Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan
Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.
Kommentit (123)
Tälleen kouluterkkana sanon, että menkää lasten mukaan! Lääkäriin, terveystarkastuksiin, etenkin silloin jos on jotain huolta! On kurjaa kun se teini ei saa suutaan auki ja sitten joskus useamman kuukauden päästä vanhempi ilmoittaa, että meillä on ollut tällaista ja tällaista jo tosi pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.
Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.
Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?
Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti. Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.
Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään
Eikä tule kysymäänkään. Onnea vaan valitsemallesi tielle.
Vierailija kirjoitti:
En mene mukaan. Pitää teinin oppia hoitamaan asioitaan itsenäisesti. Olen laittanut molemmat soittamaan asioitaan. Niin hammaslääkärin aikoja sekä työhaastatteluita. Ovat kyllä reippaita nuoria. Toinen 15, toinen 16.
Tämä kuulostaa ensimmäiseltä järkevältä kommentilta tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.
Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.
Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti. Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.
Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitään asiaa gynelle, kun ei tee aikuisten asioita.
Oletko itse ihan sekaisin? Mikä aikuisten asia gyne on?
Menin, lähete erikoissairaanhoitoon koska pituuskasvu oli pysähtynyt. Minkälainen vanhempi ei olisi mennyt mukaan ?
Sanoisin, että jossain 15 ja 18 vuoden välillä ainakin täysin sen mukaan, miten nuori haluaa. Oma vanhin lapsi nyt 16. Menen mukaan ja tueksi jos haluaa, tähän mennessä on halunnut muualle paitsi terkkarin rutiinitarkastuksiin ja hammastarkastukseen.
Luotan että osaa kyllä asiansa kertoa itse ja kertoo mullekin jälkeenpäin, mitä vaikka siellä hammastarkastuksessa sanottiin. Jonnekin uuteen tilanteeseen ymmärrän täysin että haluaa vanhemman mukaan ja musta se on hyvä, siinähän samalla oppii miten ilmottaudutaan yms eikä tarvi kuitenkaan stressata etukäteen onnistuuko. Paljon kyllä hoitaa omia asioitaan jo.
En ole mennyt, toki kun lautaillessa meni joku paikka poikki niin sairaalaan menin mukaan, muuten ovat ihan itse osanneet
Riippuu tosi paljon tilanteesta ja vaivan luonteesta, ja toki myös lapsen omasta toiveesta.
Tuokin on hyvä, että lapsi on osan aikaa yksin, mutta jos jotain isompaa pohdittavaa/päätettävää, menen sitten mukaan.
Sukupuolielämää ei pitäisi aloittaa liian aikaisin, eikä hormoneja käyttää kuin vakavan sairauden hoitoon, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Raskauden ehkäiseminen ja vaihdevuodet eivät ole sairauksia. Vuotohäiriöt toki sitten ovat. Teinillä voi kuitenkin olla lääkärikäyntiä tarvitsevaa gynekologista tai urologista vaivaa muustakin syystä ja teini ansaitsee siinä missä muutkin asiallisen ja yksityisyyttä kunnioittavan käynnin myös tällaisella lääkärillä. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus, eikä lääkäri saa kertoa teinin asioista teinin vanhemmille. Asia erikseen sitten on, mitä teinit puuhaavat, vaikka suosituksena on, että viattomina pysytään. Parempi se sitten on käyttää edes ehkäisyä ja hankkia se itse. Alaikäisellä pitää olla oikeus omaan kehoonsa ja yksityisyyteen siinä missä täysi-ikäiselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin menin aina joka kerta 18 vuotissyntymäpäivään saakka, vaikka ei aina halunnut, mutta kyllä vanhemman kuuluu tietää lapsen terveysasiat. Mieti nyt jos olisi ollut jotain vakavaa ja sitten ei kerro.
Lääkäri voi myös pyytää vanhempia poistumaan huoneesta. Lapset eivät uskalla kertoa kaikkea oleellista vanhempiensa kuullen, ja lääkäri haluaa jututtaa lasta rauhassa ilman että vanhemmat keskeyttävät joka lauseen.
Lääkärinä valitettavasti joskus minun on pakko vaatia vanhempia poistumaan, kun huomaan, ettei heidän läsnäolo ole nuoren toive. Vanhemman ei kuulu tietää mm. ehkäisyyn liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitää
Endometrioosi voi oireilla jo nuorella äärimmäisen kivuliaina kuukautisista.
Vierailija kirjoitti:
Menin, lähete erikoissairaanhoitoon koska pituuskasvu oli pysähtynyt. Minkälainen vanhempi ei olisi mennyt mukaan ?
Alapeukuttajalle tiedoksi että selvitettiin onko pituuskasvua vielä jäljellä vai tarjotaanko avuksi hormonipistoksia.
Tätä palstaa lukiessa ei hämmästytä miten uusavuttomuus on niin yleistä nykyään. Ei luottoa, ei vaadita lapselta edes kykyä kommunikointiin normaalissa lääkäritilanteessa.. se ohjeistetaan etukäteen ihan pienestä alkaen, silloinkin ollaan lähinnä taustatapettina ja jos tarvetta lisätään monimutkaisempia tietoja keskusteluun. Mutta lapsen pitääisata kertoa jos on neurologinen juttu, jos on allergioita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että kuukautisongelmien hoitoa pitää odottaa siihen asti että täyttää 18? Ne voivat alkaa jo 10-vuotiaana eikä ole harvinaistakaan.
Huppariin kääriytynyt puhumaton ja ryhditön teini kuulostaa enemmän ongelmalta kasvatuksessa.
Keskustelusta unohtunut mielenterveysongelmat, nuorillakin niitä on.
Juuri mietin pitäisikö mrnnä 23v:n mukaan kun eivät suostu tutkimaan vaan aina tyrkyttävät masennusdiagnoosia ja lääkkeitä vaikka tytär ei ole masentunut.
Vituttaa kun kukaan ei ota tosissaan
14-vuotias poika hoitaa itse reissunsa. Ei hänellä oikeastaan muuta olekaan kuin pakolliset terveystarkastukset ja oikomahoito. Jos jotain vakavaa ilmenisi, menisin tietenkin, mutta minusta on hyvä asia alkaa hiljalleen hoitaa näitä itse.
Vierailija kirjoitti:
En mene mukaan. Pitää teinin oppia hoitamaan asioitaan itsenäisesti. Olen laittanut molemmat soittamaan asioitaan. Niin hammaslääkärin aikoja sekä työhaastatteluita. Ovat kyllä reippaita nuoria. Toinen 15, toinen 16.
Pitää toki, mutta lapsen terveys ja hyvinvointi on sellaisia asioita, jotka on loppujen lopuksi aikuisen vastuulla sinne 18 vuoteen asti. Jos on oikeasti huoli lapsen terveydentilasta, niin sinne vastaanotolle mennään mukaan, eikä ulkoisteta itseään tuollaisella "No kun se on jo 16v." mantroilla.
Eikö teidän lapset halua yksityisyyttä ollenkaan? Mun lapsi on vielä tosi pieni, mutta toivon että osaan kunnioittaa hänen toiveitaan kun alkaa itsenäistyä. Minusta ihan okei myös jos haluaa äidin mukaan ottaa, ja varmasti esim 14-vuotiaan kohdalla persoona ratkaisee. Mutta ketjussa joidenkin topakat "kyllä pitää olla minun paikalla ja jämpti on näin!" antaa ahdistavan kuvan kontrolloivasta äidistä jonka edessä ei saa itsenäistyä tai olla yksityisyyttä...