Se on "kapeakatseista", jos joku ei halua hautajaisia?
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/osa-omaisista-tahtoisi-jattaa-hautaja…
Ihmettelen suuresti tämän papin mielipidettä. Jos joku ei halua hautajaisia, niin hänellä on varmasti siihen erittäin hyvät ja painavat syyt. Miksi kirkko koettaa määräillä ja ohjailla millaiset peijaiset ihmisellä saa olla?
Itse en kuulu kirkkoon, en siis joudu hautajaisiin kuolleenakaan, koska en halua minkäänlaisia hautajaisia tai muistotilaisuuksia. Haluan lähteä hiljaa kuten tähän maailmaan tulinkin. En myöskään halua tiettyjä sukulaisia siihen tilaisuuteen kännäämään ja häiritsemään lähiomaisiani. Miten on mahdollista, että pappi ei ymmärrä millaisista asioista hautajaisissa voi olla kyse?
Sekin on älytöntä, että tuhkattavaksi toimitettavaa ruumista pitää käyttää kirkossa eli tuhkaa ei voi siunata.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hautajaiset ole kuollutta varten vaan jälkeenjääneitä. Eikä sinun mielipidettäsi enää siinä kohtaa kysellä kun olet arkussa.
Ei kysellä, joten omaiset voivat jättää hautajaiset pitämättä myös kirkkoon kuuluvalta ihmiseltä. Jos pappi olisi looginen, hän pysyisi kannassaan siinäkin tapauksessa. Ap
Kyllä tuhkan voi siunata ja monessa seurakunnassa siunataankin. Ehkä enemmän pienissä maalaisseurakunnissa vedetään linjaa, että siunata pitää ennen tuhkausta, mutta se on ihan kyseisen seurakunnan linjaus, ei kirkon yhtenäinen linja.
Ajatus omista hautajaisistani tuntuu inhottavalta, siis se huomion keskipisteenä oleminen. Ajattelen kuitenkin että on omaisten yms. asia järjestävätkö vai eivät. En sano siihen mitään. En ole enää silloin itse täällä. Sen olen kertonut että haluaisin maahan hautaamisen tuhkaamisen sijaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Ajatus omista hautajaisistani tuntuu inhottavalta, siis se huomion keskipisteenä oleminen. Ajattelen kuitenkin että on omaisten yms. asia järjestävätkö vai eivät. En sano siihen mitään. En ole enää silloin itse täällä. Sen olen kertonut että haluaisin maahan hautaamisen tuhkaamisen sijaan.
Se ei siis häiritse, jos sinulle ei järjestetä hautajaisia? Itseäni kyllä kiukuttaisi, jos järjestettäisiin perinteiset hautajaiset, jollaisia olen oman sukuni kohdalla jo kokenut lieveilmiöineen. Mutta siitä ei ole pelkoa, koska lähiomaiseni ovat aika uskonnonvastaisia. Ap
Monet hautajaiset varmasti järjestetään siksi, että koetaan painostusta järjestää ne. Pappi voi painostaa "surevien oikeuksilla", sukulaiset voivat painostaa perinteen varjolla tms. Omassakin sukulaisissa kauempana varmasti on joku, joka paheksuu, ettei pääsekään hautajaisiin. Motiivina tuskin on sureminen, enemmänkin se, että haluaa tietää mitä tälle sukuhaaralle kuuluu tai jotain muuta vastaavaa.
Olin vähän yllättynyt siitä, että niin moni ketjussa ajattelee, ettei ole mitään väliä sillä mitä vainaja itse haluaa. Itse kun luulin, että aika moni ajattelee kuten minä itse, että kuolema ja muistelu olisi hyvä olla jotain samantapaista mitä vainaja oli, ateistille ei kristillisyyttä eikä kristitylle tunnuksettomia hautajaisia - monikaan ei ehkä kuitenkaan pitäisi ok:na sitä, että muslimiksi kääntynyt hautaisi sukulaisensa islamilaisin menoin? Tai jehova kieltäisi luterilaisen hautajaiset?
Mielenkiintoista, taas sain tietää ketjun avulla miten paljon ihmisten mielipiteet eroavat toisistaan näissäkin asioissa. Mutta ehkä tämä aiheen käsittely jo riittää. Ap
Voisko valtiolla olla kirkosta erillinen tuhkauspalvelu? Omainen hakee tuhkat ja laittaa, minne haluaa ja pitää sellaisen muistotilaisuuden kuin haluaa. Kirkkoon kuuluvat hoitaa kirkon kautta. Olisi paljon halvempi ja parempi.
Vierailija kirjoitti:
Voisko valtiolla olla kirkosta erillinen tuhkauspalvelu? Omainen hakee tuhkat ja laittaa, minne haluaa ja pitää sellaisen muistotilaisuuden kuin haluaa. Kirkkoon kuuluvat hoitaa kirkon kautta. Olisi paljon halvempi ja parempi.
Tämä. Minä ainakin haluan omat tuhkat metsään ja niiden päälle puu. Muistotilaisuus siellä. Ei tarvi pappia vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi tietää, että hautajaiset ja muistotilaisuus ovat eläviä varten, osa suruprosessia ja eräänlainen siirtymäriitti elämään ilman läheistä. Monelle se on konkreettinen "lupa" ymmärtää, että läheistä ei enää ole.
Eiköhän tuo pappi ole ihan riittävästi kuunnellut ihmisiä, jotka surevat vielä vuosien jälkeenkin sitä, että surulle ei koskaan ollut konkreettista paikkaa, piti jatkaa leskenä tai orpona ilman, että sai näyttää suruaan. Hautajaiset on usein se tila, jossa suru saa olla läsnä.
Miksi ap ei haluaisi sallia läheisilleen mahdollisuutta yhdessä muistella ja tuntea surua vai pelkäätkö, että edes kuollessasi ei kukaan halua paikalle?
No se tuosta jutusta kyllä puuttui, että leimataan hautajaisia haluamaton niin epämiellyttäväksi ihmiseksi, ettei kukaan edes haluaisi paikalle.
Lähimmäisenrakkautta kerrakseen. Ap
Tuossa ei leimattu mitään. Olet taas yksi niistä, jotka vääntää asian kuin asian negatiiviseksi ja koittaa saada toisen näyttämään pahikselta.
Eikö se nimenomaan ole lähimmäisenrakkautta, että halutaan kaunis muistotilaisuus täältä lähteneelle?
Hautajaiset jakaantuu tavallaan kahteen vaiheeseen. On siunaustilaisuus kirkossa tai kappelissa, tai jossain muualla ja se voidaan toteuttaa erilaisin menoin.
Toinen tilaisuus on sitten muistotilaisuus, eli yleensä vähintään kahvittelut ym. Sen voi jättää järjestämättäkin.
Kirkkoon kuuluvat siunaa yleensä aina pappi. Appeni ei kuulunut kirkkoon, mutta ennen kuolemaansa pyysi, että pappi sitten varmasti tulisi hänet siunaamaan. Eli ero kirkosta ei välttämättä ollut kovin vahvasti vakaumuksellinen. Saattoi johtua ihan vain rahasta.
Toinen mies, jonka tunsin ja joka tiesi pian kuolevansa, liittyi kirkkoon viime metreillään. Hänelle oli myös tärkeätä saada kirkolliset hautajaiset.
Mistä tällainen kertoo?
En tiedä, miten sellaiset henkilöt sitten nykyään haudataan, jotka ei kuulu kirkkoon ja jotka ei halua pappia siunaamaan. Toistaiseksi kaikki nekin tuntemani vainajat, jotka ei kuuluneet kirkkoon, on kuitenkin pappi siunannut.
Mitä ihmeteltävää tuossa papin mielipiteessä on? Meillä jokaisella on - ja saa olla - omat mielipiteemme.
Jos se hänestä tuntuu kapeakatseiselta, niin sitten tuntuu.
Sinusta tuntuu joltain muulta.
Saathan sinäkin siinä ihmetellä. Miksi pappi ei saisi?
Ammattilaisena hänellä on ehkä vielä enemmän tuntumaa asiaan. Hän on nähnyt ammatissaan, miten tärkeäksi ihmiset on kokeneet siunaustilaisuuden, ja eiväthän he sinne olisi edes tulleet, jos olisivat ajatelleet sen olevan turhaa. Kyllä minä tiedän ihmisiä, jotka ei ole koskaan osallistuneet hautajaisiin, koska eivät ole pitäneet sitä tärkeänä eivätkä vain ole halunneet tulla. Se on heille ihan sallittua ja kaikki on vapaaehtoista.
Eihän pakko ole edes omaiselleen niitä hautajaisia järjestää, kyllä yhteiskunta senkin hoitaa.
Minulle on oikeastaan ihan sama, mitä jäänteilleni tehdään kuolemani jälkeen. Ei ole puolisoa eikä lapsia, joten ei huoleta sekään, jääkö rahoista mitään jäljelle hautajaisten jälkeen. Toivottavasti ei jäisikään, en ole sukurakas.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on oikeastaan ihan sama, mitä jäänteilleni tehdään kuolemani jälkeen. Ei ole puolisoa eikä lapsia, joten ei huoleta sekään, jääkö rahoista mitään jäljelle hautajaisten jälkeen. Toivottavasti ei jäisikään, en ole sukurakas.
Mutta oikeastaan ihan yksi ja sama tuo jälkimmäinenkin asia.
Oikeastaan itse kunkin on täysin turhaa miettiä omia hautajaisiaan. Mitä niillä on väliä, maailma jää kuitenkin taakse, uskonnollisesta vakaumuksesta huolimatta.
Hautajaisethan ovat surevia omaisia varten, eivät vainajaa itseään varten. Mielestäni olisi täysin reilua antaa omaisten päättää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuhkan voi siunata ja monessa seurakunnassa siunataankin. Ehkä enemmän pienissä maalaisseurakunnissa vedetään linjaa, että siunata pitää ennen tuhkausta, mutta se on ihan kyseisen seurakunnan linjaus, ei kirkon yhtenäinen linja.
Niinpä. Vuosituhannen vaihteessa oli vielä niitäkin pappeja jotka kieltäytyivät siunaamasta kuollutta joka oli menossa tuhkaukseen. Ihan kuin se edes papille kuuluisi, mutta ilmeisesti joidenkin pitää yrittää kontrolloida kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Vuosituhannen vaihteessa oli vielä niitäkin pappeja jotka kieltäytyivät siunaamasta kuollutta joka oli menossa tuhkaukseen. Ihan kuin se edes papille kuuluisi, mutta ilmeisesti joidenkin pitää yrittää kontrolloida kaikkea.
Lestadiuolaisalueellako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiuolaisalueellako?
Ei, ihan eteläisessä Suomessa.
Eikö se sitten ole yhtä ok jättää vainajan hautajaiset pitämättä, vaikka vainaja olisi niitä toivonut, jos kerran vainajan mielipiteellä ei ole väliä, vaan surevat ovat tärkeimpiä? Sellaisesta tilanteestahan lehtijuttu oli eli omaiset eivät halua pitää hautajaisia. Tämä surevien mielipide ei sitten papin mielestä ollut ok.
Tässä törmätään jälleen saman mistä jo ketjun aluksi mainitsin. Eli omaisjoukko, surevat ja jälkeenjääneet eivät ole mikään yhtenäinen joukko, joka haluaa hautajaisia. Aivan kummallisesti pappi tuossa lehtijutussa puolustaa surevien oikeutta surra hautajaisten muodossa eikä niiden, jotka haluaisivat päinvastoin jättää hautajaiset välistä. Hän siis arvottaa suremisen tapoja painottaen niiden oikeutta, jotka kuuluvat kirkkoon ja haluavat surra kristillisissä hautajaisissa. Vaikka nämä olisivat kaukaisempia sukulaisia, joiden kanssa ei edes oltaisi oltu tekemisissä vuosikymmeniin (kuten omassa tapauksessani). He vain haluavat tulla kaikkiin sukutilaisuuksiin esittämään oman sekakäyttäjän performanssinsa (jos ilkeästi sanotaan). Tuo mustattu tekstin osa on minusta aika erikoinen. Päihdeongelmaisia tosiaan löytyy joka suvusta, miksi he ovat tärkeämpiä kuin lähiomaiset? En usko, että Suomesta löytyy montaakaan ihmistä, joka ajattelisi, että hän mielellään altistaa omat lapsensa ja ison joukon muita sukulaisia parin kännikalan "vitseille" ja muille kailotuksille hautajaisissa.
Mikä juuri hautajaisia haluavien surevien surusta tekee muiden surua arvokkaampaa niin että heidän mukaansa tulisi toimia? Osaatko vastata? Ap