Menettekö vielä teinin mukaan lääkäriin jos epäilette ettei saa suutaan auki? Mun pojat ovat 12 ja 15 ja todellakin mentävä mukaan
Huoneeseen asti tai ne vaan mumisee huppareihin.
Kommentit (124)
15v on jo lähes täysi-ikäinen, pitää osata itsenäisesti hoitaa jo asiansa. Älä paskaa, vaan anna suoriutua yksin, muuten ei sitä taitoa opi, kun saamalla tilaisuuden oppia!
Oisko nää mukaanänkeäjä-äidit muka itse kertoneet lääkärillä vanhempansa läsnäollessa koko totuuden, jos lääkäri olisi esim. joutunut rutiinin vuoksi kysymään potilaalta, onko tämä seksuaalisesti aktiivinen tai käyttääkö päihteitä?!
Mumisevat koska hävettää kun olet mukana....
Vierailija kirjoitti:
En voinut puhua omien vanhempieni kanssa oikein mistään. Diagnoosini sain vasta aikuisena, eikä kaikkea ole vieläkään diagnosoitu esim. omaa diagnoosia ahdistuksesta ja masennuksesta en ole vieläkään saanut. Ahdistukseni on kuitenkin päivittäistä. Yhä elossa olevan vanhempani mielestä ahdistus/paniikki on kuitenkin vain keksitty vaiva, ei oikea vaiva ja vain laiskuutta ja tekosyy.
Tällä vanhemmalla itsellään on varmaan kilometrin pituinen diagnoosilista ja valittaa kun en ymmärrä tuon vaivoja, mutta eipä vanhempani sitten taas ymmärrä diagnoosejani autisminkirjoa ja mielenterveysongelmia. Nuo ovatkin sitten tyyliin ainoita, joista vanhempani ei ole saanut diagnooseja. En ole tosin edes kertonut autisminkirjostani, mutta mm. ahdistuksestani/paniikista olen pakon edessä yrittänyt kertoa, mutta en tee sitä mielelläni kun suhtautuminen on niin vihamielistä ja pilkkaavaa.
Muistan, että oli ihan helvetin ahdistavaa käydä joskus ala-asteen loppupuolella lääkärillä niin että äiti ja jostain syystä myös kaverini(?!) oli mukana. Jouduin ottamaan paidan pois, koska käynnin syy oli atooppinen ihottuma. En olisi halunnut äitiä, enkä edes kaveria missään nimessä mukaan tuolle käynnille, koska tuntui nöyryyttävältä riisua siinä kaikkien edessä ja esitellä ihottumaansa.
Olen kysynyt teiniltä haluaako minut mukaan vai meneekö itse. Jos/kun meni itse, niin sanoin että minulle voi tarvittaessa soittaa sieltä vastaanotolta. Näin kerran kävikin kun teini ei muistanut astmalääkkeensä nimeä, jota oli ollut käytössä muutamaa vuotta aikaisemmin.
Monella vanhemmalla on paha tapa ottaa tilanne haltuun siellä vastaanotolla ja teini jää statistiksi sinne huippunsa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorillaon myös terveysasioita, joista he eivät halua vanhempien tietävän. Kaikki vanhemmat eivät ole erityisen huolehtivia ja rakastavia, ja jotkut "huolehtivat ja rakastavat" vanhemmat taas voivat olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Erityisesti mielenterveyteen tai seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat helposti nuorille arkoja asioita, vaikka hampaanpaikkaukset, allergiatestit
Mielenterveysongelmat johtuvat ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta. Terveessä perheessä nämä on kunnossa.
Eikä lapsilla ole seksuaalisuutta, vaikka seta yrittää agendallaan seksualisoida lapsia.
Miksi sitten tavoitteellisesti urheilua harrastavilla, terveellisesti elävillä nuorilla on mielenterveysongelmia?
Miksiköhän ranteensa auki viiltäneet laitetaan sitten psykiatriselle eikä ravitsemusterapeutille ja personal trainerille? Olisikohan joku painava syy kenties? Se, että on esim. lapsena joutunut r*iskatuksi, mutta kuitenkin ruoka on ollut kotona terveellistä ja lapsi harrastanut paljon liikuntaa, niin ilmeisesti ei muka voi jäädä loppuiän traumaa? Eikä tarvitsisi psykiatrista hoitoa, kun kuitenkin on syönyt tervellisesti ja harrastanut liikuntaa? Apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epillerit 15 vuotiaalle? Älä naurata :D 15 vuotias on lapsi eikä tarvitse mitään pillereitä, ja seksi ei myöskään kuulu lapsille. Onneksi oma tyttäreni ei ole edes kysynyt minulta moisia.
Onneksi hänen ei tarvitsekaan kysyä niitä sinulta, jos asenne on tuo. Terkkari auttaa asiassa eteenpäin kertomatta sinulle, jos teini niin haluaa.
Kun ajattelen. mitä tutut naiset ovat elämän aikana kertoneet intiimistä elämästään, niin vain yhdellä kokemukset olivat olleet edes vähän miellyttäviä. Monilla oli päinvastaista kerrottavaa. Nuorten tyttöjen on hyvä odottaa niiden juttujen kanssa. On totta, että nykynuoret kypsyvät fyysisesti aikaisin, mutta se ei tarkoita, että he ovat psyykkisesti valmiita. On hyvä, jos nuori tyttö odottaa kunnes on täysi-ikäinen tai lähellä sitä. Mielellään pari vuotta ylikin. Lisään lopuksi, että tuttavani eivät kertoneet mitään yksityiskohtia eivätkä paljastaneet toisen osapuolen henkilökohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.
Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.
Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?
Miksi teini menisi gynelle? Ehkäisy, runsaat kuukautiset, muita alapäävaivoja. Gyneltähän niihin haetaan apu.
Ehkäisyä ei teini tarvitse ja kuukautiset ovat täysin luonnollinen asia.
Luonnolinen asia voi silti edellyttää lääkärissäkäyntiä. Joillakin on jo nuorena endometrioosi, joka aiheuttaa epäinhimillistä kipua joka kuukausi. Nykyään se sentään tunnistetaan, mutta aikaismmat sukupolvet ovat joutuneet kärsimään hiljaisuudessa, osa on ollut ähes invalidisoituneina ne päivät.
Vierailija kirjoitti:
Hei mikä siveyden sipuli äityliini täällä kauhistelee, että teinit harrastaa seksiä? Missä maakuopassa sä elät? Vai oletko sä just niitä, joiden mielestä masturbointi on synti ja olet itse harrastanut seksiä just niin monta kertaa kun lapsiakin on?
Ei kukaan kannusta 14 vuotiaita seksiin, mutta on naiivia ajatella etteikö ne sitä tekisi, joten mielummin on vastuullinen aikuinen ja auttaa ehkäisyasioiden hoidossa.
Ensimmäisessä kommentissa viitataan masturbointiin. Et ehkä tiedä sitä, mutta kaksi suurta valtauskontoa pitää sitä syntinä vielä 2000-luvulla. Toinen näistä uskonnoista kieltää sen ehdottomasti myös miespuolisilta jäseniltään. Varmaan heillä on vaikeaa kasvaa murrosikäisenä. Hindulaisuuskin on iso uskonto, mutten tiedä miten he suhtautuvat näihin asioihin.
Oma teinini koki henkistä väkivaltaa toisen vanhempansa luona. Onneksi hän uskalsi kertoa siitä minulle, siis siitä mitä kotona tapahtuu, mutta ei kaikista tunteistaan siihen liittyen. Neuvoin häntä menemään ensin kouluterkkarille, ja teinin luvalla terkkari kertoi minulle puhelimessa tiivistetysti asiat, mutta edelleen niin että nuoren tunteet pysyivät hänen asianaan. Terkkarilta teini ohjattiin lääkäriin ja sitä kautta psykiatrian polille. Toinen vanhempi ei tiennyt näistä käynneistä mitään, minulle teini kertoi milloin ja missä käynnit olivat, että pystyin kuskaamaan hänet sairaalalle silloin kun julkisilla ei olisi päässyt. En ole nähnyt mitään asiaan liittyviä tekstejä, ja tiedän että jos toinen vanhempi olisi nähnyt ne, niin helvetti olisi ollut irti. Juuri näin on hyvä.
Ängen mukaan. Myös niinsanottua ekaa kertaa olin vahtimassa vierestä. Hääyötä myös.
Ihan kauheaa jos jotain menisi joskus pieleen. Mitä ihmisetkin sitten ajattelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en gynelle tai hammaslääkäriin tunge mukaan mutta yleislääkärille jos vaikka sitkeä flunssa.
Miksi lapsi menisi gynelle? Ja kyllä vanhemman kuuluu olla kaikilla lapsen lääkärikäynneillä mukana, varsinkin jos yhtään kiinnostaa lapsen terveys. Voi olla jotain vakavaa, lapsi ei kerro ja et pääse omakantaan tai muualle lukemaan.
Ja kuka menee flunssan takia lääkäriin vaikka se olisikin sitkeä?
Teinitytöllä täysin normaalia gynekäynti. Ja se pitkittynyt "flunssa" voi olla lopulta vaikka keuhkokuume.
Mitä se teinityttö jossain gynellä tekee? Aikuisten naisten asioita. Ei lapsilla ole mitää
Epillerit 15 vuotiaalle? Älä naurata :D 15 vuotias on lapsi eikä tarvitse mitään pillereitä, ja seksi ei myöskään kuulu lapsille. Onneksi oma tyttäreni ei ole edes kysynyt minulta moisia.
Pillereitä käytetään myös tarvittaessa gyn. ongelmien hoitokeinona, ei ainoastaan ehkäisykeinona.
Siihen näyttää olevan syy, miksi tyttäresi ei ole sinulta kysynyt näistä asioista. Sääli tytärtä, jos oma vanhempi on noin ulalla. On saattanut kärsiä turhaan esim kivuliaista kuukautisista.
Ilman muuta. Olen mennyt vielä 20-vuotiaankin kanssa lääkäriin, kun edessä oli iso leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
15v on jo lähes täysi-ikäinen, pitää osata itsenäisesti hoitaa jo asiansa. Älä paskaa, vaan anna suoriutua yksin, muuten ei sitä taitoa opi, kun saamalla tilaisuuden oppia!
Lähes täysi-ikäinen, mitä ihmettä nyt? Pitkä matka vielä siihen, 3v on tuossa iässä iso siivu :)
Vierailija kirjoitti:
Teinin voi antaa hoitaa itse asiansa ja keskustella lääkärin kanssa, vaikka vanhempi onkin mukana. Hyvä se back uppi on olla.
Jotkut sairaudet on sellaisia että vaatii koko perheen hoidon, siksikin hyvä olla se asian hoitava aikuinen mukana. Esim sitkeä s-streptokokki, joudutaan hoitamaan joskus koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
Oisko nää mukaanänkeäjä-äidit muka itse kertoneet lääkärillä vanhempansa läsnäollessa koko totuuden, jos lääkäri olisi esim. joutunut rutiinin vuoksi kysymään potilaalta, onko tämä seksuaalisesti aktiivinen tai käyttääkö päihteitä?!
Tulee sulle yllärinä, että aika moni nuori on kunnollisempi kuin mitä me vanhemmat oltiin kasarilla ;)
Riippuu teinin kehityksestä ja lääkäriin monen syystä. Mun 15v. kävi kyllä ihan itsekseen lääkärissä korvakivun ja kovan yskän vuóksi ja hammaslääkärissä käynyt jo vuosia ilman vanhemman seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa ei ongelmaa, mutta olin menossa silmälääkärin vastaanotolle Silmäasemalla 10-v lapsen mukaan, niin kun lapsi oli huoneessa ja minä ovella, niin lääkäri oli jo vetämässä ovea nenäni edestä kiinni. Tottakai menin mukaan, jäi kyllä outo maku tuosta. Kivahan se olis ollut kun vaan kiltisti olisin lapselle kalliit lasit ostellut tietämättä mitä vastaanotolla olisi puhuttu ja lapsella myös neurologinen sairaus joka sekin näköön saattaa olla yhteydessä.
Puhimattakaan lapsen turvallisuudentunteesta!
Ei niitä poista pillerikään, eikä liikunnasta ja terveellisestä ruoasta mitään haittaakaan ole.