Tuleeko lapsista sekopäitä ja hirviöitä nykykasvatuksella?
Kun 2-vuotiaalta kysytään haluaako se laittaa takin kun mennään kylmällä säällä ulos? Kun ei uskalleta ottaa lapsen kädestä lelua pois, kun lapsi ensin itse on vienyt toisen lapsen kädestä hänen lelunsa. Taaperoikäiseltä lapselta kysytään kaikesta haluaako/eikö halua. Lapsi käskyttää rumasti vanhempiaan ja vanhemmat tottelee.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaankin kasvatuksen puutetta, eli vapaa kasvatusta, ap.
Tämä! Vapaa kasvatus ei tarkoita sitä, ettei kasvateta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte, jos parivuotias löisi ja potkisi sinua?
Korottaisin ääntäni ja sanoisin hyvin tiukasti ja kovasti, että NYT LOPPU. Jos ei lopeta, laittaisin lattialle makaamaan niin, että pidän käsillä käsistä ja lapsen jalat jalkojeni alle ettei pääse potkimaan ja toteaisin rauhallisesti, mutta tiukasti, että tässä ollaan niin pitkään kunnes potkiminen ja lyöminen loppuu. Ja kun se riehuminen jossain vaiheessa tyyntyy ja lapsi tajuaisi, että tuolla tavalla ei voi jatkaa, kävisin keskustellen läpi tilanteen, että miksi löit, harmittiko joku, oliko väsymys, nälkä, jano mitälie ja kertoisin, että vaikka mikä olisi, niin ikinä koskaan tämän katon alla ei ketään saa lyödä ja potkia. Jos sellaista tapahtuu, niin mennään lattialle rauhoittumaan niin, että potkimine
Ja sen huomaa. Lässyttämällä saadaan aikaiseksi pikkugangstereita ja ryöstelijöitä, koska rangaistusta ei tule edes tappamisesta.
Lapset jotka menevät koko elämänsä sillä minä minä asenteella ja minä teen kuten haluan eivät aikuisena pärjää työelämässä. Olin aikoinaan työpaikassa, jossa palkattiin nuoria aikuisia ja se järkytys heille, kun kaikki tehdään työpaikan ehdoilla tai et saa sitä mitä haluat. Kyseiset nuoret todellakin luulivat, että koska ovat aina määränneet ja saaneet kaiken haluamansa niin tottahan toki esimies ja työkaverit tekee just niinkuin he sanovat. Irtisanoutuivat aina kun eivät pärjänneet tai suuttuivat kun eivät kestäneet enää pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte, jos parivuotias löisi ja potkisi sinua?
Lasta ei tarvitse fyysisesti rangaista tuollaisissakaan tilanteissa, mutta muita satuttavan ja holtittoman toiminnan voi estää niin, että estää lasta satuttamatta liikkumisen. Kyllä se lattialla makoilu alkaa jossain vaiheessa tympimään riittävästi niin, että syy ja seuraussuhteen oppi menee perille.
Tuo juuri on fyysistä rankaisua.
Ai kevyempi malli holding-otteesta on fyysistä rankaisua silloin, kun lapsi fyysisesti satuttaa muita? Älä edes vitsillä trollaile tuollaista. Vai kasvatatko itse vapaan kasvatuksen menetelmillä?
Jos lapsesta pitää fyysisesti kiinni niin eikö se muka ole fyysistä?
Kakaroita ei ole kasvatettu eikä sääntöjä annettu. Tämän taloyhtiön seinät töhrittiin kanamunilla ja tomaateilla ja jonkun postiluukusta lyöty kananmunia sisään.
Vierailija kirjoitti:
Kakaroita ei ole kasvatettu eikä sääntöjä annettu. Tämän taloyhtiön seinät töhrittiin kanamunilla ja tomaateilla ja jonkun postiluukusta lyöty kananmunia sisään.
Vanhempia ei kiinnosta kasvattaa lapsia kun he ovat tietyssä iässä. Tuttavallani on useita lapsia lyhyellä ikäerolla ja oli aina niin innokas uuden vauvan syntyessä ja lasten ollessa taaperoita. Siinä vaiheessa, kun vuodet vieri ja ensimmäiset alkoivat lähestyä teini-ikää ei ollutkaan enää niin kivaa.
Vanhimmat lapset käytännössä tekivät ja sanoivat mitä tahansa niin vapaa-ajalla, koulussa kuin kotonakin ja totta kai tekivät ilkivaltaa- eikä vanhempia kiinnostanut, koska oli ne muutkin lapset joita olisi pitänyt kasvattaa etteivät seuraisi vanhempiensa sisaruksiensa esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että moni ei oikeastaan edes kasvata lasta. Jos lapsi tekee väärin niin ei olla vihaisia, ei tule mitään seurausta. Elämä vain jatkuu normaalisti. Seuraavalla kerralla lapsi tekee samoin, kun ei oikeastaan edes tiedä, että asia on kiellettyä.
Vanhemnat ottaa liian kevyesti lapsen huonon käytöksen. Ei haluta tuottaa lapselle pahaa mieltä. Oletetaan, että kyllä lapsi itse ymmärtää. Ei ymmärrä. Pitää asettaa rajat ja tulla seuraus. Valitettavasti monen vanhemman kasvatus on sitä, että annetaan rahaa ja muita palkintoja, jotta lapsi toimisi vanhempien toiveiden mukaan. Sitten, kun menee hyvin niin annetaan rahaa vielä enemmän.
Niin. Tässä yhteiskunnassa esim voi saada kenkää ellei anna kävellä itsensä yli. Ja jos sellaiseen alentuu niin alkaa johtaminen kotona kärsiä.
Kyllä se luonnetta vaatii se vanhemmuus eikä se tässä yhteiskunnassa kovin kummoiseksi pääse kyllä kasvamaan.
Ihan sama, en ole sitä katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset jotka menevät koko elämänsä sillä minä minä asenteella ja minä teen kuten haluan eivät aikuisena pärjää työelämässä. Olin aikoinaan työpaikassa, jossa palkattiin nuoria aikuisia ja se järkytys heille, kun kaikki tehdään työpaikan ehdoilla tai et saa sitä mitä haluat. Kyseiset nuoret todellakin luulivat, että koska ovat aina määränneet ja saaneet kaiken haluamansa niin tottahan toki esimies ja työkaverit tekee just niinkuin he sanovat. Irtisanoutuivat aina kun eivät pärjänneet tai suuttuivat kun eivät kestäneet enää pettymyksiä.
Minusta rääkättiin ylikiltti suoriutuja, enpä siltikään ole pärjännyt työelämässä.
Nyky kasvattamattomuudella tulee, Vantaa räikein esimerkki + muut kaupunki pesäkkeet. Pitäisi antaa tuppivyöllä pe.ceelle joka toinen päivä.