Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat: Onko oikein, että leipäjonosta saa ruokaa vain jos osallistuu ensin uskonnolliseen ohjelmaan?

Vierailija
04.11.2025 |

Asun sellaisessa kaupungissa, jolla leipäjonoja/ruokajakeluja järjestää useampi taho. Yksi näistä (ei ev.lut.) jakaa ruokaa vain niille, jotka osallistuvat sitä ennen uskonnolliseen ohjelmaan. Ohjelma kestää noin tunnin ja sisältää yhteislauluja, Raamatun lukemista, siihen liittyvän opetuspuheen, rukousta ja kolehdin, jolla kerätään rahaa ruokajakelusta aiheutuvien kulujen kattamiseksi. (Kolehdin kohdalla mainitaan aina, että lahjoittaminen on täysin vapaaehtoista eikä kenenkään pidä lahjoittaa vasten tahtoaan. Toisaalta yleensä sanotaan myös, että omastaan antaminen koituu siunaukseksi ja Jumala rakastaa iloista antajaa) Ovi laitetaan lukkoon 15 minuuttia ohjelman alkamisen jälkeen, joten kaikkien täytyy kuunnella uskonnollista sanomaa vähintään 45 minuuttia.

Kysyisin lähinnä palstan uskovaisilta, onko tällainen toimintatapa mielestänne hyvä tai edes hyväksyttävä? Vai pitäisikö ruokaa jakaa kaikille tarvitseville ja jättää jokaisen oman harkinnan varaan, haluavatko he kuunnella uskonnollista paasausta vai ei? 

Kommentit (1097)

Vierailija
841/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks tämmönen ateisti joka ruikuttaa täälä ilmasesta ruuasta voi ihan hyvin olla vaikka x-rikollinen. Ihan hyvä että pelkäävät kuulla saarnaa jatkossakin.

Sinäpä noudatat jeesuksen oppeja oivallisesti.

Tai sitten en halua samaan ruokajonoon.

Vierailija
842/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä aikana kun ihmiset hyökkii päälle niin kyllä tommonen harras tilaisuus ennen jakelua tuo turvallisuuden tunnetta ja rauhaa ainakin minulle.

Tietenkin haluat kuulua johonkin jengiin. Se tuo sitä turvallisuuden tunnetta kun on muiden indoktrinoitujen seurassa.

Ja onneksi sä et kuole nälkään kun voit hakea ruokasi muualta ja välittää omista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin omat uskonvejet ja sisaret,  on ehdottomasti oikein.

Vierailija
844/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin omat uskonvejet ja sisaret,  on ehdottomasti oikein.

No jos kerta on pakko saada se ruoka kuulematta saarnaa ni pistä korvatulpat? Niih.

Vierailija
845/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt jo jonkun aikaa tällaisessa herätysliikkeen tapahtumassa, jossa saadaan ruokakassi lopuksi. Olen tapakristitty, kuulun ev lut seurakuntaan mutta toteutan elämässä enemmään zen buddhismia. Olen ollut aina kiinnostunut hengellisyydestä vaikka en olekaan pitäytynyt yhdessä opissa. Ymmärrän jumaluuden laajemmin. Olen sanonut näille lahkolaisille että olen uskossa ja että kotikirkkoni on ev lut. Ovat houkutelleet mukaan yhteisöönsä, mutta en ole mennyt toimintaan mukaan. Saarnoissa ja puheissa korvaan usein ne jeesukset , synnit ja armot universumilla, karmalla ja valaistumisella. Kyse on kuitenkin pitkälle samasta asiasta. Todennäköisesti jeesus oli valaistunut.

No näille helluntailaisille mormooneille tai muille jehoville olet vääräuskoinen kun kuulut valtakirkkoon.

Vierailija
846/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa jeesus ruokajono missä sitä paskaa pitäis kuunnella ennen kun saa kassin. No mä olen jo vuosia ratkaissut asian vastamelukuulokkeilla ja leffan/sarjan katselulla. Ei mitään ongelmaa, ei häiritse jeesustelu tippaakaan kun en kuule sanaakaan. Viimeksi katselin manaajaa. 😂👌

Vierailija
847/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kanssa jeesus ruokajono missä sitä paskaa pitäis kuunnella ennen kun saa kassin. No mä olen jo vuosia ratkaissut asian vastamelukuulokkeilla ja leffan/sarjan katselulla. Ei mitään ongelmaa, ei häiritse jeesustelu tippaakaan kun en kuule sanaakaan. Viimeksi katselin manaajaa. 😂👌

Minä taas hakeudun heidän puheille kyselemään kaikesta uskoon liittyvästä. Haastan heidän vakaumustaan. 

Vierailija
848/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu jos kuuntelee saarnaa? Voiko tulla joku kriisi?

Aikaa tuhlaantuu sekopäiden juttujen kuunteluun.

Koittakaapas joskus jakaa ruokaa ensin sitä tarvitseville ja vasta sen jälkeen aloittakaa se satutuokionne heille jotka sitä haluavat kuulla.

Tämähän ei tietenkään käy, koska....

Niin, kertokaapas.

EI tuhlaudu kun sinne ei mene. Helppo juttu. Ja ihan btw. SINÄ et ole mikään ohjeistamaan mitään uskonnollista yhteisöä ja sanomaan kuinka siellä tulee toimia. Meneekö jakeluun?

Vierailija
849/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luterilaiset tilaisuudet ovat harvoin kristillisiä. Kirkko rikkoo monia Raamatunkohtia ja Suomen lain kohtia.

Ap:n mainitsema salainen ruoanjakelupaikka ei ole luterilainen vaan jokin muu uskonyhteisö. Ensimmäisenä tulee mieleen Vapaakirkko tai Helluntaiseurakunta.

Lienee jokin tosiaan jokin pienempi lahko. En tiedä ainuttakaan täysjärkistä järjestöä, joka laittaisi ehtoja avulleen. Oli kyseessä sitten huumenuori, vammainen tai ikäloppu alkoholisti.

Vierailija
850/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on.  Ei se ole pakollista jakaa leipää mut jos ne haluaa samalla kun saarnaa nii ei mitään motkottamista.  Aika kornia olla itse ei-uskovainen ja sanella miten uskovaisten tulisi tehdä.   Eiköhän ne tunne oppinsa ja velvoitteensa paremmin. 

Vierailija
851/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaapas joskus jakaa ruokaa ensin sitä tarvitseville ja vasta sen jälkeen aloittakaa se satutuokionne heille jotka sitä haluavat kuulla.

Niin, kertokaapas.

EI tuhlaudu kun sinne ei mene. Helppo juttu. Ja ihan btw. SINÄ et ole mikään ohjeistamaan mitään uskonnollista yhteisöä ja sanomaan kuinka siellä tulee toimia. Meneekö jakeluun?

Kulta pieni, jonkun voi olla PAKKO mennä. Jos rahaa ei ole ja kotona on vaikkapa nälkäinen lapsi.

Ja minähän en ole hiljaa kun näen yhteiskunnallisia epäkohtia tai suoranaista kiusaamista mistä tässä alkaa olla jo kyse.

Olette halveksittavia tekopyhyydessänne.

Vierailija
852/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistan vain apunne pyyteettömyyden. 

Kyseenalaista rauhassa. Pyyteettömyyden vaatimus on oma keksintönne. Totta kai uskovat toivovat, että kuulette evankeliumin sanoman ja kohtaatte Jeesuksen Kristuksen. Jos uskosta osattoman saa leivällä houkuteltua sanan kuuloon niin hyvä! Usko ei synny välttämättä heti mutta sanan siemen on kylvetty.

Vierailija
853/1097 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseenalaistan vain apunne pyyteettömyyden. 

Kyseenalaista rauhassa. Pyyteettömyyden vaatimus on oma keksintönne. Totta kai uskovat toivovat, että kuulette evankeliumin sanoman ja kohtaatte Jeesuksen Kristuksen. Jos uskosta osattoman saa leivällä houkuteltua sanan kuuloon niin hyvä! Usko ei synny välttämättä heti mutta sanan siemen on kylvetty.

Kaltaisiasi paskiaisia on tullut kyllä elämäni aikana vastaan.

Vasten tahtoa minut lapsena liitettiin kirkkoon ja siitä sain sitten kärsiä koulussa ihan tarpeeksi.

Eipä kyllä kavereitanikaan evankeliumit kiinnostaneet. Uskonnon opettajat ja tunneilla käyneet vierailijat saivat sen huomata.

(Omat lapseni saivat valita ja eipä heitä paljoa uskonnon opiskelu kiinnostanut.)

Vierailija
854/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä aikana kun ihmiset hyökkii päälle niin kyllä tommonen harras tilaisuus ennen jakelua tuo turvallisuuden tunnetta ja rauhaa ainakin minulle.

"Ihmiset hyökkii päälle". Mitä? Missä? Ja siis tämmöiset "hyökkijät" saadaan kuriin pakottamalla kuuntelemaan oppeja jostain, mihin eivät usko? No... hienoa, että moinen tuo sulle rauhaa. 

Vierailija
855/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset hyökkii päälle". Mitä? Missä? Ja siis tämmöiset "hyökkijät" saadaan kuriin pakottamalla kuuntelemaan oppeja jostain, mihin eivät usko? No... hienoa, että moinen tuo sulle rauhaa. 

Missä se pakotus on? Ap:lla on useita vaihtoehtoja, joista valita. Kukaan ei pakota menemään.

Vierailija
856/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistien logiikkaa ja reilua keskustelua: 

Aloituksessa kysymys osoitetaan uskoville, ei ateisteille mutta silti he hyökkäävät kritisoimaan ja moralisoimaan.

Ateistit väittävät että aloitus koski uskovien pyyteetöntä tai pyyteettömäksi väittämää hyväntekeväisyyttä ja moittivat uskovia kun uskovat puhuvat ohi sen mitä aloituksessa kysyttiin, ei koskenut.

Ateistit perustelevat kiukkuaan "kouluun tunkeutumisilla ja rippikoulusta kertomisilla, ovilla käännytystyötä tekemisellä ym ym - miten se liittyy aloitukseen ja ko leipäjonoon?

Uskovat ovat antaneet vastauksia esitettyyn kysymykseen. Se että ateistit eivät sitä hyväksy ei heikennä niiden painoarvoa. Ateistilla ei ole kykyä eikä auktoriteettia sisäistää seurakunnan syvintä olemusta ja tehtävää ja sen omia "sääntöjä".

Kun joku perustelee vastauksensa Raamatulla alkaa ilkkuminen satukirjasta. Millä ateistin pitäisi uskovan sanomisensa perustella jos ei Raamatulla? Eikö ateisti ymmärrä että Raamattu ( Kristus) on uskoville se johon he uskonsa perustavat?

He moittivat ja pilkkaavat uskovia kun nämä - muka - eivät pysy asiassa mutta itse hämmentävät ja kommentoivat ohi aiheen minkä kerkiävät.

Ateistit mielellään haukkuvat ja mitätöivät uskovia kuinka näiden kanssa ei voi keskustella mutta itse he kerta toisensa jälkeen osoittavat että eivät joko halua tai osaa keskustella. Heille on kyse voittamisesta ja toisen nujertamisesta ja kaikki keinot sallittuja, maalitolppia siirrellään, "keskustelu" on kuin mustekalan lonkerot jotka levittäytyvät sinne ja tuonne, tarkoituksena sekoittaa, hämmentää ja luoda vaikutelma kuinka uskovaiset ovat tyhmiä. Omat sanomiset ovat mahtavia vaikka jos lähemmin tarkastelee eivät ne mitään huippuargumentteja ole eivätkä todista mistään yhtään mitään.

Suuri ongelma on se että ateistit eivät ole ymmärtävinään että Jumala on enemmän kuin järki ja järjellä käsitettävät asiat. Jos Hengen maailmasta ei voi puhua hengellisenä vaan tieteen käsittein ja termein on keskustelu hedelmätöntä. Aidosti kiinnostuneen ateistin kanssa on miellyttävää ja antoisaa keskustella (huom! ei käännyttää) vaikka tämä ei koskaan mieltään muuttaisikaan. Tasavertainen, toista ja toisen erilaisia näkemyksiä kunnioittava kohtaaminen antaa osapuolille paljon, se että toinen on päättänyt olevansa viisaampi, parempi ja toinen automaattisesti väärässä ja id iootti ei näyttäydy sen "oikeassaolijan" suuruutena ja paremmuutena vaan päinvastoin, pikkusieluisena ja ylimielisenä kiusaajana.

Vierailija
857/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt jo jonkun aikaa tällaisessa herätysliikkeen tapahtumassa, jossa saadaan ruokakassi lopuksi. Olen tapakristitty, kuulun ev lut seurakuntaan mutta toteutan elämässä enemmään zen buddhismia. Olen ollut aina kiinnostunut hengellisyydestä vaikka en olekaan pitäytynyt yhdessä opissa. Ymmärrän jumaluuden laajemmin. Olen sanonut näille lahkolaisille että olen uskossa ja että kotikirkkoni on ev lut. Ovat houkutelleet mukaan yhteisöönsä, mutta en ole mennyt toimintaan mukaan. Saarnoissa ja puheissa korvaan usein ne jeesukset , synnit ja armot universumilla, karmalla ja valaistumisella. Kyse on kuitenkin pitkälle samasta asiasta. Todennäköisesti jeesus oli valaistunut.

No näille helluntailaisille mormooneille tai muille jehoville olet vääräuskoinen kun kuulut valtakirkkoon.

Mormoonit ja jehovan todistajat ajattelevat toisistaan että toiset ovat vääräuskoisia. 

Vierailija
858/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistit eivät millään hyväksy eivätkä ymmärrä että uskovien halu saattaa ihmiset Sanan kuulolle on pyyteetöntä. Eivät he saa siitä mitään itselleen, he haluavat että muutkin tulisivat tuntemaan totuuden ja löytämään Jumalan. Siksi tuo jankutus "pyyteettömyydestä" on älytöntä. Olisihan se heille mukavampaa olla vaan hyviä tyyppejä jotka ruokkivat ja auttavat ihmisiä ilman joutumatta ottamaan vastaan pilkkaa. Siitä huolimatta he valitsevat herjan ja rienauksen kohteena olon koska haluavat muille hyvää, rakastavat vihollisiaan.

Uskovien halu pakottaa sanan kuulolle Korjasin vähän, sillä sitä sinä tarkoitit.

Ei kyllä Sana tuossa yhteydessä kirjoitetaan isolla. Jeesus oli lihaksi tullut sana eli Sana". Uskovilla on tai pitäisi olla halu saada ihmisiä Sanan kuulolle. Ei heillä silti ole valtaa eikä mahdollisuutta pakottaa ketään joten moisen vääristelyn ja valehtelun voisi jo lopettaa. Mutta korjaanpa minäkin vähän: keskellä lausetta "korjaan" tulee pienellä alkukirjaimella. En tiedä mitä halusit sanoa kun sen isolla kirjoitit.

Vierailija
859/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kirkon työntekijät eivät muuten tunkeudu kouluihin. Ihan luvalla tulevat. Ateistille tyypillistä, valehdella ja syyttä uskovia tekopyhyydestä ym.

Vierailija
860/1097 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertokaapas.

Kulta pieni, jonkun voi olla PAKKO mennä. Jos rahaa ei ole ja kotona on vaikkapa nälkäinen lapsi.

Ja minähän en ole hiljaa kun näen yhteiskunnallisia epäkohtia tai suoranaista ki

Uskonnollisen yhteisön toimintatapa hartauksiensa vml suhteen ei ole mikään yhteiskunnallinen epäkohta. Eikä todellakaan kiusaamista. Käytä energiasi oikeisiin ongelmiin äläkä uskovien kimppuun käy - asioissa jotka eivät sinulle mitenkään kuulu.