Tuleeko lapsista sekopäitä ja hirviöitä nykykasvatuksella?
Kun 2-vuotiaalta kysytään haluaako se laittaa takin kun mennään kylmällä säällä ulos? Kun ei uskalleta ottaa lapsen kädestä lelua pois, kun lapsi ensin itse on vienyt toisen lapsen kädestä hänen lelunsa. Taaperoikäiseltä lapselta kysytään kaikesta haluaako/eikö halua. Lapsi käskyttää rumasti vanhempiaan ja vanhemmat tottelee.
Kommentit (127)
No mun kuplani lapset on huomattavasti fiksumpia kuin me itse aikanaan. Toisaalta ei me vanhemmatkaan kyselty että mennäänkö ulos tai nukkumaan.. Aikuinen päättää isot asiat ja lapsi vaikka, että mitkä sukat laitetaan..
Nykykasvatus on liian vaikeaa. Edes ammattilaiset eivät usein hallitse niitä kasvatusmenetelmiä mitä suositellaan käytettäviksi. Lisäksi iso ongelma on se, että tuloksia tulee yleensä hyvin hitaasti ja sillä aikaa on vain siedettävä sitä, että lapset käyttäytyvät huonosti. Ennen homma oli paljon helpompaa. Tukistus tai piiska korjasi lapsen käytöksen parhaimmillaan minuuteissa ja lähes jokainen osasi niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa on noussut esiin, että on pahasta jos lapsi saa vaikka itse valita mitkä vaatteet laittaa päälle. Mitä pahaa siinä on edes taaperon kohdalla? Itse ainakin annan parivuotiaani itse valita aamuisin kaapista paidan, housut ja sukat. Yleensä valitsee Pipsa Possu -paidan ja jotkin eläinkuvioiset housut yksiväristen sijaan.
Olenko huono äiti jos en poseeraa sillä että antaisin taaperon valita itse paidan?
Vierailija kirjoitti:
Niin millä kasvatuksella?
Tunnekasvatuksella ja positiivisella pedagogiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin keskustelussa on noussut esiin, että on pahasta jos lapsi saa vaikka itse valita mitkä vaatteet laittaa päälle. Mitä pahaa siinä on edes taaperon kohdalla? Itse ainakin annan parivuotiaani itse valita aamuisin kaapista paidan, housut ja sukat. Yleensä valitsee Pipsa Possu -paidan ja jotkin eläinkuvioiset housut yksiväristen sijaan.
Olenko huono äiti jos en poseeraa sillä että antaisin taaperon valita itse paidan?
Muista laittaa video instaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte, jos parivuotias löisi ja potkisi sinua?
Korottaisin ääntäni ja sanoisin hyvin tiukasti ja kovasti, että NYT LOPPU. Jos ei lopeta, laittaisin lattialle makaamaan niin, että pidän käsillä käsistä ja lapsen jalat jalkojeni alle ettei pääse potkimaan ja toteaisin rauhallisesti, mutta tiukasti, että tässä ollaan niin pitkään kunnes potkiminen ja lyöminen loppuu. Ja kun se riehuminen jossain vaiheessa tyyntyy ja lapsi tajuaisi, että tuolla tavalla ei voi jatkaa, kävisin keskustellen läpi tilanteen, että miksi löit, harmittiko joku, oliko väsymys, nälkä, jano mitälie ja kertoisin, että vaikka mikä olisi, niin ikinä koskaan tämän katon alla ei ketään saa lyödä ja potkia. Jos sellaista tapahtuu, niin mennään lattialle rauhoittumaan niin, että potkiminen ja lyöminen ei onnistu.
Lasta ei tarvitse fyysisesti rangaista tuollaisissakaan tilanteissa, mutta muita satuttavan ja holtittoman toiminnan voi estää niin, että estää lasta satuttamatta liikkumisen. Kyllä se lattialla makoilu alkaa jossain vaiheessa tympimään riittävästi niin, että syy ja seuraussuhteen oppi menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Onkin hyvä, että syntyvyys alenee. Vähemmän pieleen mennyttä vanhemmuutta ja perheväkivaltaa.
Kyllä tuolla lyllertää mammoja, joilla yksi kävelee toinen rattaissa ja kolmatta odotellaan😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei tarvitse fyysisesti rangaista tuollaisissakaan tilanteissa, mutta muita satuttavan ja holtittoman toiminnan voi estää niin, että estää lasta satuttamatta liikkumisen. Kyllä se lattialla makoilu alkaa jossain vaiheessa tympimään riittävästi niin, että syy ja seuraussuhteen oppi menee perille.
Tuo juuri on fyysistä rankaisua.
Opettajana oikeasti haluan tuosta itsekkyyden suosta, kouluhelvetistä pois, vaikka työttömäksi. Hermot menee perseileviin, kasvattamattomiin pentuihin ja minä-minä -vanhempiin! N41
Vallattomana kasvaneet eivät saa valtaa lapsiinsa. tämä kehityskulku on kuin lumivyöry sukupolvelta toiselle.
Kuri olennaisena osana kasvatusta on hylätty ja tulos on nähtävissä.
On todella mahdollista, että heistä tulee Persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korottaisin ääntäni ja sanoisin hyvin tiukasti ja kovasti, että NYT LOPPU. Jos ei lopeta, laittaisin lattialle makaamaan niin, että pidän käsillä käsistä ja lapsen jalat jalkojeni alle ettei pääse potkimaan ja toteaisin rauhallisesti, mutta tiukasti, että tässä ollaan niin pitkään kunnes potkiminen ja lyöminen loppuu. Ja kun se riehuminen jossain vaiheessa tyyntyy ja lapsi tajuaisi, että tuolla tavalla ei voi jatkaa, kävisin keskustellen läpi tilanteen, että miksi löit, harmittiko joku, oliko väsymys, nälkä, jano mitälie ja kertoisin, että vaikka mikä olisi, niin ikinä koskaan tämän katon alla ei ketään saa lyödä ja potkia. Jos sellaista tapahtuu, niin mennään lattialle rauhoittumaan niin, että potkiminen ja lyöminen ei onnistu.
Lasta ei tarvitse fyysisesti rangaista tuollaisissakaan tilanteissa
Luunappi, tai tukistus ja kersa muistaa vast`edes. Lässyttäminen on turhaa.
Näissä keskusteluissa aina unohtuu boomereilta kun valittavat meidän sukupolven kasvatuksesta että ketkä ne meidän vanhemmat on ja miten meni omasta mielestänne omat kasvatuskäytännöt perille meille milleniaaleille? Ja ennen kaikkea noudatatteko itse niitä teidän meille toitottamianne totuuksia arjessanne? Mutta omaa toimintaa ette osaa analysoida muuten kuin siten että minun tapani ovat normaaleja ja noiden muiden ihmisten tavat ovat hulluja. Mahtavan syvällistä ajattelua.
Kasvatuksen puutteesta tulee. Käytöstavat aloitetaan pienestä pitäen.Alkaen ,että äitiä tai isää ei lyödä, haukuta jne.
Luodaan turvalliset rajat sillä ,että aikuinen päättää asioista ei lapsi.
Lapsi syö pääsääntöisesti sitä mitä vanhemmat laittavat..jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin millä kasvatuksella?
Tunnekasvatuksella ja positiivisella pedagogiikalla.
Tätä ä m m ä t on hokeneet vuosikymmenet. Ja MIKÄ TULOS!!!!
Naisilta ja lapsilta pitäisi ottaa valta pois ja panna ne ruotuun. Ainoa parannuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkin hyvä, että syntyvyys alenee. Vähemmän pieleen mennyttä vanhemmuutta ja perheväkivaltaa.
Kyllä tuolla lyllertää mammoja, joilla yksi kävelee toinen rattaissa ja kolmatta odotellaan😯
Isoin säntäilee, pienempi rääkyy eikä mamma jaksa juosta säntäilijän perässä.
Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee. Pätee nykymeininkiin.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa aina unohtuu boomereilta kun valittavat meidän sukupolven kasvatuksesta että ketkä ne meidän vanhemmat on ja miten meni omasta mielestänne omat kasvatuskäytännöt perille meille milleniaaleille? Ja ennen kaikkea noudatatteko itse niitä teidän meille toitottamianne totuuksia arjessanne? Mutta omaa toimintaa ette osaa analysoida muuten kuin siten että minun tapani ovat normaaleja ja noiden muiden ihmisten tavat ovat hulluja. Mahtavan syvällistä ajattelua.
Boomerit kasvattivat lapsiaan samoin kuin tuhannet sukupolvet sitä ennen, eli autoritäärisesti.
Tuollaista on hyvin harvoin.