IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"
Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.
Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea
Kommentit (810)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuutta ei perintökaaren säännösten takia voida myydä. Perinnöstä luopuminen ei ollut vaihtoehtona, koska vero-ongelma olisi siirtynyt alaikäisille lapsille.
Olisi kyllä kiva kuulla vähän tarkemmin tästä tilanteesta. Miten vero-ongelma siirtyy lapsille jos perinnöstä luopuu?
no siten että ne lapset joutuvat maksamaan perintöveron jos vanhempi luopuu perinnöstä. Toki edellyttää että perintö on yhä niin suuri että siitä pitää verot maksaa, perittävä summahan pienenee kun perijöitä on 1 sijasta 2.
Mikseivät myös lapset voi luopua perinnöstä? Silloin heidänkään ei tarvitse maksaa perintöveroa. Vai onko tässä nyt jotain, mitä en ymmärrä?
Juuri näin.Ei kai kenenkään ole pakko ottaa perintöä vastaan.
Lapsi ei itse ole oikeustoimikelpoinen, niin lapsi ei asiaa itse saa päättää. Lapselle määrätään edunvalvoja joka päättää lapsen puolesta, ja käytännössä aina kun perinnön arvo on plus-merkkinen niin edunvalvoja sen päättää lapselle antaa. Vaatii todella painavat perusteet jotta edunvalvoja lapsen puolesta perinnöstä luopuu.
Lapsi hyvinkin siis saattaisi joutua ottamaan velkaa ja samassa pilaamaan luottotietonsa.
Sanna joutui ottamaan suuren lainan maksaakseen perintöveron ja samaan syssyyn valittaa köyhyyttä :-)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, en ymmärrä miksi he eivät voisi luopua perinnöstä anomalla sitä maistraatista, ja kohtuuton verorasitus on nähdäkseni riittävä syy. Anomus ei ole kallis eikä aikaavievä. Mitä väliä sillä on, jos se siirtyy seuraavalle perintökaaressa, jos tavoitteena on välttää perintöverot? Nehän tässä olivat se ongelma. Muka.
Oikeustoimikelvoton ihminen ei itse sitä päätä, eikä muutkaan perintökaaressa mukana olevat, koska he ovat tilanteessa jäävejä. Asian päättää viranomainen, ja jos perinnön arvo on enemmän kuin 0€, niin käytännössä aina lapsi sen perinnön joutuu vastaanottamaan.
Sanna. Meistä suurin osa ollaan ihan ymmärtäväisiä ja fiksuja ihmisiä.
Mä en kuitenkaan yhtään ihmettele että täällä taivastellaan asiaa koska kaikkea ei kerrota. Jotain on jätetty sanomatta ja se aiheuttaa ihmetystä miksi ei perhe pärjää.
Tuo sinun kirjoitus oli todella aggressiivinen jonka tänne jaoit.
Oiskohan teillä mahdollista muuttaa siellä suunnilla pienempään asuntoon jos vaikka sillä pystyisitten saamaan vuokrasta 200-300€ pois perheen käyttöön. En tiedä lasten ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kerro toki minullekin mitä vaikka mitä etuuksia lapsiperheet saavat? Lapsilisä kun tulee kaikille, jotka sitä hakevat, myös suurituloisille.
Yhä edelleen EI SAA kaikki vaikka kuinka hakisi. AINOASTAAN lapsiperheet saavat.
Ja vain alle 17v lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisparilla on yhteenlasketut nettotulot 2000 euroa ja vuokra 700 euroa, kyllä sillä elää, varsinkin kun ovat 60-vuptiaasta asti elelleet muiden kustantamalla eläkkeellä.
Sannan perhe voisi muuttaa kolmiosta kaksioon, niin vuokra, joka on nyt 1300 euroa, pienenisi huomattavasti. Valintoja, valintoja.
Eläkkeet on saatana itse ansaittua rahaa!!
Ei ole. Ei vaikka kuinka niin väittäisit. Sinä olet maksellut aiempien sukupolvien eläkkeitä, nykyiset työssäkäyvät maksavat nykyisiä eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?
Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.
Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).
Missä kohtaa jutussa muuten sanottiin, että olen vastavalmistunut
Tästä viestistä selvisi, että kusipäinen ja vinksahtanut luonne estää työllistymisen ja normaalit ihmissuhteet, kun ikuisuustyöpaikka vihdoin meni alta. Kyllä kaikki nyt ovat kateita Sannalle. Ruma sisältä, ulkoa en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Tuttavani sairastaa Parkinsonin tautia. Harmittelee lääkkeiden hirveää kalleutta vaikka perheessä rahaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?
Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.
Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).
Missä kohtaa jutussa muuten sanottiin, että olen vastavalmistunut
Jutun mukaan tuista leikattiin 155e/kk. Jos se riittää ajamaan kaiken kaaokseen, niin taloudenhallinta on ollut heikoissa kantimissa jo ennestään. Koulutetun ihmisen pitäisi tietää, että tuilla katetaan vain välttämätön ja ensisijaisesti väliaikaisesti. On oma valinta priorisoida kallista asumista ja nipistää muista asioista, joten ei pidä valittaa jos muissa asioissa on niukkaa.
"Olen joskus mm. päässyt kaverin vinkkaamana opettamaan tekoälylle suomen kieltä, ja olen miettinyt alkaa tehdä graafista suunnittelua, ym juttuja. Olen myös auttanut erästä ystävää yhdessä kryptoprojektissa luomalla siihen ns. hahmon jolla mainostetaan kolikkoa.
On mulla muitakin ideoita, pitää ruveta suunnittelemaan ja toteuttamaan."
Älä oikeinkirjoitusta sille opeta, ethän.
Muuttakoot halvempaan asuntoon; loputkin asumistuet pitäisi ottaa pois.
Nro 377 ennen kuin ryhdyt täyspäiväiseksi yrittäjäksi opettamaan tekoälylle suomen kieltä ja suunnittelemaan hahmoja kryptokolikoiden mainostukseen, suosittelen laskemaan, miten tuollaisella elää. Ja arvioimaan montako hahmoa on suunniteltava, jotta pääset kohtuulliselle tuntipalkalle. Paljonko duunia on tehtävä, jotta saat lakutettua vaikka 2000 e kuukaudessa. Mieti, mistä ne asiakkaat löytyy. Ota myös huomioon, että joudut sitten maksamaan itse omat eläkemaksusi, jotka ei ole ihan pieniä. Yrittäjyys on kallista touhua Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuttamassa perheasunnosta miehen, lapsen ja koiran kanssa 30 neliön asuntoon, koska tuloni vähenivät. Näin sitä tehdään, kun itse maksetaan kaikki, eikä eletä tuilla veronmaksajien kustannuksella. Noilla artikkelin henkilöillä kuulostaa olevan suorastaan leveämpi elintaso kuin meillä, ja he elävät tuilla!
Koiraa ei tule raahata pieneen kerrostalokoppiin. Eläin ei ole vastuussa köyhyydestänne. Antakaa eläinparka jollekin, jolla on varaa huolehtia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Eräs kaverini saa aivan hitonmoisen eläkkeen vaikka ei ole ollut työelämässä juurikaan,, itse saan 300-400 euroa vähemmän, silti valittaa joka kuukausia ettei ole rahaa ruokaan, kuitenkin pistää rahansa tupakkaan, kauneudenhoito juttuihin yms. Eli epäilen kyllä aina näitä jotka sanoo ettei ole rahaa ruokaan, kuitenkin Suomessa työttömät saa enemmän kuin me tavalliset matalapalkka alan duunarit ja saavat vielä muita etuuksia kaupan päälle. Suomessa ei kukaan kuole nälkään vaan ihmiset on uusavuttomia, eivät hallitse rahankäyttöään, eivät budjetoi, tuhlaavat rahansa jonninjoutavaan roskaan mikä ei ole sillä hetkellä välttämätöntä. Suomessa on paljon uusavuttomia jotka kyllä käsi ojossa huutaa lisää rahaa Kelasta ja syyttävät ulkopuolisia tahoja kaikesta, kuitenkaan eivåt itse ota vastuuta omasta elämästään.
Eiköhän nämä mainitsemasi uusavuttomat ole kuitenkin vähemmistössä. Koetapa itse elää esim pitkäaikaissairaana, työttömänä pari kuukautta niin huomaat, ettei rahaa riitä kauneudenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Sanna joutui ottamaan suuren lainan maksaakseen perintöveron ja samaan syssyyn valittaa köyhyyttä :-)
Jos perit omakotitalomörskän jostain korvesta, on perintö käytännössä arvoton.
Tätä kannattaa testamentissa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä lääkkeisiin ja hoitokuluihin 700 euroa kuussa? Suomessa on kuitenkin lääkekatto on 633 euroa ja hoitokuluissa 762 euroa?
Lääkekattoon kuuluu Kela-korvattavat lääkkeet ja hoitokulukattoon julkisen puolen hoitokulut.
Tuttavani sairastaa Parkinsonin tautia. Harmittelee lääkkeiden hirveää kalleutta vaikka perheessä rahaa onkin.
Tästä hoitokatosta on aina väärä käsitys, että hoitokaton jälkeen maksut päättyvät tuohon. Eivät sairaalamaksut tuohon lopu, vaan hoitokaton ylittymisen jälkeen sairaalamaksuista saa alennuksen. Poliklinikkamaksut ovat ilmaiset, eli jos vain käyt lääkärin vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, en ymmärrä miksi he eivät voisi luopua perinnöstä anomalla sitä maistraatista, ja kohtuuton verorasitus on nähdäkseni riittävä syy. Anomus ei ole kallis eikä aikaavievä. Mitä väliä sillä on, jos se siirtyy seuraavalle perintökaaressa, jos tavoitteena on välttää perintöverot? Nehän tässä olivat se ongelma. Muka.
Oikeustoimikelvoton ihminen ei itse sitä päätä, eikä muutkaan perintökaaressa mukana olevat, koska he ovat tilanteessa jäävejä. Asian päättää viranomainen, ja jos perinnön arvo on enemmän kuin 0€, niin käytännössä aina lapsi sen perinnön joutuu vastaanottamaan.
Epäilen, että ei joudu, jos tilanne on se, että perintö ei ole realisoitavissa ja siitä pitää maksaa suuret perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan sivistyksen voi päätellä siitä kuinka se kohtelee heikko-osaisimpia.
Mun mielestämme me eletään moraalisesti aivan läpi mädästä yhteiskunnassa.
Tähänkin tulee taas raakkumaan jotain äärioikeistolaisia, jotka laittaisivat nämä ihmiset mielummin uuniin, kuin sietäisivät näitä ihmisiä tässä maassa. Kertoo jotain siitä minkälaisessa maassa elämme.Kyl mä haluan käyttää omat rahat omaan perheeseeni enkä tunkea niitä kaikkea tuntemattomille "heikko-osasille"
Kaikkea tuntemattomille??
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahamäärää joka riittää kun henkilö ei osaa hallita talouttaan. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa kun näitä itkuvirsiä lueskelee.
Toikin täti pyörittää pienempää taloutta n. 300e suuremmalla summalla kuin itse ja silti epäonnistuu. Meillä saadaan osteltua lapsille osakkeita n. Joka 4kk.
Älä viitsi valehdella. Sannan neljähenkisellä perheelle jää käytettäväksi ruokaan, vaatteisiin, kulkemisiin, opiskelumateriaaleihin, lääkäreihin, lääkkeisiin, ym. asioihin 570€/kk eli142,50€/henkilö/kuukausi. Sillä ei ostella osakkeita, eikä paljon ruokaakaan.
Toimeentulotuen perusosa on neljähenkiselle perheelle, jossa on kaksi yli kymmenvuotiasta lasta 1899,37€, ja toimeentulotukiperhe valittaa olevansa köyhä. Onko sellainen perhe hyvätuloinen, jolla on käytettävissä kuukaudessa 1429,37€/kk vähemmän kuin toimeentulotukiperheellä?
Sä kyllä itse kuulostat huomattavasti pellemmältä kuin keskiverto tuensaaja, ikävä kyllä.