Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaita syitä, miksi ette saaneet hakemaanne työpaikkaa?

Vierailija
05.11.2025 |

En löytänyt tästä aiheesta ainakaan kovinkaan tuoretta ketjua, joten aloitetaan sellainen itse. Eli: kun olette hakeneet työpaikkaa ja saaneet sen "valintamme tällä kertaa kohdistunut teihin" -vastauksen; jos teille on eritelty syitä sille miksi ette tulleet valituiksi, onko vastaan tullut kovinkin lennokkaita, kummallisia tai muuten mieleen jääneitä perusteluja?

Aloitan. Olen tehnyt kotiavustajan töitä pian kaksi vuosikymmentä. Tovi sitten työhakuuni myytiin ei oota ja nimettiin perusteluna se, etten työhaastattelussa antamani vastauksen mukaan laula karaokea mielelläni. Työ kun olisi (tätä en hakiessa tiennyt) edellyttänyt paitsi asiakkaan viemistä karaokebaariin, myös itse laulamista. 

(Sama asiakas näyttää edelleen hakevan kotiavustajaa, mutta toista kertaa en ole enää paikkaa hakenut. Toivottavasti löydämme kumpikin etsimämme.)

Kommentit (252)

Vierailija
161/252 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotuksen syvä huokaus.

Luen tätä ketjua vain huvikseni, koska pääsin kesällä varhaiseläkkeelle eikä minun enää koskaan tarvi osallistua moiseen sirkukseen. Voin vain naureskella noille (itsekin kokemilleni) jutuille ja meriittilistoillani ja todistuspapereilleni ei enää ole käyttöä, ne on luettu tietsikalle ja hävitetty turhina.

Johonkin p-duuniinkin hain joskus nuorempana (siivoushomma) enkä päässyt kun en ollut tehnyt videota. Kai sitten palkkasivat pärstäkertoimen mukaan. Ei ainakaan kokemuksesta silloin ollut puutetta, olin ollut alalla jotain viisi vuotta. Onneksi pääsin toimistotöihin sitten kuitenkin, eikä enää tarvinnut hakeutua siivoojaksi tai esimieheksi.

Vierailija
162/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain 60-luvulla säästöpankkiin töihin keskikoulun jälkeen. En saanut työtä, koska mulla oli kuulema liian hyvä todistus. Ka oli 9. No sen jälkeen en ole säästöpankkia tarvinnutkaan😅

Onneksi jatkoin opiskelua ja sain oikeita töitä.

T. N 76 v

Höpö, höpö, olet kääntånyt keskiarvonumerosi ylösalaisin.

Taidat puhua itsestäsi😏

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita syitä kertynyt. 

Viime ajoilta nämä: 

- olisit ollut tähän rooliin paras. Ehdimme kuitenkin valita tähän toisen jo ennen kuin tulit haastatteluun. Halusimme silti haastatella sinut. 

- valitsimme toisen hakijan, koska hänellä oli kokemusta linja-autojen myynnistä. (en voi paljastaa todellista osaamista valitettavasti, joten tämä oli hatusta vedetty) Roolissa kuitenkin haettiin bussifirman esihenkilöä ja erikseen kysyessäni myynnin kokemusta ei tarvittu, mutta mainitsin kyllä hakemuksessa että minulla on sitäkin. 

Vierailija
164/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa olevien mielikuvitustarinoiden kirjoittajien kannattaisi mennä töihin.

Jos et ole lapsi tai eläkeläinen, niin miksi et ole töissä vaan palstailet. T.mummeli😳

Vierailija
165/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta meille pikku firmaan ( terveydenhuolto) etsittiin kesätyöntekijää ja paikan sai tyyppi joka piti eläimistä ja oli hoitanut lampaita. Pomolla on koira, joten luonnollisesti tämä lampaita hoitanut sai paikan. Eläimet eivät liity yhtään mitenkään työhön jota teemme. 

Vierailija
166/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin ammattirekrytoijana kertoa hauskan faktan. Näitä hölmöjä perusteluja yhdistää aina ja joka kerran se, että hakija vaatii perustelua ja sitä todellista syytä ei voi kertoa. Ja toinen salaisuus: se mitä ei voida kertoa, ei käytännössä koskaan ole ikä tai sukuoli.

Siitä sitten miettimään ja pohtimaan.

Voin sanoa, että aika monta saunatonttua, klonkkua ja besserwisseriä on jätetty rannalle ja kerrottu viralliseksi syyksi, että ei puhu riittävän sujuvasti mandariinikiinaa kreikkalaisella aksentilla.

Kiinnostavaa. Besserwisserin tiedän, mutta millaisia saunatonttu ja klonkku ovat? Ilmeisesti kyse vuorovaikutukseen liittyvistä ongelmista niissäkin?

Vierailija
167/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron päinvastaisen esimerkin; hain lukioikäisenä kesätöitä erään konsulttifirman aulapalvelusta ja sain paikan. Syy oli kuulemma se, että olin ainoa, joka osasi haastatteluun pukeutua muodollisesti ja täten ymmärsi firman imagon päälle. Minulla oli siis haastattelussa polvipituinen mekko, bleiseri ja kohtuullisella korolla olevat korkkarit.

Vierailija
168/252 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain firman sisällä uutta työtä. Sen hetkinen esimies esti vaihdoksen. Myöhemmin hän oli hyvin loukkaantunut, kun irtisanouduin enkä suostunut kertomaan, mihin työhön olin menossa. Kesti kuukausikaupalla ennen kuin hän suostui kirjoittamaan työtodistuksen. Sekin oli tietysti ensin tehty väärin ja jouduin ottamaan yhteyttä hänen esimieheensä. 

Olin iloinen kun myöhemmin kuulin hänen saaneen potkut YT-neuvotteluissa. 

Itselläni todella samanlainen kokemus! Aika usein vielä nuo esimiehet torppaavat sen osaston vaihdon, vaikka olisit käynyt lisäkoulutusta sitä varten.

Ero sinun kokemukseesi oli siinä, että en itse tajunnut pyytää heti kaikkia työtodistuksia (firmassa oli tapahtunut muutoksia, joten kaikista olisi pitänyt saada erillinen todistus).  Useiden vuosien jälkeen vasta jäin kaipaamaan viimeisintä työtodistusta ja otin entiseen esihenkilööni yhteydessä. Hän kieltäytyi kirjoittamasta työtodistusta vedoten siihen, kuinka hän oli edelleen monen vuoden jälkeen vihainen siitä, että olin lähtenyt talosta pois ja kertonut ensin meidän pomolle ja sitten vasta hänelle. Onneksi sain sitten entiseltä pomoltani työtodistuksen ja vielä aika viime hetkellä. Sillä tämä mukava pomo joutui lähtemään YT-neuvotteluissa, jonka jälkeen työtodistuksen saaminen olisi ollut aika mahdotonta. 

Vierailija
169/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ollut sos. dem-kunnanvaltuutettu. ( kepukunta)

Vierailija
170/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi en ole saanut hakemaani työpaikkaan, koska työhakemuksiin ei ole vastattu mitään, voisiko syy olla ikä olen jo 55v vanha pieru.

Mahdollisesti. Useimmiten ei työhakemukseen tule minkäänlaista vastausta mutta aika hyvä eräässä haastattelussa tuttuun firmaan hakiessa oli että heillä olikin jo valitut kaksi työntekijää firman sisältä. Eli turhaa vaivannäköä. No, myöhemmin tuttu työnjohtaja vielä kertoi että olisivat halunneet minut mutta oli ohje että pitää palkata nuorempia.

Joka kesä olen kuitenkin ollut ko. firmassa kausihuolloissa ja hyvillä mielin, on paljon tuttuja ja kokemustani arvostetaan, tunnen paikat.

Eipä kai mitään perusteluja tarvi antaakaan kun hakijoita on vaikka kuinka paljon.

Vierailija
171/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta meille pikku firmaan ( terveydenhuolto) etsittiin kesätyöntekijää ja paikan sai tyyppi joka piti eläimistä ja oli hoitanut lampaita. Pomolla on koira, joten luonnollisesti tämä lampaita hoitanut sai paikan. Eläimet eivät liity yhtään mitenkään työhön jota teemme. 

Kuuluminen esim. samaan sabä- tai golfporukkaan pomojen kanssa on hyvä suoja lomautukselta tai irtisanomiselta :) Ammattitaito ja kokemus ei auta.

Vierailija
172/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain koulunkäynninohjaajan paikkaa, johon minulla oli koulutus. Ei valittu, syy: olin ylikoulutettu (olen myös merkonomi).

Vierailija
173/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosiaan monenlaista haastattelijaa, asiattomiin ei ole pakko vastata vaan voi kiertää ovelasti niin kuin

poliitikot tekevät! Joskus täytyy ottaa riskejä ja tutkailla kyselijää!

Vierailija
174/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivat lukeneet minun poliittiset mielipiteet. 

Vierailija
175/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain firman sisällä uutta työtä. Sen hetkinen esimies esti vaihdoksen. Myöhemmin hän oli hyvin loukkaantunut, kun irtisanouduin enkä suostunut kertomaan, mihin työhön olin menossa. Kesti kuukausikaupalla ennen kuin hän suostui kirjoittamaan työtodistuksen. Sekin oli tietysti ensin tehty väärin ja jouduin ottamaan yhteyttä hänen esimieheensä. 

Olin iloinen kun myöhemmin kuulin hänen saaneen potkut YT-neuvotteluissa. 

Erikoista. Mulla on aivan sama kokemus. Vaihdoin ison talon sisällä osastoa. Sovittiin uuden osaston kanssa kuukauden siirtoaika. Silloinen pomoni lakkasi tervehtimästä ja talouspäällikkö yritti tehdä tahallaan kiusaa loppupalkan maksussa. Olin aivan ihmeissäni? En ole koskaan katunut vaihtamista. 

Kun lähdin talosta lähes 10vuotta myöhemmin en koskaan saanut työstäni arviota alkuperäiseltä osastoltani lukuisista pyynnöistä huolimatta. Käsittämätöntä toimintaa. 

Miten ihmiset osaavatkin olla niin pikkumaisia. Nyt kun jälkikäteen miettii alkuperäisen osaston 6 johtoryhmän jäsentä niin neljä oli sitruunan nielaissutta tosikkoa ja kaksi aivan suurten linjojen johtajaa joiden alaisuudessa olisin mielelläni toiminut. 

Opiskelukaverini jäi alkuperäiselle osastolle ja myöhemmin kaksi (noita)akkaa johtoryhmästä sai ottaa luutansa ja lentää tiehensä. Karma kosti. He pompottivat sisäistä tehdasta tinkimällä koko ajan parempia toimitusaikoja ja hintoja + reklamoivat kaikesta. Siis ihan kaikesta ja käytös oli kaikin puolin asiatonta. Heidän maailmassa oli vain omat bonukset tärkeimmät. 

Yritysjärjestelyjen myötä entisestä pompoteltavasta tulikin uusi osastopäällikkö ja  YT:ssa luuta lakaisi nämä noita-akat ulos. Myönnän, että en voinut lakata hymyilemästä. 

Milloin en ole saanut työpaikkaa ja miksi. Luulin nuorempana tulevani kaikkien ihmisten kanssa toimeen, kunnes törmäsin pankin a:n turhantärkeään rekrytoijaan. Kemiamme ei kohdanneet yhtään. Ei siinä mitää, sain toisesta pankista töitä. 

Vierailija
176/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion rahasto. Valittiin valtion rahaston työntekijä. Ei tarvinnut ilmoittaa mitään syytä. 

Työpaikka oli silti avoimessa haussa.

Vierailija
177/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vielä vähän trolli vastauksia. Lisäksi aloitusviestin kirjoittaja on selvästi tarkoituksella aloittanut tämän aiheen, johdattaakseen ihmiset seuraavaan epäoikeudenmukaiseen rekrytointitilanteeseen:

Pitkän uran tehnyt, korkeapalkkainen ulkomaalainen mies, joka ei puhu suomea, mutta pärjää jotenkuten englannilla. Hän ei pidä entisestä yrityksestään eikä työkavereistaan, ei ole tottunut juomaan kahvia, ja työskentelee alalla, jota hallitsevat naiset ja jossa miehiä on hyvin vähän. Hänen poliittinen mielipiteensä on, että suomalaisten pitäisi puhua englantia.

Miksi tällainen mies ei löydä töitä?

Vierailija
178/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut Vaasasta syyttäjän virkaa, sillä ruotsinkielentaitoni ei ollut täydellinen. Ymmärrän hyvin. Oikea päätös. Olisin ollut ongelmissa. 

Ylpeä kuitenkin siitä, että olin kahden joukossa, kun harkitsivat valintaa. Tosin sekin oli omasta mielestäni yläkanttiin. 

asianajaja, N54

Puuttuu vielä tieto kuinka moni osasi sujuvaa ruotsia ja sivuutettiin. Melko yleistä että haastatteluihin valitaan vaihtelevilla vahvuuksilla. Heistä sitten erottuu yksi pätevä tai sopiva. Kuinka kätevää.

Luulisi että syyttäjissä seula on erityisen tiukka. Silti Vaasaanko ei löytynyt kuin yksi ruotsin osaaja?

Vierailija
179/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankkiin hain peruspirkoksi. Haastattelu meni hyvin, vastasin sujuvasti esitettyihin kysymyksiin ja keskustelu oli vuorovaikutteista. Sain kehuja haastattelun jälkeen. Pitkä kokemus asiakaspalvelutyöstä ja vaadittava pätevyys löytyi. No, en saanut paikkaa ja kysyttäessä sain syyn: painotettiin enemmän kuuntelupuolta?! 😲

Joku kuunteli sujuvasti? Monta kertaa olen kuullut valitulta itseltään ettei hän ole tiennyt työn sisältöä. Joku samoissa töissä jo ollut tai kokeneempi ei kai osannut vuorovaikuttaa oikein, sen perusteella ettei tule valituksi.

Työpaikan sisältäkin pomo voi nostaa sopivalta vaikuttavan uuden tai kokeneen jos paikkaa ei tarvitse avata hakuun. Riittää jos henkilö on näkyvästi alkanut ystävystyä kollegoihin tai pomo itse symppaa. Toiseen tiimiinkin pomo voi suositella tuollaista suorarekrytoitavaksi.

Vierailija
180/252 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain joskus korkeapalkkaisesta työstä eri alan matalapalkkatyöhön, koska halusin vähemmän stressiä ja rutiinityön, joka jää työpaikalle päivän päätteeksi. Minua ei haluttu palkata, koska firmassa pelättiin, että en ole vakavissani ja lähden nopeasti muualle paremman palkan perässä.

Osa-aikaistin sitten itseni nykyisessä työssä, joten loppujen lopuksi asiat järjestyivät ihan hyvin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan