Se on "kapeakatseista", jos joku ei halua hautajaisia?
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/osa-omaisista-tahtoisi-jattaa-hautaja…
Ihmettelen suuresti tämän papin mielipidettä. Jos joku ei halua hautajaisia, niin hänellä on varmasti siihen erittäin hyvät ja painavat syyt. Miksi kirkko koettaa määräillä ja ohjailla millaiset peijaiset ihmisellä saa olla?
Itse en kuulu kirkkoon, en siis joudu hautajaisiin kuolleenakaan, koska en halua minkäänlaisia hautajaisia tai muistotilaisuuksia. Haluan lähteä hiljaa kuten tähän maailmaan tulinkin. En myöskään halua tiettyjä sukulaisia siihen tilaisuuteen kännäämään ja häiritsemään lähiomaisiani. Miten on mahdollista, että pappi ei ymmärrä millaisista asioista hautajaisissa voi olla kyse?
Sekin on älytöntä, että tuhkattavaksi toimitettavaa ruumista pitää käyttää kirkossa eli tuhkaa ei voi siunata.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Eikö jokainen ihminen ole edes pienen muistotilaisuuden arvoinen?
Meidän perheemme jäsenet muistelivat niin äitiä ja mammaa kuin isää ja taataa heidän arkkujensa vieressä sairaalan kappelissa. Sen kummempaa muistotilaisuutta ei tarvita. Muistella voi jokainen omassa pääkopassaan missä ikinä onkaan, ei siihenkään mitään kylmää kiveä tai laattaa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia muistella kuolleita ystäviä epävirallisissa tilaisuuksissa, mutta koskaan en ole sellaisissa hautajaisissa tai muistotilaisuudessa ollut, joka olisi ollut jotenkin vainajan näköinen ja miellyttävä tilaisuus. Siksikään en mitään virallisia muistotilaisuuksia saati hautajaisia halua. Ja Suomessa on paljon sukuja, missä on päihdeongelmaisia, jotka tulevat jokaiseen tilaisuuteen kännäämään ja sönkkäämään. Haluan säästää lähiomaiseni heiltä. Ap
Vähänpä olet sitten hautajaisissa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eikö ole, kuoppaan vaan, ilman että ainuttakaan surijaa. Surullista.
Suurin osa tuhkataan nykyään eli mitään kuoppia ja hautausmaita ei edes välttämättä tarvita.
Suoraan sanottuna pidän todella omituisena ajatteluna sitä, että vain hautajaiset ja muistotilaisuudet osoittaisivat onko ihmisellä aitoja surijoita vai ei?! Mitä ihmettä? Onko tällainen ajatus muka kovinkin yleinen? Ap
Kuoppaan se tuhkakin menee. Kokemuksesta tuplasto raskasta, ensin hautajaiset sitten vielä maahanpanijaiset.
No ei mene. Pari vuotta sitten viimeksi ystäväni tuhkat siroteltiin mereen
Minun molempien vanhempieni tuhkat ripoteltiin mereen, appivanhempieni tuhkat ovat päällekkäin pienessä kolossa uurnahautausmaalla. Eli meillä molempia tuhkauskäytäntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tuhkataan nykyään eli mitään kuoppia ja hautausmaita ei edes välttämättä tarvita.
Suoraan sanottuna pidän todella omituisena ajatteluna sitä, että vain hautajaiset ja muistotilaisuudet osoittaisivat onko ihmisellä aitoja surijoita vai ei?! Mitä ihmettä? Onko tällainen ajatus muka kovinkin yleinen? Ap
Jonnekin ne tuhkatkin pitää laittaa. Oletko yllättynyt, että suurin osa kuolleitten tuhkista on hautausmailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuulun ev.lut. kirkkoon, mutta en myöskään halua minkään kaltaisia hautajaisia ja olisin mieluusti ilman myös sitä palkkaansa vastaan saarnaavan papin siunaustakin. Ilman pappia olen tähän maailmaan tullut ja ilman pappia voin täältä myös poistua. Ihmiselle pitäisi suoda juuri sellainen tästä maallisesta maailmasta poistuminen kuin hän itse haluaa.
Itse oikeasti kuvittelin, että kirkon työntekijät kuuntelevat vainajan tahtoa ja haluavat sitä noudattaa, mutta jutun mukaan kirkko ajatteleekin, että hautajaiset ovat omaisia varten, joten silloinhan hautaustahdollakaan ei ole mitään merkitystä. Kannattaa lukea tuo juttu, jonka linkkasin. Ap
Luitko edes itse sitä juttua?
Siinä sanottiin, että muistotilaisuus on omaisia varten. Sanottiin myös, että sen ei tarvitse olla miten
" Juridisesti tämä menee niin, että jos kyseessä on kirkon jäsen eikä häntä haluta siunata hautaan, siihen tarvitaan kirkkoherran lupa. Lupa tarvitaan myös siihen, jos ihminen tuhkataan ennen hautaan siunaamista, Riikka Reina kertoo."
Tästä kohdasta olisin huolissani, jos olisin kirkkoon kuuluva henkilö, joka ei halua hautausta ja haluaa tuhkauksen. Miten ihmeessä kirkkoherra tuollaisista asioista päättää? Veikkaan, ettei moni tiedä tätä.
Ja jutussa sanottiin selkeästi, että muistotilaisuus on omaisia varten, se kävi monta kertaa selväksi, että vainajan tahto ei olekaan olennainen, vaan omaisten tahto. Hautajaistahto, jollaisia on olemassa on siis turha paperi, jos kuuluu kirkkoon ja haluaa asioita, jotka eivät olekaan omassa vallassa.
Tässä ketjussakin kirjoitti kirkon jäsen, joka ei halua hautajaisia. Sinun neuvosi hänelle taitaa siis olla aivan paikallaan eli hänen on erottava kirkosta, jos haluaa varmistua, ettei hänelle tule hautajaisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin ne tuhkatkin pitää laittaa. Oletko yllättynyt, että suurin osa kuolleitten tuhkista on hautausmailla?
Puutuin vain siihen, että kirjoittaja luuli kaikkien tuhkien menevän hautausmaalle mikä kyllä olisi selvinnyt siitä mitä kirjoitin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia muistella kuolleita ystäviä epävirallisissa tilaisuuksissa, mutta koskaan en ole sellaisissa hautajaisissa tai muistotilaisuudessa ollut, joka olisi ollut jotenkin vainajan näköinen ja miellyttävä tilaisuus. Siksikään en mitään virallisia muistotilaisuuksia saati hautajaisia halua. Ja Suomessa on paljon sukuja, missä on päihdeongelmaisia, jotka tulevat jokaiseen tilaisuuteen kännäämään ja sönkkäämään. Haluan säästää lähiomaiseni heiltä. Ap
Miten ne hautajaiset kenenkään näköisä olisivat, kerran vaan meidät haudataan.
Ne ovat suvunnäköisiä, vieraistahan riippuu millainen muistotilaisuus on. Hautajaiset toistuvat samanlaisina toimitukse
Höpö höpö. Tämä todistaa, ettet ole kovin monissa hautajaisissa ollut. Joka ikinen siunaustilaisuus suunnitellaan yksityiskohtineen kulloistenkin lähiomaisten kanssa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan, että hautajaiset eivät ole kuolleille vaan eläville. Kiitetään yhteiselosta, poistutaan kuka enemmän ja kuka vähemmän surren. Eräs elämä on päättynyt.
Juuri sen vuoksi en halua mitään muistotilaisuuksia. He voivat pitää hauskaa valitsemallaan tavalla ja nostaa maljan muistolleni täysin epävirallisesti ilman minkäänlaisia pönötyksiä. Ap
No, sehän on muistotilaisuus.
"Minun molempien vanhempieni tuhkat ripoteltiin mereen, appivanhempieni tuhkat ovat päällekkäin pienessä kolossa uurnahautausmaalla. Eli meillä molempia tuhkauskäytäntöjä. "
Aivan, puutuin tuohon tosiaan vain sen takia, että kirjoittaja ajatteli kaikkien tuhkien menevän "kuoppaan". Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, eiköhän sillä papilla ole ihan satojen hautajaisten ja surevien omaisten kohtaamisen kokemus mielipiteensä takana.
Tämä.
Ap hokee aivan samaan tapaan tuota omaa agendaansa, aivan kuin se olisi ainoa oikea tapa.
"Höpö höpö. Tämä todistaa, ettet ole kovin monissa hautajaisissa ollut. Joka ikinen siunaustilaisuus suunnitellaan yksityiskohtineen kulloistenkin lähiomaisten kanssa erikseen. "
Huoh. Joku aiempi kirjoittaja sentään totesi, että yksilöllisyyttä ei ole eikä tarvita, koska kyseessä on rituaali. Rituaali ei ole yksilöllinen, vaikka joku tarjoaa lohisoppaa ja toinen vain kakkua tai kerrotaan, että vainaja oli niin mainio kalamies eikä ollut töissään kovin pidetty esimies :) Sellaisissakin hautajaisissa olen ollut, missä entinen työntekijä muisteli vainajaa kuin maksaakseen potut pottuina, se jäikin eniten mieleen. Muuten nämä tilaisuudet ovat ankaraa pönötystä ja velvollisuuksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, eiköhän sillä papilla ole ihan satojen hautajaisten ja surevien omaisten kohtaamisen kokemus mielipiteensä takana.
Ei pappi ole mikään ajatustenlukija. Tutkimustietoakaan asiasta ei esitetty. Hautajaisvieraita on hyvin monenlaisia ja monista lähtökohdista on vainajiakin, jo maalaisjärkenikin sanoo, että tuollaiset mielipiteet eivät voi mitenkään pitää paikkansa. Ihmisten sureminen ja reaktiot poikkeavat varsin paljon toisistaan eikä pappi tiedä mitä hautajaisvieraat ja omaiset ajattelevat hautajaisista ja muistotilaisuudesta.
Itse asiassa koko jutun aihekin todistaa juuri päinvastaista kuin mitä pappi sanoi. Eli kun rituaalit eivät enää tunnu pakolllisilta ja side kirkkoon on katkennut, eivät ihmiset kaipaakaan enää noita rituaaleja. Ap
Kuulepas ap!
Millä ajatuksenlukutaidolla kuvittelet papin kertovan kokemuksistaan? Tällä lausonnollasi SINÄ kerrot, että et tiedä papin työstä yhtään mitään.
Papit keskustelevat joka ikisen vainajan lähiomaisten kanssa ennen hautajaisia. Lisäksi he käyvät työssään lukemattomia keskusteluja kuolevien, sairaiden ja monenlaisissa muissa erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa. Kyllä he kuulevat ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä niin elämästä kuin kuolemastakin. Ei tarvitse olla mikään ajatustenlukija.
Ota sinä asioista selvää, äläkä esittä arvailujasi faktoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ap hokee aivan samaan tapaan tuota omaa agendaansa, aivan kuin se olisi ainoa oikea tapa.
Mikä se minun agendani on? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan, että hautajaiset eivät ole kuolleille vaan eläville. Kiitetään yhteiselosta, poistutaan kuka enemmän ja kuka vähemmän surren. Eräs elämä on päättynyt.
Juuri sen vuoksi en halua mitään muistotilaisuuksia. He voivat pitää hauskaa valitsemallaan tavalla ja nostaa maljan muistolleni täysin epävirallisesti ilman minkäänlaisia pönötyksiä. Ap
No, sehän on muistotilaisuus.
Ei ole. Muistotilaisuus on tilaisuus, johon kutsutaan muistelemaan vainajaa, minua voi muistella missä ja milloin vain normaalin elämän käänteissä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pappi ole mikään ajatustenlukija. Tutkimustietoakaan asiasta ei esitetty. Hautajaisvieraita on hyvin monenlaisia ja monista lähtökohdista on vainajiakin, jo maalaisjärkenikin sanoo, että tuollaiset mielipiteet eivät voi mitenkään pitää paikkansa. Ihmisten sureminen ja reaktiot poikkeavat varsin paljon toisistaan eikä pappi tiedä mitä hautajaisvieraat ja omaiset ajattelevat hautajaisista ja muistotilaisuudesta.
Itse asiassa koko jutun aihekin todistaa juuri päinvastaista kuin mitä pappi sanoi. Eli kun rituaalit eivät enää tunnu pakolllisilta ja side kirkkoon on katkennut, eivät ihmiset kaipaakaan enää noita rituaaleja. Ap
Kuulepas ap!
Millä ajatuksenlukut
Sitä minä tässä juuri ihmettelen, että miten hän on päässyt kaikkien hautajaisvieraiden pään sisään tietämään mitä he hautajaisrituaalista ajattelevat. Ei minulta hautajaisvieraana ainakaan ole yksikään pappi kysynyt mitä mieltä olen hautajaisrituaalin tarpeellisuudesta tai muusta asiaan liittyvästä, ei, vaikka olen ollut vainajan lähiomainen tai läheinen ystävä. On yksinkertaisesti mahdotonta, että kaikki ihmiset tarvitsevat tätä rituaalia ja ajattelevat siitä samalla tavalla. Eihän niin ole missään muussakaan asiassa, että ihmiset ajattelevat ja kokevat samoin. Ap
Tilaisuus = paljon jengiä muistelemassa kuollutta. Mikseivät muistaneet eläessään?
Hmh. Tulossa hautajaiset, joissa vieraina minun lisäkseni vain yksi henkilö. Siinähän pahastuu pappi tai joku, jos haluaa. Meillä läheisillä on ollut ihan oikeitakin ongelmia, eipä paljoa pahastumiset hetkauta. Kuollut henkilö itse katkaisi välinsä, joten emme edes tiedä, keitä ns. pitäisi kutsua. Ja toiseksi, menehtyneen lähipiiri olisi mitä todennäköisemmin jossain määrin vaarallista huumeporukkaa, joten ei kiinnosta edes selvitellä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut surun kokemusasiantuntijana ja törmännyt liian usein siihen, miten ihmiset kantavat pitkäänkin surua ja ahdistusta osaamatta purkaa sitä kunnolla. Jää kuin sama levy päälle ja menetys vaikuttaisi tapahtuneen eilen, vaikka aikaa olisi vierähtänyt useampia vuosia tai jopa yli vuosikymmenien.
Sanon aina kaikille sureville, olipa kyse läheisestä ihmisestä tai lemmikistä, että järjestä muistotilaisuus. Se käsitetään helposti jäykäksi kahvitteluksi, jonka joudun korjaamaan joka kerta: juokse maratoni, kierrä maapallo, rakenna talo, polta vainajan vaate nuotiolla, mene huutamaan metsään, neulo villasukat, maalaa seinä tai ihan mitä tahansa, mutta omista se hetki vainajan muistoksi ja kunniaksi. Ja se, joka on vinkistäni pitänyt, on kiittänyt ideaa ja jolla saanut helpotusta kipeään suruunsa. Suosittelen järjestämään uuden "muistojuhlan", jos ei ensimmäinen vielä auttamaan purkamaan surua ja ikävää.
Niinpä ja onnek
Viisas kirjoitus. Ylipäänsä surusta ja suremisesta.
Hyvin myös oivallettu, että kirkon työntekijät ovat suremisen ammattilaisia, koska ovat siihen koulutettuja ja sitä koko ajan työkseen tekevät. Jotkut ihmiset sitä turhaan pelkäävät, koska siinä on sana 'kirkko'.
Luitko edes itse sitä juttua?
Siinä sanottiin, että muistotilaisuus on omaisia varten. Sanottiin myös, että sen ei tarvitse olla mitenkään tietyn kaavan mukainen, vaan sen voi järjestää ihan missä vaan ja ihan ilman mitään virallista pönötystä. Ei kirkko tai pappi mitään järjestä, vaan omaiset. Ja pappia ei tarvitse muistotilaisuuteen edes kutsua.
Ja jos joku ei halua papin siunaavan itseään hautaan, niin hän lienee tajunnut erota kirkosta elinaikanaan.