Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun katselen vanhuksia, joiden liikkuminen on niin vaivalloista ja hidasta, vaikka ovat taatusti liikkuneet paljon elämänsä aikana niin

Vierailija
10.11.2025 |

Mitenköhän käy nyt tämän nykyporukan vanhuudessa, joka ei liiku miltei yhtään?

Eikö ne sano, että jos olet hankkinut hyvän pohjan elämässäsi lihaksille, liikkumiselle jne, niin olet toimintakykyinen myös vanhana?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan toinen 80 vuotias mutta miksi et usko ikäistemme pystyvän kirjoittamaan ja liikkumaan?  Katri-helena piti hienon konsertin, trump on maailman hallitsija, senioriurheilijat kilpailevat hyvin tuloksin jne. Mummot ja papat hiihtelee ahkerasti.  Joilla nivelet ja pää kunnossa.

Vierailija
142/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt jo on monet 4-kymppiset huonommassa kunnossa kuin vaikkapa 65-vuotiaat ja jopa vanhemmat.

Niinhän sanottiin aikanaan Kekkosestakin, että hän oli vanhanakin paremmassa kunnossa kuin moni nuori.

Ja samaa sanottiin myös Joe automaattikynä Bidenistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoresta alkaen tein paljon raskasta työtä ja harrastin monipuolista liikuntaa mutta olen jo yli 75, niin päivittäiset kävelyt on vähän lyhentyneet, tai ainakin hidastuneet. Muuutama päivä sitten esim kävelin 5km lenkin.

Koetko, että nivelesi ovat pysyneet tästä huolimatta hyvässä kunnossa? Et siis pilannut niitä aikoinaan liiallisella liikunnalla?

Nivelet ei mene pilalle liiallisella liikunnalla, en ymmärrä miten ihmiset vuodesta toiseen kuvittelee että liikunta rikkoo niveliä. Ottakaa selvää asioista, nivelrikkoa tulee enemmän niille jotka eivät juurikaan liiku.

No mikä nyt on se totuus? Toiset sanoo, että liiallinen liikunta pilaa nivelet ja toiset sanoo, että nivelrikko tule

Voi hyvinkin olla näin. Olen yliliikkuva johtuen niveltä ympäröivän kudoksen geenimutaatiosta joka tekee siitä löyhää. Tästä syystä kaikki ylenmääräinen tekeminen loppuu kuin seinään jos tulee liikaa toistoa. Olen yli 40 v jo, ja nyt vasta on pikkuhiljaa kohdallani ymmärretty ett liika liikunta pilaa kehoni. Onneksi olen itse tämän ymmärtänyt jo yli 10 vuotta sitten ja kategorisesti kieltäytynyt kaikesta mikä sairastuttaa kehoani, eli nivelten liikuttamisesta yli niiden sietorajan. Jalkateräni esim kestävät kävelyä n 2 km kerrallaan, kun ajattelee että päälle tulee vielä elämä muut tehtävät kuten suihkussa seisominen kauppareissut siivoaminen pihan hoito sun muu jossa täytyy jalkojen päällä olla. Lihakseni  pysyvät kunnossa täsmäliilkeillä, eivät rääkillä.

Vierailija
144/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla hyväkin ettei tuhlaa niveliään ja aloittaa varsinaisen liikunnan vaikka vasta viisikymppisenä..

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 143: Hyvä pointti!  Kaikilla mun tuntemillani vanhaksi eläneillä (ja tarkoitan siis yli 80 v eläneillä), joilla liikuntakyky on heikentynyt siitä huolimatta, että ovat aina liikkuneet paljon, on ollut myös yliliikkuvat nivelet. Mun isällä on, mulla on, mun tyttärellä on (tosin minä ja tytär ei olle vaielä yli kasikymppisiä). Muistan, kun 1970-luvulla innostuin   14-vuotiaana karatesta. Siellä aina treeneissä ensin jumpattin ja verryteltiin. Mutta mä vedin spagaatin jo heti saliin tultuani. Karateope aina ihmetteli, miten hitossa mä tuon teen. Mutta johtui just yliliikkuvista nivelistäni. Isäkin nuorena poikana teki ihan älyttömiä akrobaattitemppuja ihan kylmiltään ja syynä sama eli ne yliliikkuvat nivelet. Ihmisen niveliä vaan ei ole tarkoitettu liikkumaan sillä tavalla. Eli periaatteessa väärin. Ja jos niitä liikuttaa väärin, ne myös kuluu normaalia enemmän. 

Vierailija
146/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1961 ja lapsuudestani muistan, että vanhempi väki ei juurikaan liikkunut vapaa-ajallaan. Esimerkiksi kotikudullani asuvat ihmiset mökkeilivät ja puuhastelivat puutarhoissaan, mutta enpä juuri nähnyt ketään vanhempia aikuisia kävelylenkeillä tai peräti juoksemassa. Pururadatkin tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin, muistaakseni 1980-luvun alussa, joten aloituksen väite nykyisten vanhusten aktiivisesta liikuntaharrastuksesta tuskin pitää paikkaansa.

Mutta eikö aina näissä lihavuuskeskusteluissa jakseta mainita, kuinka ennen vanhaan ihmiset olivat niin hoikkia, kun koko ajan liikkuivat?

Aina sitä jaksetaan oikein korostaa, kuinka aina liikuttiin itse paikasta toiseen, pyöräiltiin, käveltiin, rehkittiin, oli fyysistä työtä eikä ikinä vain lekoteltu. Onko se sitten paskaa?

Nimenomaan liikuttiin paikasta toiseen, kun autoja oli paljon vähemmän.

Vierailija
147/147 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 143: Hyvä pointti!  Kaikilla mun tuntemillani vanhaksi eläneillä (ja tarkoitan siis yli 80 v eläneillä), joilla liikuntakyky on heikentynyt siitä huolimatta, että ovat aina liikkuneet paljon, on ollut myös yliliikkuvat nivelet. Mun isällä on, mulla on, mun tyttärellä on (tosin minä ja tytär ei olle vaielä yli kasikymppisiä). Muistan, kun 1970-luvulla innostuin   14-vuotiaana karatesta. Siellä aina treeneissä ensin jumpattin ja verryteltiin. Mutta mä vedin spagaatin jo heti saliin tultuani. Karateope aina ihmetteli, miten hitossa mä tuon teen. Mutta johtui just yliliikkuvista nivelistäni. Isäkin nuorena poikana teki ihan älyttömiä akrobaattitemppuja ihan kylmiltään ja syynä sama eli ne yliliikkuvat nivelet. Ihmisen niveliä vaan ei ole tarkoitettu liikkumaan sillä tavalla. Eli periaatteessa väärin. Ja jos niitä liikuttaa väärin, ne myös kuluu normaalia enemmän. 

No just näin. Ja kun nivelet yliliikkuu, niin ei ole kehossa tietoa mikä on liikaa. Kuntoutuksessa mulle sanottiin useasta liikkeestä että sinä et sitten tee niin syvään, pitkälle, kuin menee, ja tultiin erikseen näyttämään mihin asti sain venyä. Jos ohjeet on että kääntäkää ylävartaloa niin paljon kuin se kääntyy niin minullahan se kääntyy lähes ympäri asti 😁

Harmi vain että nuorena sairauttani ei tunnistettu ja fysioterapeutteja myöten ohjeet oli tasoa sinä liikut liian vähän ja sinun pitää tehdä enemmän, ja kaikki liikkeet sellaisia joita nykyään vältän kuin ruttoa. Tosiasiassa piti tehdäkin vähemmän. Tuosta ajasta jäi myös vammoja joita ei tahdota oikein tunnustaa vieläkään. En esim ole pystynyt 23v syntymäpäiväni jälkeen varaamaan toiselle ranteelle painoa oikeastaan ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan