Tuleeko lapsista sekopäitä ja hirviöitä nykykasvatuksella?
Kun 2-vuotiaalta kysytään haluaako se laittaa takin kun mennään kylmällä säällä ulos? Kun ei uskalleta ottaa lapsen kädestä lelua pois, kun lapsi ensin itse on vienyt toisen lapsen kädestä hänen lelunsa. Taaperoikäiseltä lapselta kysytään kaikesta haluaako/eikö halua. Lapsi käskyttää rumasti vanhempiaan ja vanhemmat tottelee.
Kommentit (143)
Kumma miten raivoisa vastaantaistelu suomen (ja palstan) vasureilla alkaa välittämästi jos jostain ongelmasta puhutaan ääneen ja vaaditaan sen ratkaisemista. Kuten tässäkin aiheessa ketjut vaan katoilee ketju toisensa jälkeen. Samalla mikään ei korjaannu vuosienkaan mittaan vaan ongelmat vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Kumma miten raivoisa vastaantaistelu suomen (ja palstan) vasureilla alkaa välittämästi jos jostain ongelmasta puhutaan ääneen ja vaaditaan sen ratkaisemista. Kuten tässäkin aiheessa ketjut vaan katoilee ketju toisensa jälkeen. Samalla mikään ei korjaannu vuosienkaan mittaan vaan ongelmat vaan pahenee.
No ei ongelmasta puhuminen mua ainakaan häiritse, eiköhän tämän puolella ole ihan kaikki turhautuneet, oli millä kannalla poliittisesti.
Työskentelen lasten parissa. Yksi lapsi kiusasi muita - milloin ketäkin. Aiheutti yhdelle päävamman. Vanhemmille kerrottiin lapsen käytöksestä. Seuraavana päivänä paljastui, että vanhemmat olivat palkinneet lapsen hankkimalla hänelle tabletin, jolla tämä myös sitten pelaili koulussa.
Itse en ymmärrä ns. sopimuksen tekemistä lapsen kanssa: lapsen toimittua sääntöjen vastaisesti lapselle annetaan jokin lelu tai laite, ja sanotaan, että tämän saat nyt siksi, että käyttäydyt jatkossa hyvin. Mielestäni palkinnon pitäisi seurata hyvästä käytöksestä, eli sen jälkeen kun hyvää käytöstä on jatkunut tarpeeksi pitkään.