, että päätin vältteleväni lääkäriä jatkossa sitten kun voin itse päättää. Nyt jälkeenpäin ajateltuna jouduin tuolla paniikkiin ja jähmetyin, enkä uskaltanut sanoa lääkärille, että lopettaa tutkimukset. Kyse ei ollut mistään intiimialueen tutkimuksista. Olin tuolloin juurikin 12-vuotias, täyttämässä 13 vuotta ja lääkäri kauhisteli kun murrosikäni oli jo alkanut. Häpeä tuosta oli muutenkin suuri ja sitten lääkäri tokaisee vielä tuollaista.