Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Asumistuen leikkaukset iskivät lujaa vähävaraisiin: Nyt puhuu Sanna, 50: "Hädin tuskin pystymme ruokkimaan lapsemme"

Vierailija
08.11.2025 |

Asumistuen leikkaukset ovat iskeneet lujaa vähävaraisiin suomalaisiin.

Onpa erikoista, että jopa perskokkareiden oma media julkaisee tämmöisen jutun. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b71c1d-0feb-49cd-8022-68a42299bfea

Kommentit (810)

Vierailija
441/810 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se, että mikään määrä rahaa ei ole tarpeeksi näille sannoille ja lihapiirakkaäideille. Todellinen ongelma on se, että he eivät osaa käyttää rahaa eivätkä sopeuttaa elintasoaan tulotasoon. Tuki ei ole palkka, sillä ei ole tarkoituskaan kustantaa samanlaista elämää kuin palkalla voisi.

Vierailija
442/810 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kertoo enemmän elämän hallinnan puutteesta jos noin pieni summa suistaa raiteiltaan. 

Sanna kun on korkeakoulutettu niin luulisi älyävän miten taloutta hoidetaan ja ennakoimaan tilanteita.  

Ymmärrän että elämässä voi tulla yllättäviä tilanteita jos sairastuu äkillisesti tai tulee konkurssi mutta käsittääkseni näistä ei ollut nyt kyse. 

Tuo hänen hyökkäävä postaus tänne kertoo paljon luonteesta. Jos hän olisi fiksu niin olisi voinut tuoda asiansa esille asiallisesti. 

Tällä tavallako kyseisessä ammatissa toimitaan? 

Eikö ihmiset oikeasti osaa säästää silloin kun ovat töissä. Sitten kun työttömyys iskee niin olisi aikaa selvitellä tilannetta ilman paniikkia rahasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Minä olen " Sanna", uskokaa tai olkaa uskomatta. Minä en ole toimittajan tekoälyhahmo eikä minun tarinani ole muutenkaan hänen keksimänsä. Minä olen oikea ihminen, joka halusi kertoa teille kermap****lle tarinan siitä, miten kenestä tahansa voi tulla köyhä. Kun raivon vallassa hakkasit viestiäsi tulemaan, niin ei sitten käynyt mielessä, että toimittajia sitoo tiukka ammattieettinen koodisto? Päätit syyttää Iltalehden toimittajaa valehtelijaksi?

Tiesin, että Suomessa on paljon ilkeitä ja epäempaattisia ihmisiä ja että tämä palsta on teidän kutupaikkanne.

Minä en ole opiskellut Tallinnassa eikä minun tutkintoni ole oikeusnotaarin tutkinto. Olen valmistunut Helsingin yliopistosta ja olen OTM. Keljuttaako, kun itse et koskaan oikikseen pääse? Ja vielä enemmän sinua suututtaa, kun lisään valmistuneeni loistavin arvosanoin ( yksi 4, loput 5).

Missä kohtaa jutussa muuten sanottiin, että olen vastavalmistunut? 

Opetelkaa lukemaan! Tein pitkän uran pankkimaailmassa ja tuli lähtö yt- neuvottelujen jälkeen. Sain huomata, että kokemukseni ja pätevyyteni " katosivat" jonnekin kun täytin 50. Mutta teillä ei ole hätää, te olette nuoria ja kauniita ikuisesti. Onneksi olkoon!

Ja missä kohtaa sanottiin, että minä en voi mennä " huonompiin" töihin? Olen hakenut KAIKENLAISIA töitä, eivät ne minua valitse. Ja kouluttaudun lisää, kuten jutussa luki. Minä en makaa jouten!

Miksi meidän pitäisi muuttaa Järvenpäähän? Miksi minun pitäisi repiä lapseni sosiaalisesta ympäristöstään? Miksi kiusaaminen loppuisi, jos muuttaisimme tuonne Järvenpäähän, mikä Shangri-La se on? Ja mitä järkeä olisi muuttaa? Vuokra olisi pienempi, mutta puolison työmatkakulut nousisivat niin, että tulos olisi yhtä tyhjän kanssa. Sitäpaitsi lapsillani on kavereita täällä.

Te olette ilkeitä, sadistisia ja julmia. Te olette niitä omahyväisiä tyyppejä, joiden lapset kiusaavat toisia. 

Ja kun noin nokkelia olette, niin varmasti keksitte, mikä on sellaista omaisuutta, mitä ei voi PK:n säännösten mukaan myydä - oi te oman elämänne huippujuristit!

Meillä on ollut rahaa ja omaisuutta, mutta elämässä voi tapahtua katastrofeja ja ihminen voi menettää kaiken. Meidän elämämme katastrofeja en teille kerro, olen IL- jutussa kertonut aivan tarpeeksi. On varmasti mahtavaa lukea lehdestä tarinoita, jotka kertovat miten köyhästä tuli miljonääri ja lukihäiriöisestä lääkäri. Toisentyyppinen " matkakertomus" herättää raivon.

Mutta hei - sinäkin voit sairastua, sinäkin voit joutua työttömäksi, sinun yrityksesi voi tehdä konkurssin ja sinäkin voit pudota turvaverkkojen läpi. On tietysti helpottavaa uskotella, että hyvinvointivaltio kyllä huolehtii köyhistään, silloin sinä voit keskittyä meidän kokemustemme vähättelyyn ja syyllistyä henkilöä koskeviin loukkauksiin. Voi, kuinka hieno ihminen oletkaan!

En kommentoi kirjoitustani enkä aio palata lukemaan kommentteja ainakaan ihan heti. 

- Sanna

Juu, kaikkihan me ollaan täällä Sannoja. Sinulla sen sijaan taitaa olla kaktus eksynyt ryppyreiän tienoille, sen suuntaista ainakin tekstisi on.

Vierailija
444/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on se, että mikään määrä rahaa ei ole tarpeeksi näille sannoille ja lihapiirakkaäideille. Todellinen ongelma on se, että he eivät osaa käyttää rahaa eivätkä sopeuttaa elintasoaan tulotasoon. Tuki ei ole palkka, sillä ei ole tarkoituskaan kustantaa samanlaista elämää kuin palkalla voisi.

Asuntosijoittajillehan iso osa asumistuesta menee. Eivät vaan kehtaa nyt valittaa.

Mutta hyvä, että asuntojen hinnat tulleet sen myötä alas.

Vierailija
445/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölynpölyä.   Saatte sossusta . ELATUSMAKSUT lapsilisät ja veroalet. Toimeentulo tuki ja lisä osa . Muutama olut vähemmän ja siideri. Eestistä saa kuin ruotsista tupakat puoleen hintaan . 

Vierailija
446/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ku käyttää Ruotsissa ostoksilla niin kannattaa poiketa ruokakaupassa myös mehu ja hillo puolella kuin kylmälaukku mukana voita ja teetä sekä pakaste lihapullia. Spagettia ja pestoja kuin säilykkeitä. Alusvaatteet on halvempia samoin Eestissä. 

Vierailija
447/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kanssa kuuluu maksaa PUOLIKSI vuokra .  Se on yhdessä silloin elämä halvempaa. 

Vierailija
448/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vvo asunnoissa olisi kaikki täynnä jos JOS VUOKRAT olisi puolet pienemmät. Nyt ne on tyhjillään. 

Vierailija
449/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisparilla on yhteenlasketut nettotulot 2000 euroa ja vuokra 700 euroa, kyllä sillä elää, varsinkin kun ovat 60-vuptiaasta asti elelleet muiden kustantamalla eläkkeellä.

Sannan perhe voisi muuttaa kolmiosta kaksioon, niin vuokra, joka on nyt 1300 euroa, pienenisi huomattavasti. Valintoja, valintoja.

4 henkilöä kaksioon?

Vierailija
450/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi sattua ikäviä ja kummallisia asioita. IL mediana ei ole maailman luotettavin lähde ja välillä tekstikin on kuin alakoululaiselle tehtyä. Onhan mahdollista että haastateltava on kertonut asiasta toiseen sävyyn kuin mitä toimittaja on kirjoittanut, tosin jos tuo kommentti on todella "Sannan" kirjoittama niin mene ja tiedä. 

Silloin kun omat asiat ovat hyvin niin on helppoa neuvoa että tekisin niin tai näin tai että tuo on tyhmää ja lyhytnäköistä. Mutta vuosien stressi, sairastelu ja työttömyys, muutamia mainitakseni, varmasti vievät voimia aikuiseltakin. Mutta en silti ymmärrä jäätävää vuokraa kolmiosta ja kiusaamista koulussa, sitä paitsi pk-seudulla lapset eivät varmaan käy keskenään elokuvissa ja hampurilaisella, täytyy olla kyse jo teineistä. Eikä monella viisikymppisellä ole pieniä lapsia. 

Meillä ei ole lähdetty kulutushysteriaan mukaan osin taloudellisista ja osin ekologisista syistä. Olen silti pienistä tuloista säästänyt lapselle, nyt nuorelle, pesämunaa omaan kotiin tai opintoihin. Lasta, nyt nuorta, ei ole koskaan kiusattu siitä että äiti on pienituloinen ja pitkäaikaissairas, nuori on siitä tasan yhden kerran itse kiukustunut mutta on sinut tilanteen kanssa. Hänellä on ollut myös pienestä asti (eskari) "kesätöitä" naapureille ja myös itse olen maksanut pienen summan kotitöistä (pyykit, tiskit) mitä hän on tehnyt kun olen ollut töissä. 

Ärsyttää kun joka paikassa toitotetaan sitä maksullista urheiluharrastusta oikotienä onneen ja terveelliseen elämään. Nuoren kaveriporukassa osa harrastaa, kaikki eivät. Emme asu pk-seudulla mutta täällä ainakin on välillä leffalippuja tai urheilulippuja jaossa, meillä on myös edullinen harrastus johon saamme tukea. Ja jos nuoret voivat koko ajan huonommin ja eriarvoisuus kasvaa niin ei tämä nykyinen malli voi kovin hyvä olla. 

Vierailija
451/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisoikeus asuntojen vuokrat nostettu joka vuosi myös vesimaksuja. Kohta yhtä kallis vuokra kuin normi vuokrissa on ei eroa juuri enää.  Joka vuosi nostavat vuokria vastikkeita vedoten johtajien palkkojen nousuun. 

Vierailija
452/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten vihaajalle tiedoksi muista oma käytöksesi kun jäät eläkkeelle. 

Vierailija
453/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna joutui ottamaan suuren lainan maksaakseen perintöveron ja samaan syssyyn valittaa köyhyyttä :-) 

Jos perit omakotitalomörskän jostain korvesta, on perintö käytännössä arvoton. 

Tätä kannattaa testamentissa miettiä. 

Eikö ongelmasta päästäisi eroon, jos sen ongelmamörskän testamenttaa jollekin taholle ja lopun omaisuuden perillisille? 

Pääsee, jos perittävä ymmärtää tehdä sellaisen testamentin.

Ei pääse jos testamentin edunsaaja kieltäytyy perinnöstä, niin kuin järkevä ihminen tuossa tapauksessa tekee.

Vierailija
454/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Öööh, kokoomuslainen tässä ei käsitä köyhän matemattiikkaa: nämä hanttihommat ALENTAA tuloja per kuukausi kun ne vähennetään kuukauden tukimäärästä, kun ne eivät yllä edes Kelan tukien yli kuussa. Eli työttömänä tienaa paremmin kuin näillä hanttihommillasi nollatuntisopparilla.

Tietenkin Sinä heiluttelet toimistolla tämänkin maanantain vain käsiä ja älylaitetta kunnes pääsee pitkälle lounaalle ja sen jälkeen suunnittelemaan miten päivän mittaan tankattujen ruuokien kalorit saa gymillä polteltua kun sinne uudellä sähköautolla ajelee. Eiks je?

Vierailija
455/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset saavat ilmaiset ruuat päiväkodissa ja koulussa. Vanhemmat voivat mennä töihin, jotta rahaa tulee lisää. Henkilökohtaisia avustajia ja mainostenjakajia tarvitaan koko ajan.

Haistahan vi**u! 

Miksi? Ruuan puolesta ei lapsilla ole semmoista hätää, kun kerran joka päivä saavat syödä niin paljon kuin haluavat monipuolista ruokaa. On leivät, levitteet, salaatit, lämmin pääruoka, juomat ja silloin tällöin jälkiruokaakin. Viikonloppuisin Sanna voi tehdä heille vaikka pinaattikeittoa tai kasviskeittoa. Ei mene kuin vitonen koko perheestä.

Ja jos on terve, työkuntoinen, nälkäänäkevä aikuinen, luulisi ottavan ihan kaikenlaista työtä vastaan, jos ei tule toimeen sillä mitä valtiolta saa.

Työttömiä on n. 300,000

Peräti 50 000 avointa työpaikkaa mutta silti nämä laiskottelijat vinkuu kuinka työpaikkoja ei ole. Ei ainuttakaan työpaikkaa missään, nyyh, nälkäkuolema, lisää tukia, auttakaa!

Tietenkään ei voi muuttaa minnekään missä työpaikkoja olisi, nyyh, eikä varsinkaan halvempaan asuntoon.

Vierailija
456/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahamäärää joka riittää kun henkilö ei osaa hallita talouttaan. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa kun näitä itkuvirsiä lueskelee. 

Toikin täti pyörittää pienempää taloutta n. 300e suuremmalla summalla kuin itse ja silti epäonnistuu. Meillä saadaan osteltua lapsille osakkeita n. Joka 4kk.

Älä viitsi valehdella. Sannan neljähenkisellä perheelle jää käytettäväksi ruokaan, vaatteisiin, kulkemisiin, opiskelumateriaaleihin, lääkäreihin, lääkkeisiin, ym. asioihin 570€/kk eli142,50€/henkilö/kuukausi. Sillä ei ostella osakkeita, eikä paljon ruokaakaan.

Toimeentulotuen perusosa on neljähenkiselle perheelle, jossa on kaksi yli kymmenvuotiasta lasta 1899,37€, ja toimeentulotukiperhe valittaa olevansa köyhä. Onko sellainen perhe hyvätuloinen, jolla on käytettävissä kuukaudessa 1429,37€/kk vähemmän kuin toimeentulotukiperheellä?

Ei säälitä yhtään. Minä olen köyhästä perheestä aina vuokralla asunut. Nyt sairas yh vuokralla pienessä kaksiossa lasten kanssa. Tuo Sanna vaikuttaa itse kermaperseeltä asuu hienossa kalliissa asunnossa ja on toinen aikuinen perheessä jakamassa kuluja. Saanut perintöä eli ei ihan köyhästä perheestä. Mahdollisuuksia työntekoon vaikka yövuoroon tehtaassa kun perheessä on toinen aikuinen

Jo se että perii jotakin osoittaa tyypin olevan suvusta jossa on ollut jotain omaisuutta. Tässä muuten tietoa miten perinnöstä voi luopua: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja…

Olen pidempään huomannut että tällä palstalla yrittää uhriutua varakkaat ihmiset ja juuri esim.asunnon omistajat vertaavat tulojaan toimeentulotuella eläviin väittäen heidän olevan paremmin toimeentulevia.

Sama kuin miljonääri säätäisi kaikki rahansa ja olisi kateellinen köyhälle lapselle joka syö leipäpalaa kadulla vaatien sitä itselleen

Jos on ollut vakityö ja kiva elämä se pudotus alas on iso. Sitten on meitä jotka ovat olleet vain  puoliksi elossa koko ajan pienellä sinnitellen. Ei ole huolia asunnosra tai omaisuudesta ja olette kateellisia meille?

Omaisuudesta voi aina luopua ja jättäytyä kokonaan tukien varaan. Kokeilkaa! 

Vierailija
457/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät tänä päivnä ymmärrä että jos heillä on purkukuntoinen ( esim perinnöksi saatu  )   Talo omalla tontilla, ja he hokevat vaan että ei siihen  enää tehdä mitään pientäkään remonttia, kun talo menee purkuun, eikä ole rahaa....no kun se purku myös  maksaa, se maksaa yllättävänkin paljon, hinnat on talonpuruissa nousseet niin paljon, että tulee jo nyt tilanteita vastaan että ihmisillä ei olekaan rahaa  edes siihen talonpurkuun   :(  

Jep, meillä tämä tilanne. Olen ottanut selvää. varaston ja talon purkaminen sekä purkujätteen poiskuljetus 30000 euroa.  Lisäksi talo on tietyllä tapaa hyvällä paikalla kun palveluihin on alle puoli kilometria ja päiväkoti, ala-aste ja yläaste myös alle 10 minuutin kävelymatkan päässä. Mutta sitten siinä on huonomainei

Myydään mörskä eurolla ja muuttakaa kunnan vuokrataloon

Vierailija
458/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön vuokrien korottaminen karkottaa sulta asiakkaat ! 

Vierailija
459/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ainut maa jossa varakkaat tai hyvintoimeentulevat yrittävät todistella olevansa köyhiä ja vähävarausia jitta saisivat tukia tai tuet poistettaisiin kaikilta jolloin tukien varassa olevat joutuisivat kadulle asumaan ja nämä köyhiä larppaavat Sannat saisivat tuntea olevansa sittenkin  ihan keskiluokkaisia.

Tämä on syy myös siihen etteivät suomalaiset kuluta. 

Vierailija
460/810 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisparilla on yhteenlasketut nettotulot 2000 euroa ja vuokra 700 euroa, kyllä sillä elää, varsinkin kun ovat 60-vuptiaasta asti elelleet muiden kustantamalla eläkkeellä.

Sannan perhe voisi muuttaa kolmiosta kaksioon, niin vuokra, joka on nyt 1300 euroa, pienenisi huomattavasti. Valintoja, valintoja.

4 henkilöä kaksioon?

Normaalia meillä köyhillä...